Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg har til dags dato aldri møtt eller hørt om et mennesker som tok et bevisst valg om at i morgen skal jeg begynne å jobbe med å spise usunt så jeg blir skikkelig overvektig, men så vidt jeg forstår så er det å legge inn flere kilo silikon i puppene noe man bevisst bestemmer seg for.

Vel, vi er såpass opplyst om hva slags mat som fører til overvekt, og all den stund et menneske hiver innpå av den maten, tar vedkommende et bevisst valg, mener jeg.

Det du sier her minner meg på søksmålet mot mcdonalds hvor en person skyldte på maten de selger for sin overvekt. Ansvarsfraskrivelse!

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Som sagt så har jeg til dags dato aldri møtt noen som bestemte seg for å bli overvektig. Hvis du kjenner noen som har gjort det så vil jeg gjerne møte h*n, for det hadde vært interressant å snakke med noen som har foretatt et sånt valg.

Gjest Ylva Virvla
Skrevet

Jeg tror sjelden det å bli overvektig handler om bevisste valg. - Heller om lav selvdisiplin.

Skrevet
Som sagt så har jeg til dags dato aldri møtt noen som bestemte seg for å bli overvektig. Hvis du kjenner noen som har gjort det så vil jeg gjerne møte h*n, for det hadde vært interressant å snakke med noen som har foretatt et sånt valg.

Nei, en bestemmer seg ikke for å bli overvektig, men man bestemmer seg for å spise mat som man vet fører til overvekt. Det blir vel det samme? En kan liksom ikke si at man ikke ante konsekvensene....

Å velge hva man skal spise og ikke, er et bevisst valg i mine øyne.

Skrevet
Nei, en bestemmer seg ikke for å bli overvektig, men man bestemmer seg for å spise mat som man vet fører til overvekt. Det blir vel det samme? En kan liksom ikke si at man ikke ante konsekvensene....

Er nå mange som ikke vet så mye om hva som er sunt og ikke sunt. Altså, at de ikke har et så altfor bevisst forhold til hva de putter i seg.

Og det er mange andre grunner til at folk er overvektige enn maten man spiser.

Skrevet
Er nå mange som ikke vet så mye om hva som er sunt og ikke sunt. Altså, at de ikke har et så altfor bevisst forhold til hva de putter i seg.

Har det noengang vært så mye fokus på hva slags mat som fører til overvekt som nå?

Skulle tro at så godt som alle vet hva man legger på seg av, og hva man heller bør spise. Alle vet at man blir tjukk av å spise mye sjokolade, potetgull og fet mat, ikke fortell meg noe annet.

Vi har tv-serier i fleng, vektklubber på internett, aviser, blader osv som forteller folk om dette. En kan rett og slett ikke unngå å få med seg hva som er sunt og ikke.

En helt annen ting er det at folk ikke er bevisste på hva de putter i seg, men det burde gå opp et lys når man legger på seg kilo etter kilo, at man kanskje burde endre noen matvaner.

Skrevet
Jeg har til dags dato aldri møtt eller hørt om et mennesker som tok et bevisst valg om at i morgen skal jeg begynne å jobbe med å spise usunt så jeg blir skikkelig overvektig, men så vidt jeg forstår så er det å legge inn flere kilo silikon i puppene noe man bevisst bestemmer seg for.

Men hvor mange mennesker er det som tok et bevisst valg om å IKKE forandre på matvanene sine og begynne med trening. Det er en stor andel av overvektige det.

Jada, overvekt påvirker av gener, sykdommer og det som er. Men det gjelder pokker meg ikke alle overvektige.

Jeg blir også påminnet om McDonalds-saksmålet. Helt til idag så har jeg faktisk trodd at de fleste mente at dette var tåpelig og ansvarsfraskriving, men jeg skjønner jo nå at det ikke stemmer.

Skrevet
Har det noengang vært så mye fokus på hva slags mat som fører til overvekt som nå?

Skulle tro at så godt som alle vet hva man legger på seg av, og hva man heller bør spise. Alle vet at man blir tjukk av å spise mye sjokolade, potetgull og fet mat, ikke fortell meg noe annet.

Vi har tv-serier i fleng, vektklubber på internett, aviser, blader osv som forteller folk om dette. En kan rett og slett ikke unngå å få med seg hva som er sunt og ikke.

En helt annen ting er det at folk ikke er bevisste på hva de putter i seg, men det burde gå opp et lys når man legger på seg kilo etter kilo, at man kanskje burde endre noen matvaner.

Hva man legger på seg av og hva man bør spise varierer ganske mye alt etter hvem du spør, selv forskere (ellers ville det ikke vært så mange forskjellige dietter rundt omkring).

Og en som spiser sunt, riktig og trener kan likevel være overvektig, for eksempel på grunn av allergi mot helt vanlige produkter som laktose og hvete. Min mor har matallergi og hadde stor mage, helt til hun fant ut av det og kuttet ut de varene. Vips, så forsvant magen.

De fleste vet at for stort inntak av f.eks. sukker ikke er sunt. Det de kanskje ikke vet er at mye vanlig mat vi spiser er fullstappet av bl.a. sukker for å gjøre dem rimeligere å produsere og selge (mye av dette er billigvarer).

Mange vet heller ikke at man ikke bør spise så mye brød.

Og hvis "alle" vet hva som er bra og hva som ikke er bra, hvorfor blir flere og flere overvektige? Jeg har vanskelig for å tro at så mange gjør et valg om det. Mange er ignorante, og mange er for late til å lage skikkelig mat, eller de har ikke tid pga tidsklemma. De kan også ha opparbeidet seg dårlige vaner fra før de ble bevisste på hva som er i all maten, og slike vaner kan være veldig vanskelig å gjøre noe med.

Det er mange årsaker til overvekt.

Gjest Ylva Virvla
Skrevet

Jeg tror det er mange overvektige som omtrent mer enn noe annet ønsker å gå ned i vekt. Men når en først har blitt stor, og kanskje til og med har vært det siden bardommen, er det vanskelig å gå ned i vekt. Tror det er flere som har forsøkt gjentatte ganger å endre dårlige vaner uten å lykkes. - Som på tross av forsøkene ikke greier å gå ned i vekt. Kan en da snakke om et bevisst valg om å være overvektig? Kunnskap om hva som fører til overvekt er ikke ensbetydende med at en klarer å endre livsstilen.

Skrevet

Det er IKKE så mange andre årsaker, nei! Noen ytterst, ytterst få mennesker har medisinske grunner til å være overvektige, men det er overhodet ikke så mange som folk vil ha det til. Man blir f.eks. ikke overvektig pga medisiner, MEN man kan få økt apetitt av enkelte preparat, og dermed gå opp i vekt fordi man spiser mer, kanskje uten å legge merke til det. De fleste tykke/lubne mennesker jeg kjenner påstår at de har lav forbrenning.... Interessant, for når jeg ser hva de spiser er i hvert fall ikke jeg i tvil om hvorfor de ikke er tynne... Men mange tror de spiser mindre enn de gjør. Vet flere som påstår at de ikke spiser noe godteri, men så har de syltetøy og nugatti på brødskiver, spiser yoghurt, drikker eplejuice etc. Søtt, sukkerholdig kliss.

Og Liskat, hvis man går ned i vekt etter å ha kuttet ut hvete kan vel det like gjerne være fordi det er utrolig mye kalorier i hvete?

Skrevet
Det er IKKE så mange andre årsaker, nei! Noen ytterst, ytterst få mennesker har medisinske grunner til å være overvektige, men det er overhodet ikke så mange som folk vil ha det til. Man blir f.eks. ikke overvektig pga medisiner, MEN man kan få økt apetitt av enkelte preparat, og dermed gå opp i vekt fordi man spiser mer, kanskje uten å legge merke til det. De fleste tykke/lubne mennesker jeg kjenner påstår at de har lav forbrenning.... Interessant, for når jeg ser hva de spiser er i hvert fall ikke jeg i tvil om hvorfor de ikke er tynne... Men mange tror de spiser mindre enn de gjør. Vet flere som påstår at de ikke spiser noe godteri, men så har de syltetøy og nugatti på brødskiver, spiser yoghurt, drikker eplejuice etc. Søtt, sukkerholdig kliss.

Og Liskat, hvis man går ned i vekt etter å ha kuttet ut hvete kan vel det like gjerne være fordi det er utrolig mye kalorier i hvete?

Eller fordi man har vært hos legen og blitt testet for matallergi, f.eks.? Jeg leste et sted at det er en del som kan være allergisk mot hvete uten å være klar over det.

Og, det trenger ikke være medisinsk, det kan være psykiske årsaker.

Akkurat som mange spiser mer enn de tror er det mange som spiser langt mindre enn de tror og. Jeg vet at jeg spiste for lite før (og uregelmessig). Hvordan vet jeg det? Jeg går på diett for å komme inn i bedre vaner så jeg kan gå ned i vekt, og jeg merker veldig godt at jeg spiser ganske mye mer når jeg går på diett enn jeg gjorde før. Og jeg har sjelden spist mye sukker, syltetøy eller nugatti en gang i måneden er ikke mye.

I min familie har begge jentene problemer med å holde vekten, og etter mye diskusjon har vi funnet ut at årsaken kan ligge i at vi har en mor som alltid har fokusert noe vanvittig på vekten vår, men uten å ha noen klare tanker om hvordan hun skulle holde oss flotte og slanke. Det vil si at vi fikk masse usunne vaner. Å la en 8-åring gå på Herbalifekur er neppe det glupeste en gjør... Og vi er sikkert ikke de eneste som i oppveksten lærer dårlige vaner, som ikke lærer å ha et stabilt og bra kosthold og som ikke lærer selvdisiplin. Slike vaner er faktisk ganske vanskelig å jobbe med.

Forøvrig, det er ingenting galt i å spise litt søtt, så lenge man passer på kaloriinntaket, og ikke spiser for mye av det. Det er en del sukker i ganske mange varer. Det viktige er å passe på at man spiser med måte, får i seg nok av de forskjellige næringsstoffene og er forsiktig med karbohydrater. Så lenge man er i aktiv bevegelse og forbrenner mer enn man spiser så går man ned. (Og ja, det finnes mennesker med lav forbrenning, men sikkert ikke like mange som påstår de har det).

Skrevet
Og, det trenger ikke være medisinsk, det kan være psykiske årsaker.

Dette er et argument som jeg ofte savner i vekt-diskusjoner. Depresjon er nok et av de vanligste årsakene til overvekt, og også grunnen til at vekten opprettholdes (pga manglende motivasjon).

Depresjon og overvekt går ofte hånd i hånd, så det er veldig rart at det aldri kommer opp. Man hører om all verdens stoffskiftesykdommer, men psykiske lidelser? Sjeldent/aldri.

Skrevet

Når ting blir for ekstremt kan det bli stygt det gjelder egentlig alt.

Pupper, sminke, overvekt, undervekt osv.

Sjeldent jeg ser stygge mennesker, det skal mye til for at jeg synes en person er stygg. Da må ihvertfall den personen ha en ræva personlighet for at jeg kan si at jeg synes det mennesket er stygt.

ja

Skrevet

Det skal ganske mye til før jeg mener en person er "stygg", og det kunne aldri falle meg inn å si det direkte til noen.

Det jeg misliker sterkt derimot, er når man fokuserer for mye på å endre utseendet og gjennomgår plastiske operasjoner og/eller påfører seg mengder med kjemiske produkter for å utsette det mest naturlige av alt - aldringen. Det vitner for meg om et usunt forhold til sin egen kropp og naturens gang.

Så kan man si at bare det å farge håret eller ta på seg en leppestift er å "endre utseende", så det er forskjellig fra individ til individ hvor grensen går for det som blir usunt. For meg går den ved plastiske operasjoner, sparkel-sminke og når man ikke kan gå utenfor husdøren uten den.

Så for meg er det ikke personen som er stygg, det er de falske brystene eller sparkelet som er stygt.

Skrevet
Dette er et argument som jeg ofte savner i vekt-diskusjoner. Depresjon er nok et av de vanligste årsakene til overvekt, og også grunnen til at vekten opprettholdes (pga manglende motivasjon). 

Det er også veldig mange antidepressiva som har som bivirking at personen legger på seg, og/eller blir så slapp at h*n ikke orker fysisk aktivitet.

Skrevet

Kvinner som begynner å eldes:

Prøver å kle seg som 14-åringer,

Tydeligvis har røyket hele livet (gjerne rullings), og man ser det i ansiktet som er rynkete og oppsvulmet.

Kombinerer de to over med bleiket hår (evt rødt) som er fett og har stor ettervekst. (Ofte halve håret bleiket, og halvparten ettervekst)

Gjest Bellatrix
Skrevet

Men hvor mange mennesker er det som tok et bevisst valg om å IKKE forandre på matvanene sine og begynne med trening. Det er en stor andel av overvektige det.

Jada, overvekt påvirker av gener, sykdommer og det som er. Men det gjelder pokker meg ikke alle overvektige.

Jeg blir også påminnet om McDonalds-saksmålet. Helt til idag så har jeg faktisk trodd at de fleste mente at dette var tåpelig og ansvarsfraskriving, men jeg skjønner jo nå at det ikke stemmer.

Nei, jeg tror ikke man bevisst spiser usunnmat. Usunn mat handler vel heller ofte om at man ikke er bevisst hva man spiser.

Gjest Frøken Titt
Skrevet
Flotte,vakre mennesker utenpå kan bli utrolig stygge i seg når de åpner kjeften og fjerner all tvil.

Du har så rett kokkofjolla.

Skrevet

Jeg skal innrømme åpent og ærlig at enkelte ting er stygt, men jeg prater aldri om det. Jeg peker ikke og sier: herregud, se så stygt. Negative uttalelser som går på persons utseende holder jeg for meg selv.

Det jeg synes er stygt kan være:

Skikkelig tomme pupper som henger som vrengte bukselommer. Det sier ingen ting om personen som eier dem, men puppene er stygge.

Å være så tynn at alle beina stikker ut er stygt. Jeg har vært omtrent så tynn selv, men det blir ikke noe penere av den grunn.

Hår som er så tynt at du ser hodebunnen igjennom hele veien er stygt.

Rødflammete hud og rød nese er stygt.

Psoriasis i ansiktet er stygt.

Misfargede tenner hvor tannkjøttet har trukket seg opp, pga mange år med røyking, kaffe og hardhendt tannpuss er stygt.

Mage og sideflesk som velter ut over bukselinningen er stygt. Jeg har det selv, og det er stygt. Jeg prøver å skjule det med klærne på overkroppen og forundres over hvor mange som bare lar valkene sine få fritt spillerom. (Ikke nedlatende, bare forundrer meg, men det er jo MITT dårlige selvbilde som gjør det)

Bukser som er ett eller to nummer for små sitter rart på kroppen og er stygt.

Støvletter hvor hælene er totalt nedslitte og skinnet har krøllet seg oppover er stygt... men dette er jo ikke folk da, dette er ting. Men allikevel; stygt.

Fett hår er stygt.

Mascara fra dagen før er stygt.

Også er det mye som bare ser rart ut, men det blir en annen diskusjon.

Skrevet

Det kan nok virke så enkelt, men er ikke nødvendigvis det.

Har du sett "Du er hva du spiser" noen gang?

Når ernæringsfysiologen kaster alt de har i skapet og presenterer dem for sunn mat og oppskrifter for tilberedning av disse, så har jeg sett folk rynke på nesa og faktisk brekke seg. De LIKER ikke maten.

Hvis du har vokst opp på fet mat og sukker, så er det disse smakene du er vant til, og da er det ikke bare-bare å plutselig skulle bytte ut alt du liker med ting du egentlig godt kan spare deg for, sånn smaksmessig.

Jeg kjenner folk som spiser forholdsvis sunt, og er bevisst, men som ikke LIKER grønnsaker. De spiser litt for sin egen følelse av i hvert fall å prøve, men de kunne godt vært foruten.

For sånne som meg, som elsker grønnsaker, er det bare rart, men noen har det sånn.

Jeg kjenner personer som ikke greier for sitt bare liv å få ned grovt brød eller kornblandinger fordi det vokser i munnen på dem. Som ikke liker kjøtt, ikke fisk. Kjøtt går greit i hamburgere og blandingsprodukter, men ikke rent kjøtt. Og fisk er stort sett bare æsj.

Da hjelper det ikke å synes grønnsaker er godt, med mindre man skal legge om til vegetarkost, og det er en liten vitenskap det også for å få i seg det man trenger av vitaminer, mineraler og sporstoffer.

Noen legger veldig lett på seg. Noen spiser sunt, men for mye.

Noen har misforstått det med sunne fettsorter og tenker ikke over at de har like mange kalorier som det usunne fettet og bøtter innpå med nøtter, avokado og andre sunne matvarer med høyt kaloriinnhold.

Jeg er ikke sikker, men jeg sitter noen ganger med inntrykket av at de som fordømmer de overvektige, er de som aldri har hatt problemer med vekten og dermed faktisk ikke vet hva det dreier seg om.

Og sist, men ikke minst - det er ofte en grunn eller fler til at folk overspiser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...