Gå til innhold

Har lyst til å bli fotograf jeg...

zebb

Anbefalte innlegg

Har min profesjonsutdanning, 3 år på høgskole. Holder nå på å ta 1 års etterutdanning, egentlig uavhengig av profesjonen min. Men EGENTLIG kunne jeg tenkt meg å bli fotograf. Elsker å ta portrettbilder.

Noen som vet noe om dette studiet? Mange år? Vanskelig å komme inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ingen ting om denne utdannelsen personlig. Men ei venninne av meg har ei vennine :wink: som er fotograf. Om det er vanskelig å komme inn det vet jeg ikke. Hun var lærling, så jeg vil anta at får en seg lærlinge plass så kommer en inn på skolen. Men vet ikke om dette har forandret seg. Denne jenta er veldig flink. Har sett flere bilder hun har tatt. Men jeg tror det er en bransje for de som er litt "tøff". Det er vanskelig å få jobb har jeg forstått. Nå er det jo ikke enkelt noen steder da...

Forøvrig sa min venninne at lærlinge lønna er svært LAV!

Jeg synest og`fotograf virker spennende. Men da ville jeg kanskje satset på Pressefotografskolen...det var et langt ord, vet ikke om det skal være høyskole i tillegg. Men jeg husker jeg leste om den en gang. Tror den er i Fredrikstad...

Er ikke enkelt å vite hva en skal bli når en blir stor, det er vertfall helt sikkert. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du kan jo begynne med å være hobbyfotograf ? Hvis du ikke allerede er det ? Har du kamera som er relativt profft / evt digitalkamera er det bare å begynne å prøve seg fram. Vært borti bladet "Fotografi" ? Det er også å anbefale! Der kan man også delta i konkurranser osv.... Du kan også ta noen bildesafarier, og får du et bra og litt uvanlig bilde, går det an å sende inn til lokalavisa! Det er jo en start. Du kan også lage din egen portefølje. Det letteste er å starte som freelancer. Tror det er vanskelig å få fast jobb som fotograf. Mulig det er annerledes som portrettfotograf ?

Min samboer er ikke utdannet fotograf, men han ELSKER fotografi og har endel utstyr. Drømmen er å få sitt eget fotostudio og evt ta litt bilder for aviser osv..... Og muligens søke på fotofagskolen (tror jeg det heter...). Du trenger ikke nødvendigvis utdanning fra videregående.

Det finnes noe som heter fotoakademiet også,- det ligger visst i Vågå...

Et tips til :

Ta deg en tur på fotomessa på Oslo Plaza om du bor i nærheten :)

Det kan også inspirere litt :D

Diva :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 år siden så var det en fotograf og tok klassebilder på skolen. Han hadde ikke noe utdannelse, men hadde gått til en fotograf og vist mappen sin, og fått jobb. Ellers så er det jo VK1 fotograf, men det er visst vannskelig og få læreplass, for fotografene vil ikke ha konkuranse.

ellers kan du jo sjekke ut denne linken http://www.fotoskolen.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for inforasjon alle 3! :D

Jeg prøver meg jo som hobbyfotograf, og får litt oppdrag for venner. Det er jo en begynnelse. Drømmen er å lage mørkerom, slik at jeg kan fremkalle mine egne bilder.

Har 2 vakkre barn :D som jeg elsker å fotografere. Den eldste er 3 1/2 nå, så det er ikke så morsomt å bli tatt bilde av lengre. Men jeg får noen fine bilder når han sitter helt oppslukt foran barne-tven. Min lille prinsesse på snart 4 mnd. smiler imidlertid villig til kamera :D

Iallefall: takk for info.! Har vært inne å sett på linken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egentlig tenkt å bli fotograf. Jeg brgynte på GK formgivingsfag og hadde tenkt å søke meg videre på VKI fotograf. Men underveis ombestemte jeg meg, og søkte på VKI aktivitør. Gudene må vite hvorfor. Men nå er jeg snart ferdig utdanna aktivitør (om 2 uker) og angrer som en hund på at jeg ikke valgte foto.... Så jeg får se hva jeg gjør videre....

Utdanninga for å bli fotograf er iallefall slik:

GK formgivingsfag

VKI fotograf (f.eks på Ringve vgs i Tr.heim)

VKII fotograf (et år) eller to år som lærling.

Som lærling har man en fotografs vanlige årslønn fordelt på to år....dvs ikke så mye å leve for nei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

min venninne er pressefotograf, og jobber for tiden frilans for et par av de landsdekkende avisene.

hun begynte med to år på fotolinje på folkehøyskole. fikk praksis i billedbyrå og landsdekkende avis (her må man ha flaks og pågangsmot!). etter skolen fortsatte hun å jobbe frilans for avisen der hun hadde hatt praksis, har hatt vikariater i andre aviser, og hadde i et par år fast jobb i en osloavis. nå har hun livnært seg som profesjonell fotograf i 6 år, har hatt hatt jobber for alle de store avisene i norge, og rett og slett fått begge beina innenfor i det som alltid var drømmeyrket hennes. MEN hun jobber hardt, og nærmest døgnet rundt, så noen dans på roser kan du ikke kalle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Pressefotograf blir du på Høgskolen i Oslo, men der er det vanskelig å komme inn. Det er opptak annet hvert år basert på opptaksprøver.

Ikke for å knuse noen drømmer, men en del private skoler er litt mye jalla. Vet om noen som har gått på noe som jeg tror heter fotokunstskolen, og de var vel ikka akkurat helt fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Pressefotograf blir du på Høgskolen i Oslo, men der er det vanskelig å komme inn. Det er opptak annet hvert år basert på opptaksprøver.

Ikke for å knuse noen drømmer, men en del private skoler er litt mye jalla. Vet om noen som har gått på noe som jeg tror heter fotokunstskolen, og de var vel ikka akkurat helt fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...