Gå til innhold

Seboreisk eksem i ansiktet.

Fremhevede innlegg

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Kjæresten min har seboreisk eksem i ansiktet, og til tider kan utbruddene være ganske ille. Legen sier bare at han skal bruke vanlig fuktighetskrem, men det har i alle fall ikke fungert.

Noen som har noen tips til produkter som kan være bra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært plaget med dette, og har funnet ut at mandel/plommekjerneolje fra Weleda fungerer best. Dette er en ansiktsolje rettet mot kvinner, men jeg ser ingen grunn til at ikke mannen din skal kunne bruke den (bortsett fra at etiketten er rosa...)...;) Jeg masserer området med eksemen godt for å få inn oljen (selv om den trekker ganske raskt inn) og så har jeg på flere ganger iløpet av dagen. Denne oljen blir man ikke skinnende av, hvis det er et issue.

Du kan se (og bestille) produktet her: http://www.lovelula.com/pd_weleda_almond_facial_oil.cfm

Eller du kan kjøpe det på ulike helsekostforretninger, Helios, Smart Club (faktisk) eller andre nettbutikker. LoveLula anbefales - de leverer raskt og prisen er noe under det den er i Norge (med porto).

Skrevet

Jeg fikk et legemiddel som heter Pevisone. Det er en kortisonkrem som jeg unngår å bruke ofte.

Da synes jeg det er like effektivt å peele huden en til to ganger i uka, samt å legge ansiktsmaske en gang.

Kanskje ikke en særlig mandig aktivitet da. ;)

Skrevet

Fungoral krem som gjerne brukes sammen med en kortisonkrem.

Protopic, Elidel, Flutivate.

Lysbehandling kan også være aktuelt for noen.

Seborrhoisk eksem forsvinner ikke, men kan holdes i sjakk.

Lykke til for kjæresten din

:)

Skrevet

Hvordan "oppfører" seborisk eksem seg? Klø? Blemmer?

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Takk for tips! Tar gjerne i mot flere også!

Lillesky: Det er et kløende utslett som flasser. Det er vanlig å ha det i hodet og i ansiktet.

Gjest gjest84
Skrevet

Av erfaring så forverres eksemen ved bruk av fuktighets krem. Fungural krem fungere utmerket. Brukes den sammen med fungural sjampo så forsvinner ofte eksem overhele hodet. Genialt

• 1 år senere...
Gjest Gjest_hilde_*
Skrevet

Hei!

Jeg tror jeg har seboreisk eksem. Det er ikke så ille, men veldig plagsomt siden jeg alltid flasser i ansiktet. Var hos legen, og fikk beskjed om å bruke Rosex gel. Den har jeg kjøpt men har funnet ut at den er for rosacea. Har også lest at det kan brukes mot acne.

Jeg har ikke turt å begynne å bruke den enda, for jeg lurer på om det kan være feil?

Er det noen som har vært borti Rosex gel som behandling av seboreisk eksem i ansiktet? Jeg har ikke rosacea.. Og ikke acne heller.

Hilsen meg

Skrevet

Rosacea og sebboreisk eksem er visst nært beslektet. Stol på legen din og prøv gelen. Hvis det ikke hjelper, gå tilbake og prøv noe nytt.

Skrevet (endret)

Heia,

Jeg sliter selv med seborreisk eksem i ansiktet spesielt rundt nese, på kinn og i panne/øyenbryn. Jeg flasser og kan skrape av et lag med fettet hud for deretter å finne rød litt "våt" hud under dette laget. Ikkeno gøy! har bare lyst å gjemme meg når utbruddene er som verst :(. Takk for tipsene her, jeg sliter fortsatt med å finne noe som holder utbruddene i sjakk, så skal prøve noen av remediene som er nevnt her.

Endret av mocci
Skrevet

Pevisone har fungert som ei kule på meg. Jeg har akkurat samme opplevelsen som deg, mocci, når jeg er i utbrudd. For min del er det oftest øyenbryn og ørene, av alle steder, som får denne væskende overflaten under skorpene. Skorpene er tørre øverst og fuktige under. Kjipern!

Ja, jeg får fremdeles utbrudd, men ikke så ofte som før. Sola hjelper også litt. Lykke til med utprøvingen, mocci.

Skrevet

Jeg har prøvd Pevisone men det ga ikke noe resultater hos meg. Jeg bruker en kortison krem Terra-Cortril som jeg har brukt i en årrekke. Men mistenker at eksemen begynner å bli motstandsdyktig mot denne.

Skrevet

Kanskje Elocon kan hjelpe? Jeg har brukt den på en annen type eksem jeg hadde i vår.

Gjest Gjest_Litago_*
Skrevet

Tror heller jeg ville prøvd å finne grunnen til eksemen jeg. Eksem er vel en av kroppens måter å si fra at ikke alt er som det skal på innsiden. Diverse kremer vil nok lindre noe, men det vil ikke gjøre noe med selve årsaken til eksemen. Så lenge man ikke gjør noe med dette vil eksemen komme tilbake igjen og igjen...

Skrevet

Feil, Litago. Seborreisk eksem oppstår hos mennesker som er litt følsomme for en sopp som finnes naturlig i huden. Eksemet er kronisk, men holdes i sjakk ved at en bruker kremer som reduserer bestanden av sopp i huden.

Sol dreper også litt av soppen, dermed blir mange bedre om sommeren. En er ikke under utbrudd hele tiden, og etterhvert som en påbegynner behandling, vil mange ha lange periode hvor en er fin.

• 1 år senere...
Gjest Hobbyernæringsdamen
Skrevet
Feil, Litago. Seborreisk eksem oppstår hos mennesker som er litt følsomme for en sopp som finnes naturlig i huden. Eksemet er kronisk, men holdes i sjakk ved at en bruker kremer som reduserer bestanden av sopp i huden.

Sol dreper også litt av soppen, dermed blir mange bedre om sommeren. En er ikke under utbrudd hele tiden, og etterhvert som en påbegynner behandling, vil mange ha lange periode hvor en er fin.

Er vel litt seint ute men....

Litago har nok rett. Hudproblemer er et tegn på at man ikke tåler eller er overfølsom for noe, som gjør at immunsystemet ikke fungerer optimalt. Ellers ville nemlig kroppen klart å dempe soppangrep og andre hud plager selv. Sopp trives godt med sukker og i fuktige omgivelser. Redusere sukker inntak og andre karbohydrater kan muligens hjelpe. Men det kan jo være helt andre ting man ikke tåler som har innvirkning på immunsystemet. Kanskje har noen med disse plagene også fordøyelsesproblemer?

Men om man ikke orker å finne ut det går det an å prøve litt aloe vera, både inni og utenpå. Vet om flere som har gode resultater med det. Viktig også å få fjernet døde hudceller innimellom.

Skrevet

Vel. Det er nok en grunn til at flere hudleger advarer mot å bruke aloe for mye. Man kan nemlig utvikle en plutselig reaksjon på det. Dessuten er ikke aloe et universalmiddel som hjelper på "alt".

Er alvorlig acne også et resultat av feil kosthold/dårlig fordøyelse da kanskje, siden det virker som om kostholdet er saliggjørende for så meget. Jeg synes du er litt bastant i dine påstander her, ja. ;)

Skrevet

Jeg har vært plaget med seboreeisk eksem i hodebunnen i årevis, og har funent et kjerringråd som virker for meg.

Jeg skyller håret og hodebunnen med 7% eddik en gang i uka. Det svir litt hvis huden er veldig sår, og da blander jeg 7% eddik 50:50 med vann. Og behandler annen hver dag til huden er normal.

Eddik er veldig effektivt mot sopp, bare se hvor lenge et glass sylteagurker kan stå åpnet i kjøleskapet uten å mugne.

Pulverheksa

Skrevet

Siden seboreisk eksem egentlig er en tilstand som kan bli ganske alvorlig dersom en ikke behandler det riktig, vil jeg absolutt anbefale kjæresten din å gå til en profesjonell hudlege. Drit i hva legen har å si hvis han anbefaler vanlig fuktighetskrem, det har ingen effekt.

Det er slik at seboreisk eksem er ulikt hos alle og må derfor også behandles med ulike produkter. Jeg har ikke seboreisk eksem, men har en annen type eksem og gikk til hudlegen for informasjon om hva jeg kunne behandle det med. Fikk mange gode tips på kremer som har fungert utrolig bra + tips om hvordan jeg skal behandle huden etter trening, hva jeg skal spise for å unngå det og alt annet som spiller inn. Dessuten fikk jeg en resept på den basis-kremen jeg trengte å smøre meg med hver dag.

Gå til hudlegen du :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...