Gå til innhold

Vil gjerne gå ned 6-7 kg...

Snøkule

Anbefalte innlegg

Jeg har fått barn nr 2 for snart et år siden, og sliter fortsatt med ekstra fett på magen og sidene over rumpa liksom. Jeg har bestandig trent masse, og aldri veid mer enn 50 kg (er bare 1.57, så 50 kg er ikke for lite!). Etter det første barnet gikk jeg ned alt jeg la på meg og enda mer etter bare noen måneder, og det sånn helt av seg selv egentlig, men denne gangen sliter jeg litt.

Jeg har ikke tid til å trene på helsestudio føler jeg, for jeg er fulltidsstudent i tillegg til å skulle være mamma og kjæreste og alt det der. Men jeg har planer om å få trent litt hjemme når jeg har tid, sånn at jeg i det minste kan få forbrent noe av det jeg spiser...

Så det jeg lurer på: Tror dere det er nok å spise riktig og kutte ut snop på hverdager og trene hjemme (eller løpe ute) en halvitme-time annenhver dag? Jeg er ikke motivert til noen diett, så jeg håper å se resultater uten, men må jeg så må jeg... Bare tror ikke jeg er strukturert nok.

Er det noen som har noen tips? Jeg er lei av å ha muffins-top på buksene mine. (Mage som tyter utenfor fordi magen er for stor i forhold til resten av kroppen, men kan ikke kjøpe bukser som passer utelukkende til magen, for da blir den jo for stor ellers...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnsdatter

Hvis du spiser mindre porsjoner og kutter ut snopet, og begynner å bevege deg hver dag slik som du beskriver, så burde det gjøre en del forskjell det, i hvert fall hvis alt dette er noe du vanligvis ikke gjør. Men husk at det tar tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Kom deg ut på en rask gåtur hver morgen før frokost og gå over til kun langsomme karbohydrater, magert kvalitetsprotein og sunt fett. Spis lite og ofte. Da skal du se fettet forsvinner, sakte men sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sunt kosthold, mange nok, små, måltider og kutte snop + trene bør gjøre det du ønsker.

Kanskje det ikke kommer over natta, og du bruker kanskje lenger tid på å gå ned som om du går på en kur, men du risikerer også at det du faktisk går ned, forblir av....

slanking, for så å gå tilbake til gamle (u)vaner etterpå, vil gi jojo-slanking, og det er vel ikke det du er ute etter.

så tror opplegget du nevner er bra, sunn mat, minimalt med snop (jeg tror på å ha en dag eller to i løpet av uke der man har lov, det passer best for meg ihvertfall, ellers ville jeg sprukket og gitt opp over sikt) og litt trening så ofte som mulig vil gjøre at du kommer deg ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare én måte å gå ned i vekt: Forbrenne mer enn man spiser.

Syns det høres ut som om du har en grei plan, men vil allikevel råde deg til ikke å fråtse i snop i helgene. Selv fant jeg ut at det var best å kutte snop fullstendig i en periode slik at søtsuget forsvant, og etterhvert kunne jeg kose meg med litt - gjerne hver dag. Det finnes flere nettsider som kan hjelpe til med å holde kontroll over hva man spiser: VGs vektklubb, Grethe Roedes vektklubben eller Somebody for eksempel.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen!

Jeg vet jo at man må forbrenne mer enn man spiser for å gå ned, og siden jeg føler at jeg ikke har tid til å forbrenne ( :ler: ) må jeg være ekstra nøye med hva jeg spiser. Og det er jeg skikkelig dårlig på, for jeg har jo aldri vært nødt til å tenke i de baner tidligere.

Om jeg ikke blir anti-carb-slave eller i den duren, så skal jeg iallefall spise oftere og være veldig nøye på å bare spise det jeg trenger for å bli passe mett, og iallefall ikke for mett! Jeg fråtser egentlig aldri i snop, men det går sikkert et glass Cola om dagen, noe som utgjør litt sukker. Men når det gjelder sjokolade/potetgull osv så er jeg egentlig ganske måteholden når jeg tenker meg om! Får håpe jeg klarer å holde motivasjonen oppe....

Tusen takk igjen for masse gode tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et lite tilleggstips: drikk godt med vann til maten - det gjør at man både blir fortere mett og at man tar opp mindre næring fra maten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Det skal jeg passe på! Pleide bestandig å drikke et glass vann før maten før, så vet det er et godt tips! Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp og les boken "jentemat". Den sier noe om kostholdet en jente/kvinne bør spise for å ha et sunt og riktig kosthold for kroppen. En veiledning til hvordan å spise riktig for å kunne gå ned i vekt, å kunne ha nok energi, å kunne ha balanse i hormonene for å ha godt humør osv.

Boken anbefales på det varmeste!

I tillegg gjør du som du sier: få opp aktivitetsnivået!

Sitter selv med en slik mage du beskriver, begynte for 2 mnd siden å trene på den. Men jeg går på treningsstudio. Og yngste barnet er bare 5 mnd, så jeg ammer enda. Men jeg har gått ned tre kg på disse to mnd, spiser normalt - og enda litt for usunt med snop 3-4 dager per uke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp og les boken "jentemat". Den sier noe om kostholdet en jente/kvinne bør spise for å ha et sunt og riktig kosthold for kroppen. En veiledning til hvordan å spise riktig for å kunne gå ned i vekt, å kunne ha nok energi, å kunne ha balanse i hormonene for å ha godt humør osv.

Akkurat det der med hormonene høres interessant ut altså... Kan man ved hjelp av riktig kosthold få mer velablanserte hormoner? Jeg sliter nemlig noe sinnsykt med noe jeg tror er PMS. Alt blir svart og grusomt uken før og under mensen, og det er krisemaksimering på sitt værste når det står på! Stakkars samboer'n, han tror jo at jeg er drittlei av han hver eneste måned. Var egentlig på vei til å ringe legen i morgen, for å høre om det finnes noen form for utredning for sånt, men kanskje jeg skal sjekke om det er noe som kan fikses på ved hjelp av kosthold ja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...