Gjest Kristin_ Skrevet 18. januar 2007 #41 Skrevet 18. januar 2007 Korrekt! Barnevernets håndtering av denne saken har ikke noe med saken å gjøre. Bra at du tar tak så tråden ikke sklir helt ut, så jeg var litt treig med å gjøre det samme...
fruenge Skrevet 19. januar 2007 #42 Skrevet 19. januar 2007 For å svare på spm ditt Jeg tror at det ofte er slik at overvektige barn blir utsatt for omsorgssvikt. Feilernæring er i mine øyne en omsorgssvikt! Jeg går faktisk så langt som at hvis du bare lar barna dine bli fostret opp på usunn mat, fordi de ikke liker noe annet. Sorry da har du gitt opp for lett, og du svikter barnet ditt.
Gjest vsn Skrevet 19. januar 2007 #43 Skrevet 19. januar 2007 Det må vel være snakk om en sykdom som gjør at jenta veier over 100 kg?! Men samtidig så tar ikke barnevernet unger fra foreldrene uten grunn. De har nok helt sikkert vurdert saken riktig.
Gjest Kristin_ Skrevet 19. januar 2007 #44 Skrevet 19. januar 2007 Det trenger ikke å være en sykdom nei, det går faktisk forbausende lett å legge på seg om man er litt genetisk disponert for det, mosjonerer lite og spiser mye og feil mat. Om det i tillegg har variert mellom jojoperioder med kun sunn og gjerne lite mat og andre perioder der ungen kan spise akkurat det den vil, vil dette kunne generere ytterligere vektøkning. Enig med deg fruenge; jeg tror det er mange som gir opp for tidlig og bare lar barna terrorisere hva familien skal spise (det har jeg sett mange eksempler på). Med det resultat at maten blir usunn og ensformig. Jeg har sett en jente som nektet å spise noe annet enn pasta, stekt kjøttdeig og chips. Det er også første og siste gang jeg har sett folk spise chips som tilbehør til middag(?!?!?).
Tule Skrevet 20. januar 2007 #45 Skrevet 20. januar 2007 Det må vel være snakk om en sykdom som gjør at jenta veier over 100 kg?! Men samtidig så tar ikke barnevernet unger fra foreldrene uten grunn. De har nok helt sikkert vurdert saken riktig. ← hei det er det jeg mener og, det kan vere det, derfor syns jeg det er rart at hun ikke er utredet ved rikshospitalet, slik moren vil, barnevernet her pleier og vere flinke til og finne fram til ekspertise som kan finne ut av barn lider av noe dersom di har problemer, det jeg mener er at som kristin under sier at et barn kan spise seg til mye overvekt pa grunn av feil nering men dette er ekstremt stor vekt, jeg syns det er rart at en tolv aring skal ga op i 122 kilo uten at det er noe ja jeg tror ogsa barnevernet har en grunn nar di gar til dette, men det er bare det at risikoen er stor nar er barnet er sa stort, men det er vanskelig og vite om det er tat hensyn til det når vi ikke har sett dommen, det kan vere at det barnevernet har ment er og plasere jenta pa en institusjon med spesiel kompetanse, men jeg syns det er rart at di da ikke har provd og fa moren og jenta med pa det, kan ikke se at effekten kan bli stor vis det er jort mot deres vilje, en annen ting kan vere at nemda har bestemt at saken skal gjenfremmes og vurderes om igjen innen kort tid, det var slik i den saken jeg refererte til om to barn som ble flyttet da di var ti og tolv ar gamle nar vi ikke vet inholdet kan vi ikke vite va som er bestemt det er klart det er omsorgsvikt vis foreldre lar barna gjore som di vil, men dersom det er en sykdom sa er det anderledes hilsen
Tule Skrevet 20. januar 2007 #46 Skrevet 20. januar 2007 Det trenger ikke å være en sykdom nei, det går faktisk forbausende lett å legge på seg om man er litt genetisk disponert for det, mosjonerer lite og spiser mye og feil mat. Om det i tillegg har variert mellom jojoperioder med kun sunn og gjerne lite mat og andre perioder der ungen kan spise akkurat det den vil, vil dette kunne generere ytterligere vektøkning. Enig med deg fruenge; jeg tror det er mange som gir opp for tidlig og bare lar barna terrorisere hva familien skal spise (det har jeg sett mange eksempler på). Med det resultat at maten blir usunn og ensformig. Jeg har sett en jente som nektet å spise noe annet enn pasta, stekt kjøttdeig og chips. Det er også første og siste gang jeg har sett folk spise chips som tilbehør til middag(?!?!?). ← hei det trenger ikke og vere det men det kan, jeg kan huske en jente som var veldig overvektig, det stod om det i media, hun hadde en sykdom som gjorde at hun ikke skilte ut sa mange stoffer som andre og la pa seg mye mer en andre ville gjort av samme mat, da hun var fire brukte hun klær i storrelse 8 som ble sydd ut for at hun skulle fa dem pa seg, familien motte mye fordommer og folk som mente hun burde slanke seg, men det er ikke sa lett, vis di hadde gitt henne mindre mat ville hun ikke fat nok nering, dette hadde di fat forklart av eksperter, ikke let da, di matte bare lere jenta og stå i mot, hun vil altid vere tjukk og hun vil ikke kunne ga ned pa vanlig mate, det gar an hilsen
Gjest =tentacle= Skrevet 21. januar 2007 #47 Skrevet 21. januar 2007 Vil gjerne ha andres meninger om denne saken. Kan høy overvekt hos barn karakteriseres som omsorgssvikt eller mishandling? ← Å ikke ivareta barnets helsebehov er omsorgssvikt. Da må man se på hva foreldrene gjør og ikke gjør for og med barnet, ikke bare på barnets helsetilstand, f.eks vekt. To barn kan være like syke av asthma, f.eks, men ett av barna kunne vært symptomfritt om det ikke ble utsatt for røyk hjemme, mens de andre foreldrene gjør det de kan for å holde en alvorlig sykdom i sjakk.
Tule Skrevet 5. februar 2007 #48 Skrevet 5. februar 2007 hei syns jeg ville pushe på denne, i dag kom nyheten om at barnevernet vil gjore en ny vurdering saken skal opp i Skien og porsgrunn tingerett i april, i mellom tiden vil barnevernet gjore en ny vurdering for og finne ut va som er best for jenta sel om di hade kunne hente henne pa fylkesnemdsvedtaket vis ikke reten har gitt henne midlertidig omsorg da les her http://www.ta.no/nyheter/grenland/article2566506.ece uanset kan man lure pa va fylkesnemdsvedtakene er vert da, moralen blir liksom at vis du taper for barnevernet i fylkesnemda sa bor du anke det kan hende di vurderer saken pa nyt og det er ikke sikkert di er sa sikre som di gir intrykk av uanset kan det virke som det kan vere skummelt og gota en fylkesnemdsavgjorelse nar sa mange vil fjerne fylkesnemda kunne man snart gjort det men det er en annen sak hilsen
Gjest Kristin_ Skrevet 6. februar 2007 #49 Skrevet 6. februar 2007 Det må nesten sies at det er lurt at saken vurderes opp igjen, slik kan BV være 110 % sikker på at de har sitt på det tørre. Det er jo ikke en konkurranse om hvem som har rett og galt, men hva som er best for barnet.
Tule Skrevet 6. februar 2007 #50 Skrevet 6. februar 2007 Det må nesten sies at det er lurt at saken vurderes opp igjen, slik kan BV være 110 % sikker på at de har sitt på det tørre. Det er jo ikke en konkurranse om hvem som har rett og galt, men hva som er best for barnet. ← hei jeg kan vere enig i det jeg tror det storste problemet her er konflikten, jeg tro verken barnevernet eller foreldrene sitter med en fasit her, det virker som de famler lit begge, det er sikker og et apropos at fylkesnemdsformanen har stemt i mot og det er ikke helt vanlig hilsen
Tule Skrevet 18. februar 2007 #51 Skrevet 18. februar 2007 hei jeg syns jeg ma komme tilbake til saken litt, og jeg ma spørre om det er flere en meg som syns det er påfallene at ikke dagbladet har set det nodvendig og skrive om at barnevernet vil vurdere saken på nytt, det var vist veldig viktig og skrive om det da di ville ta barnet hilsen
Tule Skrevet 16. mars 2007 #52 Skrevet 16. mars 2007 hei jeg måtte komme tilbake hit, jeg leser papirutgaven i dag at barnevernet na har hentet tolvaringen til tross for at det bare er igjen noen uker til saken skal op for retten, jeg blir sa provosert kan vi ta disse seriøst, jeg prøver og prøver men jeg ma si det holder sterk noen ganger, det ma da vere sikkert at barnets beste her matte vere at hun fikk ble hos moren til saken kommer opp igjen i tilfelle hun vinner og skal flytte hjem kan det vere barnets beste da og flytte henne i noen uker og sa risikere og matte flytte henne hjem? eller er det det at di planlegger og ta saken helt op og holde henne i fosterhjem intil da?`di kan vel ikke pa noen punkt når jenta er tolv ar si at det har gat for lang til til tilbakeføring da sa va vinner de på det jeg syns dette er tullete og det er tullete at barnevernet kan gjore noe slikt for di har en retskraftig dom, jeg syns ikke at dete kan kalles god retsikerhet og skal ikke en fylkesnemdsdom i verksettes innen det er gat seks uker for og vere gyldig, avgjorelsen kom i januar og det ma da vere seks uker siden moren sier hun samarbeider bedre med barnevernet na al ere til hun jeg skjonner ike at hun klarer, barnevernet har jo straffet henne dete er jo ren og demonstrere makt barnets beste kan det ikke vere, na ma det bytte skole mit i aret far ikke vere med vennene sine i steden for og kunne avslutte aret det verste er og bruke sa mye resurser nar det kan hende di taper, jeg er glad at barnevernet her virker lit mer edrulig, en annen ting va slaks omdomme skaper di for barnevernet med dette her nar di ikke kan vente pa en dom hilsen
India Skrevet 16. mars 2007 #53 Skrevet 16. mars 2007 dette må vel være omsorgssvikt. en tolvåring på 100 kg her bør nok barnevernet prøve å hjelpe til,så gutten kan slippe en fremtid som veldig overvektig og alle problemer det fører med seg
Tule Skrevet 16. mars 2007 #54 Skrevet 16. mars 2007 dette må vel være omsorgssvikt. en tolvåring på 100 kg her bør nok barnevernet prøve å hjelpe til,så gutten kan slippe en fremtid som veldig overvektig og alle problemer det fører med seg ← hei det er en jente men det er et maktovergrep uanset di burde uanset ventet til tingreten hadde avgjort det, og di burde ha lakt vekt på tolvåringen, tolvåringen har rett til det i folge menneskerettskonvensjonen og barnekonvensjonen, da burde en diskutert med henne vordan dete best kunne gjøres, og om hun kanskje vile fulfore skolearet der hun er for hun flyttet, det burde nesten vere en rett vertfal nar barnet er sa stort, jeg syns det er skremmende vis barnevernet mener at det skal vere over menneskerettskonvensjonen og barnekonvensjonen hilsen
Tule Skrevet 17. mars 2007 #55 Skrevet 17. mars 2007 hei jeg har provd og finne ut mer om saken men det var resultatløst, jeg fant ut at saken var for fylkesnemda i miten av januar, dermed er det barnevernet har gjort ulovlig, en fylkesnemdsavgjørelse er bare gyldig i 6 uker og det er na mer en seks uker siden avgjorelsen, jeg syns media burde ha tat mer tak i det og jeg syns det er got gjort av moren og klare og samarbeide da, jeg tror jeg ikke hade greit anet en og andmeldt det da jeg mener at det skal svi ogsa for dem og bryte reglene dete minner meg om en sak som var her for en stund siden der barnevernet ble sterkt kritisert for ikke og følge reglene, jeg tror heldigvis at det ikke skjer ofte men nar det skjer burde man diskutere vordan man kan unga det, det virker som at ikke alle komuner har like god styring pa va som er reglene og di som ikke gjor et bra nok arbeid odeleger for tiliten ogsa i andre og det er feil, derfor burde man ta tak i mere av slik hilsen
Tule Skrevet 30. mai 2007 #56 Skrevet 30. mai 2007 hei jeg vil bare opplyse om at det i papirutagven av dagbladet for 4 mai er skrevet at jenta og moren godtar fosterhjemsplasering vorfor vet jeg ikke men jeg syns det er rart nar det la an til at di hadde en god sak i tingretten hilsen
Gjest Kristin_ Skrevet 30. mai 2007 #57 Skrevet 30. mai 2007 Det var en kjempebump gitt :-D. (nei jeg har ikke lest artikkelen, så dette blir bare antagelser fra min side) Jaja, hvis de godtar fosterhjemsplassering kan det jo være at man har innsett at muligens det kan være i barnets beste interesse å bli tatt vare på av noen andre, i hvertfall i en periode. Det er jo tross alt barnets beste som er det aller viktigste her, og det kan jo være at moren har innsett at til tross for at hun hadde en sterk sak at det kanskje var i datterens beste interesse å ikke bo hos henne likevel. Det er i såfall en veldig modig avgjørelse i mine øyne, som krever en god del selvinnsikt.
CeeCee Skrevet 31. mai 2007 #58 Skrevet 31. mai 2007 Huff, ja jeg så en artikkel på vg.no om en liten syvårig jente.... Hun var så overvektig at hun kunne ikke gå! Det er omsorgssvikt spør du meg! Det var en filmsnutt også.. Og hvilken mat var det moren gav henne? Pommes frites og annen søppelmat! Gjett om jeg ble provosert!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå