Gå til innhold

Tvangsinnleggelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Familien min har kontaktet fastlegen min bak min rygg og krevd at jeg skal tvangsinnlegges.Fastlegen er enig med familien min (han er forøvrig fastlege for flere av de familiemedlemmene som forsøker å få meg innlagt.De (og fastlegen) påstår at jeg er psykotisk (noe jeg ikke er!!) Jeg er usikker på hva som vil skje med meg nå.Hvordan kommer jeg meg ut av dette? Jeg føler meg utsatt for psykopater.Disse menneskene vil meg vondt.

Trenger råd fort!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres dessverre ut som familien din gjør det rette for deg, og at du bare ikke helt klarer å innse det selv.

Skrevet

Hva om TS er utsatt for maktmisbruk da?

Makan til svar å gi en person som er redd og ber om hjelp! :frustrert:

TS:kontakt fylkeslegen.

Skrevet

Nå skal det veldig mye til for å kunne tvangsinnlegge en person, så jeg har stor tvil om at det blir gjort uten grunn.

Skrevet

Og så er det vel heller sjelden at de som tvangsinnlegges selv er enige i saken.

Gjest Deception
Skrevet
Nå skal det veldig mye til for å kunne tvangsinnlegge en person, så jeg har stor tvil om at det blir gjort uten grunn.

:Nikke: Det skal bortimot være en beviselig fare for liv og helse for at det skal kunne skje. Og ofte er det slik at den det gjelder, ikke ser signalene selv. Samtidig kommer det dilemmaet at det er vanskelig å hjelpe noen som ikke innser at de har et problem.

Gjest beekeeper
Skrevet

Det de fleste ikke forstår, er at en tvangsinnleggelse er en traumatisk og dramatisk opplevelse, uansett om det er behov for det eller ikke. Derfor bør man ikke ta så lett på det! Det skal mye til før en person tvangsinnlegges.. Uansett hvordan TS sin situasjon er, så bør man ikke avgjøre det her at det er det beste for han/hun å tvangsinnlegges. Jeg vet ikke helt hva TS bør gjøre, men kanskje kontakte fylkeslegen eller prate med familien/fastlegen og få til en ordning?

Hvis man legger seg inn frivillig, så kan man skrive seg ut igjen omtrent når man vil. Det kan godt være et alternativ! Så vurder det.. Kanskje det kan være greit å prøve?

Skrevet (endret)
Hva om TS er utsatt for maktmisbruk da?

Makan til svar å gi en person som er redd og ber om hjelp! :frustrert:

TS:kontakt fylkeslegen.

I all verdens navn og rike. Jeg har da aldri ment noe vondt med mitt innlegg. Men jeg er pårørende til en i lik situasjon og erfart at det skal mye til for å bli tvangsinnlagt i første omgang da dette går under strenge paragrafer. Det er sjelden tvangsinnlegging har noe med maktmisbruk å gjøre.

Så lenge hele familien og fastlegen er overbevist om at dette er det riktige, så høres det heller ut som at denne personen selv ikke innser at h*n er syk og trenger hjelp. Det er det faktisk få psykotiske som gjør...

"Makan til svar å gi en person som er redd og ber om hjelp!"

Jeg synes ikke mitt svar var støtende på noe som helst vis.. jeg ga et ærlig svar på en saklig måte!!

Endret av NovaFlare
Skrevet

Jeg prøvde å få dem på andre tanker og foreslo masse annet som hadde passet meg bedre men de ville ikke høre.Takk for gode råd. Jeg skal prøve å få ringt til fylkeslegen så fort jeg har mulighet.De har tatt fra meg mob.tlf så jeg får ikke ringt.Jeg tror de har ringt politiet for å få meg innlagt. Jeg er veldig redd,jeg er så redd at jeg nesten kaster opp.

Skrevet

Jeg forstår at du er redd, men det er ingenting farlig med å legges inn. Du blir tatt godt vare på, og dersom de er enige i at du ikke har noe der å gjøre blir du sendt hjem :troest:

Det er ikke bare fastlegen og familien din som bestemmer dette :klem:

Skrevet

Kjære TS

Hvor er du nå? Er du alene?

Jeg håper dette løser seg på best mulig måte. Husk at familien din er glad i deg, og det er derfor de prøver å hjelpe deg. :klem:

Skrevet (endret)

Jeg forstår at de er redd TS. Og at det at du ikke har kontroll over hva som skjer kan virke skremmende.

Du må tenke at mest sannsynlig vil de bare ditt beste.

Sier som en over her: har du vurdert å legge deg inn frivillig? Da kan man skrive seg selv ut igjen, om man finner ut at man ikke har noe der å gjøre, men det kan også føre til at om du vil skrive deg ut, mens de som jobber der mener at det er fare for liv og helse, kan man skrive deg inn under tvangsparagrafen.

Og som vampyra skriver, så blir du jo ikke værende der om de som jobber der ser at du ikke trenger det.

Jeg håper det ordner seg for deg.

Endret av baby-E
Skrevet

Hei TS.

Først vil jeg gi deg en :klem:

Det er nok ikke noen god følelse du har nå nei.

Men du skal vite det at de ikke kan legge deg inn uten grunn.

De kan prøve, men er det ikke grunn til det, så vil du slippe ut fra sykehuset ganske rast.

På sykehuset (om det er der du blir innlagt) så er det mange kompetente leger, sykepleiere og sikkert andre personer også, som har god peiling på psykiske plager.

Og de ser raskt dersom du ikke hører inne der...

Og dersom de mener at du bør få behandling for en tid, så er nok det det beste.

Så selv om du mistenker at familien din og legen din er "ute etter deg", så er det ikke de som bestemmer det der... De kan ikke få deg innlagt dersom det ikke er noen grunn til det.

Gir deg en :klem: til jeg, og så håper jeg at du får hjelp, enten fra en maktsyk familie, eller fra en psykisk sykdom/lidelse

Lykke til

Skrevet
Jeg føler meg utsatt for psykopater.Disse menneskene vil meg vondt.

Sikker på at du ikke er psykotisk? Det å tro at andre er ute etter å ta en når de egentlig bare mener vel er ikke uvanlig hvis man er psykotisk. Om du ikke er syk kommer du raskt ut igjen, og du blir behandlet bra, så du har ingenting å frykte uansett. Om du er syk risikerer du jo bare å bli bedre... Lykke til i allefall!

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg skjønner godt at du er redd. Men familien din er nok temmelig bekymra for deg, og vil at du skal få hjelp. Når noen er psykotiske er et av de store problemene ofte at de ikke ser selv der og da at de er syke. Da er det bra at noen som bryr seg kan hjelpe. Det skal mye til for å få noen innlagt, og dersom det skjer med deg, tenker jeg at det vil være bra for deg slik at du kan bli bedre. Om det faktisk bare er slik at familien din vil deg vondt, så vil legene se det. De vil ikke legge deg inn bare basert på hva familien din sier, dersom de syns du virker frisk.

Det kan virke veldig skummelt å bli innlagt, men menneskene er der for å ta vare på deg, og er ansatt for å hjelpe deg. Det er lett å skape seg mange fantasier om hvordan det er på en psykiatrisk institusjon, men stort sett er det ganske rolig. Du har også mulighet til å trekke deg unna de andre innlagte om du skulle ønske det.

Hvis du blir innlagt, så har du rett til å klage på det, og det skal de kunne hjelpe deg med der også.

Når man er psykotisk er det mange som er veldig redde, nettopp pga. det du nevner om at du føler at andre er ute etter å ta deg. Dette er også noe de vil kunne hjelpe deg med, sånn at du slipper å være så redd.

Skrevet

Håper det går bra med deg, TS. Du kan jo evt. forsøke å skaffe deg en annen fastlege. Det kan være greit å ha noen å snakke med som ikke også snakker med din familie. Dersom du skulle komme til å bli tvangsinnlagt, så vil det jo være leger der du kan snakke med. Om du ikke er en typisk tvangspasient, men er utsatt for psykopatiske familiemedlemmer, så vil nok disse legene oppdage det ganske raskt. Ellers kan det jo være en god ide å legge deg inn frivillig, som noen andre foreslår her.

:klem:

Skrevet

Jeg har opplevd det samme som deg flere ganger. Jeg skjønner at du er kjemperedd for hva som kommer til å skje og at du føler at folk er ute etter deg. Men nettopp at du føler det slik er jo gjerne (var hos meg iallefall) et tegn på at du faktisk kan være psykotisk. Jeg er sikker på at dine nærmeste er veldig bekymret for deg og bare vil ditt beste. Du klarer bare ikke å se det akkurat nå. Et av tegnene på psykose er jo faktisk at pasienten ikke skjønner at h*n er psykotisk og heller tror at det er de andre det er noe galt med og som vil deg vondt. Og som flere her har nevnt, dersom du går med på en frivillig innleggelse kan tvangsparagrafen faktisk ikke brukes. Og tro meg, det føles mye bedre å være innlagt frivillig enn å være innlagt på tvang. Og når du kommer til sykehuset så får du prate med leger og psykologer som vil sende deg rett hjem igjen dersom de mener at det ikke er grunnlag for innleggelse.

Har du vært innlagt på psykiatrisk sykehus før? Det høres veldig skremmende ut, men for meg har det iallefall vært slik at når jeg først har kommet dit så føler jeg meg mye tryggere og klarer å slå meg til ro. Det er mange snille mennesker som jobber på slike avdelinger. Du har alltid noen å prate med om du skulle ønske det, du blir tatt vare på og jeg har også satt stor pris på å bli kjent med de andre pasientene på avdelingen. Flere av dem har blitt mine beste venner og vi har beholdt kontakten etter utskrivelsen. Ønsker deg lykke til, og mitt tips til deg er: ikke slåss mot denne innleggelsen. Prøv å slå deg til ro med hva som kommer til å skje. Det er verken farlig eller skummelt (litt skummelt i begynnelsen kanskje siden alt er nytt og du ikke helt vet hva du kan forvente deg). Og dersom du har rett i at du ikke er syk så kan jeg garantere deg at du vil bli sendt rett hjem igjen. Og dersom du faktisk er syk, så vil du få god hjelp og støtte til å få det bedre. Ønsker deg alt godt :klem:

Skrevet

Fairy... et godt og sterkt innlegg.

Skrevet

TS, skjønner at du er fortvilet, det blir sikkert enhver som får slike nyheter. For å være helt realistisk nå, så kommer du til å bli lagt inn uansett dersom dette går igjennom. Det høres sikkert grusomt ut, men for å skade deg selv mest mulig så burde du gå med på dette og sette deg til så lite motverge som mulig. Jo mere du protesterer, jo mere tvang vil brukes på deg. Ja jeg vet, det er for jævlig.

Når du har kommet inn på sykehuset, så vil du ha folk rundt deg hele tiden som er der for å gjøre deg trygg, og passe på at du er så komfortabel som mulig. Du vil raskt bli undersøkt, og det vil vurderes i hvilken grad du bør holdes igjen på tvang. Innen 48 timer skal dette vurderes på nytt. Mener de da at det er trygt så kan tvangen oppheves. Du vil muligens få tilbud om opphold, men dete blir da frivillig. Dersom de mener at det ikke er trygt for deg ute, så vil de gjerne beholde deg litt til du blir bedre.

Jeg har arbeidserfaring fra psykiatrisk, og min erfaring er at de fleste som kommer inn er redde eller sinte, ofte begge deler. Noen kommer inn sammen med politiet, i håndjern, og er svært forkomne. Tro meg, det vil ikke du oppleve.

Nå har du sett at så mange her inne råder deg til å ta imot hjelp, det samme gjør jeg.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...