Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Peachbud
Skrevet

Noen spurte hvorfor det er så mange utenlandske leger i Norge. Norge er et land med mange allmennleger. I andre skandinaviske land er det mangel på allmennleger, men det er mange spesialister. Derfor bytter man rett og slett. Så i Norge er det mange svensker i spesialiststillinger, og mange norske allmennleger jobber i Sverige.

Men nå var det helst allmennleger jeg siktet til. En stor del av allmennlegene jeg har vært hos har vært utenlandske. Det er både skandinavere, og menn fra lenger sør.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Her står det litt om studier i Polen, samt en link til universitet.

Det som kreves er generell studiekompetanse, og som regel 3KJ, 2FY og 2MX - eller forkurs og opptaksprøve i realfagene.

Virker som man må fylle ut helseattest som kan kreve undersøkelser og underskrift av lege.

Endret av Navnløs
Gjest =tentacle=
Skrevet
Nå har ikke jeg så veldig stor peiling egentlig, men lurer bare på en ting. Hvis det er så sabla vanskelig for medisinstudenter å få turnusplasser, hvorfor i alle dager sliter så mange kommuner ute i distriktene med å få tak i leger da?

Turnusplassen er en opplæringsstilling, og krever ansvarlig veiledende lege, de kan ikke dekke ubesatte legestillinger.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Glimrende. Så skal landet oversvømmes av 2.klasse leger som må dra til østblokkland fordi de ikke har det som trengs til å studere medisin i Norge.

Hva er så mye gjevere med folk som har tatt om igjen religion, samfunnslære og masse andre fag fra videregående for å få nok seksere til å søke? :klø:

Skrevet (endret)
Glimrende. Så skal landet oversvømmes av 2.klasse leger som må dra til østblokkland fordi de ikke har det som trengs til å studere medisin i Norge.

Dette var faktisk det første jeg også tenkte på... Og det til tross for at det er mange bra universiteter i utlandet...

Jeg vet ikke noe om medisinstudier i Polen men vet at en tidligere bekjent studerte medisin i Budapest med absolutt laveste snitt fra videregående skole og uten kjemi, fysikk og matematikk fra 3. klasse. Hun klarte seg så vidt gjennom studiet og er i dag ferdig med sin turnus i Norge. Jeg ville ikke ha hatt henne som lege (!) men det har ikke så mye med studiestedet å gjøre.

Jeg kjenner meg igjen i denne, og det er nok grunnen til at jeg synes medisin studenter fra Polen og Ungarn er dårligere enn de norske. Det betyr ikke at jeg synes norske leger er spesielt flinke heller, men de engelske derimot er jeg svært fornøyd med.

Endret av Bobeline
  • Liker 1
Skrevet

Ja her var det mye synsimg. TS spør om konkrete spørsmål, og får en lang rekke gruff fra folk som ikke vet noe om det hun spør om.

Min veninne er lege utdannet i Norge. Hennes svigerinne er utdannet i Ungarn. Veninna mi mener nivået er like høyt der. Det er lettere å komme inn, men du må kvalifisere deg hele tiden. En person som ikke henger i og jobber ramler av. Det at du har "middels karakter" fra VG trenger jo ikke bety at du er evneveik, bare at du kanskje ikke forstod alvoret på det tidspunkt. (Mange eksempel på det blant voksne - De fleste forstår alvoret siden )

Den største betenkeligheten med studier i utlandet er ofte at det er dyrt, dyrere enn i Norge. Da er det jo viktig å studere noe der en vet en kan få en god jobb etterpå (Lege, kiropraktor mm)

Har en del eksempel på folk som har studert emner som "virket interessante" i Australia, og som har liten overføringsverdi. Noen av disse studentene blir gående i underbetalte jobber her hjemme om de ikke utvider utdannelsen sin. Men det finnes nok mye bra i Australia og. Tror valg av fag / retning /yrke er viktigere enn land.

Til TS: Lykke til viss du velger utenlandstudier. Har faktisk anbefalt mine barn å ta et utenlandsopphold for å "utvide sin horisont" etter VG

Gjest Gjest 1
Skrevet
Min veninne er lege utdannet i Norge. Hennes svigerinne er utdannet i Ungarn. Veninna mi mener nivået er like høyt der. Det er lettere å komme inn, men du må kvalifisere deg hele tiden. En person som ikke henger i og jobber ramler av. Det at du har "middels karakter" fra VG trenger jo ikke bety at du er evneveik, bare at du kanskje ikke forstod alvoret på det tidspunkt. (Mange eksempel på det blant voksne - De fleste forstår alvoret siden ) 

Enig i det og vet om mange eksempler på det samme.

Skrevet
Enig i det og vet om mange eksempler på det samme.

Også enig.

Man er tross alt bare 15-16 år når man begynner på videregående, det er veldig mange som ikke ser lenger fremover enn til neste dag i den alderen (og senere også for den saks skyld).

Ser heller ikke problemet i at noen i ettertid forbedrer karakterene for å komme inn i Norge.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Ser heller ikke problemet i at noen i ettertid forbedrer karakterene for å komme inn i Norge.

Det er heller ikke et problem. Det er helt irrelevant om man har 4 eller 6 i religionskarakter fra videregående skole. Har man 4 og søker i utlandet, eller har 4 og tar faget om igjen for å forbedre for å komme inn i Norge, har det ingen ting å si for hvor god lege man kan bli. Fikk man 6 i religion i utgangspunktet, er det heller ingen garanti for at man er spesielt egnet til å lære seg fag, ferdigheter eller menneskelige kvaliteter for å bli en god lege.

Skrevet

B2B: Det er nok andre studier hun sikter til.

Medisinstudiet kan nok betegnes som et trygt studie å velge, både med tanke på det å få en relevant jobb i det hele tatt og det å få valuta igjen for høyt studielån og tid brukt på utdannelsen, og dette tror jeg gjelder uansett hvor man velger å studere.

Skrevet

Medisin er nok et trygt studie uansett. Det jeg siktet til over var folk som har studert ett par år i ett eller annet land (F.eks Australia - Det er der de jeg kjenner har studert) og tatt studier innen samfunn, politikk, økonomi mm. Studiet er helt sikkert relevant i det landet, men må suppleres om det skal brukes her. Kjenner to slike studenter som jobber på sfo og en som jobber på Rimi. Kjenner også en sivilingeniør med utdanning fra England. Hun måtte supplere med ett eller annet. Det samme måtte ei som tok lærerutdanning i USA. Medisin, sykepleie, veterinær mm skulle være helt trygt.

Skrevet
Hvilke fag trenger man, hvilket karaktersnitt trenger man? Hvor søker man, når søker man, hvordan fungerer det?

Er det noen som har erfaringer å dele?

Takknemlig for svar.  :)

Jeg studere medisin på 5 året i Polen! Selv om det har til tider vært så hardt at det at det nesten har gått på helsa løs, er jeg alt i alt veldig fornøyd. Og ikke minst, - nå ser jeg slutten :)

For å komme inn krever de fleste universitet kjemi & fysikk. Dette er en absolutt fordel å ha siden Polen er et realfagland, og det legges mye vekt på disse fagene de 2 første årene.

For å komme inn må du søke direkte til universitetene eller via selection comitee.

Hvis du blir tatt opp, må du ta en opptaksprøve i Oslo.

Da får du rundt 60-70 spm om kjemi, fysikk, bilologi. Ingen matte.

Når du først har kommet inn så er det delt opp i preklinisk og klinisk.

De første 2 årene er de verste med pugg pugg og mere pugg. Her faller ganske mange av, men kommer du igjennom, får du en basis som er essensiell for å fortsette. De 4 siste årene er det kliniske fag og sykehuset som gjelder. Du er mye blant pasienter.

Det som har vært litt dumt her er at man mister litt av den personlige pasientkontakten. Du har alltid med deg en lege som oversetter, hvis ikkepasienten kan englesk. Men dette tar du igjen i praksisen din hver somme hjemme i Norge.

Jeg kan anbefale deg å studere her i Polen. Men ikke komme med den innstillingen at det er lettere her. For det er det absolutt ikke. Det er et helt annet skolesystem enn hjemme, og du et er i et nnet land borte fra ditt vanlige støtteapparat.

Jeg var noen få poeng fra å komme inn i Oslo, men ville ikke bruke et år på Bjørknes for å ta opp fag. Jeg ser ikke på meg selv som en 2.rangslege fordi jeg har studert i utlandet, snarere tvert imot :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...