Gjest Kristin_ Skrevet 16. januar 2007 #1 Skrevet 16. januar 2007 (endret) Dagbladet i dag melder om at barnevernet ønsker å ta en 12 år gammel unge fra moren pga at ungen er svært overvektig (over 100 kg). Dette blir stemplet som fullstendig uhørt. Da har jeg lyst å komme med et (sikkert) veldig kontroversielt utsagn men; Er det ikke snakk om omsorgssvikt eller regelrett mishandling av barnet når den veier over 100 kg som 12åring? Vi snakker jo om et barn som ikke ennå skjønner konsekvensene av handlingene sine (og hvor mye de spiser) og som garantert har blitt mobbet under oppveksten og lider under konsekvensene av overvekt ved å være fysisk underlegen sine jevnaldrene, har tyngre pust, er mindre bevegelig etc. Hvorfor settes ikke grenser? Et barn kan ikke blir 100 kg tungt av seg selv, for å legge på seg et kilo må man ha 7000(!) overskuddskalorier. Er ikke det å tillate ungen å ødelegge helsen sin og kroppen sin i så ung alder mishandling? Jeg mener at i den alderen kan lite av ansvaret tillegges ungen, men derimot den voksne som ikke setter grenser. Er det slik at overvekt er et så ømtålig tema at foreldrene kan fore opp ungene sine til helsefarlige antall kilo uten at vi ikke kan gjøre noe med det utenfra? Er barna prisgitt foreldrenes mat og mangel på grenser uansett konsekvenser? Se nå for dere når denne ungen er 18-19 år. Statistisk vet vi at overvektige barn er svært disponert for å også være overvektige når de er voksne. Ledd og bein som har vært i vekst har blitt tynget av mange overflødige kilo. Kolesterolet er høyt, og det er muligens blodtrykket også. Ungdomstiden har vært preget av sosiale vansker pga vekt, og muligens også helseskadelige slankeforsøk fra ungens side Er det usannsynlig at denne ungen da vender seg mot barnevernet og sier: "hvorfor i helvete gjorde dere ikke noe?" Vil gjerne ha andres meninger om denne saken. Kan høy overvekt hos barn karakteriseres som omsorgssvikt eller mishandling? (kjempedisclaimer) Ja, jeg er klar over at overvekt også kan forårsakes av sykdommer og uheldige gener men i de fleste tilfeller er det kun for mye mat og for lite mosjon. Min problemstilling viser til det siste tilfellet (/kjempedisclaimer) Endret 16. januar 2007 av Kristin_
Gjest Nattblomst Skrevet 16. januar 2007 #2 Skrevet 16. januar 2007 Kan høy overvekt hos barn karakteriseres som omsorgssvikt eller mishandling? ← Ja, det kan det. I tilfeller der det kun er foreldrenes neglisjering og manglende grensesetting det går på, synes jeg høy overvekt hos barn kan karakteriseres som omsorgssvikt og mishandling.
Gjest Bellatrix Skrevet 16. januar 2007 #3 Skrevet 16. januar 2007 Jeg mener ikke at overvekt i seg selv er grunnlag for omsorgsovertakelse, men dersom årsaken til overvekten skyldes manglende omsorg så er det selvsagt det.
la Flaca Skrevet 16. januar 2007 #4 Skrevet 16. januar 2007 Jeg mener også at det absolutt dreier seg om omsorgssvikt hvis foresatte for ungen ikke tar kosthold/ trim mer på alvor enn at vedkommende er veldig overvektig allerede i en alder av 12 år. Men det begynner å bli skummelt hvis man skal "omplassere" barn av den grunn. Hvor går grensa? Kan man alltid si med 100% sikkerhet at det er foresatte som kan holdes ansvarlig, eller kan det være andre årsaker også? Hvor feit skal ungen være før det er aktuelt? Det må da finnes andre løsninger enn å ta ungen vekk fra familien sin! Hva med å inkludere alle i et behandlingsopplegg?
Gjest niomi Skrevet 16. januar 2007 #5 Skrevet 16. januar 2007 Jeg mener også at det absolutt dreier seg om omsorgssvikt hvis foresatte for ungen ikke tar kosthold/ trim mer på alvor enn at vedkommende er veldig overvektig allerede i en alder av 12 år. Men det begynner å bli skummelt hvis man skal "omplassere" barn av den grunn. Hvor går grensa? Kan man alltid si med 100% sikkerhet at det er foresatte som kan holdes ansvarlig, eller kan det være andre årsaker også? Hvor feit skal ungen være før det er aktuelt? Det må da finnes andre løsninger enn å ta ungen vekk fra familien sin! Hva med å inkludere alle i et behandlingsopplegg? ← Jeg vil tro at BV har vært inne her med alle mulige tiltak allerede, uten at det har hjulpet.
Gjest Bellatrix Skrevet 16. januar 2007 #6 Skrevet 16. januar 2007 Jeg vil tro at BV har vært inne her med alle mulige tiltak allerede, uten at det har hjulpet. ← Det skal de gjøre før en omsorgsovertakelse. Alle tiltak skal være prøvd.
Gjest baby-E Skrevet 16. januar 2007 #7 Skrevet 16. januar 2007 Jeg vil tro at BV har vært inne her med alle mulige tiltak allerede, uten at det har hjulpet. ← Det er mye som ikke kommer frem i media, pga BV har taushetsplikt.
Gjest gjesta Skrevet 16. januar 2007 #8 Skrevet 16. januar 2007 Det er barnets beste som skal stå i fokus i henhold til barnevernstjenesteloven, og dersom barnets liv og fremtid blir forringet grunnet stor overvekt og familiæreforhold tilknyttet denne, mener jeg at barnevernstjenesten må kunne gripe inn. Jeg skulle for øvrig gjerne likt å visst noe mer om hvilke tiltak som allerede er prøvd i denne saken. Jeg antar at barnevernet ikke gikk inn for omsorgsovertakelse som første tiltak. Gjorde de det er antakelig barnets overvekt kun et symptom på andre forhold i omsorgssituasjonen, og dette sier jo artikelen ingenting om grunnet barnevernstjenestens henvisning til taushetsplikten.
Far til 2 Skrevet 16. januar 2007 #9 Skrevet 16. januar 2007 Jeg er også enig i at et barn på 12 år og 100 kg utvilsomt kvalifiserer til beskrivelsen omsorgssvikt. Dette barnet må få hjelp så fort som mulig.
Helen Skrevet 16. januar 2007 #10 Skrevet 16. januar 2007 Det er helt sikker mye mer som ligger bak hvis barnevernet kommer inn og "tar" ungen, alt kommer ikke frem pga at BV har taushetsplikt. Det som kommer frem er kun det foreldrene vil skal komme frem. Det er sikkert mye BV og andre fagfolk kan hjelpe familien med for at ungen skal gå ned i vekt å få et normalt kosthold, uten at det må flytte fra sin familie. Jeg synes det virker temmelig hårreisende hvis man skal "ta" en unge ut av hjemme pga overvekt mens en annen mor som er tiltalt for å ha prøvd å tatt livet av ungen sin får besøke det :klø:
Gjest Kristin_ Skrevet 16. januar 2007 #11 Skrevet 16. januar 2007 Jeg har ingen tro på at BV ikke har vært inne med tiltak som kunne la barnet bo der, det er jo ikke som om de vil ta barna fra familiene sine for moro skyld (som de ofte blir fremstilt i media). sitat aftenposten; – Jeg har hatt mange barnevernssaker, men aldri vært borti noe lignende sier morens advokat Jan Erik Granmo til avisen. Han er rystet over at barnevernet vil plassere jenta i fosterhjem. – Er foreldre med tjukke barn dårlige omsorgspersoner? spør han. Når det gjelder en jente som er 12 år og allerede har passert 100 kilo, er jeg tilbøyelig til å si "ja". Det er også morsomt at advokaten bruker ordvalget "tjukk" som om det var snakk om litt valpefett og ikke mellom 30-40 kilo overvekt =/ Men det er vel for å vinne sympati blant folk antar jeg...
Gjest Emera Skrevet 16. januar 2007 #12 Skrevet 16. januar 2007 Som andre her også sier, det må jo være grunnen til at jenta er blitt så overvektig som er årsaken til omsorgsovertakelsen. Ikke overvekten i seg selv. Jeg synes det er vanskelig å diskutere barnevernssaker. Man får jo kun den ene siden av saken presentert.
LilleMy28 Skrevet 16. januar 2007 #13 Skrevet 16. januar 2007 Viss sykdommer er utelukket og det er gjennom hjembesøk konstatert at det er kostholdet som er skyld i dette og at foreldrene ikke ser ut til å skjønne at noe er galt så kan jeg skjønne dette. Jeg kjenner selv til en gutt på 15 år som er 130kg og jeg kan trygt si at det er foreldrenes feil, han er så bortskjemt og har spist pizza hver dag siden han ble født. Han har foreldre som ikke kan sette grenser... Han sitter f.eks. i kjellerstuen og spiller playstation og ringe moren sin på mobil og ber henne sette på grandis. En halvtime senere komme moren hans løpende med pizza og mer cola, har har ikkje løftet seg en cm... Resultatet er at han har ingen venner, han hater skolen for der blir han mobbet. Mest sannsynlig blir han en svær, overvektig enstøing som dør av diabetes og hjerteproblem før han er 40.... Begge foreldrene er tynne, men de spiser jo ikke samme maten en gang. De er gamle og de har voksne barn fra tidligere ekteskap, disse voksne barna er vanlig slanke. Så genetisk skal det ikke være sannsynlig med overvekt, og det er klart at når gutten i over 10 år har spist pizza og cola til alle måltider så blir han svær. "Men stakkars, han liker jo ikke andre ting... Det er bedre at han i det minste spiser noe..." Viss det ikke er barnemishandling så aner ikke jeg
Gjest Mayamor Skrevet 16. januar 2007 #14 Skrevet 16. januar 2007 Som 12 åring er en ikke "litt tjukk" når en veier over 100 kg! Enig med barnevernet i denne saken - ut i fra det jeg leser og dermed ikke vet alt.
Amanlis Skrevet 16. januar 2007 #15 Skrevet 16. januar 2007 Jeg finner ikke artikkelen på nettsidene til Dagbladet. Finnes den bare i papirutgaven?
Tule Skrevet 16. januar 2007 #16 Skrevet 16. januar 2007 Jeg finner ikke artikkelen på nettsidene til Dagbladet. Finnes den bare i papirutgaven? ← hei ja jeg tror nok det vis ikke på aftenposten ogsa da hilsen
Gjest Kristin_ Skrevet 16. januar 2007 #17 Skrevet 16. januar 2007 Her er en kort artikkel fra Aftenposten som omhandler saken http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1603060.ece
fløte Skrevet 16. januar 2007 #18 Skrevet 16. januar 2007 Det er jo et overgrep å ta barnet fra sine foreldre også, så jeg ville hvis jeg var ansatt i barnevernet, forsøkt alt fra legeoppfølging til henvendelser til rette departement, for å få en brukbar løsning for alle parter i slike problemer. Denne familien kan ikke være den eneste... Som regel er det uvitenhet når foreldre ikke tar hensyn til barns kosthold. Det kan også være at de er så travle at de ikke har tid til å kaste annet enn en pizza på bordet etter å ha spist en sunn lunsj selv, men da er de egoistiske. En datter av min familie har vært langt overvektig siden hun var et barn. Frokostbordet bugnet av salater og alt fra roastbiff til kylling. Middagene var sunne. Guttene ble aldri overvektige, mens foreldrene ennå er i meste laget, men ikke hundre kilo... Psykisk er hun ikke mishandlet, og er i dag gift, har barn og ser ut til å trives. Hun veier nok hundre kilo for mye i dag også, men det verste er ikke kiloene men hva de kan føre til. Sukkersyke, hjerteproblemer, blodtrykk, m.m. Men at det ikke hersker noen tvil om at mange foreldre er uvitende, tror jeg. Likevel, det er mange voksne også som lider av skadelig overvekt og der helseapparatet burde hatt et hjelpeapparat å stille opp med, uten at man trenger splitte en familie.
Tule Skrevet 16. januar 2007 #19 Skrevet 16. januar 2007 hei Jeg ser at trådstarter tar opp dette generelt og vil kommentere det generelt derfor og kun bruke saken som eksempel for og gjore meg ferdig med den først Det står i papir utgaven at barnet og moren har prøvd alle hjelpeopleg fra kommunen uten at det har nyttet, og de er ikke blit tilbudt medisinsk behandling, syns det kan tenkes at det er genetisk dette her så generelt Fedme er et okende problem 20% av barna i norge er overvektige og kan få probølemer, men er det bare foreldrenes feil, jeg mener vi kan sporre om det barna sitter her på skolekjøkkene og tegner mat i verdens rikeste land i stenden for og lage det, kan di lere nok om kosthold da? jeg har et intryk av at vi lerte mer om det da vi var sma en barn i dag, en 12 åring bor jo vite va som er sunt og spise om den er sulten mener jeg hvertfall for og ta et eksempel, jeg hadde en kamerat som var like gammel som meg, han hadde mye søsken, i det hjemmet var det ikke for mye grensesetting pa ting som ikke var veldig viktig, mat fikk barna spise om di var sultne og kunne finne seg nar som helst fra om trent de begynte på skolen, ingen av dem var overvektige, di fant seg grovbrod og frukt om de var sultne og spiste sunt, så det går an og lere va som er sunt En annen ting til det med omsorg situasjon, sa mener jeg det er mange ting som spiller in her, omsorg er ikke et rasjonelt begrep, det ser vi i barnevernsaker, vi vet om saker der barnevernet blir kritisert for ikke og gjøre noe, eller vi vet om folk som for beholde barna selv om noen mener det er mangler ved hjemmet, dette er fordi at en del mangler i seg sel ikke gir omsorgsvikt, eller at omsorgen, kjerligheten, omtanken mellom barn og foreldre er sa stor at det er mer skadelig for barnet om det flyttes en om det blir, dette viser at det er mange ting man ma ta hensyn til Her er det snakk om en tolv år gammel jente, og jeg mener at vis man har fulgt barnet over tid og ikke griper inn før da, så er det litt droyt og be om det mest alvorlige, for og ta et eksempel siden jeg kjenner litt til problemene her i en kommune her i omradet så tok barnetvernet omsorgen for to barn pa 10 og 12 ar og flyttet dem i fosterhjem fordi de mente at hjemmet ikke fungerte bra nok, et år senere fremmet barnevernet og foreldrene felles sak i fylkesnemda om tilbakeføring til de biologiske foreldrene fordi de ikke knyttet seg i fosterhjemmet og fikk det bra, det viser at det er en risiko her og at det ikke er sikkert at et barn for det bra i et fosterhjem sel om foreldrene ikke er bra nok med grensesettingen, man kan jo tenke på di problemene et barn kan få av og miste dem som har vert omsorgspersoner så sent jeg mener det bare må vere i di sakene der det er veldig alvorlig omsorgsvikt at barnevernet skal få plasere et barn så sent jeg ser helt klart problemet med at et barn er slik overvektig og di problemene det kan få det er ikke smatterier, men likevel, er det sikkert at det far det bedre i fosterhjem, jeg mener barnevernet her maa vurdere di psykiske problemene hun ka få opp mot di fysiske og velge det som i sum gir et best utgangspunkt det er ikke let det er det jeg mener generelt, det kan jo ligge andre ting under her, men vis det ikke gjor det syns jeg det er rart, man kan reagere på at det kommer i media, men jeg syns det er lit greit i og med at dette er et problem og vis det kan bli følgen at barnevernet kan ta barna pa grunn av det så er det en advarsel, uanset så mener jeg saken har mest i media og gjøre om de vinner da bør vi ha en samfunsdebatt kan egentlig skjonner at barnevernet tar dette til fylkesnemda, da får di en uavhengig vurdering, om du taper haper jeg di ser på saken på nytt for di tar den videre Det er vel det jeg kan si, men jeg tror jeg vil reagere lit vis barnevernet taper saken og anker med en gang hilsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå