Smashing Skrevet 5. mars 2003 #141 Del Skrevet 5. mars 2003 When everything around you brings you into tears, remember Jesus loves you, remember Jesus cares! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 5. mars 2003 #142 Del Skrevet 5. mars 2003 When everything around you brings you into tears' date=' remember Jesus loves you, remember Jesus cares! [/quote'] Den der var nydelig Olaug ! Skal memorere den ..og si den til meg selv når jeg er nedfor ....tusen takk :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinocchio Skrevet 5. mars 2003 #143 Del Skrevet 5. mars 2003 Bra, Nitszche. Du har herved et av de beste innleggene så langt. Takk Care for at hun la det ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elefantina Skrevet 6. mars 2003 #144 Del Skrevet 6. mars 2003 For meg blir det et høyt og tydelig TJA! Tror i hvertfall ikke på noe annet, og ser ikke bort i fra at det finnes noen høyere makter. Barnetroen sitter vel litt i meg enda. MEN; når jeg sitter i kirken og de skal ha meg til å synge at jeg "tilber og opphøyer Herren" ("Vi tilber deg, vi opphøyer deg"), da sitter jeg igjen med en følelse av å delta i ritualer hos en fanatisk sekt. Det betyr vel at jeg er en av dem som gjerne vrir og vrenger på religionen slik at den passer meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 6. mars 2003 #145 Del Skrevet 6. mars 2003 For meg blir det et høyt og tydelig TJA! Tror i hvertfall ikke på noe annet, og ser ikke bort i fra at det finnes noen høyere makter. Barnetroen sitter vel litt i meg enda. MEN; når jeg sitter i kirken og de skal ha meg til å synge at jeg "tilber og opphøyer Herren" ("Vi tilber deg, vi opphøyer deg"), da sitter jeg igjen med en følelse av å delta i ritualer hos en fanatisk sekt. Det betyr vel at jeg er en av dem som gjerne vrir og vrenger på religionen slik at den passer meg? Jeg føler det litt slik som du beskriver. Jeg har vel også tilpasset religionen meg. Men tror ikke det er så nøye jeg - jeg tror Gud er glad i oss uansett. Og han har så mye annet å ta seg av at jeg tror ikke han henger seg opp i at vi ikke følger oppskriften hele tiden ...:-) (håper i allefall det !) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zophie Skrevet 6. mars 2003 #146 Del Skrevet 6. mars 2003 Tydeligvis et tema de fleste har en mening om (meg selv inkludert!). Interessant med spørsmålet: Hva sier hjertet og fornuften? Går man vitenskapelig til verks, vil fornuften ofte si NEI, men mange mennesker tror jeg føler JA. Ting man har opplevd i livet får en til å føle seg som en brikke av noe kjempesvært, noe uforklarlig, noe ufattelig. Om dette er Gud (eller Buddha, Krishna, Allah, Jahve...), blir vel en meget personlig tolkning. Jeg har vokst opp i et hjem og et miljø uten sterk, religiøs påvirkning og press. Tror jeg har klart å se på religion og Gudsbegrepet med rimelig åpne øyne, men har aldri følt noen trang til tilbedelse eller fanatisme. Jeg tror derfor ikke på kr.dommens Gud, eller noen av de andre religionenes gud eksklusivt, men har min egen oppfatning. Den skulle jeg gjerne beskrevet hvis det hadde vært mulig, men den sitter så dypt i følelsene mine at jeg ikke helt fatter den selv. At det fins noe større enn meg selv, er jeg overbevist om, men for meg er det mer personlig enn allmenngyldig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angel of darkness Skrevet 6. mars 2003 #147 Del Skrevet 6. mars 2003 for det andre, jeg blir litt irritert på bastante uttalelser om dette temaet, for det er INGEN som vet med sikkerhet hva som fins og ikke fins. ingen kan komme å si at gud IKKE finnes, slik som du gjør nå. men heller ingen kan si at han FINS. derfor blir det en litt meningsløs debatt, men det er jo gøy og da jeg tror, men ikke på den bibelske gud, men på en høyere makt. ikke fordi jeg er en svak person, jeg regner meg selv som utrolkig ressurssterk! synes det er direkte frekt å si at folk som tror er svake mennesker som ikke tror på seg selv. at dere ikke eier skam? Ok, for å oppsummere dette slik jeg har forstått det: Du blir irritert over "frekke" folk som påstår at Gud ikke finnes. Husk at for disse menneskene er det like naturlig å tro dette, som det er for deg å tro at han faktisk finnes. (Eller den høyere makten som du, og mange andre, velger å kalle den) Menneskene kommer aldri til å enes om dette, og derfor er det viktig å respektere hverandres meninger uten å bli personlige og påstå det ene og det andre om hverandre. Jeg har også lagt merke til (setter meg selv i fare for å bli beskyldt for generalisering her nå, men men...) at de som skriker høyest og hisser seg mest opp i slike diskusjoner, er faktisk de som tror. Hvorfor det? i følge bibelen ( som jeg personlig anser som rent oppspinn) er vi jo alle guds barn. Eller gjelder det bare for de som tror? Og hvis gud er så opptatt av at folk skal tro, hvorfor prøver han ikke litt hardere da? Det er jo ikke så rart at folk setter spørsmålstegn ved disse røverhistoriene i bibelen, de fleste med en viss porsjon realisme svelger jo ikke sånt helt uten videre. Og det er jo et paradoks at så mange troende avfeier telepati, spådom og alskens okkulte greier, mens de uten å blunke kjøper hele denne jesushistorien. Jeg synes at folk må få tro akkurat det de vil, men kom for svarte ikke her å døm andre fordi de er av en annen oppfatning enn en selv. Og folk er ikke frekke fordi de har egne meninger, hvem er det som har innbilt deg at din sannhet er den eneste? Den funker sikkert fint for deg, men andre kan ha behov for noe annet å klandre/rose/støtte seg til når livet suger. Enkelte mener kanskje også at den eneste som er i stand til å påvirke sitt eget liv er ene og alene en selv, og det må vel egentlig være ganske deilig. Denne problematikken har i grunnen mange likhetstrekk med situasjoner der folk krangler om hvilke fotballlag de skal heie på. Ingen er like, vi går gjennom livet vårt med et unikt sett av verdier, som gjør oss til akkurat den vi er. Og ingen er frekke, svake eller mindre verdt av den grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 7. mars 2003 #148 Del Skrevet 7. mars 2003 ja selvfølgelgi må folk få tro hva de vil, men jeg synes det er FREKT å påstå at folk som tror er svake mennesker med liten tro på seg selv. er virkelig noen uenige med meg i dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 7. mars 2003 #149 Del Skrevet 7. mars 2003 Ganske teit å tro at jorda er flat som en pannekake, men det sier jo seg sjæl. W Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinocchio Skrevet 7. mars 2003 #150 Del Skrevet 7. mars 2003 Det var faktisk en av disse renessanse- kunsterne/forskerne(irriterende at jeg ikke husker hvem), som faktisk ble innkalt til Paven fordi han hadde skrevet at jorda var rund! Etter masse jævelskap og tortur, ble han nødt til å medgi at han ikke hadde noen bevis og at han trakk tilbake sin påstand. Jorda var igjen flat og alle kunne gå tilbake til åkrene sine.. Heldigvis for oss kom det allikevel nye tider! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma til 3 Skrevet 7. mars 2003 #151 Del Skrevet 7. mars 2003 for det første, hvorfor kan vi ikke det? du sier jo selv bibelen er skrevet i "narkorus", og av mennesker, hvorfor skal DE ha rett? hvorofr skal vi absolutt følge DERES retningslinjer? for det andre, jeg blir litt irritert på bastante uttalelser om dette temaet, for det er INGEN som vet med sikkerhet hva som fins og ikke fins. ingen kan komme å si at gud IKKE finnes, slik som du gjør nå. men heller ingen kan si at han FINS. derfor blir det en litt meningsløs debatt, men det er jo gøy og da jeg tror, men ikke på den bibelske gud, men på en høyere makt. ikke fordi jeg er en svak person, jeg regner meg selv som utrolkig ressurssterk! synes det er direkte frekt å si at folk som tror er svake mennesker som ikke tror på seg selv. at dere ikke eier skam? Nei, man ikke si at man tror på Gud, men det er på en Gud man har funnet opp selv. Det blir det samme som å si at ja jeg tror på nissen, og nei det er ikke den nissen vi alle kjenner, jeg har nemlig laget meg en egen versjon av vår alles nisse. Dette har med vrengt virkelighetsoppfatning å gjøre. Videre sier jeg ikke noe sted i mitt innlegg at jeg ikke tror Gud finnes. Jeg påberoper meg heller ikke den absolutte sannhet, derimot sier jeg at hvis Gud finnes, synes jeg vi skal bekjempe ham. Kan heller ikke forstå at det er frekt av meg å mene at mennesker velger å tro fordi de har angst for at dette er alt.. Det er skremmende å tenke på døden, at man ikke skal være til mer, da det jo er det eneste vi kjenner til...Flere av innlegga over her handler jo nettopp om dette, mange tror fordi det gir en trygghet..det er jo ikke, så langt jeg kan se, noen andre grunner til å tro heller.... Må si at jeg blir litt forundret over dere som ukritisk kjøper kristendommen ( eller all religion forøvrig ). Hvor mange av dere har virkelig satt dere inn i dette og hvor mange er det som har en bevissthet i forhold til troen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jente Skrevet 7. mars 2003 #152 Del Skrevet 7. mars 2003 NEHEHEIIII! Tror absolutt IKKE på Gud, har aldri gjort det og kommer ALDRI til å gjøre det! Han finnes nemlig ikke, så hva er det da å tro på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WilliQ Skrevet 8. mars 2003 #153 Del Skrevet 8. mars 2003 I begynnelsen skapte frykten gudene. Siden har guder blitt brukt av mennesker av verste sort til å spre frykt og tilegne seg makt blant de med hang til å tro. Og skoleeksempelet her er jo denne grådige tassen fra midtøsten. Skal si han har slått seg fram her i verden, gitt! Fra å være en liten ørkengud blant mange andre, har han utviklet seg til den sjalu, forfengelige, egoistiske, hevngjerrige, nidkjære og blodtørstige guden som vi kjenner fra motsigelsenes bok i dag. Ja, jeg mener den store sorte: Bibelen. Guden i seg selv er jo ikke noe farlig, i og med at han ikke finnes. Menneskene som tar hans navn i bruk derimot, de skal man se opp for. Listen over forbrytelser begått i guds navn er nesten endeløs. Det holder ikke å nevne korstogene og hekseforfølgesene og få disse til å nærmest virke som et avvik fra standarden. Overgrepene i guds navn mot menneskeheten har nærmest vært konsekvent så fort de kristne har karret til seg reelle maktpososjoner. Til og med paven har blod på hendene. Et av de verste eksemplene fra pavens mindre pene side i moderne tid må være støtten han gav til den katolske Ustasja-bevegelsen under 2. verdenskrig. I løpet av en kort periode ble 780 000 serbere, også kvinner og barn, myrdet i guds navn. Til og med nazistene reagerte mot denne galskapen. Den som imidlertid ikke reagerte, var den godt informerte paven. Vi har like liten rett til å glemme de kristnes forbrytelser som nazistenes. Nå har riktignok konflikten på Balkan flere dimensjoner enn dette, og serberne har ikke vært noen englebarn de heller, men noen unnskyldnig for å slakte ned ikke-katolikker er det ikke. Kommer ikke under nødvergeparagrafen dette her nei. Bibelen har vært forløseren til slike overgrep. Og det er ikke det minste merkelig at den blir brukt til det, det er jo et sammensurium av skrøner og motsigelser uten sidestykke i verdenslitteraturen. Jesus presterer jo å motsi seg selv i bergprekenen, kvinner! Ingenting om Jesus er dokumentert av samtidige, de første skriftene om ham stammer fra ca 50 år etter hans død. De tidligste var av Paulus, og han heller hadde ikke en gang møtt Jesus. Jesus selv fant det aldri betimelig å skrive ned noen velvalgte ord selv, da han var analfabet. Stort bedre stod det ikke til blant dem han omga seg med. Og det latterligste av alt: Oppstandelsen. Aldri har vel noe i historien vært så dårlig dokumentert. For hvem var det Jesus viste seg for etter den såkalte oppstandelsen? To hysteriske kvinnfolk, og sporadiske oppvisninger hos de skjulte disiplene. Hva hadde dere gjort om dere hadde klart den samme bragden? Jeg hadde i hvert fall konfrontert mine motstandere, troppet opp hos Pilatus og pekt nese til ham. Vist meg fram for viktige, og ikke minst skrivekyndige mennesker. At ikke godeste Jesus tenkte på det! Da ville det virket mer seriøst. Men rett skal være rett. Selv om troende kan være troende til det meste, anklager jeg ikke de troende her på forumet for å være morderiske maktgale tyranner. Dere mener det godt i det dere sier, det er jeg ikke i tvil om. Men dere bidrar til å holde denne absurde religionen i gang. Tenk dere om. Les bøker, start med bibelen, og ta en kikk på kalenderen etterpå. Se, det er to tusen år siden. De fleste lovene og påstandene der er avvist og kastet på dynga for lenge siden. Vi trenger ikke gud. Skal vi følge noen skrifter må det være menneskerettighetene. Tro på mennesket. Tro på et liv før døden. Og for å svare på spørsmålet: Nei, jeg har ingen tro. Jorda er flat! Griser kan fly! Jesus lever! Ha en fortreffelig dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 8. mars 2003 #154 Del Skrevet 8. mars 2003 Først sier kristne at han døde for oss, deretter at han lever, rart at vi vanlige blir forvirret? Å se folk prestekappe ser rett og slett dumt ut. W Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinocchio Skrevet 8. mars 2003 #155 Del Skrevet 8. mars 2003 Kristendommen og Islam og til og med den nokså søte Buddhismen, er fine historier. Søte fine historier. Man kan bruke dem til hva man vil, bortsett fra vitenskap. Er vi ikke enige om det enda, så blir vi det etterhvert.. Tro meg! Det kommer en dag hvor de siste oppkastsmuler etter jomfrubrenning vil bli kastet på bålet.. Men, som så naivt sagt av meg tidligere: Sommerpels/vinterpels! (Altså naturens egne logiske og tenkende forandringer som skjer i milliarder av forskjellige små former) DET er en annen historie vi ikke kommer unna. Det er en historie som er reel og som tilhører vår fysiske fortid og nåtid og fremtid. "Her ber jag om allar størsta muliga ydmykhet.." :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 8. mars 2003 #156 Del Skrevet 8. mars 2003 Jeg vet sannelig ikke hva jeg skal tro. Jeg savner impulser og tanker om det egentlig. Har diskutert litt med meg selv og venner om saken. Men jeg kommer ingensteds. Vil i allefall ikke tro på en gud / en religion / filosofi som utelukker alle andre religioner og levemåter. Det er ingen som har rett på fasiten. Utover dette sitter jeg like forvirret.... Det er i allefall interessant å høre hva dere andre mener. :D Diva Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Forup Skrevet 8. mars 2003 #157 Del Skrevet 8. mars 2003 synes lige vi skal holde budhisme uden for dette jeg, budhismen er en livs filisofi ikke en tro og buddha var en helt almindelig menneske og har existeret, han forkyndte kun det han mente var den rette måde at leve på... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 8. mars 2003 #158 Del Skrevet 8. mars 2003 Ann Forup, du må forstå at buddisme utelukker kristen og muslimsk tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angel of darkness Skrevet 9. mars 2003 #159 Del Skrevet 9. mars 2003 Ann Forup' date=' du må forstå at buddisme utelukker kristen og muslimsk tro.[/quote'] Øh... har man først bestemt seg for å leve etter en bestemt filosofi / religion, så utelukker det nødvendigvis alle de andre. Tror ikke det fungerer sånn at man kan skifte livssyn etter dagsformen liksom... For eksempel, "I dag skal jeg i konfirmasjon, tror jeg velger kristendom og bunad i dag" Eller "Metalkonsert i kveld ja, ja det må bli satanist det" Eller, "I dag skal jeg drikke og røyke og ha meg med en fremmed, er nok best jeg er ateist i dag for å være på den sikre siden!" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 9. mars 2003 #160 Del Skrevet 9. mars 2003 Hør da mørkeengel, dersom man er buddist, tror du man tror mye på jesus eller allah da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå