Gå til innhold

Brukergrensesnitt!


Curry

Anbefalte innlegg

Takk for god forklaring Wayah!

Jeg skjønner hva grensesnitt er, men jeg synes det er et så dårlig ord. Finnes det ikke et mer dekkende ord for dette? Jeg blir litt sånn, hvor er grensen? Hva er snittet? :overrasket: Men jeg skjønner det med kommunikasjonen mellom meg og dataen altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *Snart medlem*
Hei Kaffomann! Det dreier seg om dataverdenen her! Beskrivelse fra Wikipedia:

Brukergrensesnitt er det grensesnittet som gjør at en bruker kan kommunisere med maskiner. Så kan vi begynne å klø oss i hodet etter et bedre ord for grensesnitt!  :sur:

Det der er jo en sirkeldefinisjon og bare tullete.

Ellers har jeg overhode ikke noe problemer med det ordet. Synes du grenseflate er et bedre ord, eller er det like tullete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*
brukerflaten? skjermbildet?

Skjermbildet blir jo misvisende, ettersom man da må se fjernsyn- og kinobilder som grenseflater (noe man forsåvidt kan gjøre, men da problematiserer man jo datagrenseflater unødvendig mye). I tillegg er både lyd, samt mus/tastatur og andre inputs viktige deler av en grenseflate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maxagaze
Skjermbildet blir jo misvisende, ettersom man da må se fjernsyn- og kinobilder som grenseflater (noe man forsåvidt kan gjøre, men da problematiserer man jo datagrenseflater unødvendig mye). I tillegg er både lyd, samt mus/tastatur og andre inputs viktige deler av en grenseflate.

Hvorfor ikke bare si at en skjerm, ett tastatur, og en mus er det vi trenger for å bruke en datamaskin ? Trenger vi egentlig ordet brukergrensesnitt (eller en erstatning) i det hele tatt.. ?

Kom på en morsom fornorsking av ett engelsk dataord; Skjermbrev ! Vel er tanken god, men er det noen i Norges land som bruker dette, og samtidig kan holde seg alvorlig.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare si at en skjerm, ett tastatur, og en mus er det vi trenger for å bruke en datamaskin ? Trenger vi egentlig ordet brukergrensesnitt (eller en erstatning) i det hele tatt.. ?

Brukergrensesnittet for datamaskiner har ikke direkte med skjerm, mus og tastatur å gjøre, det har med måten noe blir kommunisert med brukeren. Brukergrensesnittet kan være grafisk (slik som det er i windows, Ubuntu, og de fleste programmer vi bruker, som Word, Firefox og diverse spill) eller tekstlig (f.eks MS-DOS, eller terminaler i windows eller Mac). Skjerm, mus og tastatur trengs for å bruke brukergrensesnittet.

Jeg er i og for seg enig i at grensesnitt er et dårlig ord, det er lite intuitivt hva det betyr. Men jeg kommer ikke på noen bedre oversettelse av interface.

Jeg skal forøvrig love deg at brukergrensesnitt er et ord som trengs når man studerer eller jobber med data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i at grensesnitt ikke er selvforklarende og sånn sett et dårlig ord, men når man først har lært hva det betyr er det ikke noe jeg lar plage meg. Selv om det høres ut som misbrukte ord som arena osv, har jeg ikke noen erfaring med at det blir overbrukt?

Kanskje det skulle hett mellomansikt? Det er jo på en måte mellomleddet mellom hardware, software i "ren form" (nuller og etter?) og meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå mange ord vi bruker som ikke akkurat er selvforklarende. Iallfall ikke før man har mer kunnskap om selve prosessen ordet brukes i sammenheng med. Sier ordet kløtsj noe om kløtsjens funksjon?

I så måte vil jeg si brukergrensesnitt sier litt mer enn mange andre ord, og ikke minst er det et godt norsk erstatningsord for UI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ordet kløtsj noe om kløtsjens funksjon?

Kløtsj er et lydmalende ord, så det så.

Neida. Jeg er enig med deg, jeg. På en måte tror jeg "problemet" med brukergrensesnitt bare er at det "høres ut som" et offentlig, byråkratisk ord. Men det er jo ikke det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*
Jeg er enig i at grensesnitt ikke er selvforklarende og sånn sett et dårlig ord, men når man først har lært hva det betyr er det ikke noe jeg lar plage meg. Selv om det høres ut som misbrukte ord som arena osv, har jeg ikke noen erfaring med at det blir overbrukt?

Kanskje det skulle hett mellomansikt? Det er jo på en måte mellomleddet mellom hardware, software i "ren form" (nuller og etter?) og meg?

Mellomflate i så fall, siden det vil være en bedre oversettelse av interface. Face betyr jo ikke bare ansikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå mange ord vi bruker som ikke akkurat er selvforklarende. Iallfall ikke før man har mer kunnskap om selve prosessen ordet brukes i sammenheng med.

Jeg er selvfølgelig helt enig med deg i det du skriver her. Jeg har selv et yrke hvor vi ofte strør rundt oss med fagord som absolutt ikke er selvforklarende, men som for meg er veldig hverdagslige og dekkende. Men, jeg er som dere sikkert har skjønt ikke så veldig god i dataterminologi og når jeg samtidig er ganske utålmodig så blir jeg litt sånn at jeg vil forstå ting med en gang. Men jeg kommer jo selv til å bruke ordet brukergrensesnitt, jeg forstår hva det betyr og i den grad jeg har behov for det så kommer jeg jo til å bruke det. (Men det gnager litt for det! ;) Jeg kan egentlig ikke forklare helt hvorfor heller, kanskje bare det at det har ligget litt utenfor min horisont? Og samtidig så er det akkurat som jeg har et mye bedre ord på tunga!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellomflate i så fall, siden det vil være en bedre oversettelse av interface. Face betyr jo ikke bare ansikt.

Ja, det høres jo mer riktig ut. Men ansikt er hyggeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maxagaze
[...]

Jeg skal forøvrig love deg at brukergrensesnitt er et ord som trengs når man studerer eller jobber med data.

Jeg gjør nettopp det, det gjør ikke ordet noe mer "åpenbart"..

Forstår det jo, men det er altfor ullent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maxagaze
Ja, det høres jo mer riktig ut. Men ansikt er hyggeligere.

Det blir bare enda mere ull, bruker heller brukergrensesnitt..

..er såpass trøtt akkurat nå, at jeg klarer ikke å vri noen gode alternativer ut av hjernen min. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør nettopp det, det gjør ikke ordet noe mer "åpenbart"..

Forstår det jo, men det er altfor ullent..

Det er jeg helt enig i, jeg bare kommenterte på at noen mente ordet ikke var nødvendig. Men man trenger jo ordet brukergrensesnitt eller UI når man driver med data.

Endret av ayrabeth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No må me passa oss for ikkje å sjå på "brukargrensesnitt" som noko som berre brukest om kommunikasjon mellom datamaskin og brukar - alle verktøy me brukar har eit brukargrensesnitt. For å ta nokre døme (på forma "Objekt - Brukargrensesnitt):

Bil - Ratt, pedalar, brytarar (for lys, vindusviskar, ...)

Kniv - Handtak

Dør - Handtak

PC - Mus, tastatur, Skjerm, mikrofon, teiknebrett, lyspenn, ...

Musikkanlegg - Høgttalarar, knappar for volum, bass, diskant, ...

Dataprogram - Menyar, avatarar, tekst, tekstfelt (som dette vert skrive i), ...

Så, kva ord skulle vera betre enn brukargrensesnitt for å skildra kva me brukar for å bruka/kommunisere med dei ulike verktøya, når me snakkar om eit generelt ord? Ord for den delen på grensa/skiljet mellom verktøy og brukar som både verktøy og brukar brukar for å utveksle informasjon?

Sjølv synest eg brukargrensesnitt er eit svært godt ord - og av og til er det berre slik at me må utvida ordforrådet vårt for å kunna formidla kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...