Gå til innhold

Vask av kjøkkenvifte!


*nora*

Anbefalte innlegg

Hvordan i alle dager vasker dere kjøkkenvifta? Min vifte har en del løse deler som jeg plukker av, og vasker for hånd, men selve vifta (den runde dungsen som går rundt og rundt) får jeg ikke rikka! Har prøvd i mange år å finne en enkel måte/mulig måte å vaske vifta på, men ikke kul! Den står vanskelig til, jeg får ikke til å rengjøre den skikkelig, og etterhvert er den jo blitt inngrodd med fett! Kan ikke være bra med hensyn til brannsikkerheten. Nå har jeg satt ei bøtte med salmiakk og litt vann under den, men det er ikke ut til å virke. Noen med gode råd??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trur ikke det er meningen at den skal ut. Du må vel isåfal demontere hele sulamitten, men det er mulig det kan sitte en "liten" umbrakoskrue som holder viften fast til motor-akselen. Da dette kan vere en vanlig måte å feste de på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

I den forbindelse lurte jeg på en ting:Hva er best å bruke for å få bort fettet fra delene?Jada,har prøvd Zalo,men syns ikke den biter godt nok.

Noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er et "tek" med de fleste som går rundt. Jeg fikk i allefall ut min til slutt. Kjører deler i oppvaskmaskin. resten sprayer jeg med zalo/salmiakkoppløsning flere omganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Ja, på jobb vasker jeg bare filtrene i disse viftene da, og da sa alle nettopp salmiakk/zalo-løsning. Min erfaring er dog at en løsning som gjør at jeg kan PUSTE, og samtidig jobbe, go få vekk alt fettet, det er at jeg løser opp godt med oppvaksmaskinpulver i vannet, i stedet for dette zalo-salmiakk-styret. For salmiakk lukter jo død og pine, og der jeg jobber med dette finnes det ikke noe avtrekk heller. Men, sun-pulver er fantastsik effektivt, etter min mening bedre enn salmiakk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker konsekvent og med stor suksess oppvaskmaskinpulver til å rengjøre ekstremt fettete deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jada - det har vært trikset i mange år - på kjøkkenutstyr, bildeler, elektronikk etc. etc.

Litt mer ømfintlige og mindre robuste ting får gjennomgå med rikelig med Zalo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trude Luth

Jeg putter alle løse deler i oppvaskmaskinen, jeg - filteret også. Vasker på høyeste temperatur og bruker masse Sun. Lettvint skal det være og rent blir det :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Om du har slike filter som mamma og pappa har hjemme, så kan de gå i maskian ja. Men de filtra jeg vasker på jobb, de er myke de. Ikke noe stivhet i det hele tatt, de er bare små myke filtre som ikke har noe i oppvaskmakian å gjøre i det hele tatt, de er med som tøyfiller i kosnistens... (men er inni ei "plastramme" som går rett i oppvaskmaskina)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hufsa

Vaska de løse delene i kjøkkenvifta med Plumbo og de ble gullenede rene! Hadde kokende vann i kjøkkenvasken, la i delene og hadde oppi litt pulver. Rørte rundt og vaska litt (med hansker) og det løsna lett! Herved anbefalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...