Gå til innhold

Tror du på Gud?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Leste gjennom hele innlegget nå, og føler jeg må svare litt mer. Du sier du tror at mennesker har mer makt til å ordne opp for seg selv enn det Jesus har. Jeg tror ikke det. Vi greier det rett og slett ikke. I hvert fall ikke jeg. Og Gud ser at vi ikke greier dette selv. Ingen kan leve helt uten synd (ingen bortsett fra Jesus). "Alle har syndet og står uten ære for Gud" står det i Bibelen. Det betyr ikke at kristne hever seg over alle andre og tror vi er bedre enn andre. Det handler tvert i mot om at vi innser at vi er syndere.

Heldigvis er Gud god. Derfor sendte han Jesus. Jesus levde uten synd, og han døde for våre synder. Det eneste vi trenger å gjøre er å ta i mot nåden som en gave. Det er så enkelt, at det nesten er vanskelig å tro det. Det er dette som er kristendommen.

Nå hører kanskje Gud streng ut, som ikke synes det er nok at vi gjør så godt vi kan. Men Gud tåler ikke synd. Gud hater urettferdighet og ondskap. Mennesket ble skapt med en fri vilje, og mennesket førte det onde inn i verden da det valgte å vende seg fra Gud. Og ja, det finnes mye ondt i denne verden. Men en gang skal det ta slutt. Det er det jeg håper og tror på.

Håper du fikk noe ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Crazee : Vet ikke helt om jeg forstod innlegget ditt....

Jeg sier her ikke noe vondt mot kristendommen. Sier heller ikke at jeg IKKE vil tro på den. Men jeg har fått så mange eksempler på kristne som mener det de tror på er det eneste rette. Det skal de få lov til å mene,- men å dermed mene at jeg gjør feil og kommr til helvete ? Det tar jeg faktisk som en fornærmelse!

Vel - at dei som trur noko anna tek feil, det er då berre ei logisk følgje?

At dei kjem til helvete er ei anna sak: Helvete blir jo ofte framstilt som plassen der djevelen plagar menneske, let dei brenna i evighet. Men, dei som i følge Bibelen skal brenna, er djevelen sjølv, og Antikrist.

Jeg høres sikkert hyklersk ut for mange (?)' date=' men jeg tror alle guder er en gud,- jeg tror muslimene og hinduene og jødenes gud er den samme som de kristnes. Nå får jeg sikkert mye pepper her... Men jeg tror at alle som TROR, og ber, tilber de / den samme,- bare på forskjellig vis, og med forskjellige tolkninger. [/quote']

Det er mange som trur det.

Nei, og nei.

Eit barn må bli gammalt nok til å kunna ta bevisste valg.

Og arvesynda - sjølv om me kanskje må leva med konsekvensane for forfedrene våre sine valg, så er me kun ansvarlege for våre eigne.

Vel - all synd straffast med døden, og alle er me syndarar - så ingen kan seia dei er betre enn andre av den grunn. Frelse, det er å godta at den som kan redda oss frå dødsstraff, det er Jesus. Og så må me prøva å ikkje synda, men leva etter Jesu bod. (Prøva. Eg veit eg ikkje greier det, og teng nok ofte tilgjeving - men eg vil ikkje synda.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

Gjest Øyvind Gjervik

Jeg verken tror eller ikke tror på en Gud.

Jeg aner rett og slett ikke om det finnes noe som kalles en Gud, Skaper eventuelt hva man kan kalle det.

Slik sette er jeg agnostiker, og dermed nøytral i spørsmålet om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er kristen og tror på Gud.

For å være helt ærlig har jeg problemer med å forstå at noen kan "dikte opp" sin egen tro, og mene at det er dette som er sannheten for meg. En helt egen konstruksjon.... Det er vel ikke noe hold i? Kan ikke forstå det. Føler det trygt å tro på en Gud som har skapt meg og hele universet, og som holder alt oppe med sin kraft. Har ikke noe særlig tro på meg selv som guddom i mitt eget univers. Det blir litt for store tanker om meg selv altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke på "Gud". Jeg tror at Jesus var et menneske som levde en gang og som var en tidlig magiker. Det finnes jo noen tryllekunstnere i dag som kan gjøre noen av de tingene han gjorde den gangen for lenge siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri trodd, og kommer aldri til å tro på noen form for gud.

Da har jeg mer tro på evolusjonsteorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Aradia )O(

Om jeg tror på Gud? Regner med et det her er den kristne Gud det er snakk om (selv om alle de monoteistiske religionene strengt tatt tror på den samme guden).

Jeg tror på en skapende Entitet. Og jeg tror at denne entiteten har skapt de forskjellige gudene menneskeheten har trodd på i all tid. (Å si at den guden du tror på er den enste rette blir for enkelt. Den er rett for de som tror på den!) Videre tror jeg på en kvinnelig Gudinne og en mannlig Gud som er helt likestilt med hverandre. På lik linje med at alt ellers i naturen er skapt i to kjønn - tror jeg at det samme gjelder for gudene. Jeg er altså Paganist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest gjest1

hmmm... nå har jeg lest igjennom nesten alle sidene i denne tråden - dvs jeg hoppet fra 16 til 20, da orket jeg ikke mer.

Det som slår meg er at de som sier de IKKE tror på Gud er så innmari sinte på de som tror. Noen virker som om de er sinte på Gud også, men hvordan kan man være sint på noen man ikke tror på??

Jeg er ikke noe sinna på Allah jeg, og det han står for i Koranen. Enda Koranen er en grusomt slem bok har jeg fått høre, og Islam er en vanskelig religion å forholde seg til sier de som faktisk kan lese den på arabisk. Oversettelsene har ikke fått med seg det som faktisk står der.

(En liten digresjon - jeg er full av dem, sorry)

De ikke-troende er mye mer fanatiske og bombastiske enn de som tror.

Crazee har veldig fine svar, men skjønner folk svarene hennes? Det ser ikke sånn ut. De fortsetter å male på det samme kornet uansett hva hun svarer.... merkelig å sitte og lese..

De ikketroende har tydeligvis også en lei tendens til å mene at de som tror skal kunne ha svar på absolutt alt.

De angriper Gud for hva mennesker sier de har gjort i Hans navn. Ser dere ikke hvor lite gjennomtenkt dette er?

Og be Crazee forsvare hva en eller annen idiot som jobber i kirken har gjort mot en mindreårig gutt - hva er det for noe?

Det er da ikke Gud sin skyld at mennesker er råtne. Mennesker er mennesker, noen er gode og noen er elendige. De som misbruker barn, starter kriger, kaster bomber osv. og sier de gjør det i guds navn - ja, de mener jo sikkert det selv, men det er da ikke Gud sin skyld? Han har ikke bedt dem om å gjøre det.

Nå tror dere at jeg er kristen, og at jeg tror på Gud, men jeg vet ikke om jeg gjør det. Jeg er tilbørlig til å tro at religion er noe menneskene har kommet opp med, enten det går i den ene eller den andre retningen. Rett og slett for å ha noe større, en forlengelse av far og mor som var der for oss da vi var små. Som ordnet opp for oss, og gjorde at alt gikk bra til slutt. Å si at de er svake fordi de har en tro synes jeg er veldig veldig respektløst.

Og tenk om det er de som tror som faktisk har rett? Det står jo faktisk ett eller annet sted at salige er de som er fattige i ånden for de skal arve guds rike... eller noe sånt. Kanskje det er vi andre, vi grublerne, vi som ser oss selv som veldig intellektuelle og oppegående, som tar feil. Kanskje han visste at vi ikke ville greie å tro, rett og slett fordi vi trenger beviser...?

Når det gjelder Gehenna - eller Jehenna som Crazee skriver, så er det ikke ny lærdom at det er en plass utenfor Jerusalem hvor de brant søppel på Jesu tid og før det.

Det er det som står i de gamle skriftene, men presteskapet har på ett eller annet tidspunkt gjort det om og fått et helvete ut av det....

Helvete eksisterer ikke - sånn er det.

Presteskapet har også laget en treenighet av Gud, Jesus og den Hellige ånd - men det er en annen diskusjon.

Når det gjelder mange av de som kaller seg kristne - ikke bare her inne, men ellers også, så kan det virke som om de ikke har studert bibelen i det hele tatt, så de ikke vet hva som faktisk står der. De henger seg bare på barnelærdommen og kristendomsundervisningen fra skolen, og/eller det forkynnere i den enkelte menighet forteller dem.

Hallo, alle sammen: få tak i en ny oversettelse på et leselig språk, les den og se hva det egentlig står. Dere vil få dere noen overraskelser.

Når det gjelder alle de som tar det de liker ut av sammenhengen og gjør det til "sin tro", og mener at det er greit nok, vil jeg si det samme: Les boken!

Man bør ikke være bastant i sin tro, dersom man egentlig ikke vet hva den går ut på.... Litt sånn; jeg har hørt at noen har fortalt at... så det tror jeg på...

ok, jeg gir meg her jeg... kunne ha kommentert endel av innleggene her når det gjelder skaperberetningen, carbonanalyser når det gjelder datering av historien også videre, men da blir det en bok, og jeg får ikke gjort noe annet....

Ett innlegg må jeg kommentere... noen sa at Jehovas vitner hadde sagt at fossiler og ting som var beviselig eldre enn seks tusen år bare var tester fra Gud... rareste jeg har hørt. Det er der det med Karbon6 eller 8 eller hva de nå heter disse testene kommer inn....Og dét er svaret jeg har fått av vitnene i sin tid.

Nei, nå må jeg avslutte - tiden løper fra meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fornuftig her, Mysepusen :) Bl.a det med at de intellektuell kan ha større vansker enn andre med å tro. Jesus refset jo fariseerne. De som hadde studert skriftene mer inngående enn andre. De kunne teorien. Men disse var likevel så blinde, at de ikke så at Jesus var den messias de ventet på.

Vi har mye å lære av bibelen, ja. Men om vi bare konsentrerer oss om å lese og studere den, står vi i fare for å bli lik fariseerne. Bibelen må ikke bli til en gud for oss. Den er bare et vitnesbyrd om hva Gud har gjort før. Mange hører alt for mye på hva andre mennesker (pastorer/prester) sier om Gud. Tror ikke det var slik Gud tenkte det skulle fungere. Det står i det nye testamentet at Kristus skal være hodet for menigheten. Mange steder i dag har nok pastoren tatt Kristus' plass. Og da blir det helt feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mzfire

Jeg har min barnetro, så jeg er på en måte kristen. Men blir galt å kalle meg selv religiøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke crazee en mann/gutt da?

Jeg tror ikke på Gud, både hjertet og fornuften sier nei. Men selvsagt respekterer jeg folk som tror, vi bor da i et fritt land og kan mene og tro det vi vil.

forøvrig så mener jeg at alle mennesker i verden som er troende, og tror på en gud, tror på den samme guden, noen kaller han bare allah, andre gud..etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...