Gå til innhold

Sterilisering av valp


pellegrino

Anbefalte innlegg

Uff, jeg synes det er trist at hunden deres ikke skal få oppleve å få valper en gang. Er ikke det litt dårlig gjort? Jeg mener å ha lest at alle tisper helst burde få oppleve det? Unnskyld at jeg buser ut med dette her, men jeg klarte ikke å la være...

Kjære vene. Dette er typisk vranglære. I naturen er det (som noen over nevnte) sli at kun alfatispen i en flokk får pare seg. Det er ikke en "hunderett" å få forplante seg. Nettopp det du sier her har mye av skylden for at det produseres mange blandingshunder som blir gitt bort på finn.no.

Mener ikke å være ekkel mot deg Chrizzy, men det finnes for mye uvitenhet blant hundeeiere til at jeg kan la være å kommentere dette.

Jeg skulle gjerne ha hatt valper på min hund jeg, men hun har HD og dermed er det mitt ansvar å sørge for at hun ikke forplanter seg. Alt for mange setter valper på sine tisper bare fordi "hun er jo verdens søteste", men det er ikke en god grunn etter min mening. Det er alt for mange hunder som blir gitt bort eller solgt helt ukritisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære vene. Dette er typisk vranglære. I naturen er det (som noen over nevnte) sli at kun alfatispen i en flokk får pare seg. Det er ikke en "hunderett" å få forplante seg. Nettopp det du sier her har mye av skylden for at det produseres mange blandingshunder som blir gitt bort på finn.no.

Mener ikke å være ekkel mot deg Chrizzy, men det finnes for mye uvitenhet blant hundeeiere til at jeg kan la være å kommentere dette.

Jeg skulle gjerne ha hatt valper på min hund jeg, men hun har HD og dermed er det mitt ansvar å sørge for at hun ikke forplanter seg. Alt for mange setter valper på sine tisper bare fordi "hun er jo verdens søteste", men det er ikke en god grunn etter min mening. Det er alt for mange hunder som blir gitt bort eller solgt helt ukritisk.

Hadde det ikke vært for Donnie, er det like før jeg frir :grine:

Jeg føler meg så maktesløs mot alle disse vrangforestillingene om at hunder og katter må få et kull for å være mentalt friske/utvikle seg riktig/ikke bli syke/lande på månen med ett bein og si kykkeliky.. :klaske:

Dette er et generelt hjertesukk og ikke til deg Chrizzy!!! :vinke:

Finn.no ja, jeg var nettopp inne der, hallo på do.. Det er alt for mye av alt for mye der inne :(

Raser ødelegges jo i bøtter og spann pga "jeg vil så gjerne ha en valp etter tispen min...som har HD og mentale problemer, skiveprolaps og anlegg for kreft og burde hatt en øyelysning snart, og forresten du så hikker hjertet litt..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy
Kjære vene. Dette er typisk vranglære. I naturen er det (som noen over nevnte) sli at kun alfatispen i en flokk får pare seg. Det er ikke en "hunderett" å få forplante seg. Nettopp det du sier her har mye av skylden for at det produseres mange blandingshunder som blir gitt bort på finn.no.

Mener ikke å være ekkel mot deg Chrizzy, men det finnes for mye uvitenhet blant hundeeiere til at jeg kan la være å kommentere dette.

Jeg skulle gjerne ha hatt valper på min hund jeg, men hun har HD og dermed er det mitt ansvar å sørge for at hun ikke forplanter seg. Alt for mange setter valper på sine tisper bare fordi "hun er jo verdens søteste", men det er ikke en god grunn etter min mening. Det er alt for mange hunder som blir gitt bort eller solgt helt ukritisk.

Det kan godt hende du har rett. Jeg vet jo at det fungerer slik i ulveflokken, hundene kommer jo derfra. Jeg vet ikke hva HD er, men siden du sier at det er grunnen til at du ikke vil la din hund få valper, hva skulle grunnene være til at hun skulle få valper da, om hun ikke hadde HD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Raser ødelegges jo i bøtter og spann pga "jeg vil så gjerne ha en valp etter tispen min...som har HD og mentale problemer, skiveprolaps og anlegg for kreft og burde hatt en øyelysning snart, og forresten du så hikker hjertet litt..."

Raser? Er det ikke blandingshundene som er de sterkeste? Hva er en rase egentli? Trodde flesteparten av rasene vi har i dag er lagd av oss og derfor er unaturlig.

Men jeg er sikkert helt på jordet. Vet ikke så mye om hunder. :ler:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende du har rett. Jeg vet jo at det fungerer slik i ulveflokken, hundene kommer jo derfra. Jeg vet ikke hva HD er, men siden du sier at det er grunnen til at du ikke vil la din hund få valper, hva skulle grunnene være til at hun skulle få valper da, om hun ikke hadde HD?

HD er hoftedysplasi, altså hofteledd der kulen og skålen ikke passer i hverandre, og det kan være invalidiserende.

Hvis jeg skulle hatt valper på henne måtte hun vært HD-fri, og hun måtte hatt en godkjent FA (Funksjonsanalyse) som tester hvordan hunden reagerer i diverse situasjoner, altså om den har et gemytt som er verdt å føre videre. En mentaltest hadde også vært positivt, samt en førsteplass på utstilling. Disse tingene er krav fra raseklubben. Ellers må man jo ha en komplett helsesjekk, samt finne en hann som også oppfyller kravene.

Hvis man i det hele tatt skal planlegge valper og gjøre alt jeg nevner ovenfor bør man aller først sjekke hundens linjer med tanke på sykdom og gemytt. Min oppfatning er at "mannen i gata" ikke egentlig bør begynne med valpeproduksjon på egen hånd, da bør han i hvert fall ha en erfaren oppdretter i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raser? Er det ikke blandingshundene som er de sterkeste? Hva er en rase egentli? Trodde flesteparten av rasene vi har i dag er lagd av oss og derfor er unaturlig.

Men jeg er sikkert helt på jordet. Vet ikke så mye om hunder.  :ler:

:klem:

en rase er en gruppe hund som er like og som følger en standard, og er godkjent i et forbund, som f.eks norges kennel klubb (her i norge, i andre land er det andre klubber/organer).

Standarden beskriver liksom drømmehunden innen den rasen, og så skal man forsøke å avle frem hunder som kommer så tett som mulig på denne standarden. man har papirer på en raseren hund, som går 5 ledd tilbake i slekstreet (foreldre, besteforeldre osv).

noen raser er veeeeldig fjernet fra ulvene, og er ofte elsket frem etter en mutasjon eller flere for lenge siden. disse muterte særtrekkene framelskes av mennesker av forskjellige årsaker, og man lager grunnlaget for en ny rase. men jo sjeldnere mutasjon jo ferre utgangspunkt for avlsarbeidet. så er det noen arvelige lidelser hos noen av "ur-foreldrene" så følger ofte disse rasen videre.

slik som bulldog sliter med hudproblemer osv, store tunge raser sliter med HD, dalmatiner sliter med det meste :ler: (sart mage, sart sitt, sart hud osv..), mens andre raser sliter med hjertefeil osv..

slike feil er ofte et svakt gen, men med genet på begge sider, slik som ofte skjer med raser jeg nettopp beskrev (som stammer fra veldig likt grunnlag og har derfor høy innavlsprosent), slår det ut i fysiske helseproblemer, og ligger ikke bare latent i genene.

på blandigshunder kan man unngå dette, fordi det er sjeldent at problemet ligger på begge sider om man krysser si en schæfer med en....puddel.

så raserene hunder trenger ikke være friskere eller sykere enn blandingshunden, men enkelte raser er mer belastet med arvelige lidelser enn andre :)

det finnes også blandingshunder med hd, hudproblemer osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Chrizzy
HD er hoftedysplasi, altså hofteledd der kulen og skålen ikke passer i hverandre, og det kan være invalidiserende.

Hvis jeg skulle hatt valper på henne måtte hun vært HD-fri, og hun måtte hatt en godkjent FA (Funksjonsanalyse) som tester hvordan hunden reagerer i diverse situasjoner, altså om den har et gemytt som er verdt å føre videre. En mentaltest hadde også vært positivt, samt en førsteplass på utstilling. Disse tingene er krav fra raseklubben. Ellers må man jo ha en komplett helsesjekk, samt finne en hann som også oppfyller kravene.

Hvis man i det hele tatt skal planlegge valper og gjøre alt jeg nevner ovenfor bør man aller først sjekke hundens linjer med tanke på sykdom og gemytt. Min oppfatning er at "mannen i gata" ikke egentlig bør begynne med valpeproduksjon på egen hånd, da bør han i hvert fall ha en erfaren oppdretter i ryggen.

Ja dette høres fornuftig ut, samtidig så virker det rart at det skal være så "voldsomt". Man vet vel selv om hunden har et godt gemytt? Hvorfor skal det være så positivt med en førsteplass på en utstilling? Hva betyr det egentlig? Jeg synes raseklubber og utstillinger er tøvete, men det er min mening, det er sikkert godt for noe også.

At man skal være kritisk til å få og gi bort valper er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke mutasjoner grunnlaget for raser akkurat, men man kan si at de er avlet frem gjennom spesielle trekk. ;)

Jeg har forresten slektslinje på min hund helt tilbake til 1906, det er litt kult. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy
HD er hoftedysplasi, altså hofteledd der kulen og skålen ikke passer i hverandre, og det kan være invalidiserende.

Hvis jeg skulle hatt valper på henne måtte hun vært HD-fri, og hun måtte hatt en godkjent FA (Funksjonsanalyse) som tester hvordan hunden reagerer i diverse situasjoner, altså om den har et gemytt som er verdt å føre videre. En mentaltest hadde også vært positivt, samt en førsteplass på utstilling. Disse tingene er krav fra raseklubben. Ellers må man jo ha en komplett helsesjekk, samt finne en hann som også oppfyller kravene.

Hvis man i det hele tatt skal planlegge valper og gjøre alt jeg nevner ovenfor bør man aller først sjekke hundens linjer med tanke på sykdom og gemytt. Min oppfatning er at "mannen i gata" ikke egentlig bør begynne med valpeproduksjon på egen hånd, da bør han i hvert fall ha en erfaren oppdretter i ryggen.

En ting til. Det jeg også lurte på var om du så noen fordeler for din hund å få valper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette høres fornuftig ut, samtidig så virker det rart at det skal være så "voldsomt". Man vet vel selv om hunden har et godt gemytt? Hvorfor skal det være så positivt med en førsteplass på en utstilling? Hva betyr det egentlig? Jeg synes raseklubber og utstillinger er tøvete, men det er min mening, det er sikkert godt for noe også.

At man skal være kritisk til å få og gi bort valper er jeg enig i.

Helt enig i at utstillinger er tøvete, men jeg ville ikke ha avlet på en hund som ikke oppfylte standarden innen sin rase, derfor måtte jeg nok ha dratt på utstilling. ;)

Det å vite at man har en snill hund er ikke nok til å vite hvordan den fungerer i andre settinger enn den er vant til. Derfor testing av gemyttet. Det foregår slik at figuranter (personer) f.eks. sitter skjult i terrenget og plutselig hopper frem foran hund & eier, at hunden må løse oppgaver, at man avfyrer skudd osv. Alle disse elemantene forteller samlet ganske mye om hvor stødig hunden er. Og vi ønsker oss jo stødige hunder som ikke plutselig "klikker".

Vitsen med alle disse kravene er jo å avle frem friske og gemyttlige individer, og det krever faktisk litt mer enn en snill hund.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til. Det jeg også lurte på var om du så noen fordeler for din hund å få valper?

Ikke for hennes del nei, det måtte nok vært for min del. På grunn av HD'en ble det aldri FA eller noe av det andre på henne, for det har vært utelukket med valper siden hun ble røntget 18 måneder gammel. Det som er synd er at hun er veldig pen (rasetypisk) og har et fantastisk gemytt (selv om jeg måtte ha testet henne så klart), samt at hun har et godt hundespråk og sikkert ville blitt en god valpemor.

For hennes del spiller det nok fint liten rolle, hunder er ikke i stand til å forestille seg hvordan det er å bli mor. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy
Helt enig i at utstillinger er tøvete, men jeg ville ikke ha avlet på en hund som ikke oppfylte standarden innen sin rase, derfor måtte jeg nok ha dratt på utstilling. ;)

Det å vite at man har en snill hund er ikke nok til å vite hvordan den fungerer i andre settinger enn den er vant til. Derfor testing av gemyttet. Det foregår slik at figuranter (personer) f.eks. sitter skjult i terrenget og plutselig hopper frem foran hund & eier, at hunden må løse oppgaver, at man avfyrer skudd osv. Alle disse elemantene forteller samlet ganske mye om hvor stødig hunden er. Og vi ønsker oss jo stødige hunder som ikke plutselig "klikker".

Vitsen med alle disse kravene er jo å avle frem friske og gemyttlige individer, og det krever faktisk litt mer enn en snill hund.

:)

Gemytt er viktig, at de er friske også. Men rase, nei det synes jeg også er tøvete.

Men nå melder jeg meg stille ut, for jeg er nok ute på tynn is nå. :ler:

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Chrizzy

For hennes del spiller det nok fint liten rolle, hunder er ikke i stand til å forestille seg hvordan det er å bli mor. ;)

En siste ting, det kan du vel ikke vite helt sikkert?

:tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gemytt er viktig, at de er friske også. Men rase, nei det synes jeg også er tøvete. 

Men nå melder jeg meg stille ut, for jeg er nok ute på tynn is nå.  :ler:

:vinke:

Du er ikke den eneste her i verden som mener at rase er tøv, men uten opplysninger om linjer (altså papirer og sykehistorie langt tilbake) er det umulig å luke ut arvelige sykdommer og dårlig gemytt. Mange hevder at blandingshunder er friskere, men de arver jo også gener fra sitt opphav, positive som negative. Ulempen er da at man ikke vet hva hunden er disponert for og eventuelt fører videre til sitt avkom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var nemlig hund i mitt forrige liv, skjønner du.  :bukke:

Nei nå går jeg!:hoho:

:hoho: Blandingshund da eller? :hoho:

Endret av Hu i Svingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gråt monikabrx.

Det står i en link til alternativet lenger oppe som jeg også fortalte den 2 gangen jeg henviste til dette.

Og å trekke ut klørne til en katt synes jeg heller ikke kan sammenlignes, da dette ikke har noen fordeler for katten selv. Heller motsatt, det er jo bare slemt.

I forhold til å sterilisere så vil jo ikke hunden få senket livskvaliteten eller miste noen funksjoner. Annet enn å kunne formere seg, noe den allikevel ikke skal.

Det er heller ingen her som har diskutert dette utifra praktiske årsaker. (bortsett fra samboer til trådstarter kanskje)

Jeg snakker ikke for folk som ikke gidder tørke blodflekker, men for hundens ve og vel.

Apropo operasjoner og narkose tror jeg nesten man bare må stole på at vi har kommet så langt idag, at dette stort sett går knirkefritt. I alle fall hvis hunden er frisk og rask.

Det er jo som det sies lenger opp. Den dagen du må sterilisere hunden fordi den har fått kreft eller livmorbetennelse er den svekket fra før. Da er operasjonen mye mer risikofylt.

Det var mere en ler så jeg griner...

Dette gjelder noen svært få land, ikke andre land gennerelt.

Att det gjøres i noen få land, betyr ikke att det er greit.

Endret av monikabrx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette høres fornuftig ut, samtidig så virker det rart at det skal være så "voldsomt". Man vet vel selv om hunden har et godt gemytt? Hvorfor skal det være så positivt med en førsteplass på en utstilling? Hva betyr det egentlig? Jeg synes raseklubber og utstillinger er tøvete, men det er min mening, det er sikkert godt for noe også.

Jeg synes også utstillinger er tøvete, og at mange raseklubb-mennesker er noen oppstyltede idioter. Men skal man drive med avl av hund, uten å stille ut, må man kjenne rasen veldig godt, og for å kjenne en rase så godt må man tilbringe mye tid på utstillinger. Så utstillinger har en viktig funksjon i forhold til å bli kjent med og vurdere raser, men det er desverre veldig mye tøv rundt det.

Målet med enhver parring skal være å forbedre rasen som helhet, dvs din hund skal tilføre rasen noe den trenger, enten det er godt utseende, gemytt, helse eller bruksegenskaper. Samtidig skal den også oppfylle en del minimumsvilkår på alle punktene. (Det hjelper feks ikke hvor godt gemytt den har, dersom den har arvelige sykdommer.)

Angående dyrs følselser til å formere seg kan vi ikke sammenligne det med oss mennesker. Mennesker har som regel ett veldig følelsesladet forhold til det å få avkom, mens for dyrene er dette styrt av instinkter. De tar ikke bevisste valg til å formere seg, og lever i instinktene sine hele veien. De tar seg av ungene mens de trenger det, og jager dem fra seg når de er blitt store nok til å klare seg selv. Og dersom de aldri får avkom vil disse instinktene heller aldri slå til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstillinger er ikke bare tøvete - det er en grunn til at man har en rasestandard. Brukshunder og jakthunder har et funksjonelt eksteriør som er avlet frem over tid for at de skal kunne prestere det de er ment for. Rasestandard og utstilling er da for å holde kontroll over avlen slik at den ikke "sklir ut", og man får lite funksjonsmessige og rasetypiske individer som sprer seg.

Det finnes selvsagt raser som bare er ment som "familiehunder" (jeg misliker det begrepet, men det er en annen diskusjon), og da kan man selvsagt diskutere hvor etisk og riktig det er med avl og utstilling på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...