Gå til innhold

u-normalt forhold til rengjøring

Gjest Lottemor

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Må virkelig få si at du overdriver til de grader.

Hver dag???? Og måten du bruker klorin på er absolutt overdrevet.

Som flere har sagt tidliger blir både klær og møbler ødelagte over tid med slik overdreven vasking og bruk av klorin.

Det skal være en normalflora av bakterier i et hjem. Hvis vi hele tiden går å "utrydder" de vil kroppen tåle mindre og en kan få helseproblemer av å være andre steder. Kroppen er avhengig av bakterier for å bli resitens mot den slik at en kan oppholde seg alle steder og ikke bli syke av bakteriene.

Hvorfor legger du bestikk i klor over natten før du vasker dem?

Hvorfor klorer du hvite plagg før du vasker dem i vaskemaskin?

Hysterisk spør du meg!

Her er noen gode råd:

Klikk her

Linken ble så lang at den påvirket bildebredden, jo jeg tok meg friheten til å endre den til en "Knapp". Hege (mod) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Minnie Emmerdale
Må virkelig få si at du overdriver til de grader.

Hver dag????  Og måten du bruker klorin på er absolutt overdrevet.

Som flere har sagt tidliger blir både klær og møbler ødelagte over tid med slik overdreven vasking og bruk av klorin.

Det skal være en normalflora av bakterier i et hjem. Hvis vi hele tiden går å "utrydder" de vil kroppen tåle mindre og en kan få helseproblemer av å være andre steder. Kroppen er avhengig av bakterier for å bli resitens mot den slik at en kan oppholde seg alle steder og ikke bli syke av bakteriene.

Hvorfor legger du bestikk i klor over natten før du vasker dem?

Hvorfor klorer du hvite plagg før du vasker dem i vaskemaskin?

Hysterisk spør du meg!

Her er noen gode råd:

Klikk her

Lottemor: dette bør du absolutt ta til deg.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er enkelt,jeg har en mor som ikke har evnen til å se rot om det så låg på nesa hennes.

Denne egenskapen har jeg også... :lol:

Jeg har alltid klorin i huset, men en flaske varer jo ei stund. Jeg legger "kopptua" i klorvann en gang i uka, heller av og til en skvett i avløp og toalett, og bruker det på matavfallsbøtta. Det er vel stort sett det hele. Jo forresten: synes også det er greit for å få vekk misfarginger på den hvite kjøkkenbenken o.l. Også har jeg nesten panikk for å få klorin på bestikk og slikt, er jeg uheldig og får klorin på det jeg spiser med/av vasker jeg det ekstra godt... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mye kjemikalier, synes jeg......

Absolutt ikke vanlig å legge bestikk i klorin før de vaskes om morningen, og ikke å vaske håndklær i klorin før du vasker det med såpe...

Andre "vanlige" såper og rengjøringsmidler er bra nok i massevis. Oppvasksåpe er bra nok til oppvask, og vaskemiddel er bra nok til klesvasken.. slike midler er jo så bra nå for tiden, så det skal ikke være nødvendig å bruke klorin hvis ikke det absolutt er nødvendig. (Vanskelige flekker etc....)

Klorin er STERKT!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

dette virker litt hysterisk for meg, og jeg er normalt flink til å hjelpe til hjemme. i din iver etter å ikke bli som din mor, beveger du deg kanskje farlig nær ytterligheten på den andre siden?

fimt at du har kuttet klorinen, som er svært miljøskadelig.

*ravna*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Lottemor:

Nei det er enkelt,jeg har en mor som ikke har evnen til å se rot om det så låg på nesa hennes.

Jeg har alltid vert redd for å bli som henne....

Jeg:

Jeg har også ei slik mor, og ei svigermor som deg. Jeg valgte den gylne middelveg. Du har nok et uvanlig forhold til renhold, på eller over grensen til det unormale. Jeg håper barnet ditt får lov til å være liten og leke/søle ferdig før du rydder/vasker henne opp? :blunke:

Lottemor:

Så har jeg skt at kansje jeg ikke helt har tengt konsikvenser med klor forbruket mitt og ja jeg skal erstatte klor!!!

Jeg:

Eddik er også brukbart til bleking/desinfisering, særlig av offwhite tekstiler. Hvitheten blir ikke blendende som av klor.

Jeg lurer på en ting Lottemor:

Har du noen gang venner/bekjente/ andre på besøk, eller troner du alene i ditt rene og ryddige hus?

Jeg har hatt venner som har vært nesten like opptatt av renhold som deg.

Jeg sier har hatt, fordi jeg og resten av omgangskretsen etter hvert satt som på nåler da vi var hos disse jentene. Og om hun kom til oss var det full fart med vaskefiller så snart vi så henne borte i vegen.

Dessverre er det ikke alltid lett å føle seg velkommen i sterile hus/utstillingslokaler, så svigermor ser meg sjelden. :cry:

Svigermor er trivelig hun, særlig om vi møtes på "nøytral grunn". Et kafebesøk med henne er en nytelse, men kaffebesøk hjemme hos meg starter alltid med golvvask, sjøl om jeg har vaska samme dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oy da..... :o

Du skulle komt hjem til meg en gang i ny og ne du..... :ler:

Jeg er enig med de andre her... Normalfloraen som finnes i kroppen vår og i hjemmet vårt skal være der.

Du kan risikere å utrydde bakterier som skal være der.

Ungen må kunne få litt bakterier i seg, og ikke leve i ett sterilt hjem

Klorin bruker jeg sjeldent. Legger tuer og slikt i klor en gang i uken. Jeg støvsuger nesten hver dag, men dette pga kattene mine som reker noe innmari og som legger fra seg store dotter med hår over alt. Hadde jeg ikke hatt kattene hadde jeg støvsuget ved behov

Jeg liker også å ha det rent og ryddig hos meg. Om jeg finner noe rusk på gulvet, finner jeg fram kost og brett.

Tørrvasker gulvet, og sprayer på jif på flekker om et er kommet noen.

Tørker støv en gang i uka.

Vasker bestikk og annet i oppvaskmaskinen og det er gullende rent.

Badet er en annen sak. Der er jeg litt opphengt jeg også.. Vasker badet 2-3 ganger i uken. Bruker Jif baderom og en spesial såpe til toalettet..

Det er da andre ting man kan finne på kl sju om morgenen enn ENTEN å vaske eller se på tegnefilm vel????

At du ikke klarer sette deg ned når du ser det er skittent eller rotete, sier litt.. For det kan da UMULIG være rotete hos deg noen gang med det tempo du har..

Nyt livet, i stedet for å tenke på alt støv og rot. Ingen har dødd av det....

Ta deg en blund kl sju når alle er ute av huset.

Klær blir mye fortere ødelagt av all kloren du bruker, og vasker du klærne på over 60grader med vaskemiddel beregnet på hvitt tøy blir det skinnende rent...

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du føler at du har fått nok svar nå, Lottemor, men det var likevel en ting jeg begynte å tenke over da jeg leste denne tråden, nemlig skillet mellom synlig og usynlig skitt og rot.

At det er deilig med et presentabelt hjem er ikke vanskelig å forstå, får det ikke helt til selv, men prøver, det skal være ryddig, det skal ikke være smuler eller hybelkaniner på gulvet, søl på kjøkkenbenken, støvlag i hyllene eller fingermerker på dørkarmer og lysbrytere.

Men, dette krever ikke mye arbeid.

Klor på alt man eier og har, støvsuging bak sofaen daglig osv, der kommer vi inn på et mer psykologisk forhold til skitt og bakterier, vel?

For det er ikke strengt nødvendig for å ha et rent hjem, ingen merker forskjell på noen som helst måte. Det blir mer at man "føler" forskjell, kanskje?

Og det er den delen du har begynt å se litt nærmere på, og det er nok bra, for sånt kan nok komme litt ut av proporsjoner og bli "unormalt"

I mellomtiden, kan du blåse litt rengjøringsenergi i min retning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...