Gå til innhold

Tror du på Gud?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hmmdu burde stupme røyken Vega. Sånt er skadelig. :hoho:

Privatsak det vel. (Dessuten er alt skadelig i dag, å spise gulrøtter også.) :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja ja Vega du har fått "en slik en" på nakken ser jeg.

*sukk*

Pass deg nå så du ikke blir fordømt til evig fortapelse. Du vet det er jo bare de som snakker med Gud som vet hva som er bra for deg.

PASS DEG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berre mulig han har eksistert? Jesus er ein historisk person, det må du leva med. Dei eldste manuskripta som er funne av dei som utgjer nytestamentet er skreve relativt kort tid etter hendingane. (Til samanlikning er det andre verk, som t.d. av Julius Cæsar, som ingen dreg i tvil ektheten av - sjølv om det eldste manuskriptet me veit om er skreve 400 år etterpå...)

Og å skulla vera usikker på om ein skal bruka Han eller Ho om Gud: Jesus kalla Gud for Far. Han lærte oss å be "Fader vår" - ikkje Moder vår. Det burde gi visse hint til dei som ikkje er alt for usikre på forplantingslæra.

Leste ei forklaring på akkurat det der, som gjekk på "Eg veit det ikkje er så ofte de er saman med andre kvinner, men høyr no etter og ikkje prata om strikkeoppskrifter under forkynninga."

Det var forresten fleire kvinner som var aktive forkynnarar, trass i mannssjåvinistar og kjønnsroller. Jesus sjølv hadde heller ikkje noko til overs for at kvinner skulle haldast utanfor; Han kjefta på den slags oppførsel.

Jaja, la no søndagsskulen ha sine reglar. Livet går vidare.

It's a tough life.

Du har valget.

Om eg set opp ein konkurranse, så må ein delta om ein skal vinna - uansett kor mange som trur det ikkje er nødvendig. Nytar ikkje å berre troppa opp på premieutdelinga og tru dei får premie berre fordi dei oppdaga at det faktisk var fine premiar.

Gud driv rettnok ikkje noko konkurranse, og så lenge du er i live kan du komma deg inn på rett veg.

Det er i grunnen ganske enkelt: Vil du komma til himmelen, så har Gud masse hjelp å tilby - og det nyttar ikkje å greia seg på eiga hand.

Mange har sagt at Bibelen er omskreve fleire gongar. Den einaste som har prøvd å koma med noko slags grunnlag for dei påstandane, viste til at munkane dreiv korrekturlesing når dei kopierte Bibelen for hand.

Kanskje du har meir å fara med? Men då må du visa det. Ei løgn blir ikkje sanning om du gjentek ho mange nok gongar, sjølv om mange byrjar å tru på ho.

Er du no så sikker på det? Har du ikkje følgt med på debatten her heime, om at på grunn av forestillingane som knytter seg til helvete, så bør ein bruka namnet brukt på originalspråket: Jehenna.

Det er forresten søppelhaugen.

Forresten, det der med religiøs fundamentalisme som er nemnd i andre innlegg: Dei mest fanatiske har eg inntrykk av er dei som ikkje anser seg sjølv som religiøse. Tenk over det.

Ja ja. Du har visst dine meninger - eller er det kanskje noe du er blitt indoktrinert til å ha. Den søppelhaug-religionen din har jeg ikke mye til overs for - og det er du selv som trekker inn ordet søppelhaug i denne sammenhengen.

Det er trist indoktrineringen virker så til de grader på enkelte, at de ikke lenger tenker som selvstendige individer. Det er synd å bli hemmet i sin egen personlige utvikling, og samtidig febrilsk prøve påvirke med skremselspropagandaen som allerede har ført til total immobilisering av sitt selv og satt den personlige dømmekraften helt ut på sidelinjen.

Man skal visst ikke dømme - men iflg. deg er visst alle ikke-kristne dømt til søppelhaugen (dine ord).

Hva gjelder premierering - så er det vel bare svake individer og hunder som løper etter belønning. Livet har ganske enkle spilleregler - det du gjør i dette livet, ser du resultatene av - i dette livet. Ganske logisk. Planter du en tomatplante, kan du kose deg med halvmodne eller stekte grønne tomater en sommerkveld. Asfalterer du enga, gror det ingenting.

Jeg heier på slike som biskop Køhn. De kan kanskje reformere kirka -slik at både homofile, og andre som ønsker det kan føle seg velkomne dersom de føler den kristne tro er det riktige for dem.

Hva gjelder at Jesus lærte oss fader vår i stedet for moder vår - jeg synes det var ganske enkelt taktisk smart av ham - han ville aldri fått gjennomslag for bønnen moder jord i det patriakalske samfunnet han levde i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Harry. :D

Det virker som de er dømt til evig fortapelse i hodet sitt - glad jeg holder meg milelangt unna. Djevelpredikantene kan ikke ha det så lett på det personlige plan, slik de lever vel i selvforherligelse og ser ned på "oss syndere".

Stakkars Jesus - bli misbrukt av slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Harry.  :D  

Det virker som de er dømt til evig fortapelse i hodet sitt - glad jeg holder meg milelangt unna. Djevelpredikantene kan ikke ha det lett, men de lever vel i selvforherligelse og ser ned på "oss syndere".  

Stakkars Jesus - bli misbrukt slik av slike.

Ja det er en katastrofal holdning i slike kretser. Det som er mest synd med det hele er at dette er mennesker med evne til å vise omsorg til å ta ansvar og til å fungere ut i fra sine egne liv ikke bare ut i fra det de kaller Guds meninger. relegionen gjør de derimot ofte uansvarlige og farlige. De fordømmer oss og er nedlatende. De er hatefulle og arrogante. Og de fordømmer oss og dreper gjerne om Gud forteller dem det. (Eller prestene). De snakker om en som heter Jesus som var frekk nok til å kalle seg Guds sønn. Og som døde for det har stod for. Slik som millioner av andre mennesker gjør i dag. Tilogmed uten å være "Guds sønn". De er frekke, hjernevasket , ansvarsløse, samvittighetsløse og farlige. De knuser deg med argumenter og bibelvers. De tråkker deg ned for deretter å løfte deg opp til evig liv og tilgivelse. Vi må lære oss å være tolmodige med de. De er mennesker de også. Og de som tør og har personlig tyngde og mot de forlater denne relegionen og tar ansvar som medmennesker for å vise ekte kjærlighet og medmennesklighet. Ikke bare være et speil av en missforstått Gudskjærlighet.....

*dobbeltsukk* :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei,kan ikke si at jeg tror på Gud.

Har heller ikke noe imot de som gjør det så lenge de ikke prøver å trø sin religion ned over hue på meg.

Se bare hva korstogene gjorde!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harry: Trist at du har så mye aggresjon mot Gud og de som tror på ham. Lurer på hva du har opplevd som får deg til å føle og tenke sånn. Rart at du ikke kan respektere at jeg har en tro som er forskjellig fra din. Og ja, jeg tror faktisk at det jeg tror på er sant. Er det så rart da? Ikke noe visst i å tro på noe hvis en ikke tror at det er sannheten. Skjønner? Har forresten mange venner som ikke deler mitt livssyn, men ingen er så sinte som du...

Alderen min ja. Fikk ikke vite din da, men... Jeg er 25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke troen i seg selv jeg er arg på. Det er det som preger mange mennesker som er tilhengere av den. Selvsagt skal du få ha troen din i fred for meg. Og det er helt greit for meg så lenge du ikke bruker Gud og helvetes fordømmelser og trer det nedover folk. Da blir jeg sint skjønner du. Men bare da. :P

Hvordan skal jeg forklare det for deg slik at du forstår? Hmmm.. det må bli omtrent slik: Jeg er ikke nazist og jeg liker ikke nazister. For de gjør mye ondt mot menneskene. Men jeg har en venn som er nazist og han for lov til å være det for meg så lenge jeg slipper å høre på den rasisstiske drittkastinga. Da blir jeg forbannet.

Skjønner? Og hva jeg har opplevd fra relegiøst hold? Ikke så mye. Lest litt. Noen verdenskriger. Voldtekt av barn og kvinner. Undertrykkelse og trakkassering Drap og fordømmelser. Men ikke så mye mer en det. Jo forresten. Noen har fanget svake mennesker inn i sekter som de ikke tør forlate at frykt for represalier. Jo ikke og er det ikke noe med at de utnytter sine religiøse posisjoner til å oppnå maktposisjoner? Og litt løgner og sånt. Ellers har jeg ikke noe imot relegion. Og du da? Har ikke du kvaler med å støtte en organisjasjon og et livssyn som voldtar dreper undertrykker og trakkasserer?

Ha en fin dag uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tror at det er en Gud

Det er OK det. Det viktigeste er man fungerer med en slik tro selv.

Men jeg skulle av hele mitt hjerte ønske at du hadde større tro på mennesket og deg selv. Men ikke missforstå meg. Jeg ønsker ikke å ødelegge for deg eller andre som måtte finne trøst i en slik tro i en ellers vanskelig virkelighet. Du er nok ikke en slik bråkmaker som mange andre av "de troende".

Kos deg med Guden din du. Helt greit.:)

Jeg virker nok sinna når jeg blir provosert men det er bare når folk spiller på sitt maktbegjærende apparat for å vrerve flere soldater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja Vega du har fått "en slik en" på nakken ser jeg.

*sukk*

Pass deg nå så du ikke blir fordømt til evig fortapelse. Du vet det er jo bare de som snakker med Gud som vet hva som er bra for deg.

PASS DEG!

"Ein slik ein" Harry? Ein som kunne tenka seg å sjå begrunna påstandar for ein gongs skuld meinar du? Ein som plukkar frå kvarande påstandar det ikkje er hald i?

Eg let folk få vera i fred og let dei få tru nett kva dei vil - men det er så mange "ikkje-kristne" som ikkje let ein einaste sjanse gå frå seg til å tre synet sitt ned over hovudet på oss andre. Å snakka nedsetjande om kristendommen ved å dra inn ting som ikkje har noko med kristendommen å gjera er òg vanleg å oppleva. Kvifor?

Hva gjelder at Jesus lærte oss fader vår i stedet for moder vår - jeg synes det var ganske enkelt taktisk smart av ham - han ville aldri fått gjennomslag for bønnen moder jord i det patriakalske samfunnet han levde i.

Greit at du ikkje trur på Gud og at Jesus er Guds son, og at du dermed må tillegga han andre motiv - men om han skulle ha gjort noko taktisk for å få gjennomslag i eit patriakalst samfunn hadde han ikkje gått i mot det slik han gjorde. Kvinnelege prestar er nok i Jesus si gate. Å visa kjærleik til og godta alle, uansett kjønn, legning, rase, whatever - det er eitt av dei to viktigaste boda han fortalte oss. (Det andre er å elska Gud.) Men han ba oss òg om ikkje å gjera det me veit er synd. (Og grunnen til at han døydde på krossen er at han tok på seg straffa for at me ikkje greier akkurat det siste der.)

Forresten, premiering er kun for svake menneske og hundar? Om du vart tilbudt ein klekkeleg bonus på jobben for godt utført arbeid - ville du takka nei og vore sterk, eller takka ja og vore eit svakt menneske? For det er jo premiering det er snakk om...

Og hva jeg har opplevd fra relegiøst hold? Ikke så mye. Lest litt. Noen verdenskriger. Voldtekt av barn og kvinner. Undertrykkelse og trakkassering Drap og fordømmelser. Men ikke så mye mer en det. Jo forresten. Noen har fanget svake mennesker inn i sekter som de ikke tør forlate at frykt for represalier. Jo ikke og er det ikke noe med at de utnytter sine religiøse posisjoner til å oppnå maktposisjoner? Og litt løgner og sånt. Ellers har jeg ikke noe imot relegion. Og du da? Har ikke du kvaler med å støtte en organisjasjon og et livssyn som voldtar dreper undertrykker og trakkasserer?

Hmmm - tenk på alle som ikkje er kristne, eller ikkje har nokon religion, kor mykje valdtekter, krigar, overgrep, misbruk av maktposisjonar, løgner osv dei står for. Har du ingen motforestillingar mot å identifisere deg med/støtte ei slik gruppe menneske, som gjer så mykje jævelskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å drepe og voldta og missbruke i Guds navn og i sitt eget. Du opphøyer deg selv det er greit men ta åndsonanien din og kryp under dyna med den da. Ikke sleng griseriet rundt deg på alle kanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er forskjell på å drepe og voldta og missbruke i Guds navn og i sitt eget. Du opphøyer deg selv det er greit men ta åndsonanien din og kryp under dyna med den da. Ikke sleng griseriet rundt deg på alle kanter.

Å misbruka i Guds namn er akkurat det: Å misbruka i Guds namn - og å misbruka Guds namn. Det har ingenting med religion å gjera. Det har med individuelle menneske å gjera, enten ein er ateist eller tilhengar av ein eller annan religion.

Og - eg opphøyar meg sjølv? Kvar gjer eg det?

Og griseri - vel, du ser tydlegvis flisa i auga mitt, men ikkje bjelken i ditt eige.

Greit at du ikkje greier å svara på spørsmål eg stiller eller underbygga påstandane dine, men å svara på den måten du gjer her, det er å synka lågt. Du hadde gjort ein mykje betre figur med å teia stille om du ikkje har noko å fara med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan da "for Gus skyld" for å bruke et kjent uttrykk ikke være nødvendig å underbygge påstandene mine om at Relegionsutøvelse er roten til mye ondt gjennom historien? Det er da vel ingen som er så hjernevasket at de ikke tar selvkritikk for dette? Og det er da ingen hemmelghet at presteskapet utnytter sin posisjoner for å utnytte og missbruke? Leser du ikke aviser? Selv Paven har jo forstått dette og de norske biskopene er jo rystet ettersom skrekk historier om kirken og presteskapet blir rullet opp. Og hvor mange mennesker er det ikke som har blitt lurt inn i morderiske handlinger i Guds navn?? Mener du at jeg skal dokumentere dette?

Og så var det kirken Gud og relegionene kontra "de andre". Det som mister sin troverdighet er at de relegiøse gruperingene som predikerer så flott om kjærlighet og om moral faktisk er representanter for det motsatte.

Og du dømmer jo oss andre til søppeldynga?

Litt av en holdning og et mennekesyn. Slike holdninger fortjener å bli møtt med det de er. Søppel.

God bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

craayzy skrev:

Forresten, premiering er kun for svake menneske og hundar? Om du vart tilbudt ein klekkeleg bonus på jobben for godt utført arbeid - ville du takka nei og vore sterk, eller takka ja og vore eit svakt menneske? For det er jo premiering det er snakk om...

Det er litt tatt ut av sammenhengen, dette. Du tror at man (de rettroende, altså de kristne) får sin lønn i himmelen, og at vi andre havner på søpppelhaugen (helvete, som du tidligere har omtalt som søppelhaugen.).

Denne lønna i himmelen oppnår du fordi du er et troende menneske. Det er premien - som du omtalte tidligere.

Jeg hadde ikke sett på bonusen på jobben som en premie, men som et naturlig resultat av det arbeidet jeg hadde utført - på lik linje med at huset blir rent når jeg har vasket det.

Men dersom jeg ville oppnådd en klekkelig bonus på jobben hvis jeg bare ville bekjenne meg som kristen eller ta et annet politisk standpunkt som stridet i mot det jeg står for, da ville jeg avstått fra både jobben og bonusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det kan da "for Gus skyld" for å bruke et kjent uttrykk ikke være nødvendig å underbygge påstandene mine om at Relegionsutøvelse er roten til mye ondt gjennom historien?

Harrry, eg ba deg dokumentere påstandane dine - og det er heilt normalt å kreva i diskusjonar. Ikkje begrensa eg det til kun ein av påstandane dine, heller.

Det er blitt gjort mykje vondt opp gjennom historia i Guds namn, i Allahs namn og så vidare. Både av individ, og som offisiell politikk. Det er likevel menneske som står for desse handlingane - dei er/var villeia, og utførte ikkje Gud sin vilje. (Og i dette tilfellet snakkar eg altså om den kristne Gud.) At kyrkja dermed beklagar at deira offisielle politikk har vore gal i tidlegare tider er jo bra - for det har ikkje alltid vore kristendom slik som Bibelen forkynner den. (Eg skal moderere meg sjølv litt frå kva eg har sagt: Eg har alltid sikta til kristendommen (protestantisk) når eg har nemnd religion - men religion inneheld jo ganske mykje anna òg. Men eg har inntrykk av at det er kristendommen du har sikta til òg, så det har kanskje ikkje skapt den heilt store forvirringa.)

Poenget mitt er uansett: Uansett kva menneske seier, det er Gud som fortel oss korleis me skal leva. Det er Gud som har fortalt oss korleis me skal kome heim til Han. Ikkje noko menneske kan endre på det, om det så er paven.

Og så var det kirken Gud og relegionene kontra "de andre". Det som mister sin troverdighet er at de relegiøse gruperingene som predikerer så flott om kjærlighet og om moral faktisk er representanter for det motsatte.

Det er dessverre intolerante menneske innan alle religionar og religionslause. Men døm ikkje Gud for kva menneske gjer.

Og du dømmer jo oss andre til søppeldynga?

Litt av en holdning og et mennekesyn. Slike holdninger fortjener å bli møtt med det de er. Søppel.

Nei, eg dømmer ingen, korkje til søppelhaugen eller andre plassar. Om du les tråden og får med deg kva eg har skrive, så ser du det. Og skulle eg likevel gjera det, så kunne eg like godt slå følge, for eg er slett ikkje perfekt.

Eg har uttalt meg om Jehenna. Om du har følgd med i aviser og TV dei siste månadane, så har du kanskje fått med deg debatten om at "helvete" bør erstattast med "Jehenna" i oversetjinga av Bibelen? Det fordi det me forbinder med helvete (djevelen som brenn fortapte sjeler til evig tid) ikkje har grunnlag i Bibelen. originalt så blir ordet Jehenna brukt - og det er ein fysisk plass i Israel. Ein stad (utanfor Jerusalem, trur eg) som vart brukt som søppelplass. (I alle fall etter det eg har fått med meg av diskusjonen.) Korleis det blir brukt, det greier du å finna ut av like godt som meg, om du vil.

Greitt å hugsa på for dei som elles kan finna på å koma med uttalelsar som "men dei kristne vil vel fordømma meg til helvete"... (Men som kristen er det noko me slett ikkje skal gjera.)

Det er litt tatt ut av sammenhengen, dette. Du tror at man (de rettroende, altså de kristne) får sin lønn i himmelen, og at vi andre havner på søpppelhaugen (helvete, som du tidligere har omtalt som søppelhaugen.).

Denne lønna i himmelen oppnår du fordi du er et troende menneske. Det er premien - som du omtalte tidligere.

Jeg hadde ikke sett på bonusen på jobben som en premie, men som et naturlig resultat av det arbeidet jeg hadde utført - på lik linje med at huset blir rent når jeg har vasket det.

Men dersom jeg ville oppnådd en klekkelig bonus på jobben hvis jeg bare ville bekjenne meg som kristen eller ta et annet politisk standpunkt som stridet i mot det jeg står for, da ville jeg avstått fra både jobben og bonusen.

Ein bonus er ein premie - det er noko andre gir deg for det du har utført. Velfortjent, naturleg resultat - ja kanskje, men like fullt ein premie. Og å få bonusen kun om du bekjente deg som kristen eller tok eit anna standpunkt, det var langt i frå poenget. Bonusen (premien) var din den, uansett - poenget var om du ville sjå på deg sjølv som eit svakt individ sidan du fekk ein premie, jfr. din tidlegare påstand... (For ein bonus er ikkje noko du får utan å gjera noko for det.)

Forresten, "Lønn i himmelen" - eg er klar over at det er eit vanleg uttrykk, men kva legg du i det? Kva lønn skulle det vera? (Eg spør deg, fordi eg aldri har nemnd det. Ser'kje for meg at eg skal få noko lønn eg - bortsett frå evig liv, då. Men lønn er liksom betaling for noko ein gjer...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke kaste meg inn i en overopphetet religionsdiskusjon. Det viktigste er jo dette: fornuften sier nei, hjertet sier ja. Så da så :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke kaste meg inn i en overopphetet religionsdiskusjon. Det viktigste er jo dette: fornuften sier nei' date=' hjertet sier ja. Så da så :D[/quote']

Det kan du gjerne påstå men jeg tror absolutt ikke at det er hjertets føleleser som driver Bush eller Saddam til tro på Gud. Det finnes mange likesinnede i Norge også som er som de. De bekjenner seg til gud på ren og skjær ondskap og trekker horder av uskyldige mennesker med seg.

De som blir mest lidende er vel de som av ren og skjær fortvilelse henvender seg til en Gud fordi de synes livet er for vanskelig og håndtere uten en slik trøst. Synd er det da at de mister evne og kraft til å stå i mot sine ledere og prester. Det er en ond kultur. Og de onde skyver de uskyldige foran seg i forsvar for dette svineriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crazy skriver.

"Poenget mitt er uansett: Uansett kva menneske seier, det er Gud som fortel oss korleis me skal leva.

Det vil si at om gud ber deg drepe så gjør du det? Flott da slipper jo du og få dårlig samvittighet det er jo Gud ikke sant? Ikke deg. Du kan gjøre alt Gud sier uten ansvar for andre en ham. Og du vil alltid føle deg perfekt i forhold til de ikke troende for de skal jo til helvete likevel.

Du kan handle uten ansvar for dine medmennesker så lenge du hører på Gud og gjør som han sier.....

Spør du meg så er dette galskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...