Gjest Tittitt Skrevet 21. januar 2007 #1 Skrevet 21. januar 2007 Hva er kjennetegn på dyskalkulki? Noen her som har det?
Gjest StockDama Skrevet 21. januar 2007 #2 Skrevet 21. januar 2007 jeg har det. det er slik at jeg kan gjøre små enkle matteoppgaver, pluss,minus, slike ting =p mens gangetabellen aldri har sotte seg i hodet..hjernen er som teflon på det området.
Gjest Bodillen Skrevet 21. januar 2007 #3 Skrevet 21. januar 2007 Et annet vanlig "symptom" er at man er veldig flink i alle andre fag. Det utelukker jo på en måte at man bare rett og slett har litt tungt for det... Jeg har mistanke om at jeg har dyskalkuli selv, faktisk. Jeg hadde M (det som er 5 nå) i de fleste fag på ungdomsskolen, men NG i matte. Gangetabellen har jeg aldri greid å lære, og store delestykker går ikke
Gjest StoreSky Skrevet 21. januar 2007 #4 Skrevet 21. januar 2007 Jeg har dyskalkuli. Greier meg helt fint i alle fag -bortsett fra matte.. Enkel pluss kan jeg i hodet, men skal ikke mye til før jeg må bruke fingrene. Alt fra deling og vanskeligere kan jeg ikke. Klarer liksom ikke "se" det logiske i matte- VET at det er logisk, men er som om hjernen bare ikke skjønner det! Noe som er typisk dyskalkuli.
minienthe Skrevet 21. januar 2007 #5 Skrevet 21. januar 2007 www.dyskalkuli.net dere som sier dere har dyskalkuli, har dere fått testet ut dette ? isåfall hvor ?
Gjest Frysepulver Skrevet 21. januar 2007 #7 Skrevet 21. januar 2007 Jeg har dyskalkuli. Jeg er faglig sterk i andre fag (som Bodillen også er. Vi er i familie og flere i vår familie sliter med matematikk). Jeg fikk testet det hos PPT da jeg var over 20. De gjør vanligvis ikke det på så "store barn", men de gjorde et unntak for meg. Jeg klarer overslagsregning, pluss og minus. Skal jeg dele eller gange må jeg bruke kalkulator, jeg husker ikke fra gang til gang hvordan jeg setter opp et dele- eller gangestykke. Et annet kjennetegn er at man gjør ting "vanskeligere for seg selv". F.eks. på matematikkeksamen nå i desember skulle jeg regne ut hvor mange mynter jeg hadde av hver sort, og jeg fikk vite hvor mange penger jeg skulle ha totalt. Det finnes sikkert en lur likning for dette, men jeg satt i to timer og laget et knotete diagram for å finne svaret. Jeg strøk - for 4. gang
Gjest Tittitt Skrevet 21. januar 2007 #8 Skrevet 21. januar 2007 (endret) Takk for svar. Jeg merker at jeg kan pluss og minus, men her om dagen klarte jeg å surre med å sette opp et minusstykke. Ellers teller jeg mye på fingrene, jeg kan to-gangen, men det er vel det eneste... Jeg kunne gangetabellen før, men nå er den glemt... Eller kan jeg ikke sette opp verken brøker eller andre lignende ting. Jeg klarer ikke en gang å sette opp et gangestykke. Så, lurer på hvor jeg får testet meg da. Endret 21. januar 2007 av Tittitt
Gjest StockDama Skrevet 21. januar 2007 #9 Skrevet 21. januar 2007 jeg fikk testet det ut via bup i tromsø, men det er e ungdomsservice. men jeg trur du kan hendevende deg til en vanlig lege å gå videre derifra?
Gjest Frysepulver Skrevet 21. januar 2007 #10 Skrevet 21. januar 2007 Takk for svar. Jeg merker at jeg kan pluss og minus, men her om dagen klarte jeg å surre med å sette opp et minusstykke. Ellers teller jeg mye på fingrene, jeg kan to-gangen, men det er vel det eneste... Jeg kunne gangetabellen før, men nå er den glemt... Eller kan jeg ikke sette opp verken brøker eller andre lignende ting. Jeg klarer ikke en gang å sette opp et gangestykke. Så, lurer på hvor jeg får testet meg da. ← Ring PPT og spør. Eller BUP. Egentlig spiller det fint liten rolle da, utover ekstra tid på eksamen. I forhold til høyere utdanning hjelper det ikke, man får ikke fritak etc.
Gjest Tittitt Skrevet 21. januar 2007 #11 Skrevet 21. januar 2007 Tror jeg hører med BUP eller PPT først. Legen min begynner nemlig å tro jeg er en små-hypokonder tror jeg. Thanks
Gjest Gjesta Skrevet 21. januar 2007 #12 Skrevet 21. januar 2007 Tror jeg hører med BUP eller PPT først. Legen min begynner nemlig å tro jeg er en små-hypokonder tror jeg. Thanks ← Tror ikke du kan henvise deg selv til BUP. BUP er en del av fylkets barne-og ungdoms psykiatriske tjeneste, og har blant annet 18 års grense. En annen ting er at BUP, som en del av spesialisttjenesten i fylket, krever en henvisning gjennom fastlege. Hvis det er snakk om mistanke om dyskalkuli vil jeg også tro BUP vanligvis henviser til ppt. Kommunens ppt kan utrede deg for dette. Kriteriet er at du er i grunnskolealder eller at du driver med voksenopplæring på grunnskolens område. Er du i videregående skolealder, er det ppt for fylket som kan utrede deg. Selv om du er voksen og ikke er i en voksenopplæringssituasjon på grunnskolens område kan det hende kommunal ppt går med på å utrede deg, men du har ikke krav på dette og de er i sin rett til å avvise deg. Før du tar kontakt bør du kanskje tenke litt gjennom hva du vil med en evt slik diagnose. Hvilken praktisk betydning vil en evt diagnose få for deg - hvorfor har du bruk for den?
minienthe Skrevet 21. januar 2007 #13 Skrevet 21. januar 2007 her er det ihvertfall mildt sagt et spennende prosjekt å finne ut hvem som skal teste, har fått innkalling til ARK nå for verken BUP, PPT eller voksenopplæringen vil ta på seg ansvaret.
Gjest Tittitt Skrevet 21. januar 2007 #14 Skrevet 21. januar 2007 (endret) Tror ikke du kan henvise deg selv til BUP. BUP er en del av fylkets barne-og ungdoms psykiatriske tjeneste, og har blant annet 18 års grense. En annen ting er at BUP, som en del av spesialisttjenesten i fylket, krever en henvisning gjennom fastlege. Hvis det er snakk om mistanke om dyskalkuli vil jeg også tro BUP vanligvis henviser til ppt. Kommunens ppt kan utrede deg for dette. Kriteriet er at du er i grunnskolealder eller at du driver med voksenopplæring på grunnskolens område. Er du i videregående skolealder, er det ppt for fylket som kan utrede deg. Selv om du er voksen og ikke er i en voksenopplæringssituasjon på grunnskolens område kan det hende kommunal ppt går med på å utrede deg, men du har ikke krav på dette og de er i sin rett til å avvise deg. Før du tar kontakt bør du kanskje tenke litt gjennom hva du vil med en evt slik diagnose. Hvilken praktisk betydning vil en evt diagnose få for deg - hvorfor har du bruk for den? ← Jeg tar opp vgs allmennfag siden jeg dreit meg ut på vgs når jeg gikk der (dvs...ikke gikk der). Derfor lurte jeg på om jeg fikk noe papirer på at jeg ikke forstår matte. Tar opp noen fag nå, begynte på matten, men sluttet etter 1. dagen. Jeg forsto ingenting. Ja, jeg får vel ta meg en tur til legen da. Får høre om han kan henvise meg et sted hvis det har noe betyding for meg å få denne "diagnosen". Endret 21. januar 2007 av Tittitt
Donpedro Skrevet 22. januar 2007 #15 Skrevet 22. januar 2007 Tar opp noen fag nå, begynte på matten, men sluttet etter 1. dagen. Jeg forsto ingenting. ← Det var jo en rask konklusjon... Selv gikk jeg ut med 2 i matte. Da jeg tok det opp noen år senere la jeg sjelen min i å jobbe hardt, og gikk ut med 5. I dag kan jeg knapt null og niks. Men man bør ihvertfall prøve.
Gjest Frøken Titt Skrevet 22. januar 2007 #16 Skrevet 22. januar 2007 Det var jo en rask konklusjon... Selv gikk jeg ut med 2 i matte. Da jeg tok det opp noen år senere la jeg sjelen min i å jobbe hardt, og gikk ut med 5. I dag kan jeg knapt null og niks. Men man bør ihvertfall prøve. ← Hei, trådstarter her. Jeg har slitt med matte siden 1.klasse på barneskolen da, så det er ikke bare pga denne ene timen.
Gjest Frøken Titt Skrevet 22. januar 2007 #17 Skrevet 22. januar 2007 Trådstarter med nytt nick her. Takk for all hjelp!!
Donpedro Skrevet 22. januar 2007 #18 Skrevet 22. januar 2007 Hei, trådstarter her. Jeg har slitt med matte siden 1.klasse på barneskolen da, så det er ikke bare pga denne ene timen. ← Slik var det for meg også. Om man har dysleksi eller dyskalkuli; øve øve og repetere repetere er det eneste som hjelper. Forståelse kan endre seg med alder, med type lærer og opplegget man følger. Og det hjelper ihvertfall ikke å gi opp etter EN time. Ikke sikkert det blir bedre heller, men det får man ikke vite før man har prøvd.
Gulphild Skrevet 22. januar 2007 #19 Skrevet 22. januar 2007 Sånn er jeg og. Må telle på fingrene selv når det gjelder 3+4 osv, skjønner ikke forskjellen på høire og venstre enda jeg prøver hardt.
Gjest Frøken Titt Skrevet 23. januar 2007 #20 Skrevet 23. januar 2007 (endret) Slik var det for meg også. Om man har dysleksi eller dyskalkuli; øve øve og repetere repetere er det eneste som hjelper. Forståelse kan endre seg med alder, med type lærer og opplegget man følger. Og det hjelper ihvertfall ikke å gi opp etter EN time. Ikke sikkert det blir bedre heller, men det får man ikke vite før man har prøvd. ← Nå tok jeg 3-års vgs-matte på et halvår da, og læreren gikk rett på brøker, x,y-regnestykker av den verste sorten og hjemmeleksa var mattematikk tatt ut av en annen dimensjon (for meg i allefall). Så vi hadde ikke akkurat god tid på det. Sluttet på denne matteleksjonen og skal gå over til en leksjon som varer et år, med ny lærer (en som visstnok skal fore oss med teskje), så hvem vet... kanskje jeg klarer å få en to'er da? Uansett syns jeg ikke det skader å teste seg. Endret 23. januar 2007 av Frøken Titt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå