Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en kronisk sykdom, men mest sannsynlig vil ikke dette hemme meg i å utføre arbeidet på jobben. Når jeg er på intervjuer og de spør meg ang sykdommer/kroniske lidelser har jeg vært ærlig om dette. Burde jeg droppe å fortelle det? Vil det bli lettere for meg å få jobb dersom jeg ikke nevner dette? Dette blir jo mest sannsynlig oppdaget før eller siden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forteller det ikke. (Men så hindrer ikke sykdommen min meg i å gjøre de jobbene jeg har søkt da...) Trodde faktisk ikke arbeidsgiver hadde anledning til å spørre om kroniske sykdommer heller jeg da.

Jeg har fortalt arbeidsgiver om sykdommen min sånn etterhvert (og litt tilfeldig) og har aldri fått noen negative reaksjoner på det. Ser for meg at det hadde blitt sett på som negativt på intervju da, for arbeidsgivere er jo (naturlig nok) redde for at man skal være mye borte mv.

Skrevet

Arbeidsgiver har ikke lov til å spørre om dette! Men det er faktisk ganske vanskelig å komme ut av klemma hvis de likevel spør. Det høres jo litt dumt ut å svare på spørsmålet med "Det vil jeg ikke svare på fordi du ikke har lov til å spørre meg om dette". Det høres jo heller ikke bra ut....

Jeg har som deg en kronisk sykdom og gruet for dette spørsmålet på intervjuer. Heldigvis spurte de meg aldri. Så jeg har, som Brumma, fortalt arbeidsgiver om dette i etterkant. Og de har taklet det på en veldig ok måte.

Tilbake til hva man skal svare hvis de faktisk spør. Hva med "Jeg har ingen sykdommer som vil medføre at jeg er mer borte fra jobb enn e hvilken som helst annen arbeidstager"? Det er ikke løgn, og inviterer ikke til flere spørsmål i den retningen.

Skrevet

Jeg har to kroniske sykdommer, som ikke medfører ekstra fravær eller problemer på jobb. Jeg er ærlig om dette hvis jeg blir spurt, men så kan jeg også vise til vitnemål med nesten ingen fravær (den ene sykdommen har jeg hatt siden jeg var liten) og tidligere arbeidsgivere som kan bekrefte at jeg aldri er borte fra jobb, så jeg føler ingen fare ved å si det hvis jeg blir spurt. Det er jo lett for en potensiell arbeidsgiver å sjekke om du er mye borte, så da er det rimelig dumt å si på intervju at sykdommen din ikke har noe å si for jobben hvis referansene dine forteller at du har vært mer borte enn gjennomsnittet.

Skrevet

Jeg vil være ærlig og vil heller ikke legge skjul på sykdommen. Hos min forrige arbeidsgiver hadde jeg ikke en eneste dag fravær pga dette. Nå syns jeg det muligens har blitt litt værre og er ikke lenger 100% sikker på at dette ikke kommer til å hindre meg i jobben. Det er mange år siden jeg har vært ordentlig syk og forkjølet. Den kroniske lidelsen gjør nok til at jeg er borte et par dager i året, men ikke noe særlig mer enn dette. Da føler jeg at jeg er uærlig hvis jeg sier at det ikke går utover jobben. Nei, dette er ikke lett..

Skrevet
Jeg vil være ærlig og vil heller ikke legge skjul på sykdommen. Hos min forrige arbeidsgiver hadde jeg ikke en eneste dag fravær pga dette.  Nå syns jeg det muligens har blitt litt værre og er ikke lenger 100% sikker på at dette ikke kommer til å hindre meg i jobben. Det er mange år siden jeg har vært ordentlig syk og forkjølet. Den kroniske lidelsen gjør nok til at jeg er borte et par dager i året, men ikke noe særlig mer enn dette. Da føler jeg at jeg er uærlig hvis jeg sier at det ikke går utover jobben. Nei, dette er ikke lett..

Et par dager i året er INGENTING. Hvis du legger frem for arbeidsgiver på intervju at din kroniske lidelse kan hindre deg i å gjøre jobben din, så vil h*n legge noe heeeelt annet i det enn skrave to dager! Vær ærlig, men velg dine ord med omhu. Arbeidsgiver må for all del ikke få inntrykk av at du er dårligere enn du faktisk er.

Tenk på hvor stort fravær småbarnsforeldre har. Du er etter min definisjon 100% funksjonsfrisk - på tross av 2 dagers fravær.

Skrevet

Jeg har mye vondt, men kommer alltid på jobb likevel. Ja, det er kanskje ikke noe vits i å nevne det. Det går jo ikke ut over jobben selv om jeg har konstant vondt.

Skrevet

Enig med Prinsesse på Erten, noen dagers fravær i året er helt normalt og overhodet ikke sammenlignbart med "sykdommen går utover jobben".

Skrevet

Ser ingen grunn til å opplyse om dette. ikke har de lov å spørre om dette heller.

Så lenge sykdommen ikke hindrer deg i noe, så ikke si noe om det.

Skulle jeg opplyst om det i min bransje, så hadde ingen ansatt meg.

Desverre så er det slik. En skal være 100% selv om det ikke har betydning. Arb.giver tenker økonomi.

Skrevet

Nei. Jeg har ikke fortalt det på intervjuer jeg har vært på. Har ikke opplevd å bli spurt heller. Arbeidsgiver har fått vite det etterhvert. Jeg er ikke spesielt mye borte fra jobb. Den har en tendens til plage meg mest når jeg har fri, for jeg er relativt mye plaget. Dette går heller litt utover fritidssyssler og sosialt liv.

Har vært borte fra jobb 1 dag de siste syv månedene.

Skrevet
Ser ingen grunn til å opplyse om dette. ikke har de lov å spørre om dette heller.

Problemet er vel heller at mange spør, selv om de ikke har lov. Og straks spørsmålet er stilt sitter du i fella. Å lyve er bare dumt, spesielt hvis sykdommen virkelig ikke har noe å si for jobben, da er det best å bare være ærlig. Og man kan selvsagt nekte å svare, men det er jo et svar i seg selv, og du kan vel nesten garantere at du ikke får jobben da.

Skrevet

Så lenge sykdommen ikke hindrer deg i noe, så ikke si noe om det.

Skulle jeg opplyst om det i min bransje, så hadde ingen ansatt meg.

Desverre så er det slik. En skal være 100% selv om det ikke har betydning. Arb.giver tenker økonomi.

Hvorfor er det ikke lov å spørre om da?

Det er nok lov å spørre, hvis det er relevant, og spesielt om det påvirker sikkerheten.

Er det ikke relevant for jobben så burde de ikke spørre deg heller. Hvis de spør deg kan jo du spørre hvorvidt det er relevant til stillingen. Si du ikke vil være vanskelig, men du føler det er ubehagelig når de stiller spørsmål de egentlig ikke har lov å stille f.eks. Eller hvis det ikke påvirker deg særlig, vær ærlig!

Skrevet
Hvorfor er det ikke lov å spørre om da?

Det er nok lov å spørre, hvis det er relevant, og spesielt om det påvirker sikkerheten.

Er det ikke relevant for jobben så burde de ikke spørre deg heller. Hvis de spør deg kan jo du spørre hvorvidt det er relevant til stillingen. Si du ikke vil være vanskelig, men du føler det er ubehagelig når de stiller spørsmål de egentlig ikke har lov å stille f.eks. Eller hvis det ikke påvirker deg særlig, vær ærlig!

Det er faktisk ikke lov, uansett! Sånn er det bare. Men dette er et forbud som i praksis ikke fungerer med mindre arbeidsgiver lar være å spørre. Hvis h*n først har spurt, er det vanskelig å være noe annet enn ærlig.

Det er heller ikke lov til å spørre om personen er gravid eller har planer å bli det med det første....

Skrevet (endret)
Det er faktisk ikke lov, uansett! Sånn er det bare. Men dette er et forbud som i praksis ikke fungerer med mindre arbeidsgiver lar være å spørre. Hvis h*n først har spurt, er det vanskelig å være noe annet enn ærlig.

Det er heller ikke lov til å spørre om personen er gravid eller har planer å bli det med det første....

I min bransje er det essensielt. Vi er faktisk på legesjekk etter intervju.

Endret av speedbird
Skrevet
I min bransje er det essensielt. Vi er faktisk på legesjekk etter intervju.

Det finnes helt sikkert noen unntak fra regelen. Men det gjelder i så fall kun et fåtall yrker og er tydeligvis ikke relevant i denne sammenhengen.

Hva jobber du med?

Skrevet

med sikkerhet

Skrevet
med sikkerhet

Sikkerhet kan jo være så mangt. Kan du være litt mer presis? Er det en fysisk krevende jobb?

Gjest Elfrida
Skrevet

Det er meg bekjent ingen forbud mot å ta opp helsespørsmål på intervju.

Det er derimot forbudt å diskriminere på bakgrunn av funksjonshemming. Et spørsmål man ikke kan stille, eller ikke kreve svar på, ei heller legge noen vekt på, er 'Har du noen funksjonshemminger', så lenge det ikke har relevans for stillingen (helsekrav, f.eks. opptak til politihøgskolen el.l).

Skrevet

Det er en del jobber som krever legeattest ja, og som utelukker grupper av kronisk syke. Det vil da være begrunnet i sikkerhet først og fremst.

I en "vanlig jobb", der det kun er snakk om redsel for mye fravær, tilrettelegging osv. kan man ikke bli spurt om kroniske sykdommer, graviditet mv. Det er ikke lov å diskriminere pga det.

Det hjelper selvfølgelig lite at det ikke er lov hvis arbeidsgiver gjør det allikevel. "Ehm... nei, det kan du ikke spørre om, jeg vil ikke svare" blir nok ikke akkurat oppfattet positivt. Hvis man først blir spurt tror jeg det er bedre å være ærlig, og å forklare at det ikke vil gå utover jobben, vise til tidligere fravær osv.

Skrevet
Sikkerhet kan jo være så mangt. Kan du være litt mer presis? Er det en fysisk krevende jobb?

hehe.. nei.. men kan si at sikkerheten avhenger av liv og død.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...