Gå til innhold

Overvektige barn - mishandling?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Noen som har en link?

hei

vis du ser inleget til kristin, det star lit i aftenposten men ikke sa mye

hilsen

Videoannonse
Annonse
Gjest Ylva Virvla
Skrevet
hei

vis du ser inleget til kristin, det star lit i aftenposten men ikke sa mye

hilsen

Takk. :)

Gjest Bodillen
Skrevet

Iflg barneverntjeneste i den aktuelle kommunen var overvekt slett ikke den eneste grunnen til omsorgsovertagelsen (P4-nyhetene en av de siste dagene).

Det er jo typisk at det er overvekten det blir fokusert på - for advokatens del vil det bety masse sympati for familien, og for avisenes del; fett salg...

Gjest Kristin_
Skrevet

Der kan man se. Men det understreker på en måte poenget mitt. Kan foreldrene la barna forfalle fullstendig uten at vi kan gripe inn på grunn av alt som har med overvekt å gjøre automatisk stemplet som mobbing?

Gjest Bodillen
Skrevet
Der kan man se. Men det understreker på en måte poenget mitt. Kan foreldrene la barna forfalle fullstendig uten at vi kan gripe inn på grunn av alt som har med overvekt å gjøre automatisk stemplet som mobbing?

Jeg tror ikke det har vært mangel på inngripen her. Denne familien har vært fulgt opp over tid.

Det gripes jo oftest inn på ett eller annet vis. Om det ikke handler omm inngripen fra oss som privatpersoner, så i hvert fall fra det offentliges side. Man er jo i et system fra man blir født; kontroller på helsestasjonen, skole, generell kontakt med fastlege osv. Disse forsøker vel på sin måte å gripe inn, men når foreldrene viser liten evne eller vilje til å gjøre noe med problemet, hva gjør man da?

Overvekt alene er ikke nok til å vedta en omsorgsovertakelse. Overvektige barn som lever i en ellers godt fungerende familie vil vel ofte ende opp som mobbeofre. Dette vet vi, og dette vet nok også foreldrene, enda greier de altså ikke å gjøre noe med problemet. Da tror jeg faktisk bare vi må la dem få holde på med sin unfallenhet, også får vi andre, foreldre, lærere, fritidsledere osv forsøke så godt vi kan for å hindre at disse stakkars ungene blir mobbet pga kroppen sin.

Skrevet
Jeg tror ikke det har vært mangel på inngripen her. Denne familien har vært fulgt opp over tid.

Det gripes jo oftest inn på ett eller annet vis. Om det ikke handler omm inngripen fra oss som privatpersoner, så i hvert fall fra det offentliges side. Man er jo i et system fra man blir født; kontroller på helsestasjonen, skole, generell kontakt med fastlege osv. Disse forsøker vel på sin måte å gripe inn, men når foreldrene viser liten evne eller vilje til å gjøre noe med problemet, hva gjør man da?

Overvekt alene er ikke nok til å vedta en omsorgsovertakelse. Overvektige barn som lever i en ellers godt fungerende familie vil vel ofte ende opp som mobbeofre. Dette vet vi, og dette vet nok også foreldrene, enda greier de altså ikke å gjøre noe med problemet. Da tror jeg faktisk bare vi må la dem få holde på med sin unfallenhet, også får vi andre, foreldre, lærere, fritidsledere osv forsøke så godt vi kan for å hindre at disse stakkars ungene blir mobbet pga kroppen sin.

hei

jeg er vel enig med det du sier, men da har altsa barnevernet utalt seg i saken da, rart di ikke sa det samme i avisen, men advokaten har da heller ikke sakt at overvekte er den eneste grunnen han sa at det var hovedgrunnen og at di har fat mange opleg som di har prøvd men at di ikke har virket og at hun ikke har fat medisinsk jelp

det jeg reagerer lit pa her er at barnevernet velger og bruker resurser pa en omsorgsovertakelse her nar jenta er 12 ar sa får hun vel partsrettigheter av fylkesnemda og h*n vil vel bli lakt stor vekt pa i saken, vor stor sjanse er det for at barnevernet vinner da vis hun ikke vil flytte

er det ikke bedre og finne en annen mate og jelpe pa

hilsen

Gjest Bodillen
Skrevet
hei

jeg er vel enig med det du sier, men da har altsa barnevernet utalt seg i saken da, rart di ikke sa det samme i avisen, men advokaten har da heller ikke sakt at overvekte er den eneste grunnen han sa at det var hovedgrunnen og at di har fat mange opleg som di har prøvd men at di ikke har virket og at hun ikke har fat medisinsk jelp

hilsen

Nei, men det er dette det fokuseres på i media, og det er jo helt typisk. Noe enkelt som folk flest kan gripe fatt i og mene noe om, og som barnevernet kan få kritikk for. Det selger aviser, og det gir sympati for familien (noe advokaten helt sikkert ikke er lei seg for)....

Skrevet

ja, selv om det er overvekten det fokuseres på så er nok ikke det den eneste grunnen til at barnevernet gjør dette.

Og selv om moren sier at hun har gjort alt hun kan og har fulgt opplegg og dietter så er det jo ikke helt sikkert det er så sant som det er sakt. Mange lurer seg selv til og med til å tro at de følger en diett feks, og så småspiser de litt her og litt der, bare en liiiiten bit sjokolade, og "man må jo få lov å unne seg litt godt en sjelden gang i blandt"-ganske ofte osv...

Jeg mener det er virkelig omsorgssvikt hvis barnet ditt veier over 100 kg når det er 12 år. det er omtrent 50 kilo for mye!!! Lar man barnet sitt forfalle på den måten har man ikke riktig omsorg for barnet. Jeg skjønner ikke hvilke foreldre som kan sitte passivt å se på at barnet deres blir fetere og fetere!!!!! Og nå mener jeg ikke om barn er littegranne overvektige, men altså fete! Det er helt skrekkelig!

Jeg har selv ei jente som dessverre ser ut til å ha arvet mammaen sin tendens til å legge svært lett på seg, stakkar. Hun og broren spiser akkurat det samme, hun litt mindre, og hun er mer aktiv enn han. Likevel er han slank og atletisk, mens hun er det man kaller god og rund, men ikke tjukk. Når jeg ser at hun er litt rundere enn normalen må jeg sette igang tiltak. Vi har allerede veldig strengt kosthold med totalt fravær av sukker utenom lørdager og fødselsdager og julaften og slike spesielle dager, og ellers lite fett, mye fiber og grønnsaker osv. Siden det ikke er kostholdet det står på er det bare en ting å gjøre. Være et godt forbilde og trimme og trimme, og oppfordre til mer fysisk aktivitet og mer aktiv lek, gå istedet for å bruke bilen når det er mulig,-og det er mulig veldig ofte.

Nå er det ikke krise om hun ikke er en tynn sylfide, men det er viktig at barna har et sunt kosthold og et aktivt liv, så vet man iallefall at de får det kroppen trenger og at de ikke får det kroppen ikke trenger, og i tillegg får gode vaner å ta med seg videre i livet.

Foreldre som feiter opp ungene sine på cola, godteri og pizza, osv er utrolig egoistiske

Gjest Bodillen
Skrevet
ja, selv om det er overvekten det fokuseres på så er nok ikke det den eneste grunnen til at barnevernet gjør dette.

Og selv om moren sier at hun har gjort alt hun kan og har fulgt opplegg og dietter så er det jo ikke helt sikkert det er så sant som det er sakt. Mange lurer seg selv til og med til å tro at de følger en diett feks, og så småspiser de litt her og litt der, bare en liiiiten bit sjokolade, og "man må jo få lov å unne seg litt godt en sjelden gang i blandt"-ganske ofte osv...

Jeg mener det er virkelig omsorgssvikt hvis barnet ditt veier over 100 kg når det er 12 år. det er omtrent 50 kilo for mye!!! Lar man barnet sitt forfalle på den måten har man ikke riktig omsorg for barnet. Jeg skjønner ikke hvilke foreldre som kan sitte passivt å se på at barnet deres blir fetere og fetere!!!!! Og nå mener jeg ikke om barn er littegranne overvektige, men altså fete! Det er helt skrekkelig!

Jeg har selv ei jente som dessverre ser ut til å ha arvet mammaen sin tendens til å legge svært lett på seg, stakkar. Hun og broren spiser akkurat det samme, hun litt mindre, og hun er mer aktiv enn han. Likevel er han slank og atletisk, mens hun er det man kaller god og rund, men ikke tjukk. Når jeg ser at hun er litt rundere enn normalen må jeg sette igang tiltak. Vi har allerede veldig strengt kosthold med totalt fravær av sukker utenom lørdager og fødselsdager og julaften og slike spesielle dager, og ellers lite fett, mye fiber og grønnsaker osv. Siden det ikke er kostholdet det står på er det bare en ting å gjøre. Være et godt forbilde og trimme og trimme, og oppfordre til mer fysisk aktivitet og mer aktiv lek, gå istedet for å bruke bilen når det er mulig,-og det er mulig veldig ofte.

Nå er det ikke krise om hun ikke er en tynn sylfide, men det er viktig at barna har et sunt kosthold og et aktivt liv, så vet man iallefall at de får det kroppen trenger og at de ikke får det kroppen ikke trenger, og i tillegg får gode vaner å ta med seg videre i livet.

Foreldre som feiter opp ungene sine på cola, godteri og pizza, osv er utrolig egoistiske

Det er så masse fornuft i det du sier! Godt at datteren din har en så fornuftig mamma som deg :)

Det er viktig, synes jeg, å anerkjenne at vi er forskjellige. Noen er tynne som spiker, mens andre er mer kraftige, og aldri kan bli spikertynne. Dwet er jo heller ikke meningen. Sykelig overvekt blir noe helt annet.

Jeg kjenner en familie hvor alle, bortsett fra det yngste barnet, er overvektige. Eldstejenta på 12 er veldig overvektig nå - de må kjøpe klær i voksenstørrelse til henne, hun greier nesten ikke å løpe pga de tykke lårene sine, hun er tungpustet og blir litt ertet på skolen. Moren er også fryktelig overvektig. Det som er så trist, er å se hvordan kostholdet i denne familien er. Det er hvitt brød og sjokoladepålegg på skolematen, og handlevogna er alltid full av potetgull og cola når man møter dem i butikken. De er jo kjempegreie folk, og ungene har det godt på alle måter, men dette med overvekten er et kjempeproblem for ungene deres. Og man sier jo ikke ifra. Jeg ville i hvert fall ikke gjort det, som privatperson. Tror kanskje nær familie eller helse/skolepersonell kan være de som når fram, men ikke hos alle.

Skrevet

hei

jeg ser na i papirutgaven av dagbladet at fylkesnemda har vetat omsorgsovertakelse til tross for at fylkesnemdslederen har stemt i mot, di som mener det er god retsikerhet i fylkesnemda bor kanskje tenke seg om en gang til nar den som er faglig medlem blir nedstemt

en annen ting er at jenta ikke vil flytte, hun har venner der som hun har fat etter at hun pa grunn av mobbing flyttet dit, lurer pa om di har tat hensyn til det

barnevernet vil ikke utale seg, det som er syn er at di igjen viser til taushetsplikten i steden for og begrunne, det er jo og indirekte vedga at man ikke kjenner loven, siden saken er presantert etter ale regler anonymisert etter avtalen mellom media og di offentlige for et par ar siden sa er ikke det og utale seg i konflikt med taushetsplikten :frustrert: og noe som burde vert vurdert for og hindre spekuleringer i og opsta vorvit foreldrene har fritat for taushetsplikten er her heller ikke vektig

andre organ med taushetsplikt som leger og politi har ikke noe problem med og kometere sine saker, det bor ikke vere noe storre probleme for barnevernet heller vi trenger et mer apent barnevern, slik at vi kan forsta bedre vilke problem som di legger vekt pa og som vi bor melde fra om slik at vi kan jelpe barn som har det vanskelig, hemelighets kremmeri er vi ikke tjent med

selsakt bor ikke en slik sak presanteres i media uten videre man burde ha ventet til saken var avgjort, likevel mener jeg at nar skaden forst er skjedd bor barnevernet vurdere vilken senere handling barnet er best tjent med

hilsen

Gjest Kristin_
Skrevet

Det handler ikke om hemmelighetskremmeri det handler om at folk ikke skal være redde for å snakke og betro seg til barnevernet, og da må det taushetsplikt til på akkurat samme måte som for leger, lærere etc. Hvor mye troverdighet hadde barnevernet hatt hvis de uttalte seg fritt om pågående saker?

Skrevet
anonymisert etter avtalen mellom media og di offentlige for et par ar siden

HVilken avtale er det du snakker om?! Det fins ingen "avtale mellom media og det offentlige" meg bekjent. Media har sine egne, etiske regler, men de er ikke formet etter noen "avtale med det offentlige".

Skrevet
Det handler ikke om hemmelighetskremmeri det handler om at folk ikke skal være redde for å snakke og betro seg til barnevernet, og da må det taushetsplikt til på akkurat samme måte som for leger, lærere etc. Hvor mye troverdighet hadde barnevernet hatt hvis de uttalte seg fritt om pågående saker?

hei

det er jeg enig i, her er det snakk om en anonymisert sak og da er det anderledes, da hadde jeg faktisk blit mer skeptisk til og betro meg til barnevernet nar di ikke vil begrunne vedtaket, om jeg ikke hadde kjent folk i systemet, politiet og leger har ikke problemer med og utale seg i anonymiserte saker og da bor det ike vere noe mer problem for barnevernet det vil aldri bli utalt noe i saker nar foreldre ikke gar ut om det ikke er en sak foreksempel inne medisinsk felt som har samfunsmessig interesse, men sist det skjedde var det enighet mellom barnevernet og foreldrene om at media skulle vere til stede (snakker da om jaquelin saken om barneleddgikt

sporsmalet er vorfor er det vanskeligere for barnevernet og utale seg i en anonymisert sak en polititet

hilsen

Skrevet
HVilken avtale er det du snakker om?! Det fins ingen "avtale mellom media og det offentlige" meg bekjent. Media har sine egne, etiske regler, men de er ikke formet etter noen "avtale med det offentlige".

hei

det ble holt et mote i Oslo for ca to og et halt ar siden, mellom organisasjoner for ansate i barnevernet og statensbarnevern og organisasjoner for barn og foreldre og media om hantering av saker og forstaelse av verandre, det var da en forstaelse fra barnevernhol at enkelte saker ville ha grunn for og bli tat op i media for eksempel pa grunn av inhold og at det ikke var til og unga, det ble da lakt en retnigslinje der media i trad med etiske linjer skal presantere slike saker altid anonymiserte slik at barnevernet har en mulighet for og kommentere det om di skulle onske det

da er darlig at en barnevernansat ikke kjenner loven bedre en at den ikke vet at det da ikke er i konflikt med taushetsplikten

hilsen

Skrevet (endret)

...

Endret av superma
Skrevet
media i trad med etiske linjer skal presantere slike saker altid anonymiserte slik at barnevernet har en mulighet for og kommentere det om di skulle onske det

Her må jeg korrigere deg. Når media anonymiserer sliek saker så er det ikke av hensyn til at barnevernet skal ha en mulighet itl å kommentere om de skulle ønske... Men av hensyn til barna.

Skrevet
Her må jeg korrigere deg. Når media anonymiserer sliek saker så er det ikke av hensyn til at barnevernet skal ha en mulighet itl å kommentere om de skulle ønske... Men av hensyn til barna.

hei

jeg snakker om at det ble ingat en forstaelse, og at barnevernt onsket at sakene skule anonymiseres for at di skal ha mulighet for og utale seg vis di onsker det

hilsen

Gjest Bodillen
Skrevet

Jeg for min del begynner i grunnen å bli drita lei av at enkelte benytter enhver anledning til å vri og vrenge på temaet for å rakke ned på barnevernet... Start en egen tråd om det, da, for svarte svingende!!!

Trådstarter spurte: Vil gjerne ha andres meninger om denne saken. Kan høy overvekt hos barn karakteriseres som omsorgssvikt eller mishandling?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...