Milo Minderbinder Skrevet 4. februar 2007 #1 Skrevet 4. februar 2007 -Skal dere ikke snart ha barn, da? Selvsagt skal vi det , en gang. Jeg lener meg tilbake ettertenksomt, og sier -Joda. Jeg har bestillt tre grønnøyde døtre av min kone. Til dette bruker min kone å anmode meg om å føde de to siste selv. Men det jeg lurer på i all min nysgjerrighet er hvorvidt det er en sjanse for om det blir grønnøyde døtre. ok. Min kone har grønne øyne. Jeg har blå, med små, små grønne hint. Mine foreldre: mor har blå, far har grønne. Hennes foreldre: mor har blå, far har grønne. For å foregripe begivenhetene litt - slike spørsmål ha i seg potensiale til å utløse indignerte motspørsmål: Nei, vi vil ikke komme til å kaste blåøyde barn i søppelet, og - ja, selvfølgelig er alle barn like gode. Er det noen som vet noe om hvordan dette med øyefarge forløper seg? Milo
Arkana Skrevet 4. februar 2007 #2 Skrevet 4. februar 2007 Her er en fin side som forklarer en del og du kan i tillegg plotte inn øyenfargene deres og finne ut ha det er sannsynlig at barna får.
Gjest Frysepulver Skrevet 4. februar 2007 #3 Skrevet 4. februar 2007 (endret) Høh... Den siden der var litt rar... Jeg fikk jo ikke lov til å skrive inn øyenfargen til foreldrene mine... Og da ble det feil Jeg har blå, mamma grønne, pappa blå. Søster 1 har grå/grønne/blå, søster har brune. Jeg fikk kun opp alternativet at mine foreldre hadde blå øyne, hvilket de ikke har. Hm, kanskje mamma ikke er min ordentlige mamma da? Ellers, hvis jeg får barn med en brunøyd mann vil alle mine barn få brune... Edit: Hm, mulig jeg loker litt, er ikke helt våken... Edit 2: Eller ikke... Endret 4. februar 2007 av Frysepulver
Gjest gjesta Skrevet 4. februar 2007 #4 Skrevet 4. februar 2007 Høh... Den siden der var litt rar... Jeg fikk jo ikke lov til å skrive inn øyenfargen til foreldrene mine... Og da ble det feil Jeg har blå, mamma grønne, pappa blå. Søster 1 har grå/grønne/blå, søster har brune. Jeg fikk kun opp alternativet at mine foreldre hadde blå øyne, hvilket de ikke har. Hm, kanskje mamma ikke er min ordentlige mamma da? Ellers, hvis jeg får barn med en brunøyd mann vil alle mine barn få brune... Edit: Hm, mulig jeg loker litt, er ikke helt våken... Edit 2: Eller ikke... ← Jeg skjønte ingenting av den siden jeg heller. Bare fordi om jeg har blå øyne betyr jo ikke det at begge mine foreldre også har det.
onyx Skrevet 4. februar 2007 #5 Skrevet 4. februar 2007 Nå er jeg ikke biolog, men vet at genet for blå øyne er ikke-dominant dvs at barnet må få 2 blå gener for å få blå øyne. Det betyr vel at om begge foreldrene har blå øyne, så får også barna det siden begge foreldre da har to blå gener og ikke et blått og et brunt. Foreldre med brune øyne kan få barn med blå øyne om begge foreldrene har et gen for blå øyne slik at barnet arver et blåøyd gen fra hver. hm, genetikk er vanskelig...
Gjest Frysepulver Skrevet 4. februar 2007 #6 Skrevet 4. februar 2007 Mammas far har noen helt sinnsykt lyseblå/grønne øyne. Min ene kusine har fått samme lyse øyne. Mammas mor vet jeg ikke, husker ikke i farten...
Cata Skrevet 4. februar 2007 #7 Skrevet 4. februar 2007 Hm, de der rubrikkene under "Mother's eye" og "Father's eye", blir ikke det i praksis besteforeldres øyne? Det står jo Mother's genes der. Ble litt merkelig på meg også det der. Jeg endte opp med å bli blåøyd hvilket jeg vitterlig ikke er. :klø: Men mulig jeg har misforstått øyenfargen på den ene bestefaren min da.
Gjest Frysepulver Skrevet 4. februar 2007 #8 Skrevet 4. februar 2007 Hm, de der rubrikkene under "Mother's eye" og "Father's eye", blir ikke det i praksis besteforeldres øyne? Det står jo Mother's genes der. Ble litt merkelig på meg også det der. Jeg endte opp med å bli blåøyd hvilket jeg vitterlig ikke er. :klø: Men mulig jeg har misforstått øyenfargen på den ene bestefaren min da. ← Jo, jeg forstår det også slik, at de genene er det... Men jeg får gale farger...
Gjest Frysepulver Skrevet 4. februar 2007 #9 Skrevet 4. februar 2007 Når jeg tester det med mamma og pappa sier siden at alle deres tre barn skulle fått brune øyne, men det er jo kun den yngste av oss søstrene som har fått det... :klø:
Arkana Skrevet 4. februar 2007 #10 Skrevet 4. februar 2007 Dette med øyefarge er jo mye mer komplisert enn det ørlille vi alle har lært på skolen. F.eks. tror de fleste at to mennesker med blå øyne aldri kan få barn med brune eller grønne øyne, men det stemmer ikke. Man kan ha mutasjoner på forskjellige gener som fører til brune øyne, selv om begge foreldrene har blå øyne. Den "kalkulatoren" som står på siden jeg linket til er jo veldig forenklet og tar bare hensyn til to typer gener, så det trenger ikke bli slik i det hele tatt, men den sier kanskje litt om hva som er mest sannsynlig.
Karianne78 Skrevet 4. februar 2007 #11 Skrevet 4. februar 2007 Jeg skjønte ingenting av den siden jeg heller. Bare fordi om jeg har blå øyne betyr jo ikke det at begge mine foreldre også har det. ← Jo i praksis.. , grønne øyne er like med brune øyne. Brune er det dominante genet.
Gjest gjesta Skrevet 4. februar 2007 #12 Skrevet 4. februar 2007 Jo i praksis.. , grønne øyne er like med brune øyne. Brune er det dominante genet. ← Eh, nei? To foreldre med blå øyne får barn med blå øyne, men man trenger ikke å ha foreldre med blå øyne for å ha blå øyne selv. Mine foreldre har grønne og grå øyne, mens jeg har blå (og min bror har grønne).
Gjest Frk Åberg Skrevet 4. februar 2007 #13 Skrevet 4. februar 2007 Grønne øyne regnes egentlig som brune, og brune vinner etter regelen over blå. Men hvis man har lysegrønne øyne, vet jeg ikke om de regnes som blå?
Amanlis Skrevet 4. februar 2007 #14 Skrevet 4. februar 2007 Men hva da med de er så sjeldne at de har ett blått og et brunt øye?
Lillemor Gull Skrevet 4. februar 2007 #15 Skrevet 4. februar 2007 (endret) Jeg synes å huske at jeg har lest at grønn dominerer over blå og at brunt dominerer over grønt (og også blå, som jo er et rimelig kjent faktum). Siden du har blå øyne har du to blå-gener. Et vil bli videreført til avkom, og i ditt tilfelle vil et "blått gen" videreføres. Din partner har grønne øyne, men det alene sier lite om hva slags genotype hun har. Men hennes mor har blå øyne, og det betyr at hun har et "blått gen" og siden hennes fenotype (det som kommer til uttrykk) er grønne øyne betyr det at hun har et gen for grønne øyne. La oss kalle b for blått gen og G for grønt gen. Du har: bb Hun har: bG Eventuelle barn vil arve et av genene fra hver av foreldrene. Som sagt, fra deg vil alle barn få en b. Fra partneren din er det 50% for at barnet arver en b og 50% sjanse for at barnet arver en G. Arver barnet en b fra moren blir barnet blåøyd. Arver barnet en G fra moren blir barnet grønnøyd (fordi G dominerer over b). Altså man kan anta at det er i deres tilfelle ca 50% sjanse for blå øyne og 50% sjanse for grønne øyne. Det finnes jo også forskjellige nyanser, og det totale bildet er nok mer komplisert enn det man lærer på skolen og det som jeg presenterer her. Edit: Dette blir litt forenklet, da det er to gener man vet av som styrer øyenfargen, men i praksis tror jeg utfallet blir likt med dette resonnementet. Endret 4. februar 2007 av Lillemor Gull
Saeria Skrevet 4. februar 2007 #16 Skrevet 4. februar 2007 (endret) Dette med øyefarge er jo mye mer komplisert enn det ørlille vi alle har lært på skolen. F.eks. tror de fleste at to mennesker med blå øyne aldri kan få barn med brune eller grønne øyne, men det stemmer ikke. Man kan ha mutasjoner på forskjellige gener som fører til brune øyne, selv om begge foreldrene har blå øyne. Den "kalkulatoren" som står på siden jeg linket til er jo veldig forenklet og tar bare hensyn til to typer gener, så det trenger ikke bli slik i det hele tatt, men den sier kanskje litt om hva som er mest sannsynlig. ← Nettopp! Det er FLERE gener som styrer øyenfargen. Derfor kan foreldre med isblå øyne få barn med nøttebrune øyne. Derfor har noen blandinger av farger, noen har grå, noen har mer ravgule osv. osv. Tradisjonell krysning med to gener hvorav det ene ALLTID er dominant blir altså feil i praksis. Det spørs nemlig hvordan genene som bestemmer øyenfargen er kodet. Straks man har et samspill av flere enn to gener som bestemmer en egenskap vil fordelingen av ulike tilfeller bli annerledes og en vil også lettere få flere nyanser og sammensetninger. Jo i praksis.. , grønne øyne er like med brune øyne. Brune er det dominante genet. ← Det er etter gammel lære. Endret 4. februar 2007 av Saeria
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2007 #17 Skrevet 4. februar 2007 Ikke meningen å kuppe tråden men hvordan er det med hårfarger da?
Gjest Frk Åberg Skrevet 4. februar 2007 #18 Skrevet 4. februar 2007 Nettopp! Det er FLERE gener som styrer øyenfargen. Derfor kan foreldre med isblå øyne få barn med nøttebrune øyne. Derfor har noen blandinger av farger, noen har grå, noen har mer ravgule osv. osv. ← Moren min har mørkegrønne øyne, selv om begge hennes foreldre hadde blå.
Helen Skrevet 4. februar 2007 #19 Skrevet 4. februar 2007 Sønnen min har et øye som er blått og et som er mer brunt/grønt. Både jeg og min mann har blå øyne, det har hele hans familie også (så vidt jeg vet). Men min bestefar på morssiden hadde brune øyne, min mor hadde grønnaktige med brune spetter i (mener jeg det var) Ellers har resten av min familie blå øyne. Så det at min sønn har fått et brunt/grønt øye kommer nok fra min mors side, men ingen av de andre ungene mine har det, så det er litt rart da....
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2007 #20 Skrevet 4. februar 2007 Moren min har mørkegrønne øyne, selv om begge hennes foreldre hadde blå. ← ...og jeg har lys brune med et skjær av grønt, selv om begge mine foreldre har 'vanlige' blå øyne... Husker naturfaglæreren vår ble litt stresset da jeg konfronterte ham med dette, og han begynte å legge i vei om at noen har en slags 'hinne' over øynene med farge på, og at jeg derfor har genetisk blå øyne, det bare vises ikke...han ble svett han, gitt - var sikkert redd jeg skulle gå hjem med hans ord i bakhånd og hevde at jeg var et uekte barn! Men ja, det vi lærte på skolen er så overforenklet at det ikke kan brukes i praksis!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå