chanell Skrevet 5. februar 2007 #1 Del Skrevet 5. februar 2007 Jeg sitter her å leser på vg, etterfulgt med en debatt om de som ikke jobber av forkjellige årsaker. Jeg ser at noen får utbetalt ganske mye (ikke alle selvfølgelig), men at noen kan gå så langt å få seg strøm og hus av å leve på trygd blir jeg forbauset over???? Ja jeg ser jo at innvandrer familier (SOM HAR VÆRT I LANDET NOEN FÅ ÅR) har allerede ordnet seg million leilighet/hus, får masse unger å har tipp topp av nytt utstyr til ungene her jeg bor. Da jobber jeg (i helsevesenet), å må nøye meg med mye mindre, blir så kvalm........ Skal det virkelig være så lettvint å bare leve på staten, å da virkelig få penger til det beste? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nallemaja Skrevet 5. februar 2007 #2 Del Skrevet 5. februar 2007 Nå vet jeg ikke om det er egne regler for støtte til innvandrere, så der kan jeg ikke uttale meg så veldig, men jeg husker det var en familie fra bosnia her noen år. Barna deres ble utstyrt med splitter nytt fritidstøy og utstyr to ganger i året, mens vi vanlige barn av arbeidere måtte klare oss med å arve, kjøpe brukt , eler kjøpe billig og dårlig feks skiutsyr, sykler, fritidsklær...men det kan jo hende det er spesielle stønader for å øke muligheten for integrering(som slo litt feil)? Men selv har jeg gått på arbeidsledighetstryg og på attføring, og jeg blir ikke særlig rik av det om man kan si det sånn. Attføring er jo bare 66% av lønnen man hadde før man ble ufør, og da innen en viss grense. Ikke har vi så mange tilleggsrettigheter heller, barnetilsyn og sånt for eksempel dekker ikke på langt nær de faktiske ugiftene med barnetilsyn når man er på attføring. Og det er egentlig greit. Sosialkontoret har jeg aldri vært på, og forhåpentligvis kommer jeg aldri dit heller. Og jeg tror ikke det er så fryktelig mange som syns det er så veldig greit å leve på sosialen over lengere tid, og ikke så verdig. Hvordan de som suger så mye ut av sosialkontorets lommebok klarer det har jeg vanskelig for å skjønne, siden man stadig vekk ser på tv'n om småbarnsmødre som lever under fattigdomsgrensa her i landet...hvorfor klarer ikke de å "lure" til seg litt ekstra da, de som trenger det? tror nok både summene folk kan lure til seg, og antallet mennesker som lever av sosialen som er i stand til å forsørge seg selv ikke er så høye som mange skal ha det til. Finnes det statistikk eller noe om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nallemaja Skrevet 5. februar 2007 #3 Del Skrevet 5. februar 2007 Jeg sitter her å leser på vg, etterfulgt med en debatt om de som ikke jobber av forkjellige årsaker. Jeg ser at noen får utbetalt ganske mye (ikke alle selvfølgelig), men at noen kan gå så langt å få seg strøm og hus av å leve på trygd blir jeg forbauset over???? Ja jeg ser jo at innvandrer familier (SOM HAR VÆRT I LANDET NOEN FÅ ÅR) har allerede ordnet seg million leilighet/hus, får masse unger å har tipp topp av nytt utstyr til ungene her jeg bor. Da jobber jeg (i helsevesenet), å må nøye meg med mye mindre, blir så kvalm........ Skal det virkelig være så lettvint å bare leve på staten, å da virkelig få penger til det beste? ← Det med å kunne ha hus/leilighet og leve på trygd er jo kanskje ikke så rart. Man kjøpte kanskje huset/leiligheten før man ble arbeidsledig(e.l.) eller man er samboer/gift med noen som har god inntekt og som eier huset? Eller man kan ha hatt en grei inntekt før man ble arbeidsledig/trygdet. Og et hus er ikke så veldig dyrt alle steder i landet, og en bra måte å spare på i forhold til å leie hele livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten29 Skrevet 5. februar 2007 #4 Del Skrevet 5. februar 2007 Alle sosialkontor har normer de følger etter hvor stor ubetaling av sosialhjelp enhver skal få, det er ingen som klarer å suge til seg penger, da er de i såfall svindlere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minimi Skrevet 6. februar 2007 #5 Del Skrevet 6. februar 2007 Syns noen får penger veldig lettvint!! Kjenner en utlending selv som sier "Gidder ikke jobbe, sosialen gir meg penger"... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miss Guided Skrevet 6. februar 2007 #6 Del Skrevet 6. februar 2007 vel, det gjelder vel ikke alle "utlendinger" dette her, som over alt ellers er det vel noen som klarer å kare til seg mer enn andre. Hvis det er så at så mange får penger kastet etter seg, hvorfor er det da så mange "utlendinger" på loppemarkeder og bruktbutikker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minimi Skrevet 6. februar 2007 #7 Del Skrevet 6. februar 2007 Nei selfølgelig gjelder det ikke alle utlendinger. Vet mange jobber i stede for å gå på sosialen fordi det er å nedvergende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nallemaja Skrevet 6. februar 2007 #8 Del Skrevet 6. februar 2007 og de som velger å leve av sosialen de må nødvendigvis velge en helt annen livsstil enn de som jobber forsørger seg selv...er ikke noe man kan leve fett av slik jeg har forstått det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 6. februar 2007 #9 Del Skrevet 6. februar 2007 At de har mulighet til å betale husleie og strøm på trygd synes jeg burde være ett minimum, så det skjønner jeg ikke at noen kan henge seg opp i. Og at folk har god råd til å kjøpe ting til ungene sine kan like gjerne være en prioriteringssak. Gjennomsnittsnordmannen bruker vannvittig mye penger på tull, som å dra på fylla, handle på 7/11, og hvem som helst vil kunne få god råd dersom de kutter ut slike ting. Og noe av grunnen til at innvandrere må prioritere å kjøpe nytt til ungene sine kan like gjerne skyldes at de ikke har ett stort nettverk å arve fra. Sier ikke at det ikke finnes de som utnytter systemet, men det går an å bruke hodet og tenke litt, før man beskylder alle for å gjøre det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bvlgari Skrevet 6. februar 2007 #10 Del Skrevet 6. februar 2007 Utlendinger er utrolig flinke til å få pengene til å strekke til lenger. De kjøper billig mat, bokser med mais, makrell i tomat, tunfisk, osv og lager dette til middag. De bruker gjerne semulegryn som koster nesten ingenting. Mye frukt og grønnsaker. Også kjøper de klær og utstyr på brukthandlere, Fretex f.eks. De bor mange sammen. Ofte er de en hel familie som kjøper hus sammen. Da har man jo trygden til bestemor, bestefar, mor, far osv å betale lånet med. Det er ikke mange av dem som har bil. Man må se på helheten. De sparer inn der vi nordmenn ikke gidder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kisisa Skrevet 7. februar 2007 #11 Del Skrevet 7. februar 2007 Hei alle sammen. Opprinelig kommer jeg fra Bosnia, og kan si at når mann har innvandrer bakgrunn vet mann ikke hvordan mann skal oppføre seg i dag. En gang på et aetats kurs befant jeg meg sittende mellom to nordmenn som snakket om hvordan innvandrere tar jobber fra dem. Så kan noen fortelle meg har, hvordan innvandrere burde oppføre seg når det ikke er bra at vi jobber og ikke heller at vi lever av sosialstøtten? Vi var ikke akseptert der hvor vi komm fra, og ikke akseptert har hvor vi trodde vi skal bli det! Tenk på hvordan det føles! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badlands Skrevet 7. februar 2007 #12 Del Skrevet 7. februar 2007 Men - jeg lurer på noe: De utlendingene som ikke jobber, er det stort sett asylsøkere / flyktninger som har krav på midlertidig beskyttelse? Eller får folk (som ikke har flyktningstatus) lov til å komme inn til Norge uten å bevise at de har inntekt eller jobb til å greie seg? Jeg vet av erfaring at når jeg har flyttet til forskjellige utland var det en LANG papirmølle å gå igjennom for å bevise at jeg ikke kom til å bli en byrde for samfunnet, jeg hadde jobb jeg gikk til, og forsikringer etc. Og det at man ikke kan språket er ingen unnskyldning. Mener å huske at da jeg flyttet til Nederland, for eksempel, så ville oppholdstillatelsen min bli opphevet dersom jeg gjorde krav på sosial støtte fra den nederlandske staten innen x antall år var gått... Dette måtte man skrive under på da man søkte om opphold. Gjelder ikke dette for folk som flytter inn til Norge? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lazulia_moon Skrevet 15. februar 2007 #13 Del Skrevet 15. februar 2007 Alle som ikke er på trygd, mener noe om trygd... Skal vi bytte? Jeg har uføretrygd pga helseproblemer. Jeg har to unger, og en mann som heldigvis jobber fullt. Jeg skulle GJERNE jobbet! Men jeg kan ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten29 Skrevet 15. februar 2007 #14 Del Skrevet 15. februar 2007 Alle som ikke er på trygd, mener noe om trygd... Skal vi bytte? Jeg har uføretrygd pga helseproblemer. Jeg har to unger, og en mann som heldigvis jobber fullt. Jeg skulle GJERNE jobbet! Men jeg kan ikke. ← Hev deg over det, det vil alltid være fordommer mot mennesker på trygd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå