Meaty Skrevet 18. januar 2007 #1 Del Skrevet 18. januar 2007 Hurra for språkrom! Jeg sliter med å bruke disse ordene korrekt, finnes det en liten huskeregel for riktig bruk, noe sånn ala "den gang da, hver gang når"? Er det sånn at det ene er adverb og det andre er adjektiv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 18. januar 2007 #2 Del Skrevet 18. januar 2007 Er det sånn at det ene er adverb og det andre er adjektiv? ← Ja, det stemmer. Lengre er komparativ av lang (lang - lengre - lengst), mens lenger er komparativ av lenge (lenge - lenger - lengst). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Silmarill Skrevet 18. januar 2007 #3 Del Skrevet 18. januar 2007 Kan noen hjelpe meg med følgende: 1) hver og vær 2) hun og henne 3)når kan jeg bruke di 4) hvordan skrives netopp, interesse, akuratt ? Sikkert lett for noen, men jeg blander så veldig når det gjelder dette På forhånd takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 18. januar 2007 #4 Del Skrevet 18. januar 2007 (endret) Kan noen hjelpe meg med følgende: 1) hver og vær 2) hun og henne 3)når kan jeg bruke di 4) hvordan skrives netopp, interesse, akuratt ? Sikkert lett for noen, men jeg blander så veldig når det gjelder dette På forhånd takk! ← 1. Hver er når du snakker om en blant flere (hver sin måte, hver enkelt), eller i betydningen alle (hver dag, hver uke, litt av hvert) Vær er når man snakker om været, et fiskevær eller enn hannsau. 2. Hun og henne er forskjellige kasus, hun er nominativ, henne er akkusativ. I praksis betyr det at man sier hun når det er subjektet i setningen, den som gjør noe, man sier henne når det er objektet i setningen, den det blir gjort noe med. Hun leste en bok vs. jeg elsker henne. Det blir samme forskjell som mellom jeg og meg, hvis du kan erstatte ordet med jeg skal det stå hun, hvis du kan erstatte det med meg skal det stå henne. Du ville for eksempel ikke sagt "meg leste en bok" eller "han elsker jeg". 3. Di kan du bruke foran hunkjønnsord, hvis du vil si at den er din. Di bok, di seng osv. Du kan aldri si "di gikk på kino" da heter det de. 4. Nettopp, interesse, akkurat. Endret 18. januar 2007 av ayrabeth Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Silmarill Skrevet 18. januar 2007 #5 Del Skrevet 18. januar 2007 1. Hver er når du snakker om en blant flere (hver sin måte, hver enkelt), eller i betydningen alle (hver dag, hver uke, litt av hvert) Vær er når man snakker om været, et fiskevær eller enn hannsau. 2. Hun og henne er forskjellige kasus, hun er nominativ, henne er akkusativ. I praksis betyr det at man sier hun når det er subjektet i setningen, den som gjør noe, man sier henne når det er objektet i setningen, den det blir gjort noe med. Hun leste en bok vs. jeg elsker henne. Det blir samme forskjell som mellom jeg og meg, hvis du kan erstatte ordet med jeg skal det stå hun, hvis du kan erstatte det med meg skal det stå henne. Du ville for eksempel ikke sagt "meg leste en bok" eller "han elsker jeg". 3. Di kan du bruke foran hunkjønnsord, hvis du vil si at den er din. Di bok, di seng osv. Du kan aldri si "di gikk på kino" da heter det de. 4. Nettopp, interesse, akkurat. ← Flott tråd - dette svaret skal jeg kopier + "pugge" Tusen hjertlig takk til deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 18. januar 2007 #6 Del Skrevet 18. januar 2007 3. Di kan du bruke foran hunkjønnsord, hvis du vil si at den er din. Di bok, di seng osv. Du kan aldri si "di gikk på kino" da heter det de. ← Ikke på bokmål. Da heter det din bok, din seng osv. På nynorsk kan man derimot skrive di. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 18. januar 2007 Forfatter #7 Del Skrevet 18. januar 2007 Ja, det stemmer. Lengre er komparativ av lang (lang - lengre - lengst), mens lenger er komparativ av lenge (lenge - lenger - lengst). ← Takk skal du ha! Jeg får prøve å tenke på gamle eventyr som inneholder setninger som "da han hadde gått langt og lengre enn langt...etc. Det er jo en slags huskeregel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 19. januar 2007 #8 Del Skrevet 19. januar 2007 Ikke på bokmål. Da heter det din bok, din seng osv. På nynorsk kan man derimot skrive di. ← Nei, di er godkjent nå. Se http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html Jeg ville forøvrig ikke brukt det selv, men det er en annen sak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 19. januar 2007 Forfatter #9 Del Skrevet 19. januar 2007 Jeg tror at det alltid har vært greit å skrive "di", bare tenk på hvis du snur på ordrekkefølgen. Hvis man i stedet for å si "di bok" sier "boka di", da virker ordet mer logisk synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punktom Skrevet 19. januar 2007 #10 Del Skrevet 19. januar 2007 Jeg tror at det alltid har vært greit å skrive "di", bare tenk på hvis du snur på ordrekkefølgen. Hvis man i stedet for å si "di bok" sier "boka di", da virker ordet mer logisk synes jeg. ← Og boka din blir vel litt feil? Så ved bestemt form og a-ending, blir det nok mer korrekt å bruke mi/di. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 19. januar 2007 #11 Del Skrevet 19. januar 2007 Ikke på bokmål. Da heter det din bok, din seng osv. På nynorsk kan man derimot skrive di. ← Men du kan skrive senga di, jenta di, boka di osv. på bokmål. Med mindre man er fra Bergen, da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_kjersti_* Skrevet 11. juni 2008 #12 Del Skrevet 11. juni 2008 1. Hver er når du snakker om en blant flere (hver sin måte, hver enkelt), eller i betydningen alle (hver dag, hver uke, litt av hvert) Vær er når man snakker om været, et fiskevær eller enn hannsau. 2. Hun og henne er forskjellige kasus, hun er nominativ, henne er akkusativ. I praksis betyr det at man sier hun når det er subjektet i setningen, den som gjør noe, man sier henne når det er objektet i setningen, den det blir gjort noe med. Hun leste en bok vs. jeg elsker henne. Det blir samme forskjell som mellom jeg og meg, hvis du kan erstatte ordet med jeg skal det stå hun, hvis du kan erstatte det med meg skal det stå henne. Du ville for eksempel ikke sagt "meg leste en bok" eller "han elsker jeg". 3. Di kan du bruke foran hunkjønnsord, hvis du vil si at den er din. Di bok, di seng osv. Du kan aldri si "di gikk på kino" da heter det de. 4. Nettopp, interesse, akkurat. vær når man snakker om været og en hannsau?? å være er jo et verb.. det er jo det folk sliter med da.. tror man skjønner forskjell å en vær og hverdag.. men noen skriver vær eneste dag.. og det kommer av verbet å være.. ikke en vær. så lenge det er et verb, skal man bruke være. hvis ikke hver. hver sin ikke vær sin.. men det å være død.. ikke det å hvere død. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2008 #13 Del Skrevet 17. juni 2008 Hurra for språkrom! Jeg sliter med å bruke disse ordene korrekt, finnes det en liten huskeregel for riktig bruk, noe sånn ala "den gang da, hver gang når"? Er det sånn at det ene er adverb og det andre er adjektiv? jeg synes også at det er vanskelig, og må alltid tenke eller slå opp hvis jeg skriver noe som skal publiseres. 1: lengre: komparativ av lang 2: lenger: komparativ av langt, 3: lenger: komparativ av lenge. Problemet mitt er at jeg ikke har noe skille i dialekten min. Vi sier "længer" til alt. men han gikk langt, og lengre enn langt (lengre = avstand, komp. av lang) han gikk i dagesvis, og lenger enn dagesvis (lenger = om tid, komp. av lenge)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lydspråke Skrevet 24. juni 2008 #14 Del Skrevet 24. juni 2008 De hadde ikke vært noon grunn til å sjille disse orene fra værandre heller. Alle sjønner va du mener uansett, så da går de jo bra å blande. Nårsk er så utroli dustete som skriftspråk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå