Gå til innhold

Seboreisk eksem i ansiktet.

Fremhevede innlegg

Gjest Linda24
Skrevet

Hei! Nå ble jo denne tråden startet for evigheter siden, men plagene er jo der uansett, så svarer jeg...

Har selv slitt med sebore siden ungdomsskolen (fikk det på barneskolen). Kjenner til det noen skriver om at man bare vil gjemme seg bort når utbruddene er på det verste. Har hatt store åpne sår i hodebunnen, masse flass (ofte som tykke "kaker"), og endeløse utbrudd ved nese og spesielt i pannen/ øyenbrynene. Det er noe ordentlig dritt rett og slett. Å ha en fet hud med disse tørre, flassende feltet er ikke særlig gøy.

MEN: Betnovat!! Dette preparatet fås både i flytende og smørbar form. Kan ikke få rost det nok! Har lest side opp og side ned med henvisninger og forslag, skjønner ikke hvorfor ikke flere bruker denne. Kjenner andre som bruker det og er like fornøyde. Skal ikke si at det er en mirakelkur- men jammen ikke langt unna heller. Gjelder å smøre på før det blir veldig ille. (Jeg smører på om kvelden og vasker bort om morgenen, må kanskje repiteres en natt til). Den flytende varianten has i hodebunnen og masseres inn. Lukter sprit og kan svi- men jeg synes det er digg, for da vet jeg at det funker. Haha.

Alle er forskjellige og vi har ulik hud (selvfølgelig- skal ikke være lett). Men håper noen hadde nytte av dette svaret!

Videoannonse
Annonse
Gjest Linda24
Skrevet

Bør vel også nevne at Betnovat er sterk kortison, så bør jo ikke akkurat drikkes.. Salven bruker jeg max 1 gang i måneden, linimentet enda sjeldnere (ved kløe eller utbrudd). Nok for å holde det i sjakk- for meg i hvertfall. Bruker det også sjelden fordi jeg er redd for å bli immun. Da krøller jeg meg sammen under dyna og griner. I 3 år.. :oP

Gjest Gjest
Skrevet

Seboreisk eksem kommer av en type sopp som trives på huden hos enkelte.

Så min løsning ble en mild kjemisk peeling hos en klinikk, og etter 3 behandlinger har jeg vært kvitt den! Dette er nå 3 år siden og har ikke hatt antydning til å få det tilbake. Peelingen dreper både soppen og grunnlaget de trives i i huden, så huden får mulighet til å gjenoppbygge seg uten soppen. Den peelingen jeg tok har også den geniale egenskapen at man ikke blir flassete eller sår i huden etterpå, så jeg vil absolutt anbefale den peeling, også for menn. Jeg hadde seboreisk eksem i ansiktet i mange år og har nok prøvd alt som er å få på apoteket mot det, men opplevde at effekten kun dempet symptomene og gjorde ikke huden noe spesielt bedre. Men allerede etter første peelingen var eksemen borte, men for å være sikker på at grunnlaget for soppen i huden var borte tok jeg 3 behandlinger. Det var helt perfekt for min del, så nå husker jeg knapt hvordan det var å ha den dritteksemen :-)

• 4 uker senere...
Gjest Baltazar
Skrevet

Hei

Jeg har slitt med Seborreisk eksem i rundt 15 år nå og har forsøkt det aller meste. Bla. Fungoral, Daktacort og kortisonkrem. Det har fungert i korte perioder, men har aldri blitt helt 100% i huden etter kurene og det skal da nevnes at jeg har stort sett levd med daglig bruk av Fungoral. Alltid små rødlige områder i panne, nese og også hake. Etter noen dager kan utslett med kløe, flass være tilbake i full blomst og så er det på'n igjen.

For et par uker siden kom jeg tilfeldigvis over et foruminnlegg hvor en bruker varmt anbefalte produktet Microsilver Universalkrem. Seborreisk eksem var blant annet nevnt. Jeg hadde da over lang tid hatt ganske kraftig utbrudd og Fungoral så ikke ut til å ha noen effekt lenger. Bla. flasset jeg kraftig på og rundt nesen. I desperasjon bestilte jeg Microsilver Univarsalkremen siden jeg ikke hadde noe å tape, annet enn pengene. 2 dager etter at jeg begynte med kremen var jeg tilnærmet helt symptomfri. I dag, halvannen uke senere, finnes det ikke antydning til eksem. Ingenting!! Smører på hver kveld før leggetid og om morgenen før jobb, noe jeg har tenkt å gjøre i et par uker. Så skal jeg gå over til annen hver dag osv. For min del er dette en mirakelkrem som har en effekt jeg ikke trodde var mulig. Aldri mer til legen for å få ut reseptbelagt Fungoral, som har marginal effekt :) Til hodebunnen bruker jeg helt vanlig Head & Shoulders. Plages du med Seborreisk eksem, så vil jeg anbefale alle å prøve den.

• 5 måneder senere...
Gjest manneguiden
Skrevet

Hei dere to som har posta sist.

Først til gjest_gjest_: Hvor fikk du gjennomført denne peelingen, og hva kostet det?

Var det kun peeling i ansiktet, eller var det mulig å få det i hodebunn også (er mann så har kort hår)

Så til deg Gjest_Baltazar_:

Fungerer denne kremen du prata om enda.. ser du har posta i april, så det begynner jo bli noen måneder siden.. Hadde vært gøy med svar fra dere begge *krysse fingran*

• 2 måneder senere...
Skrevet

Ikke bruk elocon i ansiktet over lengre tid da dette er en meget sterk kortison-krem som vil føre til utvikling av steroid-acne. Jeg har selv brukt fungoral i mange år med godt hell, men siden det tar noen dager før virkningen slo inn, så var det fristende å fortsette å prøve ut andre kremer i håp om at noe skulle fungere bedre. Jeg gikk over til å bruke Elocon, og har forsåvidt brukt det svært forsiktig i fire år nå. Altså en og enhalv tube ila denne perioden. Etterhvert nå den siste tiden har den utviklet seg videre til steroid acne og perioral dermatitt. Omsider da bestemte jeg meg for å oppsøke hudlege som nå har gitt meg en antibiotika tablett-kur medtetralysal. Denne er imidlertid beregnet på å bli kvitt problemet med perioral dermatitt, og ikke seboreisk eksem som jeg regner med må fortsette å behandle med fungoral som før. Har også dårlig erfaring med å smøre meg inn med fungoral etter å ha brukt kortisonkremen så lenge, så nå ser det virkelig ut som jeg har fått juling:-) Ville bare dele mine erfaringer med dette da det absolutt ikke er noe moro å leve med!

• 4 uker senere...
Gjest Bergensmann_23
Skrevet

Hei. Jeg er en 23 år gammel gutt, og har slitt med Seboreisk dermatitt i 3 år. Jeg har prøvd så og si alt av legemidler som har vært anbefalt av dermatologer. Jeg prøvde dactacourt, men symptomene kom tilbake dagen etter jeg sluttet å bruke den. Jeg prøvde fungoral, også da kom det tilbake med en gang. Jeg brukte Danatekt Med, da ble dermatitten mye verre. Brulidine krem hjalp egentlig veldig bra, men også her kom det raskt tilbake og hele ansiktet mitt skinte etter bruk.

Nå nylig ( for 5 uker siden ) fant jeg en krem som jeg bestilte fra Amazon.co.uk, som heter Gold Bond. Bare etter noen timer, var det allerede mye ! bedre, og nå kan man ikke se at det i det hele tatt har vært der. Anbefaler den på det varmeste for alle som er lei av Seboreisk dermatitt. Jeg vet veldig godt hvor utrolig frustrerende og sjenerende det kan være. Legger en link i bunnen. Lykke til

http://www.amazon.com/Therapy-Lotion-Ultimate-Healing-14-Ounce/dp/B000FKGHAM/ref=cm_cr_pr_pb_i

Skrevet

Bør vel også nevne at Betnovat er sterk kortison, så bør jo ikke akkurat drikkes.. Salven bruker jeg max 1 gang i måneden, linimentet enda sjeldnere (ved kløe eller utbrudd). Nok for å holde det i sjakk- for meg i hvertfall. Bruker det også sjelden fordi jeg er redd for å bli immun. Da krøller jeg meg sammen under dyna og griner. I 3 år.. :oP

Tenkte jeg skulle svare deg på dette, fordi jeg har selv reseptrett og kan endel om dette legemiddelet. Betnovat må kun brukes i spesielle tilfeller, hvis du skal noe der du ellers ville sjeneres. Ved langvarig bruk av Betnovat vil huden din bli tynnere, og den vil begynne å se og føle ut som pergament. Dette er ikke reversibelt, og huden din vil forbli slik. Håper det hjelper

• 8 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...