Gå til innhold

Hjelp! Herpes?

Fremhevede innlegg

Gjest Fortvilet
Skrevet

For noen dager siden merka jeg at jeg hadde en blemme/kvise på den ene kjønnsleppen, klemte på den, og tenkte ikke noe over det (Har hatt kvise e.l i underlivet før...).

Nå har det spredt seg, og jeg har masse sår/blemmer mellom vagina og endetarmen, og ved endetarmen. :tristbla:

Det gjør så sinnsykt vondt, svir og klør.

Greier nesten ikke gå, og får ikke sove heller.

Det svir noe sykt når jeg tisser også, siden det da kommer urin på sårene. Fy f**n.

Er det herpes? Jeg sliter med atopisk eksem, men tviler på at det bare er det.

Har slitt litt med underlivet i det siste. Tror jeg har hatt sopp, men har ikke fått behandlet det siden jeg ikke har penger til å kjøpe medisiner eller noe. :tristbla:

Noen som har noen gode råd? Kjærringråd? Sliter som sagt med økonomien, så kan ikke dra til legen eller kjøpe noe...

Hjelp meg. Jeg blir gal.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er dù? Husker ikke helt hva aldersgrensen er på helsestasjonen, men du kan jo dra dit om du ikke er for gammel. Dette er nok noe du må ha behandling for av reseptlagte middler.

Skrevet

Høres ut som herpes ja...

Jeg hadde et slikt utbrudd i mine yngre dager etter å ha blitt slikket av en med munnsår og det gjør jæ... vondt!!

Husker ikke hva jeg gjorden egentlig, men tror jeg brukte sånn prolip, zovirax etc som man skal ha på munnsår der nede. Det hjalp.

Lykke til...

Gjest =tentacle=
Skrevet

Herpes høres veldig sannsynlig ut med den beskrivelsen. Tablettbehandling kan forkorte et førstegangsanfall, men da trenger man å komme igang raskt, og man må ha resept. Hvis du får ofte tilbakefall kan du bli henvist til en spesialist som kan gi deg forebyggende behandling. De fleste får det ikke igjen ofte, og mange merker infeksjonen kun èn gang.

Råd ellers: Noen får det bedre med å sitte litt i grønnsåpebad, og noen gjør det når de tisser for å ikke få konsentrert urin i sårene. Hvis du ikke har sår helt inntil urinrørsåpningen (se med lite sminkespeil) kan du kanskje løse problemet med å sette en flaske med tynn tut helt inntil (slik at det blir tett mellom huden og flasken) og tisse i den, så du ikke får det utover? :klø: Xylocain lokalbedøvende salve kan hjelpe, men den skal brukes i begrensede mengder i så fall. Fås på apotek uten resept. En sårsalve kan også være bra.

Bor du i en større by? Mange steder har klinikker for seksuelt overførbare sykdommer, hvor man ikke trenger å bestille time og hvor det er gratis. F.eks Olafiaklinikken i Oslo. Du kan finne dette på gule sider i din telefonkatalog. Siden du har blitt syk nå, har du kanskje hatt ny partner/blitt utsatt for smitte av en fast partner som har vært smittet en gang tidligere. Du trenger kanskje en sjekk for å se om du kan være smittet av andre ting også (som klamydia) og da har du altså gyldig grunn til å komme gratis til en lege og få råd. De tar også prøver av sårene for å se hvilken herpestype det er. Typen sier noe om sannsynligheten for å få sår flere ganger.

Det finnes også en herpes infotelefon (se på nett) som sikkert kan gi råd om hva du kan gjøre for å lindre plagene.

Husk at det er smittsomt, og at det også er sjanse for å smitte når du ikke har sår. Du kan minske sjansen for å videreføre det til andre veldig mye ved å passe på kondombruk og unngå sex når hvis du merker at en episode er på vei.

Lykke til, håper du er en av de mange heldige som slipper unna uten tilbakefall :klem:

Skrevet

Uff da.. høres ikke godt ut.

Det kan også høres ut som om du kan ha fått infeksjon av inngrodd hår, som det har gått betennelse i. Var ei venninne av meg som hadde det en gang. Kan komme etter intimbarbering.

Du må uansett komme deg til legen!

Skrevet

Lån penger og kom deg til legen, du kan ikke gå rundt sånn over lengre tid.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Takk for svar.

Jeg får vel bare gå til legen, selv om det er utrolig ekkelt og flaut. :tristbla:

Noen som vet om legen vil se på sårene, eller om det er nok å fortelle ham om symptomene mine?

Jeg har ikke akkurat lyst til å vise noe til legen.

Vet at det er nokså vanlig å ha diverse plager, men ekkelt og flaut er det uansett. :sjenert:

Bor nok dessverre ikke i en stor by, hvis ikke så hadde jeg nok dratt på f.eks Olafiaklinikken.

Noen som vet om hvordan man kan få åpne sår til å gro fortere?

Skrevet
Takk for svar. 

Jeg får vel bare gå til legen, selv om det er utrolig ekkelt og flaut.  :tristbla:

Noen som vet om legen vil se på sårene, eller om det er nok å fortelle ham om symptomene mine?

Vet at det er nokså vanlig å ha diverse plager, men ekkelt og flaut er det uansett.  :sjenert:

Bor nok dessverre ikke i en stor by, hvis ikke så hadde jeg nok dratt på f.eks Olafiaklinikken.

Du må nok opp i stolen så han får undersøkt deg.

Jeg ville ikke prøvd meg på div. kjerringråd. La legen behandle deg. Ring i morgen, si hva det gjelder så får du time raskt.

Skrevet
Jeg får vel bare gå til legen, selv om det er utrolig ekkelt og flaut.  :tristbla:

Det varierer alt etter legen. Men han kan ikke direkte tvinge deg heller, selv om det ofte kan føles som om de gjerne hadde gjort det ;)

Om jeg ikke husker feil så vil herpes normalt kunne oppdages på en blodprøve, eller ved testing av verken. Så GU vil i såfall bli for å få en rask diagnostisering, og for å se om det kan være et betent sår som er der pga andre ting.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Takk for svar. 

Vet at det er nokså vanlig å ha diverse plager, men ekkelt og flaut er det uansett.  :sjenert:

Innen man er 30, har minst hver 4. person blitt smittet av kjønnsherpes. Ikke trivelig, men du blir ikke sett på som noen freak om du viser det til en lege :)

Sårene er der pga viruset, og forsvinner i takt med at viruset takker for seg for denne gang. Tabletter kan forkorte varigheten fordi de virker på viruset, men sårbehandling ellers vil ikke speede opp tilhelingen. Grønnsåpebad kan kanskje redusere sjansen for at sårene i tillegg blir infisert av bakterier (som ville forverret).

Tablettbehandling må komme igang tidlig, etter noen dager med sår er det ikke noen vits i å begynne å ta dem. Du må altså være tøff så snart som mulig hvis du skal vinne noe på å gå til lege. Legen vil nok se etter så hun/han ikke skriver ut tabletter for feil ting. Blodprøve brukes lite i diagnostikken. Den vanligste prøven viser bare at man har herpesvirus, og ikke om det er type I eller type II. Har du blitt smittet av munnherpes en gang for lenge siden, blir den altså positiv.

Skrevet

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=336220

"Legen vil kunne ta prøve fra såret og stille en sikker diagnose når prøvene er blitt analysert ved laboratoriet, f. eks. finne ut om det er en herpes, og eventuelt 1 eller 2."

http://olafia.no/herpes.htm

"Diagnosen stilles når du har utbrudd. Dersom du mistenker at du har herpesutbrudd bør du så snart som mulig oppsøke lege. Legen kan da ta en prøve som sendes til virusdyrkning."

Står ingenting om hvorfor det er legen som "må" ta prøven, så jeg hadde spurt om jeg kunne tatt den selv. Skader ikke å spørre i det minste :)

Skrevet

Jeg skal prøve å komme meg til legen på fredag, har dessverre ingen mulighet til å komme meg til legen nå/i morgen, selv om jeg må.

Fy f**n dette gjør vondt. :grine:

Jeg har smurt på litt pyrisept salve i dag, og tatt på litt talkum/babypudder på sårene (hjelper mot kløe, og kan tørke ut sårene litt). Tidligere i dag smurte jeg på litt Locoid krem. Må bare bruke det jeg har til rådighet her og nå. Håper det ihvertfall blir litt bedre snart. Dette er ekkelt.

Jeg må noe sykt på do også, men jeg greier ikke. Er vel farlig å gå for lenge uten å tisse, men...

I sta rant det masse utflod fra skjeden, litt ekstremt. :overrasket:

Er litt bekymret for om det kanskje har gått betennelse i noen av sårene. :tristbla:

Håper jeg blir kvitt dette faenskapet før jeg får mensen, for det nærmer seg snart den tiden i måneden også.

Jeg blir gal. :grine::tristbla:

Skrevet

2 "tissetips" som KAN gå, det kommer an på hvor sårene er:

1: Dopapir eller en myk klut mot urinrørsåpningen. Det samler det opp slik at det ikke renner nedover.

2: I dusjen. Mild lunken stråle, slik at du får tynnet ut urinen med en gang den kommer ut.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Jeg må noe sykt på do også, men jeg greier ikke. Er vel farlig å gå for lenge uten å tisse, men...

Ja, det er farlig. Smerte og frykt for smerte kan gjøre at man holder seg, eller til og med ikke får til å tisse. Men herpes kan også gjøre at man for en kort tid ikke greier å tisse fordi infeksjonen kan forstyrre nervenes kontroll på blæren rent fysisk. Da kan man bli nødt til å få hjelp til å tømme blæren ved hjelp av et kateter. Får du ikke tisset, MÅ du gå til lege, enten det passer eller ikke.

Masse sympati oversendes.

Skrevet

Jeg må sånn på do, kanskje jeg bare må dra til legen og få hjelp til å tisse.

Jeg har åpne sår der nede, det kjennes ihvertfall sånn ut, og det svir noe j****g. :grine:

Tenkte jeg skulle prøve det rådet med å tisse mens man sitter i grønnsåpevann, men har selvfølgelig ikke grønnsåpe. Fylte opp badekaret med vanlig lunkent vann, og tenkte jeg skulle prøve det, men det sved med en gang det kom vann borti sårene, så fikk ikke tisset.

Jeg er nesten sikker på at noen av sårene er betente, ihvertfall de ved endetarmen, for hvis jeg tørker der, så kommer det noe gult/orange på papiret.

Kanskje det er utflod fra endetarmen. Jeg vet ikke.

Fy f**n. Jeg må vel bare til legen. Akkutmottak? :tristbla:

Jeg vil bare sove. Men det er ikke lett siden det gjør vondt der nede, og siden jeg må noe sinnsykt på do. :tristbla:

Skrevet

Jeg vil tro du i aller høyeste grad kvalifiserer til akutthjelp når du ikke engang får kvittet deg med urinen, og har slike smerter som du beskriver.

All sympati til deg, og håper du får hjelp så fort som mulig :klem:

Skrevet

Ble ikke noe akkuttmottak allikevel. Fikk til å tisse litt ved å sette papir der nede slik at det ikke rant noe urin på sårene.

Følte meg litt bedre i morges, og har fått sove i noen timer.

Men nå gjør det enda mer vondt der nede, og jeg føler meg helt jævlig.

Har magesmerter, feber, hodepine og er litt kvalm.

Skal til legen om noen timer.

Fy faen så ekkelt og flaut dette er. :grine:

Skrevet
Ble ikke noe akkuttmottak allikevel. Fikk til å tisse litt ved å sette papir der nede slik at det ikke rant noe urin på sårene.

Følte meg litt bedre i morges, og har fått sove i noen timer.

Men nå gjør det enda mer vondt der nede, og jeg føler meg helt jævlig.

Har magesmerter, feber, hodepine og er litt kvalm.

Skal til legen om noen timer.

Fy faen så ekkelt og flaut dette er.  :grine:

Godt å høre at du har tatt til fornuften. Fokuser heller på at legen er der for å hjelpe deg og at du vil bli bra igjen :) Herpesutbrudd er vanlig, det som ikke er vanlig er at en velger å utsette legebesøket så lenge som du har gjort.

Lykke til og fortell oss hvordan det gikk når du er tilbake.

Skrevet

Kan herpesmunnsår smitte ved oralsex? :overrasket::overrasket:

Kun når det er utbrudd sant...? :sjenert:

Skrevet

Huff, kjenner meg igjen i ALT du skriver. Er nok herpes ja. Jeg hadde også mange åpne sår, og ja, det gikk betennelse i dem.

Det hele starta med at jeg klødde litt, så begynte det å svi litt, og så dukka de første sårene opp. Over hele kjønnsleppene og rundt klitoris. J****g vond, skal aldri mer klage over annen smerte. Gråt da jeg tissa, tørka meg ved å legge litt papir forsiktig over. Gikk truseløs i vid bukse her hjemme, lå med beina spredt (var alene hjemme da det værste stod på.) I tillegg hadde jeg mensen. Rett og slett det værste jeg har vært med på i hele mitt liv....

Ringte gynekolog, sa at jeg trodde det var herpes, fikk time dagen etter. Han kikket på meg, og bare ved å se forstod han hva det var og at jeg hadde det grusomt. Likevel måtte han pirke bortpå et av såra for å ta prøve. Bare å bite tenna sammen, du vet du må gjøre det for å bli bedre. Han skrev ut en resept på piller jeg skulle ta. Denne resepten er på flere pillepakker, så neste gang jeg merker noe, er det bare å hente piller. Jo før du starter jo bedre.

Det ble gradvis bedre, tok vel ca to-tre uker. Prøvde å la det få lufte seg så mye som mulig, skylte med rent vann, gråt litervis, men det går over!!!

Viruset ligger i kroppen, man blir aldri kvitt det. De fleste har det faktisk, men mange får aldri utbrudd. De sier det første utbruddet som regel er værst.

Man blir smittet på forskjellige måter, bl.a ved oralsex hvis personen som utfører det har munnherpes, kjønn mot kjønn hvis en har utbrudd når samleie skjer, du kan til og med smitte deg selv hvis du har munnherpesutbrudd og tar hånda nedentil etter å ha hatt den i munn.

Huff, sender deg masse varme tanker, det du gjennomgår er grusomt. Du er bare nødt til å ta tiden til hjelp, ligg på sofa`n, men før alt det må du for guds skyld komme deg til legen. Krysser fingre for at det går fort over!!

:klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...