Prinsesse på erten Skrevet 8. februar 2007 #21 Skrevet 8. februar 2007 Det er meg bekjent ingen forbud mot å ta opp helsespørsmål på intervju. ← Hentet fra Funksjonshemmedes Landsforening: "I sitt innlegg tok Atle Larsen utgangspunkt i to ulike problemstillinger som gjelder funksjonshemmede og kronisk syke i arbeidslivet; retten til ikke å bli diskriminert som dekkes av kapittel 13 i Arbeidsmiljøloven, og rett til tilrettelegging og særordninger som dekkes av ulike kapitler. Han poengterte blant annet at en arbeidsgiver ikke har lov til å be om helseopplysninger på et intervju dersom dette ikke har åpenbar relevans for den stillingen man søker". Link.
Supraspinatus Skrevet 8. februar 2007 #22 Skrevet 8. februar 2007 Hentet fra Funksjonshemmedes Landsforening: "I sitt innlegg tok Atle Larsen utgangspunkt i to ulike problemstillinger som gjelder funksjonshemmede og kronisk syke i arbeidslivet; retten til ikke å bli diskriminert som dekkes av kapittel 13 i Arbeidsmiljøloven, og rett til tilrettelegging og særordninger som dekkes av ulike kapitler. Han poengterte blant annet at en arbeidsgiver ikke har lov til å be om helseopplysninger på et intervju dersom dette ikke har åpenbar relevans for den stillingen man søker". Link. ← jepp jepp.. det er akkurat det jeg har poengtert
Gjest Elfrida Skrevet 8. februar 2007 #23 Skrevet 8. februar 2007 Han poengterte blant annet at en arbeidsgiver ikke har lov til å be om helseopplysninger på et intervju dersom dette ikke har åpenbar relevans for den stillingen man søker". Link.← Vet du hvilken paragraf el.l. som dekker dette?
Prinsesse på erten Skrevet 9. februar 2007 #24 Skrevet 9. februar 2007 Vet du hvilken paragraf el.l. som dekker dette? ← Nope.
brumma* Skrevet 9. februar 2007 #25 Skrevet 9. februar 2007 Vet du hvilken paragraf el.l. som dekker dette? ← Det står i arbeidsmiljølovens kapittel 13. § 13-1. Forbud mot diskriminering (1) Direkte og indirekte diskriminering på grunn av politisk syn, medlemskap i arbeidstakerorganisasjon, seksuell orientering, funksjonshemming eller alder er forbudt. (2) Trakassering og instruks om å diskriminere personer av grunner nevnt i første ledd anses som diskriminering. (3) Bestemmelsene i dette kapittel gjelder tilsvarende ved diskriminering av arbeidstaker som arbeider deltid eller er midlertidig ansatt. (4) Ved diskriminering på grunn av kjønn gjelder likestillingsloven. (5) Ved diskriminering på grunn av etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion og livssyn gjelder diskrimineringsloven. § 13-2. Hva kapitlet omfatter (1) Bestemmelsene i dette kapittel gjelder alle sider ved arbeidsforholdet, herunder: a) utlysning av stilling, ansettelse, omplassering og forfremmelse, b) opplæring og annen kompetanseutvikling, c) lønns- og arbeidsvilkår, d) opphør.
Gjest Elfrida Skrevet 9. februar 2007 #26 Skrevet 9. februar 2007 Jeg vet at diskriminering på bakgrunn av funksjonshemming er forbudt, men jeg kan ikke se hvordan dette medfører forbud mot et generelt spørsmål om helse i en intervjusituasjon. God eller dårlig helse trenger ikke ha noe med funksjonshemming å gjøre, og en som har en (usynlig) funksjonshemming trenger ikke å opplyse om dette på et intervju hvis man ikke vil.
brumma* Skrevet 9. februar 2007 #27 Skrevet 9. februar 2007 Jeg vet at diskriminering på bakgrunn av funksjonshemming er forbudt, men jeg kan ikke se hvordan dette medfører forbud mot et generelt spørsmål om helse i en intervjusituasjon. God eller dårlig helse trenger ikke ha noe med funksjonshemming å gjøre, og en som har en (usynlig) funksjonshemming trenger ikke å opplyse om dette på et intervju hvis man ikke vil. ← Nå handler denne tråden om kroniske lidelser, og artikkelen Prinsesse på erten linket til dreier seg om funksjonshemmede og kronisk syke i arbeidslivet. Jeg har svart ut fra det. Arbeidsmiljøloven definerer ikke "funksjonshemning", så det blir jo et tolkningsspørsmål hva som vil betegnes som dette. Mange kroniske sykdommer er "usynlige" og det er vel noe av det vi har diskutert i denne tråden, hvorvidt man kan bli spurt om man har en kronisk sykdom eller ikke, samt om man bør opplyse om sykdommen på eget initiativ eller vente til man evt. er ansatt.
Prinsesse på erten Skrevet 9. februar 2007 #28 Skrevet 9. februar 2007 Jeg vet at diskriminering på bakgrunn av funksjonshemming er forbudt, men jeg kan ikke se hvordan dette medfører forbud mot et generelt spørsmål om helse i en intervjusituasjon. God eller dårlig helse trenger ikke ha noe med funksjonshemming å gjøre, og en som har en (usynlig) funksjonshemming trenger ikke å opplyse om dette på et intervju hvis man ikke vil. ← Hvis man har migrene og er borte fra jobb mye pga dette, så har man jo per def en funksjonshemming. Mange tolker kroniske sykdommer som en form for funksjonshemming. Hjelp! Er det noen jurister her med spesialfelt innen arbeidsmiljø??? Det nevnes ikke spesifikt i paragraf 13 at man ikke kan stille spørsmålet om kronisk sykdom på intervju. Men det er mulig at det finnes noe tillegg til dette. Ikke vet jeg. Jeg forholder meg kun til det som jeg har linket til over. Dette er også noe jeg har blitt fortalt av min arbeidsgiver (som har jobbet statlig i mange år og som derfor kan slike ting ut og inn...).
Gjest Elfrida Skrevet 9. februar 2007 #29 Skrevet 9. februar 2007 Jeg har intervjuet ganske mange mennesker, og vi pleier å ta med noen runde spørsmål rundt helse, som 'du er frisk og rask?', eller 'hvordan er din helse?', og får som regel svar som 'helsa er bra, jeg trener og føler meg frisk'. Noen ganger nevner folk at de har diabetes eller bekhterev, for å ta et par eksempler, og redegjør litt for hvordan de hanskes med det i det daglige. Men om man ikke nevner en kronisk lidelse for eksempel, vil ikke jeg føle meg lurt om dette skulle komme fram en god stund etter at de er ansatt. På samme måte har vi aldri lagt vekt på en sykdomshistorie ved tilsetting. Men jeg tror sikkert at det på en del arbeidsplasser vektlegges. Generelt syns jeg at en person med en kronisk lidelse selv må vurdere om man ønsker å fortelle om det ved intervju, men at man på forhånd tenker litt rundt hva man skal svare på generelle helsespørsmål, og også på direkte spørsmål rundt funksjonshemming/kroniske lidelser. Sev om det er forbudt å legge vekt på det ved tilsetting er det sikkert ikke helt uvanlig at dette blir tatt opp, og da er det lurt å ha tenkt over det på forhånd.
Arkana Skrevet 9. februar 2007 #30 Skrevet 9. februar 2007 Sev om det er forbudt å legge vekt på det ved tilsetting er det sikkert ikke helt uvanlig at dette blir tatt opp, og da er det lurt å ha tenkt over det på forhånd. ← Men, seriøst, hvis dere stod igjen med to kandidater som var noenlunde like, og den ene hadde fortalt at h*n hadde en sykdom som kunne medføre noen problemer i hverdagen, ville dere virkelig ikke brydd dere om dette i valget av ny medarbeider? Jeg vet at det ikke skal vektlegges og at dere ikke kan begrunne avslaget i sykdom, men jeg har store problemer med å tro at en arbeidsgiver, når valget står mellom mer eller mindre like kandidater, bare ville overse kronisk sykdom (og man kan jo uansett bare "skylde på" manglende kjemi eller noe annet vagt). Enten det er bevisst eller ikke tror jeg nok tanken om sykemeldinger og fravær fra jobben ville ligge i bakgrunnen.
brumma* Skrevet 9. februar 2007 #31 Skrevet 9. februar 2007 Denne siden var ganske oppklarende synes jeg. Ifølge Arbeidsmiljøloven, Likestillingsloven, og Diskrimineringsloven er det forbudt å forskjellsbehandle på bakgrunn av: # kjønn # religion # livssyn # hudfarge # nasjonal eller etnisk opprinnelse # politisk syn # medlemskap i arbeidstakerorganisasjon # seksuell orientering # funksjonshemming # alder Det er altså eksplisitt forbudt å spørre om slike ting på intervjuet. Og ang begrepet funksjonshemning, sjekk denne siden. Funksjonshemning er ikke et så snevert begrep som man kanskje skulle tro.
Gjest Elfrida Skrevet 9. februar 2007 #32 Skrevet 9. februar 2007 Enten det er bevisst eller ikke tror jeg nok tanken om sykemeldinger og fravær fra jobben ville ligge i bakgrunnen. ←Ja, og det er derfor jeg sier at hvis man har en kronisk lidelse bør man ha tenkt i gjennom på forhånd hvordan man skal svare for seg. Hvis man har bestemt seg for å ikke si noe, men ikke har forberedt seg, kan det bli vanskelig å komme opp med et svar som høres tilforlatelig ut. Hos oss er vi ikke 100 % friske alle sammen, og det fungerer fint i hverdagen. Vi har lite sykefravær på grunn av kroniske lidelser. Derfor er det ikke vanskelig å se for seg at en person som oppgir at h*n har en eller annen diagnose, men forklarer hvordan hverdagen allikevel fungerer greit i en jobbsituasjon, fint kan være en like aktuell kandidat som en som er helt frisk. En helt frisk person kan like godt bli syk, og er kanskje mindre flink til å ta vare på seg selv enn en som har en kronisk lidelse. Men jeg vet at det ikke er sånn over alt, og derfor bør man tenke i gjennom hva man skal si hvis et slikt spørsmål dukker opp på intervju.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå