tattoopia Skrevet 24. januar 2007 #1 Skrevet 24. januar 2007 lurer på hvor mange det er som faktisk er fornøyd med bidragsordningen og synes den fungerer bra. jeg er ikke en av dem har irritert meg over dette siden i vår/ sommer siden de byttet utbetalings system og siden da har ingen ting fungert.. utbetalinger som aldri kommer og når de først gjør det er det aldri korrekt beløp. på toppen av det hele har de nå klart å sette ned bidraget til den fantastiske sum av 670 kr mnd. for mitt vedkommende og det kommer man jo langt med her i verden. far hevder han er betalings udyktig og har fått dette igjennom. dette beløpet er da uten samværfradrag så med andre ord så hvis han faktisk hadde hatt samvær ville han antagelig ikke ha betalt noe i det hele tatt. med andre ord. hvis min datter hadde hatt en far som var død eller ikke hadde hatt noen far på papiret i det hele tatt så ville hun ha fått ca 1200 kr uten spørsmål. men siden hun har en far som driter en laaang marsj i henne og gjør alt i sin makt for å gjøre ting vanskeligst mulig så ender hun opp med 670. er det liksom rettferdig??
mokki Skrevet 24. januar 2007 #2 Skrevet 24. januar 2007 må nok si meg enig med deg.bidragsordningen som er nå,er blitt sånn at de som betaler bidrag slipper lett unna.jeg sitter også med en far som har fått fritak fra å betale bidrag.dette i en alder av over 30 og som bor hjemme hos mor.jeg vil gå såpass langt som å si at dette gjør han for å slippe å betale bidrag.trøster meg med at det finnes mammaer og pappaer der ute som har samvittighet og respekt til å betale bidraget. det er altfor lettvint å slippe unna,når man da allerede har en gjeld på over 100 000,-.dette er også et beløp han har prøvd å få slette,men fikk blankt avslag.
Gjest vsn Skrevet 24. januar 2007 #3 Skrevet 24. januar 2007 Dette skjønte jeg lite av :klø: Du sier at far har ordnet så han er bidragsudyktig? Da skulle han jo ikke betalt noe som helst. Du kan søke om bidragsforskudd. Men bidraget du får avhenger av din inntekt. Hvordan har faren fått satt ned bidraget? Hva er begrunnelsen for at han har så liten inntekt? Det er ikke sånn at han kan la være å jobbe for å slippe unna bidrag. Hvis han ikke studerer eller er hjemme med egne unger under 3 år, så har han ikke gyldig grunn til å ha lav/ingen inntekt. Du kan derfor klage på vedtaket og begrunne klagen med at han ikke benytter seg av sin inntektsEVNE. Da vil trygdekontoret stipulere hva han kan tjene og bidraget blir beregnet etter det.
c",) Skrevet 24. januar 2007 #4 Skrevet 24. januar 2007 Har ikke fått med meg at det er nye bidragsregler jeg da. Men nå hører jeg sikkert til de heldige der far tjener godt - beløpet er på 3800 som det alltid har vært - å far har ingen samvær med barnet, så bidraget blir ikke redusert av den grunn heller. Eneste jeg har merker er at bidraget kommer noen dager før tiden, gjerne den 27 eller 28 i mnd istedenfor den 2 - 5. Men skjønner godt frustrasjonen. Det er ikke moro å gå å vente på penger som aldri kan komme til samme tid i mnd, i tillegg til at beløpet reduseres.
regine Skrevet 25. januar 2007 #5 Skrevet 25. januar 2007 for å si det sånn: man kan klage på vedtak i hytt og pine, dersom far ikke vil betale, ja da kommer det ikke inn noen penger heller. Har selv en far til barnet mitt som nå ikke har betalt en krone i bidrag på snart 10 år. Det hele går gjennom trygdekontoret, og bidraget er fastsatt i hht. lover og regler. MEN - far har klart å holde seg utenfor det HVITE arbeidsmarkedet i mange år, han bor i leid bolig/hjemme hos foreldrene etc. noe som gjør at innkrevingssentralen ikke får inn penger. Da hjelper det ikke at bidraget er fastsatt ihht. bidragsEVNE. Det hjelper heller ikke at jeg klager og klager, og stadig er i kontakt med innkrevingssentralen mht. hva de gjør. Så - mange av oss har det bare sånn at vi selv må forsørge våre barn. I den grad det går utover barna er det trist, ellers er det bare å leve med det. Med de endringer Karita Bekkemellem nå har foreslått blir det jo enda mer lukrativt å være samværsforelder, så en må bare belage seg på å være eneforsørger.
Gjest Gjesta Skrevet 25. januar 2007 #6 Skrevet 25. januar 2007 Jeg har også x antall tusen utestående i bidragskroner. Karita er ei deustekjerring som ikke har den ringeste anelse om hva hun driver med
Gjest Lovely Skrevet 25. januar 2007 #7 Skrevet 25. januar 2007 for å si det sånn: man kan klage på vedtak i hytt og pine, dersom far ikke vil betale, ja da kommer det ikke inn noen penger heller. Har selv en far til barnet mitt som nå ikke har betalt en krone i bidrag på snart 10 år. Det hele går gjennom trygdekontoret, og bidraget er fastsatt i hht. lover og regler. MEN - far har klart å holde seg utenfor det HVITE arbeidsmarkedet i mange år, han bor i leid bolig/hjemme hos foreldrene etc. noe som gjør at innkrevingssentralen ikke får inn penger. Da hjelper det ikke at bidraget er fastsatt ihht. bidragsEVNE. Det hjelper heller ikke at jeg klager og klager, og stadig er i kontakt med innkrevingssentralen mht. hva de gjør. Så - mange av oss har det bare sånn at vi selv må forsørge våre barn. I den grad det går utover barna er det trist, ellers er det bare å leve med det. Dette har ingenting med den nye bidragsordningen å gjøre, du ville ikke fått noe med den gamle heller så lenge far ikke har skattbar inntekt. Du har rett å slett en skattefusker til eks, disse er vanskelige å få tak i uansett bransje, men jeg foreslår at alle dere som har slike ekser - jobber aktivt for å få opp øynene på politikerne.
regine Skrevet 25. januar 2007 #8 Skrevet 25. januar 2007 Jeg kan vel mene at de nye bidragsreglene er en forverring for barna, selv om jeg uansett ikke ville fått penger fra faren. Er fullstendig klar over at han er en halvkriminell slask (og det er mildt uttrykt) så det er ikke det. Men - med de gamle reglene så fikk man iallfall forskudd, på ca 1200 kr. uansett om far betalte eller ikke. Med dagens regler er dette behovsprøvd, noe som gjør at jeg f.eks. får 50% av forskuddet. Jeg tjener nemlig "for godt" til å få helt forskudd, grensene er nemlig satt svært lavt. Og jeg vil tro at de færreste mener at 630 kr. er noe særlig bidrag til et barns oppfostring.... Jeg er på mange måter "heldig": har skikkelig utdannelse og god jobb (om enn ikke veldig godt betalt ) og har "bare" ett barn. Situasjonen hadde selvsagt vært verre om jeg f.eks. hadde flere barn. Jeg har bla kollegaer - som heller ikke er høytlønte - som har flere barn, og ikke får noe forskudd over hode, fordi de, tross alt, tjener for "godt". Det er jo en av merkverdighetene - en BY har ikke bidragsevne ved rundt 200 000 i årsinntekt, mens en BM får halvert bidraget ved omtrent samme sum.....
Gjest allium Skrevet 25. januar 2007 #9 Skrevet 25. januar 2007 (endret) Det er jo en av merkverdighetene - en BY har ikke bidragsevne ved rundt 200 000 i årsinntekt, mens en BM får halvert bidraget ved omtrent samme sum..... ← Og har dermed åpenbart evne både til å betale sin egen del, og halvparten av BY's del. Mens BY ikke en gang kan betale halvparten av sin del, det gjør staten. På samme inntekt... skjønn det den som kan. For å komme de vanlige innvendingene i forkjøpet: Beregningen av underholdskostnaden tar høyde for stønader - de er derfor allerede brukt, og kan ikke brukes en gang til for å dekke de manglende pengene. Endret 25. januar 2007 av allium
Gjest Lovely Skrevet 25. januar 2007 #10 Skrevet 25. januar 2007 Okei, jeg ser poenget, der er mange urettferdigheter med bidraget - både den ene og den andre veien spør du meg - og jeg er BM mens min mann er BY så vi ser det begge veier Men jeg tror det hjelper å si ifra, ALLE bør gjøre det, det er slik en kan skape en endring
Gjest Mayamor Skrevet 25. januar 2007 #11 Skrevet 25. januar 2007 Jeg synes at tidligere var det ikke lett å være BY, mens nå er det ikke lett å være BM. Ikke rettferdig før - ikke rettferdig nå. Men det aller beste hadde jo vært at foreldrene uansett satte barna først, egne konflikter til side og ikke unndro skatt ved å jobbe svart. Men kommer det noen gang til å skje? Neppe...
Gjest Madam Felle Skrevet 25. januar 2007 #12 Skrevet 25. januar 2007 Jeg har sluttet å bry meg, for det blir ikke rettferdig uansett. Man blir bare frustert, om man skal tenke på bidragsreglene. Jeg blir det i alle fall, for ut i fra Trygdekontorets beregninger skal ejg med min inntekt på kr 45000, sørge for at mine barn får det de trenger. Jeg får minstebidrag + barnetrygd, og er glad så lenge jeg får det. Faren har kr 162 000 i året ( + alt han tjener svart, men det kan vi ikke snakke om), men han har for lite til å bidra med noe. Så han har klart det mange har prøvd på før, slippe unna alt ( for han har ikke samvær heller). Kjempe bra jobbet og nå ble jeg frustert igjen, og bør derfor bare gi meg
Gjest allium Skrevet 25. januar 2007 #13 Skrevet 25. januar 2007 og nå ble jeg frustert igjen, og bør derfor bare gi meg ← Godt poeng, du har helt rett. "Lord grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference."
Gjest Mayamor Skrevet 25. januar 2007 #14 Skrevet 25. januar 2007 "Lord grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference." ← Godt sagt.
Gjest Lovely Skrevet 25. januar 2007 #15 Skrevet 25. januar 2007 Jeg har sluttet å bry meg, for det blir ikke rettferdig uansett. Man blir bare frustert, om man skal tenke på bidragsreglene. Jeg blir det i alle fall, for ut i fra Trygdekontorets beregninger skal ejg med min inntekt på kr 45000, sørge for at mine barn får det de trenger. Jeg får minstebidrag + barnetrygd, og er glad så lenge jeg får det. Faren har kr 162 000 i året ( + alt han tjener svart, men det kan vi ikke snakke om), men han har for lite til å bidra med noe. Så han har klart det mange har prøvd på før, slippe unna alt ( for han har ikke samvær heller). Kjempe bra jobbet og nå ble jeg frustert igjen, og bør derfor bare gi meg Hvordan noen kan overleve på 45000,- er meg en gåte, det går bare ikke ann, det må da være selvvalgt ettersom selv sosialstønaden er større enn dette?? Og er det selvvalgt så blir vel bidraget regnet ut fra det du kunne tjent. Eller?
Helen Skrevet 25. januar 2007 #16 Skrevet 25. januar 2007 Jeg betaler 600,- i bidrag for min eldste datter. Grunnen til at det har blitt satt til den summen er at far tjener rimelig godt, ca dobbelt så mye som meg. Jeg synes det er riktig at man tar hensyn til begges inntekter for BY har gjerne også unger ellers som h*n skal forsørge. Jeg hadde syntes det hadde blitt helt feil hvis jeg skulle betale flere tusen kroner hver mnd til min eks som tjener å mye, for da hadde det gått utover de andre ungene mine. Nå har jeg min datter mye mer enn det står i papirene pga at hun nå er 15 år så hun er hos meg så mye hun vil (noe som er helt greit for far, bare vi ikke skriver det på papiret ) Hun har mye kortere veg til skole, venner og klubben når hun er hos meg så det forenkler hele tilværelsen hennes.
Elodi Skrevet 25. januar 2007 #17 Skrevet 25. januar 2007 Når vi først er inne på dette med bidrag... Når barnefaren ikke har betalt en krone i bidrag på alle de 7 årene som har gått siden bruddet, er det da noe håp om å noen gang få se noe til de pengene? Jeg får bidragsforskudd da, men det er jo bare en liten del. Kan ikke innkrevingssentralen f.eks. tvangsselge bil eller noe sånt?
Solskinnsbolla Skrevet 25. januar 2007 #18 Skrevet 25. januar 2007 bare vent! når MENN begynner å klage over at ekskvinnene deres ikke betaler bidrag, da blir det nok fart på sakene tenker jeg
Gjest Pet Skrevet 25. januar 2007 #19 Skrevet 25. januar 2007 Når vi først er inne på dette med bidrag... Når barnefaren ikke har betalt en krone i bidrag på alle de 7 årene som har gått siden bruddet, er det da noe håp om å noen gang få se noe til de pengene? ← Saksbehandleren hos Trygdeetatens innkrevingssentral fortalte meg at det man har utestående den dagen barnet fyller 18, har man ikke krav på lenger. Kravet går da over til barnet. Så hvis min eks vinner i lotto dagen etter at sønnen min fyller 18 (om to år), vil de 250000 han skylder gå til sønnen og ikke til meg.
Lykkelig eks-frue Skrevet 26. januar 2007 #20 Skrevet 26. januar 2007 Synes mye er fornuftig og bra med den nye bidragsordningen. Det at man nå faktisk tar høyde for mye samvær og barnas alder synes jeg er bra, likeså at begges inntekt legges til grunn. Men at BY er ikke bidragspliktig ved ca 180 000, mens BM skal kunne forsørge barn(a) på en langt mindre sum er idiotisk. Samme er systemet med forskuddsbidraget. Her er grensene altfor lave. Når bidragsreformen nå skal gjennomgås håper jeg de også ser på denne delen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå