Gå til innhold

Er det en biolog her?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Men hva da med de er så sjeldne at de har ett blått og et brunt øye?

kate bosworth er i hvertfall født med ett blått og ett brunt øye, og dette kalles heterochromia. heterochromia kan være arvelig, eller forårsaket av skade eller sykdom

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Grønne øyne regnes egentlig som brune, og brune vinner etter regelen over blå.

Dette lærte jeg også på skolen, men det er feil. Blå/brune øyne kan forenkles til ett genpar og at brune dominerer blå, men dette er også noe som ikke vil stemme i praksis. Men grønne øyne skyldes ett annet genpar, som påvirker henholdsvis brune eller blå øyne, til å bli grønne. Dermed varierer også graden av grønnskjær. Det grønne genet er dermed vanskelig å forutsi, men dersom en av foreldrene har grønne øyne, er det ihvertfall en sjangse for at noen av avkommet arver det.

Dette kan skyldes ulike ting, for noen er dette sykdom, men oftest er det snakk om en ufarlig mutasjon. Og den kan både være arvelig, eller ikke.

Problemet med slike øyekalkulatorer og det vi lærer på ungdomsskolen er at det ikke tar høyde for virkeligheten. Greit nok at dette med at brun dominerer blå stemmer i kanskje 90% av tilfellene, men når det ikke stemmer alltid bør man ikke lære det som absolutte sannheter. I praksis vil to blåøyde kunne få barn med brune øyne, både fordi det hender ofte at gener gjør krumspring som ikke passer inn i sjemaet, og fordi det kan oppstå mutasjoner.

Skrevet
Ikke meningen å kuppe tråden men hvordan er det med hårfarger da?

Både hårfarge og øyefarge blir avgjort av flere genpar, og siden man enda ikke har klart å finne ut alt om hvordan disse påvirker hverandre blir det litt for komplisert til å forenkle. Men for å si det man kjenner til, så kan man med hårfarge si at brunt hår dominerer blondt. Men i tillegg har man andre gener, som avgjør graden av fargeintensitet, og hvor lyst det brune/blonde håret blir. (Avgjør feks om håret blir hvitblondt, eller mørk blondt.)

Genet for rødt hår kommer også i tillegg, og er en ufullstendig dominant. Genet kan gi alt fra rødskjær i håret, til kraftig, ren rødfarge. Og dersom man feks har genet for rødt hår og er blond, vil dette slå kraftigere ut enn om man har genet for rødt hår, og er brunhåret. Dette er noe av grunnen til at rødt hår kan dukke opp "plutselig" i en familie det ikke er vanlig, selv om det er nokså dominant. Fordi bærerne av genet så langt har vært så mørke i håret, at det ikke har vært synlig før. Ufullstendige dominanter kan også "hoppe over" en generasjon, og dukke opp i neste, i motsetning til dominante gener, som enten arves og slår ut, eller ikke arves.

Skrevet

Oi! Her var det mye, og klokere har man ikke blitt.

Jeg har hele tiden vært relativt innstillt på å la naturen lene seg tilbake og ta det i sine hender, på en arrogant "ok...se nå her hva du får, og slutt med det helsikkes maset!"-måte.

Men hør; dersom jeg har mørkeblondt hår, og hun mørkebrunt.........og jeg er keivhendt, og i tillegg til at jeg har blåe øyne dunker meg så kraftig i hodet at jeg får - ja nettopp - blåveiser.....eller "blått aua", som vi sier her i Stavanger - vil det få genetiske utfall? :ler:

Milo

Skrevet
kate bosworth er i hvertfall født med ett blått og ett brunt øye, og dette kalles heterochromia. heterochromia kan være arvelig, eller forårsaket av skade eller sykdom

Takk for svar. Jeg har nemlig en nær slektning med et blått og et brunt øye.

• 5 måneder senere...
Gjest Gjest
Skrevet
Gjest Sativa
Skrevet

da er man genetisk brunøyd. "naturell" øyenfarge er blå. den er uten pigment. Brun og grønn har pigment. Ved et av hvert så "virker" ikke genet som skal gi det utsatte øyet sin farge (av og tilbare delvis, noen har av og til et tofarget øye med brunfargen mer eller mindre dominerende)

Tilbake til genene:

Blå øyefarge får man ved å blande to blå gener. Så snart en grønn eller brun blander seg, så tar den kontroll over øyefargen.

Du har to blå gener.

Hun har en blå og en grønn (etter sin mor)

Vi tar for enkelthets skyld utg punkt i at dere får 4 barn:

grønn + blå = grønn

grønn + blå =grønn

blå +blå = blå

blå + blå = blå.

Med enkelthet kan vi se at det faktisk er 50% sjanse for at din førstefødte blir grønnøyd, og tilsvarende med blå øyne.

blå + blå

Gjest brunøye
Skrevet

Etter den gamle læren skulle alle mine barn hatt brune øyne siden jeg har det, men de har blå øyne etter sin far. Så det er nok mer i dette enn vi lærte i "gamle" dager. Totalt sett er det overvekt av blå øyne i min og mannens familie.

Tantebarnet til en av mine venninner ble brunøyd og det var det første brunøyde barnet siden oldemor på farsiden, så det kan komme igjen etter flere generasjoner. Genene ligger der men det er ikke sikkert de kommer til uttrykk når vi forventer det.

Gjest beekeeper
Skrevet

Jeg har i alle år hatt et grønt øye og et blått øye! :)

Men i de siste årene så har vel det grønne blitt mer grålig tror jeg.. Ingen av søskene mine eller foreldrene mine som har det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...