Gå til innhold

Tror du på Gud?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg respekterer at folk har en overbevisning som gjør at de tror på Gud. Jeg har jo også min overbevisning, om det motsatte riktignok, men venter respekt for det.

Men jeg kan ikke la være å komme med et lite tankekors her... Kristne bruker sin tro til å forklare det meste. At jeg er ateist/ikke-troende blir sett på som "djevelens" verk. Og det er dermed et bevis for at deres Gud finnes. Så vi ikke-troende slipper på en måte ikke unna...Vi er bare bevisene på at Gud finnes...Jeg er ikke veldig begeistret for dette, altså... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hva med generasjon på generasjon som blir født og dør og blir født og sulter i virkelig fattige fattige uland?

De som ikke selv velger hva slags gud de skal tro på, fordi de ikke får kunnskapen om denne guden som har en mening for alle som tror på ham, redder de fra de verste grusomheter.

Jeg har egentlig full respekt for at folk velger å tro, fordi jeg på en måte skjønner hvorfor man trenger det. Men at det finnes en ærlig og redelig og god gud, som kun bryr seg om de som er plassert på rett plass her i verden, de som har den rette læren og har muligheten til selv å velge om og hva de skal tro på, DET er noe av det som gjør at jeg ikke klarer å tro.

På en måte vil jeg si meg enig i at "gud" er der for de som tror på ham, fordi jeg tror tankens kraft er så sterk at den kan "skape" en slags gud, for de som velger å tro på ham. Men for meg finnes han ikke i annet en menneskenes vilje til at han skal være der for dem når de trenger ham.

Men sint blir jeg ikke, litt missunnerlig heller, fordi man får til å tro på noe så hardt at man føler støtte i det! Det gjør nemlig ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coda: jepp, helt riktig :)

"la det skje"

Jeg tror ikke på Gud, på kirker, på noe trosamfunn i det hele, men konfirmere meg, det gjrode jeg. Alle gjorde det. Det bare ble sånn. Vurderte borgerlig, men neida, det ble kirke. Det samme hvis jeg gifter meg, blir nok i kirken.

Jeg har ingenting imot mennesker som tror på Gud og hans virke. Greit nok, de trenger noen å "støtte seg til". Det er deres valg. Jeg skal heller resektere dem for at de har den troen, og la dem tro ifred. Så lenge de ikke prøver prakke på meg alt jesus-christ-snakket. Lar de meg være i fred, lar jeg dem være i fred. Synes det er en helt ok måte å leve på. Uansett tviler jeg på at jeg hadde klart omvende alle kristne til å bli ikkekristne. Tror heller ikke på at de kristne klarer omvende oss andre.

Så slutt.

Amen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...... ser ut som om Crazee ikke har mer å bidra med. Og jeg som var overbevist om at personer med sterk gudstro hadde svar på abolutt alt...

Uansett, Crazee........ hvilken "forklaring" har du på dette???? På hvilken måte kan dette forsvares???

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/articl...rticleID=101137

.... en avskyelig handling utført av en av guds "disipler". Og det som i denne sammenheng er fryktelig skremmende er at dette på langt nær er et enestående eksempel på overgrep begått av guds "disipler".

Er umåtelig spent på hvordan du vil forsvare dette.........

En annen ting jeg lurer på...... Hvorfor er kristne så fordømmende??? Det står da vitterlig i bibelen at "du skal elske din neste som deg selv". Gjelder ikke dette for personer med avvikende legning.... t.d. homofile??

Hvorfor lar Gud den ene naturkatastrofen etter den andre skje??? Hva galt har disse menneskene gjort som blir rammet av dette??? Sørget han for å "skåne" de som trodde på ham, og lot resten dø...... eller gav han f### og lot alle dø????

Håper du kan svare meg på dette Crazee....... hvis du kan!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke tenkt å ta Crazees rolle, men vil bare minne om at mannen foreløpig bare er mistenkt.

Som i alle andre straffesaker, så bør vi vel kanskje vente med å dømme noen til rettsvesenet har sagt sitt? Mannen er jo ikke en gang siktet!

Det hviler et større moralsk ansvar på kirkens ansatte, i alle fall offentlig. Vi forventer mer av dem. Men kanskje nettopp derfor er det lett å dømme dem raskere også? Bare pass på så vi ikke dømmer for raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coda, poenget mitt er at det er utallige av guds "disipler" som er blitt DØMT for slike ting, dessverre :cry:

Jeg vil ha Crazees forklaring - men, kanskje denne er..... joda, vi kan gjøre som vi vil, for vi går bare i kirken på søndag og ber om tilgivelse......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...... ser ut som om Crazee ikke har mer å bidra med.

Alternativt at eg ikkje har mulighet til å sitja og følgja med på KG dagen lang.

Og enno må du drøya litt til før eg har tid til å svara deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at vi som er kristne ikke er noe annerledes eller bedre enn alle andre, vi har alle våre svakheter, vi gjør alle feil, vi har alle fri vilje. Det meste av 'djevelskapen' som skjer er det mennesker som står bak, selv om mye av det har blitt gjort 'i Guds navn'. Leser man Bibelen ser man at det står ikke noe sted at man skal brenne hekser, fordømme homofile, drepe alle som ikke omvender seg til Gud, etc. Allikevel har det blitt gjort, av MENNESKER med FRI VILJE. Det er ikke Bibelen det er noe i veien med, det er oss mennesker og de valgene vi tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen er immune mot døden - MEN, poenget mitt er at f.eks. små barn som dør på verst tenkelige måter ikke har tatt noe standpunkt m.h.t gudstro. Burde da ikke denne "fantastiske" guden din beskyttet disse barna????...........

Han gjer det. Ikkje mot døden, men mot fortaping. Små barn har nok ikkje teke noko standpunkt når det gjeld gudstru - men dei har heller ikkje teke avstand frå Gud. "Lat småbarna koma til meg, og hindra dei ikkje, for Guds rike høyrer slike til." Så små barn kjem til himmelen. Eg håpar dei får sjå forelda sine igjen, eg.

Når det gjeld dei som aldri har høyrt om Gud, og følgeleg heller aldri har fått sjansen til å bli kristne, så har eg vondt for å tru at dei ikkje skal få ein sjanse.

Dei eg veit vil vera fordømte, derimot, er dei som tek i mot dyrets merke i panna eller høgrehanda.

Mennesker som mister sine nærmeste henvender seg ofte til Gud i bønn, og hva skjer?????............. INGENTING!!!! Dette mennesket blir da sendt til en bunnløs fortvilelse, og finner da ingen mening med livet og velger å gjøre slutt på alt.............. hvor er Gud da???

Er du så sikker på at ingenting skjer? Det finst fleire som vil fortelja om det motsette. Det finst òg dei som har vorte stoppa i å ta sjølvmord etter å ha bede til Gud.

Nokre får svar ganske fort, nokre må venta lenge - og nokre føler dei ikkje får svar, diverre. Kvifor er det slik? Eg veit ikkje. Ikkje veit eg alt, og ikkje forstår eg alt - men for min del er trua på Gud god. Sjølv om eg kan bli trist, fortvila, sint og forbanna - så veit eg at sjølv døden er ikkje slutten.

Sint på han????? Eller....... har du tenkt på at guden din kanskje er en kvinne??????

Ikkje min Gud, nei. Jesus lærte oss ikkje å be Moder vår. Ikkje nokon gong omtalte Han Gud som 'mor' - det var alltid 'far'.

Men kor vil du med akkurat den finten? Det er Gud som me lærer han å kjenna i vår kristne Bibel eg snakkar om - ingen andre gudar.

Jeg er sint fordi dette gudemennesket ditt PASSIVT sitter på en rosa sky, uten å gjøre en damn shit. Jeg er sint fordi at det påstås at det er en mening med alt - som t.d når tragedier som involverer små barn skjer. Jeg ser overhodet INGEN mening med det!!!

Det med passiviteten har eg nemnd før. Du får heller be om ei betre forklaring om du ikkje forstod kor eg ville med den, (kanskje andre greier å forklara deg betre,) eller fortelja kva du er ueinig i i det eg skreiv.

Å berre gjenta det same og ignorere det som eg fortel deg, gjer meg ikkje akkurat overbevist om at det er du som har rett.

Og så til slutt - jeg er sint fordi at enkelte mennesker er så naive at de tror fullt og fast på eventyrene som står i bibelen.

Så JA - JEG ER SINT :kjempesinna:

Vel - den guden du har fortalt om så langt er ein annan enn den eg trur på; ein annan enn den Gud som vår kristne Bibel fortel om. (Sånn sett er me vel begge einige om at den guden du fortel om berre er eit eventyr, eit fantasiprodukt.)

Elles er det trist at du blir sint på grunn av det andre menneske, blant dei meg, trur på. Forstår ikkje heilt korleis det plagar deg så mykje....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...... ser ut som om Crazee ikke har mer å bidra med. Og jeg som var overbevist om at personer med sterk gudstro hadde svar på abolutt alt...

Vel, no har eg bidratt med eit svar på det førre innlegget ditt.

Når det gjeld den der overbevisninga di, så er eg redd du må legga ho av deg.

Uansett, Crazee........ hvilken "forklaring" har du på dette???? På hvilken måte kan dette forsvares???

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/articl...rticleID=101137

Forklaring er enkel: Sjølv kristne kan synda. Eller, meir korrekt: Kristne syndar òg. Ingen er syndfrie.

Forsvara? Nei, kvifor skulle eg forsvara noko gale?

.... en avskyelig handling utført av en av guds "disipler". Og det som i denne sammenheng er fryktelig skremmende er at dette på langt nær er et enestående eksempel på overgrep begått av guds "disipler".

Er umåtelig spent på hvordan du vil forsvare dette.........

Eit menneske er eit menneske, og menneske kan finna på å gjera avskyelege ting.

Kvifor be meg forsvara noko slikt?

Skal eg spørja deg korleis du vil forsvara overgrep som personar med ditt livssyn gjer? Vil du føla at det er heilt i orden?

En annen ting jeg lurer på...... Hvorfor er kristne så fordømmende??? Det står da vitterlig i bibelen at "du skal elske din neste som deg selv". Gjelder ikke dette for personer med avvikende legning.... t.d. homofile??

Mennesket er ikkje perfekt. Mange har svært godt syn, og kan få auga på den minste flisa i auga på andre - sjølv om ein skulle tru bjelken i eige auga ville hindra utsynet noko.

Sidan du nemner homofile, så kan jo eg fortsetja på det temaet: Det er ulike meiningar og haldningar. Nokre meinar homofili er synd, og er fordømmande. Nokre meinar det er synd, men vil ikkje fordømma (dvs. godta mennesket, men vil ikkje seia at homofili ikkje er synd.) Nokre veit ikkje, og vil ikkje seia noko eine eller andre vegen. Nokre meinar homofili slett ikkje er synd. Alt etter kven du spør, så kan du få bibelord som peikar i eine eller andre retningen.

Eit ganske vidt spekter av haldningar. Men ein treng ikkje vera kristen for å visa tilsvarande haldningar; fordommar treng ikkje omgrep som 'synd' for å eksistere.

Hvorfor lar Gud den ene naturkatastrofen etter den andre skje??? Hva galt har disse menneskene gjort som blir rammet av dette??? Sørget han for å "skåne" de som trodde på ham, og lot resten dø...... eller gav han f### og lot alle dø????

Håper du kan svare meg på dette Crazee....... hvis du kan!!

Det siste der har eg allereie svart på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Coda, poenget mitt er at det er utallige av guds "disipler" som er blitt DØMT for slike ting, dessverre :cry:  

Jeg vil ha Crazees forklaring - men, kanskje denne er..... joda, vi kan gjøre som vi vil, for vi går bare i kirken på søndag og ber om tilgivelse......

Berre og berre - poenget er ikkje å be om tilgjeving, men å angra og deretter ikkje gjera det meir. (Angrar du, så vil du ikkje det. Og då er du klar til å be om tilgjeving.)

Kan òg vera greitt å minna om kva me ber om i Fader Vår: Tilgje meg mine synder, på nett same måte som eg tilgjer dei som syndar mot meg. (Det går ofte automatikk i den bøna der - folk tenkjer ikkje over kva det er dei eigentleg ber om...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crazee skrev:

"Når det gjeld dei som aldri har høyrt om Gud, og følgeleg heller aldri har fått sjansen til å bli kristne, så har eg vondt for å tru at dei ikkje skal få ein sjanse. "

Når vi da ser på mennesker som jeg nevnte, hvor generasjon etter generasjon blir født, sulter og dør uten å få muligheten til å lære om denne guden som ville gitt dem en sjanse om de var villige, hvilken sjanse gir han dem?

Jeg ville tro endel av dem ville grepet enhver sjanse for å få muligheten til å leve? Ihvertfall om det var så enkelt som å tro på en gud, også fikk du plutselig muligheten til å bli skånet for det din familie i generasjoner har blitt utsatt for av elendighet?

En ting til jeg lurer på, når det finnes så mange forskjellige guder rundt om, eller religioner, de fleste sier mye av det samme, de fleste "lover" vel frelse og overlevelse dersom du tror på dem, hvordan skal man vite hvem av dem som faktisk ER?

hva gjør vår kristne tro virkeligere en alle de andre religionene? eller er det en haug med gode guder, som slåss om menneskene? Eller sitter de å regjerer over hver sin del av jorden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crazee..... min intensjon er overhodet ikke å overbevise deg på noen som helst måte. Jeg respekterer den troen du har, hvorfor skulle jeg ikke det????

Men, jeg forstår den ikke - og tro meg, jeg har prøvd. Jeg levde i en årrekke med Gud i hjertet mitt - levde som en troende. Mitt ufødte barn døde i magen min. Hvorfor???? Skulle jeg straffes??? JEG som hadde tatt Gud inn i mitt hjerte. Jeg fikk kreft, hvorfor???? Jeg som hadde tatt Gud inn i mitt hjerte. Hvorfor skulle jeg straffes nok en gang??? Nådestøtet kom da min kjære (som også var kristen) døde som følge av en ulykke. Hvorfor???? Hvorfor skulle jeg, MED GUD I MITT HJERTE straffes nok en gang???

Etter det - har gud vært uønsket i livet mitt. Og ikke kom her og fortell meg at guden din "skåner" de som tror.................. DET gjør han IKKE!!!

Avslutter med dette debatten fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lott@:

Eg forstår at du kan vera sint. Om det ikkje er like nært, så saknar eg sjølv ein som snart skulle vera tre år svært mykje - tårene renn når eg tenkjer på det, sjølv no. Òg andre i familien har gått bort alt for tidleg. Trist, uforståeleg, vondt!

Så eg veit at Gud ikkje skånar oss frå denne typen opplevingar, uansett kor mykje me trur. Men eg trur ikkje det er noko straff - det er berre at vonde hendingar frå tid til annan skjer. For min del veit eg at eg vil møta dei att, og det er ei trøyst.

Håpar du ikkje har noko i mot at eg seier dette, men eg håpar du finn tilbake til Gud igjen og får møte dine kjære igjen.

Ønsker deg alt godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til jeg lurer på, når det finnes så mange forskjellige guder rundt om, eller religioner, de fleste sier mye av det samme, de fleste "lover" vel frelse og overlevelse dersom du tror på dem, hvordan skal man vite hvem av dem som faktisk ER?  

Jeg kan iallefall si noe om det jeg opplever som forskjell på kristendom og andre religioner (jeg ble veldig obs på dette da jeg studerte KRL):

Det religiøse liv i de andre (iallefall de store og kjente, som er de eneste jeg kan forholde meg til) religionene går ut på at man må gjøre noe for gud. Man må f.eks. ofre, be, drive med askese etc. for å bli akseptert av guden(e).

I kristendommen er troen det eneste man trenger! Hvis du tror, er du frelst. Gud krever ikke bestemte gjerninger av deg for å frelse deg!

I islam, f.eks., kan man aldri vite om gud (allah) har funnet deg verdig eller ikke. Det får man ikke vite før man dør, derfor må man streve hele livet. (Hvis man da ikke dør i hellig krig.)

Det er for meg en veldig viktig forskjell! I stedet for at vi må prøve å nå opp til gud, har Han kommet ned til jorden, for å komme oss i møte!

PS: Når vi kristne likevel også ber og ofrer, er det fordi vi selv ønsker det - vi ønsker konakt med Gud, fordi han er god mot oss, og vi ønsker å gi noe tilbake til Ham for alt han har gjordt for oss. Men de handlingene kommer som en følge av frelsen vi allerede har fått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crazee skrev:

"Når det gjeld dei som aldri har høyrt om Gud, og følgeleg heller aldri har fått sjansen til å bli kristne, så har eg vondt for å tru at dei ikkje skal få ein sjanse. "

Når vi da ser på mennesker som jeg nevnte, hvor generasjon etter generasjon blir født, sulter og dør uten å få muligheten til å lære om denne guden som ville gitt dem en sjanse om de var villige, hvilken sjanse gir han dem?  

Jeg ville tro endel av dem ville grepet enhver sjanse for å få muligheten til å leve? Ihvertfall om det var så enkelt som å tro på en gud, også fikk du plutselig muligheten til å bli skånet for det din familie i generasjoner har blitt utsatt for av elendighet?

Tja, eg ville tru det eg òg - men... Når eg ser på alt det vonde menneske kan finna på i dag, så vil ikkje noko forundra meg. Hugs òg at Gud "ser hjartene" våre - me kan ikkje skjula noko for han...

hva gjør vår kristne tro virkeligere en alle de andre religionene? eller er det en haug med gode guder, som slåss om menneskene? Eller sitter de å regjerer over hver sin del av jorden?

Tja, ulike religionar har ulike vegar til frelsa, og ulike idear om kva frelse er. Om dei snakkar om frelse i det heile.

Opererer ein religion med at det er fleire gudar, eller fleire vegar til frelse, så er dei jo opne for at det ikkje berre treng vera ein sann religion. Går me til jødedommen, kristendommen og islam, så har dei alle trua på éin Gud, og at det er deira tru som fører til frelse. (Vel - eg er slett ikkje sikker på korleis det der med frelse er i jødedommen - dei ventar på at Messias skal koma og redda dei frå vondskap og undertrykkjing her på jorda, at dei skal få oppleva fridom her - ikkje i himmelen. Så vidt eg har fått med meg.)

Ser me på den jødiske Bibelen, så står det mange profetiar der - og mange er blitt oppfylte, andre ventar på å bli oppfylte. Det er ein ting som talar til fordel for den trua. Det kan godt vera at andre religionar (utanom kristendomen og islam) er i same situasjon - eg veit ikkje.

Kristendommen har fått namnet etter Kristus - ein mann me veit har eksistert. Er han samtidig Gud? Den Messias som profetane sa skulle koma? Går me til den jødiske Bibelen - Gamletestamentet i den kristne Bibelen - så er det fleire ulike profetiar om Messias. Hugsar ikkje kor mange ulike det er - om det var over 20 eller rundt 40. Uansett skal det mykje til for å oppfylla alle saman - litt vel usannsynleg at det skulle vera kun tilfeldighetar om så skulle skje. Og - med Jesus skjedde det, han oppfyllte alle profetiane. Dvs. - jødane lever ikkje i fred og fridom, så den delen er ikkje akkurat oppfyllt.

Men, så er det eit skift i tidsperspektivet i profetiane - det skal skje ting i to omgangar. Så det jødane seier, om at Messias skal koma og fri dei ut her på jorda, det er det kristne seier skal skje ved Jesu gjenkomst. Så profetiane stemmer enno. Eit pluss for kristendommen. Bibelen fortel òg om andre under som Jesus har gjort, og Nytestamentet kjem med nye profetiar. Fleire er blitt oppfyllt. Nytt pluss. Mange byrjar òg å tru at resten kan bli oppfyllt i vår generasjon, når dei ser på utviklinga i verda i dag og samanliknar med profetiane.

Til sist er det vitnemål frå andre, om korleis Gud har gripe inn i liva deira på ulike måtar. Eg går dog ut i frå at andre med andre religionar kan fortelja om liknande opplevingar. Det blir vel då meir opp til ein sjølv korleis ein skal tolka det, ut i frå korleis ein tolkar det andre.

Islam er den siste religionen som byggjer på det same grunnlaget. Muhammed skal òg ha sete med Nytestamentet i fanget då han fek openberringa som gjorde at han grunnla islam. (Eller rørsla som skulle utvikla seg til islam.) Skulle ikkje då islam vera enno betre, med meir profetiar og levereglar? Vidareføringa av Guds plan og oppfylling af fleire profetiar på same måte som kristendomen? Bygger ikkje Koranen på både den jødiske Bibelen og Nytestamentet i tillegg til det nye frå Muhammed?

Vel - det er ikkje heilt slik. På mange område seier Bibelen noko heilt anna enn Koranen. Blant anna om noko så viktig som kven Jesus er: Bibelen seier han er Guds son, Koranen at han berre er ein profet. Som forklaring på dette er det blitt sagt at Muhammed hadde det originale nytestamentet, som i åra etter hadde blitt endra og lagt til tekst i den kristne Bibelen - Koranen inneheld den korrekte versjonen.

Oops - kva gjer me då? Vel - me må prøva å finna ut kva som stemmer. Om Muhammed hadde det originale Nytestamentet, så burde det finnast ein del av dei? Men - ingen er blitt funne. På den andre sida, så ser gamle manuskript som er funne (som Dødehavsrullane, og andre) ut til å bekrefta det som står i nytestamentet som me kjenner det.

Det er nok inga overrasking å lesa at eg trur (den kristne) Bibelen er sann. Håpar du ser ut i frå det eg har skrive kvifor, òg. Andre kjem fram til andre konklusjonar, eller er usikre. (Eller kanskje dei vil ha ein religion som passar dei - kva veit eg.)

Hmmm - trur dette er blitt litt langt svar...? Jaja.

Om du er litt interessert i å sjå kva andre skriv om endetidsprofetiane, så prøv http://www.raptureme.com - trur det kan vera interessant for fleire uansett kva tru ein har. Det kan i alle fall føra til at ein forstår andre betre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at mange av dere som sier noe om dette med Gud og sånt, burde finne litt mer "bakgrunnsinfo" før dere dømmer kristne/Gud. Føler mange dømmer før de egentlig vet hva det går ut på. Dette er bare noe jeg har inntrykk av. Correct me if I'm wrong. Ville bare si til alle uansett om dere tror eller ikke: DU ER ELSKET AV GUD!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...