Supraspinatus Skrevet 28. januar 2007 #1 Del Skrevet 28. januar 2007 Til dere grønnsaksspisere der ute. Hvorfor spiser dere ikke kjøtt? Og hvorfor er mange av dere så inkonsekvente? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 28. januar 2007 #2 Del Skrevet 28. januar 2007 (endret) Jeg spiser ikke kjøtt fordi jeg er motstander av kjøttindustrien. Jeg synes det er uetisk at dyr skal leve under slike forhold kun for at vi skal få billig kjøtt i butikkene. Men det å spise kjøtt er en naturlig ting, det er slik naturen fungerer, derfor spiser jeg vilt og villfisk. Jeg kjøper heller ikke annet enn økologisk melk og økologisk egg - av samme grunn som ovenfor, det etiske omkring dyrevelferd. I tillegg har vi også helseaspektet - mye rødt kjøtt er ikke sunt - og det mer globale, miljømessige. Det er for få ressurser på kloden til at alle kan leve etter vår levestandard. Nå som flere land (Kina f.eks) begynner å vokse i i rikdom så ønsker de også en høynet levestandard. Dette fører jo mer og mer til at ressursene blir sprengt. Jeg kan ikke svare for andre ang. det å være inkonsekvent, men jeg våge meg på en gjetning som kan gjelde noen. Jeg tror det kommer litt an på hva som er årsaken til at man ikke spiser kjøtt, og hvor overbevist man er om at dette er riktig. Hvis man f.eks ikke spiser kjøtt hovedsakelig pga helseaspektet, så vil det ikke være farlig å spise rødt kjøtt i blant. Mange av dem vil kanskje også spise hvitt kjøtt, da dette er sunnere og mer fettfattig. Man har også de som synes at kjøtt som "ser ut som kjøtt" er ekkelt, og klarer ikke å spise det. Disse kan kanskje spise behandlet kjøtt som burger og pølser, da man der ikke kan minnes så mye om hvor maten faktisk kommer fra. I tillegg er det bare å innrømme at det å være vegetarianer (noe jeg pr. definisjon ikke er, bare for å oppklare det) har vært en "moteting" for mange. Og som mange andre moter, så vil det komme og forsvinne, det vil ikke være noe vedvarende for mange. Ellers har man de som har sluttet å spise kjøtt for dyrene sin del, men som likevel spiser det nå og da. Jeg vil tro deres tanke er at det er bedre å gjøre noe enn ingentng, og de anser det som mer viktig å redusere forbruket enn å ha et prinsipp om aldri mer å spise noe kjøtt. Så folk har forskjellig syn på det å ikke spise kjøtt, her som alle andre steder. Til slutt vil jeg gjerne si at mennesker er inkonsekvente på veldig mange områder, uavhengig av kjøttspising. Endret 28. januar 2007 av Tabris 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainbow Brite Skrevet 28. januar 2007 #3 Del Skrevet 28. januar 2007 Jeg synes ikke det er noe godt og blir kvalm, synes alltid det er veldig rart at folk vil vite folks grunner. Det er da strengt tatt personlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 28. januar 2007 Forfatter #4 Del Skrevet 28. januar 2007 Jeg synes ikke det er noe godt og blir kvalm, synes alltid det er veldig rart at folk vil vite folks grunner. Det er da strengt tatt personlig. ← Tvinger ingen til å svare. Noen er nysgjerrige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainbow Brite Skrevet 28. januar 2007 #5 Del Skrevet 28. januar 2007 Tvinger ingen til å svare. Noen er nysgjerrige. ← Ikke meningen å virke grinete! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 28. januar 2007 #6 Del Skrevet 28. januar 2007 Hei! Jeg er en åndelig person, og jeg blir blokkert av kjøtt. Blokkeringene kommer av at jeg spiser dyr som noen har drept. Jeg påfører selv denne vonde karmaen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vidvandre Skrevet 28. januar 2007 #7 Del Skrevet 28. januar 2007 Jeg liker ikke smaken av verken kjøtt eller fisk, og det er helt konsekvent Smaker pyton, så hvorfor skulle jeg utsette meg for det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nemesis Skrevet 28. januar 2007 #8 Del Skrevet 28. januar 2007 Er halveis ufrivillig vegetarianer. Liker rett og slett ikke konsistensen på det men skulle ønske jeg klarte å spise det. Spiser en liten flekk kylling fra tid til annen, men her snakker vi like stort som en 20-kroning Har ikke noe imot å si hvorfor jeg ikke spiser det, men folk synes svaret mitt kan være litt merkelig til tider! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ferskvannsblekksprut Skrevet 29. januar 2007 #9 Del Skrevet 29. januar 2007 Hvis folk absolutt må vite, hadde jeg en bad trip og mer gidder jeg ikke si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frysepulver Skrevet 29. januar 2007 #10 Del Skrevet 29. januar 2007 Jeg spiser ikke kjøtt, og har ikke spist det på ti år. Grunnen er ikke edel, jeg bare liker ikke konsistensen, synes det er ekkelt. Følgelig er jeg ikke vanskelig når det gjelder saus laget på kraft f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Snart medlem* Skrevet 29. januar 2007 #11 Del Skrevet 29. januar 2007 Til dere grønnsaksspisere der ute. Hvorfor spiser dere ikke kjøtt? Og hvorfor er mange av dere så inkonsekvente? ← Er mange inkonsekvent? Kan du gi eksempler? Jeg har hørt om folk som kaller seg vegetarianer, men som spiser pølser. Er det slike du refererer til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainbow Brite Skrevet 29. januar 2007 #12 Del Skrevet 29. januar 2007 Jeg har hørt om folk som kaller seg vegetarianer, men som spiser pølser. Er det slike du refererer til? ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Deception Skrevet 29. januar 2007 #13 Del Skrevet 29. januar 2007 Jeg stod bak noen i kantina en gang som spurte etter et vegetarisk alternativ. Damen svarte at "vi har jo kylling!". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colargol Skrevet 29. januar 2007 #14 Del Skrevet 29. januar 2007 Jeg er ikke vegetarianer, men jeg lever som en. Dvs. jeg spiser ikke kjøtt, men om jeg er hjemme hos familien i jula så blir det både pinnekjøtt og ribbe. For min del er det snakk ok at jeg ikke vil spise blandet kjøtt, altså pølser, kjøttdeig, hamburgere osv. Det er så nært søppel som man kan komme og søppel det spiser jeg bare ikke!! Og siden rent kjøtt er sinnsykt dyrt pluss at det er lettere å slippe å tenke på tilbredening av kjøtt i forhold til andre ting, så blir det grønnsaker,ris, linser, bønner og litt fisk i ny og ne til middag på meg. Jeg spiser faktisk heller ikke brød, kun knekkebrød, men det er av andre grunner... Itillegg kommer så klart tankene om miljøet og overkonsumeringen vår av mat. Og selvfølgelig også dyrevernet, som får en til å tenke litt på hvilken ond og kapitalistisk verden vi lever i. Spiser mye økologisk, men det er jo også dyrt desverre, så klarer nok ikke å holde den linja helt selv om jeg skulle ønske jeg hadde kunnet! *fattig student* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colargol Skrevet 29. januar 2007 #15 Del Skrevet 29. januar 2007 (endret) Jeg stod bak noen i kantina en gang som spurte etter et vegetarisk alternativ. Damen svarte at "vi har jo kylling!". ← Veldig mange vegetarianere som spiser kylling og fisk da, siden det ikke er rødt kjøtt. Typer av vegetarianisme Det finnes flere typer av vegetarianisme: Lacto-ovo-vegetarianere Lakto kommer av det latinske ordet lac, som betyr melk. Videre betyr ovum egg på latin. I tillegg til alle vegetabiler inneholder altså dette kostholdet meieriprodukter og egg. Noen velger også bort egg eller melkeproduker og får da navnet ovo- eller lakto- vegetarianer. Veganere Følger man dette kostholdet, unngår man alle matvarer av animalsk opprinnelse (inkludert meieriprodukter, egg og honning). Tilhengere av «levende mat»-prinsippet Levende mat betegner at all mat som spises er uoppvarmet. Tilhengerne av dette kostholdet mener at oppvarmet mat mister mye av næringen sin. De er veganere, og spiser alle slags vegetabiler. Frugivorer Frugivorer er veganere som lar vekstene gjennomleve hele livssyklusen sin. De spiser bare plantenes egen avling, for eksempel frukt, bær, kornprodukter, nøtter og grønnsaksfrukter -Wikipedia- Hva er vegetarkost? Mennesker som ikke spiser kjøtt eller fisk er vegetarianere, men vanligvis deler vi inn vegetarkost i tre deler, alt etter hvilke næringsmidler som inngår. Vegankost: Et kosthold som ikke inneholder noen matvarer av animalsk opprinnelse. Lakto-vegetabilsk kost: Her inngår melk og melkeprodukter. Lakto-ovovegetabilsk kost: Her inngår også egg i tillegg til det som er nevnt ovenfor. -Norsk Vegetarforening, www.vegetar.com- Endret 29. januar 2007 av Colargol Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 29. januar 2007 #16 Del Skrevet 29. januar 2007 Veldig mange vegetarianere som spiser kylling og fisk da, siden det ikke er rødt kjøtt. ← Men da er de jo heller ikke vegetarianere, så da ser jeg ikke behovet for å kalle seg det, når det bare fører til forvirring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainbow Brite Skrevet 29. januar 2007 #17 Del Skrevet 29. januar 2007 Veldig mange vegetarianere som spiser kylling og fisk da, siden det ikke er rødt kjøtt. Typer av vegetarianisme Det finnes flere typer av vegetarianisme: ← Det er jo ingen av de alternativene du har nevnt her som har kylling på menyen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ferskvannsblekksprut Skrevet 29. januar 2007 #18 Del Skrevet 29. januar 2007 Jeg spizer bare de stygge dyrene siden de søte dyrene er så søte lzm Slike har jeg ikke mye til overs for. Mora mi sa kan du ikke spise tikka masala med kylling da, de er jo så stygge! Jeg lar vær å spise det av prinsipp, nemlig at alle dyr er like mye verdt som oss mennesker, og da må vi spise mennesker også, og aldri i mitt liv ville jeg gnagd på nabo kjellrunn sin ankel! Da er det bedre å gjøre det omvendt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 29. januar 2007 #19 Del Skrevet 29. januar 2007 Jeg stod bak noen i kantina en gang som spurte etter et vegetarisk alternativ. Damen svarte at "vi har jo kylling!". ← Det der virker som en ganske vanlig holdning på restauranter o.l i Norge (i hvert fall har det vært det). Å ikke spise kjøtt vil visst si at man ikke spiser fett eller rødt kjøtt? Jeg synes gjerne det er interessant å vite hvorfor folk ikke spiser kjøtt, men syns ikke det er noe stort poeng i å mase om dobbeltmoral og sånn. Vi som spiser kjøtt er gjerne enda mer inkonsekvente - jeg er 99% sikker på at jeg ikke ville klart å slakte et dyr jeg kjenner selv, så hvorfor skal jeg egentlig spise dyr jeg ikke kjenner...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 29. januar 2007 #20 Del Skrevet 29. januar 2007 For min del er det snakk ok at jeg ikke vil spise blandet kjøtt, altså pølser, kjøttdeig, hamburgere osv. Det er så nært søppel som man kan komme og søppel det spiser jeg bare ikke!! ← Kjøttdeig av god kvalitet er da ganske så reint (endel fett, men ikke noe annet, nødvendigvis), og burgere av karbonadedeig er også reine hvis du ikke har problemer med at man blander inn egg, mel og krydder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå