Gå til innhold

Hva pønsker Kina på


Gjest King James

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror USA er redde for å miste makten sin.

Kina er det landet i verden med høyest økonomisk vekst..Asia vil bli det neste USA i nærmeste fremtid.

Vi får bare krysse fingrene for at det vil gå fredfult for seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James

ja jeg tror vi trenger et sterkt Kina og et sterkt Russland og et sterkt Europa jeg tror ikke det er bra med bare en supermakt i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.. Og det er scary shit!

Hvis vi bare sitter heelt stille her oppe i nord,så kansje de ikke legger merke til oss. hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest 1

Jeg ser ingen dramatikk i dette. Kina har intensjoner om å bygge opp og utvikle sin hær og forsvar (våpenutvikling m.m.) akkurat som andre (super)makter. Jeg ser ikke noe sted at USAs ledelse mener det er dramatisk at Kina utvikle og bygger sitt land.

Jeg ser på Kina som en hardt arbeidende økonomisk supermakt som jobber for handel. I tillegg blir det brukt som lavkostnadsland med hensyn til lønn fra andre rike land som ser sitt snitt til å øke sin omsetning ved å flytte produksjon til Kina og andre lavkostnadsland. Kina er i stadig utvikling på flere plan, og bra er det.

Endret av Gjest 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen dramatikk i dette. Kina har intensjoner om å bygge opp og utvikle sin hær og forsvar (våpenutvikling m.m.) akkurat som andre (super)makter. Jeg ser ikke noe sted at USAs ledelse mener det er dramatisk at Kina utvikle og bygger sitt land.

Problemet er at når Kina utvider sine strategiske muligheter så vill det åpne for at andre land vill gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James

USA ble nervøse da Kina 11 Januar skjøt ned en av sine sateliter som lå rundt 850 kilomter opp i luften. Dette fordømte USA og andre land deriblant Australia og Canada siden nå vet de at Kina er i stand til og skyte ned USA sine spion sateliter noe bare Russland kunne gjøre før. Og nå kan også Kina gjøre det

Endret av Cedric Rueben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James
Problemet er at når Kina utvider sine strategiske muligheter så vill det åpne for at andre land vill gjøre det samme.

Har ikke Kina rett til dette. Har ikke alle land rett til og bygge opp en hær og våpen slik at de kan forsvare seg. Eller mener du kanskje at det bare er USA og andre vestlige land som har rett til og forsavre sine egene innteresser ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke Kina rett til dette.

Står der noen plass i innlegg at Kina ikke har rett til å gjøre noe?

Har ikke alle land rett til og bygge opp en hær og våpen slik at de kan forsvare seg.

Står det noen plass i innlegg at Kina ikke har rett til å gjøre noe?

Eller mener du kanskje at det bare er USA og andre vestlige land som har rett til og forsavre sine egene innteresser ?

Står det noen plass i innlegget at Kina ikke har rett til å gjøre noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James

Står der noen plass i innlegg at Kina ikke har rett til å gjøre noe?

Står det noen plass i innlegg at Kina ikke har rett til å gjøre noe?

Står det noen plass i innlegget at Kina ikke har rett til å gjøre noe?

Det var slik jeg forsto svarene dine.

Endret av Cedric Rueben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var slik jeg forsto svarene dine.

Så å påpeke et problem med hva Kina gjør blir til "Kina får ikke lov til å gjøre noe som helst".

Endret av talin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest King James

Så å påpeke et problem med hva Kina gjør blir til "Kina får ikke lov til å gjøre noe som helst".

Og misforstå det du skreve er altså ikke lov ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1

Problemet er at når Kina utvider sine strategiske muligheter så vill det åpne for at andre land vill gjøre det samme.

Det at Kina ruster opp selv om "ingen truer" ser jeg på som udramatisk. Landet ruster opp flåte, hær og andre militære tradisjonelle leketøy. Andre land kan gjøre det samme dersom de ønsker det uavhengig av hva Kina gjør. Strategiske muligheter er åpne og skjulte, og det er ikke forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det at Kina ruster opp selv om "ingen truer" ser jeg på som udramatisk. Landet ruster opp flåte, hær og andre militære tradisjonelle leketøy. Andre land kan gjøre det samme dersom de ønsker det uavhengig av hva Kina gjør. Strategiske muligheter er åpne og skjulte, og det er ikke forbudt.

Jeg tenkte på den nye strategisk muligheten de har sikret seg ved å kunne skyte ned satelitter.

Endret av talin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1

Jeg tenkte på den nye strategisk muligheten de har sikret seg ved å kunne skyte ned satelitter.

Ok. Her en link om de ulike satelittypene, som hvertfall jeg måtte slå opp, i og med at jeg ikke hadde oversikt fra før: http://telemuseum.no/mambo/content/view/62/60/

Jeg ser ikke på noen av de som en reell trussel, kun et signal om at Kina ønsker å avansere litt i statusgradene i maktspillet, og det regner jeg med ses på som en hverdagslig sak, hvertfall av alle andre enn mediene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke på noen av de som en reell trussel, kun et signal om at Kina ønsker å avansere litt i statusgradene i maktspillet, og det regner jeg med ses på som en hverdagslig sak, hvertfall av alle andre enn mediene?

Våpen, ikke satellit

Endret av talin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1

I et tidligere innlegg skrev du "strategiske muligheter de har sikret seg ved å kunne skyte ned satelitter".

Nå sier du at du mener "våpensatelitter". Hva mener du med våpensatelitt, hvordan definerer du det?

Den linken jeg viste til, med ulike satelittyper, mener du at det ikke var slike satelitter du siktet til? Finnes det andre? Har du link til at en "våpensatelitt" er noe eget helt for seg selv fjernt fra satelittypene i linken jeg viste til?

Riktignok vet jeg lite om satelitter, men det var det ordet du brukte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...