Gå til innhold

Slakter Bush sin plan


Gjest King James

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest 1

Amerikanerne har jo demokrati: de har stemt ved politisk valg.

Såvidt jeg kunne se i VG-linken står det ikke at det har vært en offisiell folkeavstemning i USA i dette spørsmålet nå i den senere tid, hvordan kan presidenten høre på majoriteten da, mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal Bush høre han har majoriteten og skal ikke majoriteten i et såkalt demokrati bestemme ?

I den vide forstand av ordet demokrati, der folket velger hvem som skal styre, så er USA et demokrati. Men når en ser på hvordan USA fungerer så er landet en konstitusjonell republikk.

Endret av talin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James
Amerikanerne har jo demokrati: de har stemt ved politisk valg.

Såvidt jeg kunne se i VG-linken står det ikke at det har vært en offisiell folkeavstemning i USA i dette spørsmålet nå i den senere tid, hvordan kan presidenten høre på majoriteten da, mener du?

Det har vært mange uoffisiele avstemminger. Men man skal vel kanskje ignorere det siden det ikke er offentlige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1

I den vide forstand av ordet demokrati, der folket velger hvem som skal styre, så er USA et demokrati. Men når en ser på hvordan USA fungerer så er landet enkonstitusjonell republikk.

Det var en oppklarende link egentlig...bl.a. er det lett å gå i surr på dette (hentet fra samme link):

A constitutional republic is a form of liberal democracy, but not all liberal democracies are constitutional republics. For example, though the head of state is not elected in a monarchy, it may still be a liberal democracy if there is a parliament with elected representatives that govern according to constitutional law protecting individual rights (called a constitutional democratic monarchy). Also, a representative democracy may or may not be a constitutional republic. For example, "the United States relies on representative democracy, but [its] system of government is much more complex than that. [it is] not a simple representative democracy, but a constitutional republic in which majority rule is tempered by minority rights protected by law."[6]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest 1
Det har vært mange uoffisiele avstemminger. Men man skal vel kanskje ignorere det siden det ikke er offentlige

Ikke nødvendigvis ignorere, men kanskje de får større tyngde og gir større handlekraft dersom de er offentlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1

Bush Jr. mener i følge diverse medier at han gjør det eneste riktige: å sende flere soldater til Irak. Han mener han må gis tid til å se at hans valg er det eneste rette og vil tydeligvis ikke høre på opposisjonen.

Spørsmål: vil Bush Jr. eventuelt forstå eller innrømme at han har handlet feil, dersom det viser seg at dette faktisk ender opp i en fadese og katastrofe?

Eller har det ingen hensikt å innrømme eventuelle feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James
Ikke nødvendigvis ignorere, men kanskje de får større tyngde og gir større handlekraft dersom de er offentlige.

Kanskje det men motstanden var da ganske stor under kongress valget. Som jo var i november om jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1
Kanskje det men motstanden var da ganske stor under kongress valget. Som jo var i november om jeg ikke husker helt feil.

Jeg tenkte mer på et målebarometer som i en føderal folkeavstemning (at det ville ha større tyngde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James
Just like every other representative democracy!

ikke alle....jeg vil påstå at Sveits nok er det eneste rene demokratiske landet hvor det faktisk er folket som avgjør. og bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ikke alle....jeg vil påstå at Sveits nok er det eneste rene demokratiske landet hvor det faktisk er folket som avgjør. og bestemmer.

Og Sveits er ikke innkludert i listen over representative demokrati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var slik jeg forsto det

Så "Og Sveits er ikke innkludert i listen over representative demokrati" blir til "Sveits er ikke et demokrati".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James
Så "Og Sveits er ikke innkludert i listen over representative demokrati" blir til "Sveits er ikke et demokrati".

Jeg skal svare deg på det om du kan svare uten og svare med et spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...