Gå til innhold

Hvordan snu ut viklingen?


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Finnes det noen som helst mulighet til å motvirke den utviklingen vi har sett de siste årene, med sykere og sykere deling av ord..?

Eller må vi leve med sen drektighet, lamme lår, lamme kåte letter og en middel mådig elsker inne?

Endret av Champagnepikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan jo virke som det blir mer og mer populært å dele opp sammensatte ord, det er mulig det kommer av at folk er så påvirket av engelsk?

Når til og med journalister deler ord feil da er det nok ikke så rart at vi "vanlige folk" tar etter. La oss få et straffesystem der alle de som skriver noe i det offentlige rom (aviser, oppslagstavler, navn på produkter osv) må betale hvis de ikke mestrer grammatikk :sjarmor: 500 kr i bot for hver feil!

Et lite apropos: Forretningen jeg jobber i taper en del penger på at de som lager hylleetikettene med priser ikke kan orddelingsreglene godt nok. Det hender ofte at det står 2 pk når det egentlig skal stå 2-pk. Det er stor forskjell på det. :forvirret: Så da må vi faktisk gå rundt med tusj og redigere de ferdigtrykte etikettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er SÅ enig!

Dessverre har jeg ingen gode råd til å få folk til å skjønne dette her. Jeg har en lillesøster som konsekvent deler alle ord, og det jeg sa til henne var; "det er unntakene som deles."

Ellers kan jeg krydre tråden med denne linken. Vel be komme. Tulla. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan jeg krydre tråden med denne linken. Vel be komme. Tulla.  :ler:

:klappe: Mange utrolig bra eksempler på ord delings toppen hos AMO :ler:

Selv skal jeg ikke påberope meg å være verdensmester i rettskriving, men ord deling og feil bruk av appostrof'er kan irritere meg på en ellers dårlig dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ingen verdensmester, men det er kanskje akkurat tråder som denne, som får folk til å bli bevisst. Jeg håper i alle fall det.

Kanskje vi rett og slett skal starte en sånn diskusjon... Si... En gang i måneden? Den er jo så lærerik! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ingen verdensmester, men det er kanskje akkurat tråder som denne, som får folk til å bli bevisst. Jeg håper i alle fall det. 

Kanskje vi rett og slett skal starte en sånn diskusjon... Si... En gang i måneden? Den er jo så lærerik!  :ler:

Enig ;)

Syns egentlig ikke folk burde være så såre når noen påpeker direkte feil. (så lenge det gjøres på en ok måte). Det er jo sånn man har mulighet til å lære og utvikle seg, og det må da være en bra ting?!

Jeg har forøvrig lært en ting eller to iløpet av alle disse trådene på KG ;)

(tror vi hadde en tråd der vi kunne diskutere feil som ofte går igjen, spørre om rett skrivemåte osv for lenge siden, kanskje finne igjen den?) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(tror vi hadde en tråd der vi kunne diskutere feil som ofte går igjen, spørre om rett skrivemåte osv for lenge siden, kanskje finne igjen den?)  ;)

Eller kanskje lage en ny.

I motsetning til alle steindøde og/eller tanketomme fora KG allerede er utstyrt med (Guttas rom etc) skal nemlig noen med makt og myndighet "vurdere om dette forumet er eksistensberettiget" om en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan jeg krydre tråden med denne linken. Vel be komme. Tulla.  :ler:

Noen av eksemplene på den nettsiden var hysterisk morsomme! Jeg likte spesielt den om "Ny lagde smultri nger" :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av eksemplene på den nettsiden var hysterisk morsomme! Jeg likte spesielt den om "Ny lagde smultri nger"  :ler:

Jeg mener å ha lest at erkedefinisjonen av ensomhet er når det går en hel uke uten at selv smult ringer.

Eller kanskje det var ananas.

Endret av Champagnepikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje lage en ny.

I motsetning til alle steindøde og/eller tanketomme fora KG allerede er utstyrt med (Guttas rom etc) skal nemlig noen med makt og myndighet "vurdere om dette forumet er eksistensberettiget" om en stund.

Å... Kan ikke Hedda Gabler settes på oppgaven da? :icon_lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at vi går i retning at vi feilaktig kaller særskriving for "orddeling".

Jo, så hvis man f.eks skriver sykkelreperatør i to ord, kan man heller si at man bryter særskrivingsregelen. Orddeling er jo det som skjer når man bytter linje i midten av et ord.

Men da er det veldig mange som ikke skjønner hva man snakker om. Og det er jo litt dumt? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffomann
Sær skriving?

Det kan du si, men det blir faktisk mindre og mindre sært.

Jo, så hvis man f.eks skriver sykkelreperatør i to ord, kan man heller si at man bryter særskrivingsregelen.

Det kan bli spennende... Det kan få den gjennomsnittlige AMOisten til å bli stum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan bli spennende... Det kan få den gjennomsnittlige AMOisten til å bli stum.

Får håpe det skal mer til for at disse astronautene skal miste piffen! Egentlig litt rart at de av alle opererer med orddeling. De av alle :grine:

Kanskje vi skulle lage en konkurrerende forening som kunne hete AMBS - Astronauter mot brudd på særskrivingsreglene? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Får håpe det skal mer til for at disse astronautene skal miste piffen! Egentlig litt rart at de av alle opererer med orddeling. De av alle  :grine:

Kanskje vi skulle lage en konkurrerende forening som kunne hete AMBS - Astronauter mot brudd på særskrivingsreglene?  :ler:

Norge har ikke en eneste astronaut, men vi har mange astronomer. Og det er altså de sistnevnte som har en fetisj for orddeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl

Åh, trodde det var astro naut jeg...

Ellers er jeg meget svak for okse lever, det er nesten som Jesus lever.... For ikke å snakke om grillet okse lever.

Syns også det er vakkert når folk snakker om halv søster....

To skilt i to ulike butikker, som jeg gikk og fniste av lenge for meg selv var:

"Støv lett salg!"

"Lute nakker, kun 29 kr per kilo!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jeg meget svak for okse lever, det er nesten som Jesus lever.... For ikke å snakke om grillet okse lever.

:hoho: Egentlig burde vi ikke klage på all denne orddelingen - det er jo så moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har ikke en eneste astronaut, men vi har mange astronomer. Og det er altså de sistnevnte som har en fetisj for orddeling.

Phø potato potatoes eller hva det nå heter :tunge: Selvfølgelig vet jeg at det heter astronomer, skulle bare sjekke om du fulgte ordentlig med :ironi:

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...