Gå til innhold

Brukergrensesnitt!


Curry

Anbefalte innlegg

Jeg synes dette ordet er så utrolig dårlig! Noen som har et godt synonym til brukergrensesnitt? Jeg kjenner det gnager i magen bare jeg skriver det! :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er galt med det?

Det er et "nytt" ord som ikke sier noen ting hvis man ikke jobber med det daglig.

Det er bare så irriterende. Er det ikke et greiere ord for det da? Jeg skjønner jo hva det betyr, men jeg vil ha et mer "vanlig" ord!!! (Sier jeg som har et yrke hvor vi slenger rundt oss med fagord ingen andre skjønner bæret av).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maxagaze

Det er ett ord som er hakket værre; grensesnitt..

..og det sier ikke så mye mer om man jobber med det til daglig heller. Slike ord er islekt med politikersvadaord, og skal derfor være slik.. !

Synergieffekter, klargjøre, tydeliggjøre, brukerflate, plattform, integrering, dialog osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kaffomann
Det er et "nytt" ord som ikke sier noen ting hvis man ikke jobber med det daglig.

Det er bare så irriterende. Er det ikke et greiere ord for det da? Jeg skjønner jo hva det betyr, men jeg vil ha et mer "vanlig" ord!!! (Sier jeg som har et yrke hvor vi slenger rundt oss med fagord ingen andre skjønner bæret av).

Jeg innbiller meg at det er lettere å finne på noe, hvis du konkret sier hva dette dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kaffomann! Det dreier seg om dataverdenen her! Beskrivelse fra Wikipedia:

Brukergrensesnitt er det grensesnittet som gjør at en bruker kan kommunisere med maskiner. Så kan vi begynne å klø oss i hodet etter et bedre ord for grensesnitt! :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?

Skjønner ikke problemet jeg. Brukergrensesnitt er da et enkelt og selvforklarende ord? Grensesnitt mot brukeren (som oftest implisitt grafisk, hender at jeg sier grafisk brukergrensesnitt også) i motsetning til f.eks. grensesnitt mot databasen eller andre komponent.

Hvis man først skal hakke på databransjen er jo faktisk brukergrensesnitt ett av få ord med forståelig norsk oversettelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Øh. Grensesnitt er jo ikke akkurat forståelig... bruker kan jeg forstå, men grensesnitt er verre. Makes no sense. Hvordan finner du snittet av en grense, egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh. Grensesnitt er jo ikke akkurat forståelig... bruker kan jeg forstå, men grensesnitt er verre. Makes no sense. Hvordan finner du snittet av en grense, egentlig?

De todimensjonale grensene til det transcendente tredimensjonale snittet av den multidimensjonale dataverdenen utgjør brukergrensesnittet. Forklart litt folkelig, vel å merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter
De todimensjonale grensene til det transcendente tredimensjonale snittet av den multidimensjonale dataverdenen utgjør brukergrensesnittet. Forklart litt folkelig, vel å merke.

:legrine:

Nå skjønte jeg ALT!

Minner litt om han matteforeleseren vi hadde på UiO. Etter en lang forklaring så han ut over forsamlingen og oppdaget at samtlige så ut som gedigne spørsmålstegn. Han sukket, trakk på skuldrene og sa: "Jeg kunne ha forklart dette så alle skjønte det med en gang, men det er ikke konsist nok, så det får jeg ikke lov til..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at du ser en annen logikk i "user interface" enn jeg gjør...men jeg synes da at brukergrensesnitt er minst like logisk som det engelske moderordet.

All ros til it-miljøene som tar i bruk norske oversettelser. Jeg vet om mange andre fagkretser som har bias mot slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De todimensjonale grensene til det transcendente tredimensjonale snittet av den multidimensjonale dataverdenen utgjør brukergrensesnittet. Forklart litt folkelig, vel å merke.

:ler: Takk skal du ha Punktom, nå kjente jeg at alt ble mye klarere! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes IKKE ordet er selvforklarende, og har selv brukt lang tid på å få det forklart for meg. Så vidt jeg har forstårr, så er det det samme som "det som synes på skjermen, bla bilder og ting man kan trykke på".

???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wayahs forsøk på en forklaring...

Grensesnitt = det som gjør det mulig for to(vanligvis forskjellige) entiteter*/enheter å kommunisere med hverandre.

*: entitet er vanligvis et objekt som kan utføre noe, f.eks. et program, en maskinvareenhet (f.eks. en harddisk), en database, et menneske, el.l.

På den måten kan du si at et operativsystem(Windows, Linux...) er et grensesnitt mellom maskinvaren(minne/ram, prosessor, printer), og alle programmene(eller deg selv, som bruker) du har på pc'en din, fordi operativsystemet gjør programmene i stand til å utnytte maskinvaren(det som skjer inni pc'n er ikke magi, det kan bare føles sånn ;) ). Nå er operativsystemet også mye mer enn et grensesnitt, men det er en av oppgavene dets.

Brukergrensesnitt = det som gjør det mulig for en bruker(vanligvis et menneske) å kommunisere med programvare og/eller maskinvare, eller faktisk andre brukere Instant Messaging, mail, fora...).

En nettside som vises i en nettleser(Internet Explorer, Opera, Firefox) er et brukergrensesnitt mellom deg som bruker og informasjonen på siden(vi hadde sansynligvis slitt grundig med å lese den i binærkode). Operativsystemet er et brukergrensesnitt mellom deg og pc'en din, det gjør deg i stand til å bruke pc'en(hvordan i all verden skulle du ellers fått det til?). det samme gjelder skjermen, tastaturet og musa, som er de brukergrensesnittene du sannsynligvis ikke engang tenker på som brukergrensesnitt.

Sånn ca...

Edit: Flytta litt på stjerna og fixa en skriveleif :)

Endret av Wayah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det beste er når jeg kobler inn mus i laptopen til pappa.. da står det " Mus for mennesklig grensesnitt funnet"

Mennesklig grensesnitt!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det beste er når jeg kobler inn mus i laptopen til pappa.. da står det " Mus for mennesklig grensesnitt funnet"

Mennesklig grensesnitt!?

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...