Gå til innhold

Hva pønsker Kina på


Gjest King James

Anbefalte innlegg

I et tidligere innlegg skrev du "strategiske muligheter de har sikret seg ved å kunne skyte ned satelitter".

Nå sier du at du mener "våpensatelitter". Hva mener du med våpensatelitt, hvordan definerer du det?

Den linken jeg viste til, med ulike satelittyper, mener du at det ikke var slike satelitter du siktet til? Finnes det andre? Har du link til at en "våpensatelitt" er noe eget helt for seg selv fjernt fra satelittypene i linken jeg viste til?

Riktignok vet jeg lite om satelitter, men det var det ordet du brukte...

Jeg mener et våpen system som lar Kina skyte ned andre lands satelitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kina har lenge vært et land USA har måtte ta alvorlig. Nå bygger de seg opp til å bli en våpenmakt på lik linje med USA (kansje). Hvis vi isolerer problemet til "maktbalansen" tror jeg dette er et fremskritt. At noen få land, med USA i spissen, skal kunne diktere verdens politikk er ikke bra.

I Sør-Afrika forsøkte et hvit mindretall å styre et svart flertall vha apertheid regime. I midtøsten har vi vel verdens eneste gjennlevende apertheid regime når vi ser hvordan Israel styrer og utsletter Palestinere og Libanesere. Vi så hvordan gamle Jugoslavia forsøkte å utrydde den muslimske delen av befolkningen før landet ble splittet. Osv, osv.

At Kina nå blir en militær stormakt på lik linje med USA ser jeg ingen ulempe med. Ulempen er misbruk av den makten det gir. Og bevis på maktmisbruk er vel USA det største beviset for i nyere tid. Deretter kommer nok Israel og Sør Afrika. Også gamle Sovjetunionen misbrukte sin militærmakt, og Kina har gjort det med anekteringen av Mongolia.

Men det er viktig at vi får en balanse i maktforholdet mellom ulike land. La oss bare håpe de ikke misbruker makten på lik linje med USA, Israel, Sør Afrika, Jugoslavia, Sovjetunionen, etc, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dreier seg også om India. At Kina ruster opp, fører til at India vil gjøre det samme. Følgelig vil Pakistan bruke mer. Og da nærmer man seg følsomme områder.

Er generelt mindre begeistert for en militært sterk totatlitær stat enn en militært sterk demokratisk stat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James

Står det i den innlegget at det ikke er lov til å misforstå?

Står det noen sted at du skrev at det ikke var lov og misforstå det du skrev ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det noen sted at du skrev at det ikke var lov og misforstå det du skrev ?

Du tildeles herved teskje prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James
Jeg tenkte på den nye strategisk muligheten de har sikret seg ved å kunne skyte ned satelitter.

Det ser jeg på som uproblomatisk. Vi har jo allerede 2 land som kan gjøre det og så vitt jeg forsto så ligger den teknologien fremels et godt stykke bak USA og Russland som er så vitt jeg har forstått fram til nå de 2 eneste landene som kunne skyte ned sateliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ingen som sier at Kina ikke har rett til å ruste opp, men det kan være bekymringsverdig, eftersom Kina faktisk er en totalitær stat.

Sånnsett bekymrer det meg mer at Kina ruster opp, enn at USA, Frankrike eller India gjør det.

Endret av Christiane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James
Det er vel ingen som sier at Kina ikke har rett til å ruste opp, men det kan være bekymringsverdig, eftersom Kina faktisk er en totalitær stat.

Sånnsett bekymrer det meg mer at Kina ruster opp, enn at USA, Frankrike eller India gjør det.

At de er en totalitær stat ser jeg ikke noe grunn til bekymring,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de er en totalitær stat ser jeg ikke noe grunn til bekymring,

Så du sidestiller demokratiske stater med totalitære, i militærsammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest King James
Så du sidestiller demokratiske stater med totalitære, i militærsammenheng?

Jeg tenker og tenker. Men kommer ikke på at jeg noen gang har sakt noe om at jeg sidestiller demokratiske stater og totalitære stater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

USA liker ikke at Kina stykrer hæren sinn. Her har vi et land som bruker mest penger av alle land i verden på våpen så klager de bare fordi også Kina bygger opp våpen lageret.

http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/01/19/489377.html

Det kan vel muligens ha noe å gjøre med at "it takes one to know one".

Jeg tror usa har offensive intensjoner, de benytter i nærheten av ti milliarder hver dag på våpenindustrien, da har man større ambisjoner en å ta Irak.

Siden de tenker ekspansjonistisk regner de med at Kina gjør det samme.

Dessuten er det nok noe i propagandaøyemed også, usa tar avstand fra militarisering. Den er tjukk, men noen biter nok over den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...