Gå til innhold

Røyker du inne

Gjest Verdens verste husmor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å hatt en heftig diskusjon med en venninne ønsker jeg å se et bilde av virkeligheten.

Min erfaring er at det er fåtallet av røykere som røyker inne, og enda færre som røyker inne med barn tilstede, uavhengig av barnets alder.

Min venninne er helt uenig, og mener jeg er naiv! Hennes erfaring er at de yngste barna blir skånet for røyken innendørs, men at når barna blir større er det mer vanlig å røyke inne under kjøkkenvifta.

Hva gjør dere?

For ordens skyld, hos oss er det røykfritt inne til enhver tid, og jeg liker dårlig å røyke i nærheten av barn, også ute...

Jeg ønsker ikke å moralisere, jeg vil bare se hva som er vanlig praksis, og om det er flere som røyker inne med barn tilstede enn jeg tror. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

... men nå røyker ingen av oss da - og gjester sendes ut for å røyke - så da var jeg kanskje ikke stemmeberettiget når jeg tenker meg om. (Røyket før - og da ble det røyket hjemme hvis poden var borte - på overnatting hos besteforeldre etc... aldri når han var hjemme).

Skrevet

Hos oss er det kun min mann som røyker og han er henvist til trappa,det er også våre røykende venner.

Skrevet
... men nå røyker ingen av oss da - og gjester sendes ut for å røyke - så da var jeg kanskje ikke stemmeberettiget når jeg tenker meg om. (Røyket før - og da ble det røyket hjemme hvis poden var borte - på overnatting hos besteforeldre etc... aldri når han var hjemme).

Så klart du er stemmeberettiget!

Men jeg ser av det du skriver at jeg har glemt et alternativ: røyker vanligvis ute, men kan røyke inne mens barnet/barna er borte.

Takk! :)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Ingen av oss røyker, men alle fire foreldrene våre gjør det, og de må ut når de er på besøk.

Gjest Mayamor
Skrevet

Ingen røyker inne med eller uten barn i huset.

Gjest Bodillen
Skrevet (endret)

Å røyke inne når man har barn er harry.

Min svigerinne har alltid gjort det, og jeg orker ikke ha datteren min på overnatting der. Det finnes ingenting verre enn et barn det lukter røyk av - for ikke å snakke om alt fra pysj og tannbørste til bamse og ytterjakke. Både hun og alle klær/ting må vaskes når hun har vært der - det er rett og slett ekkelt, og det synes hun selv også. Hun sier det er vanskelig å puste der.

Og de fatter ikke hvorfor den yngste datteren alltid går og hoster... :roll:

I fjor tok læreren til den eldste (12 år) afffære fordi han trodde hun hadde begynt å røyke. Det er jo ikke noe rart, når det stinker av både håret og klærne hennes. Og skulle hun en gang i fremtiden begynne å røyke, så har jo ikke foreldrene mye å slå i bordet med - de har jo selv sørget for at hun er skikkelig innrøyka.

Å røyke under kjøkkenvifta synes jeg heller ingenting om. Det lukter likevel, og det lukter ikke akkurat blomster.

Hva folk gjør i sitt eget hus får vel egentlig bli opptil dem, men å røyke på unger ser jeg nesten på som omsorgssvikt.

Faen, jeg kjenner jeg blir hissig...! :forvirret:

Endret av Bodillen
Gjest Catwoman
Skrevet

Å røyke inne med barn til stedet synes jeg er helt på trynet og unødvendig. Like unødvendig uten barn igrunn.

Vi røyker begge to her, og vi går alltid ut. Vi har hatt fest her, med mange røykere. Og det går veldig fint, selv på vinteren. Noen surmuler litt over å måtte gå ut, men noen som er vant til å røyke inne hos seg selv sier faktisk at de synes det er så deilig når de kommer inn igjen etter en røyk å kjenne den røykfrie lufta.

Skrevet

Jeg synes det er en uting å røyke inne, enten der er barn eller ikke.

Vi går alltid ut og røyker, men må innrømme at jeg av og til går i kjelleren når det er skikkelig ufyselig vær... men den dagen vi har pusset opp i kjelleren og tar den i bruk er det slutt på det også ;)

Skrevet

Enig i at røyking inne med barn tilstede er uansvarlig.

Har et familiemedlem som gjør dette, har røyket inne helt fra barna var nyfødte (og også når de ikke hadde eget rom til babyen). Det er helt ille å se en liten unge kravle rundt blant askebeger og opp på fanget til en forelder som røyker. :sur:

Jeg vet om små barn som har lekt at de røyker etter å ha vært på besøk der :overrasket:

Nei, huff, jeg blir også bare fryktelig sint når jeg tenker på dette!

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Da jeg gikk på skolen, var det en gutt i klassen som hadde en mor som røykte veldig mye inne. Han luktet alltid røyk, og det kan ikke ha vært noe gøy. I løpet av barneskolen fikk han konstatert astma, men moren fortsatte å røyke inne.

Kom forresten på at dette også gjaldt en annen gutt i klassen, som hadde astma og lungeproblemer. Mener at moren der også røykte inne. Det syns jeg er rimelig sykt. Sistnevnte begynte også å røyke på ungdomsskolen. Det siste jeg hørte, var at han venter på ny lunge (sier ikke at det ene og alene skyldes morens røyking, men det sier likevel noe om hvor alvorlig tilstanden hans var, og hun fortsatte å røyke.) Her burde vel noen ha grepet inn?

Skrevet
Å røyke inne når man har barn er harry.

Synes det er harry uansett jeg, barn eller ikke. Hos oss skal det aldri røykes inne, vi går ut.

Skrevet (endret)
Hennes erfaring er at de yngste barna blir skånet for røyken innendørs, men at når barna blir større er det mer vanlig å røyke inne under kjøkkenvifta. 

Hvorvidt man røyker under kjøkkenvifta eller på trappa er snakk om detaljforskjeller, så det ville jeg ikke hengt meg opp i. Uansett om man går ut å røyke så henger det igjen skadelige stoffer i klær, hud og hår, som forskning har vist at påvirker barna ens. Så dersom man skal tenke på ungen bør man slutte helt, og å kritisere andre for at de røyker under kjøkkenvifta, når man selv går ut virker bare smålig i mine øyne.

Endret av Eir
Skrevet

Her må alle ut for å røyke!

Gjest Thalassa
Skrevet

jeg har vokst opp i et røykfullt hjem og blitt røyket i nærheten av så lenge jeg kan huske, men tror ikke noen av foreldrene mine ville gjort det samme i dag med eventuelle barnebarn.(uansett hadde de ikke fått lov til å røyke i nærheten av de potensielle barna mine!) Nå er man jo kanskje mer klar over skadevirkninger og slikt da.

Skrevet

Har vi middags selskap røyker vi inne når barnet har lagt seg. Har stort hus, og han sover i en annen etasje.

Nå som det er så kaldt, røyker mannen min og jeg inn i peisen etter gutten har lagt seg. Ellers røyker vi alltid ute.

Skrevet

Vi røyker alltid ute. Uansett om barna er hjemme eller ikke, kaldt eller varmt....

Kunne ikke falt oss inn å røyke inne....

Gjest Bodillen
Skrevet
Har vi middags selskap røyker vi inne når barnet har lagt seg. Har stort hus, og han sover i en annen etasje.

Nå som det er så kaldt, røyker mannen min og jeg inn i peisen etter gutten har lagt seg. Ellers røyker vi alltid ute.

Røyk stiger alltid oppover...

Skrevet

Røyker ikke lenger. med da jeg gjorde det så gikk jeg alltid ut, barn og røyk passer ikke sammen.. Hvis de fikk velge så ville de valgt røykfritt hus.....

Skrevet

Jeg røyker ikke, men han jeg bor sammen med gjør det. Han og kameratene hans røyker bare inne ved spesielle anledninger. Men til hverdags får han gå ut, eller la være. Når andre er på besøk hos oss gjelder vår regel, men når vi er hos andre røykere så er det deres regler som gjelder.

Når det gjelder røyking rundt barn, finner jeg det interessant at blant mine venner er det personer som kan "alt" om barnets beste som røyker inne...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...