Gå til innhold

Step1/Aerobic1

brumma*

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp begynt å trene (sykler/løper), men har funnet ut at jeg kommer til å bli gal hvis jeg ikke får noe å veksle på med. Jeg har sett at treningssenteret mitt tilbyr Step og Aerobic og har skjønt at "1" vil si at det er ganske basic. Men hvor vanskelig er det egentlig? Kan jeg klare å gjennomføre en sånn time på tross av dårlig kondis og koordinasjonsevner? (Og uten å skjemme meg fullstendig ut.... :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Deception

Du bestemmer jo intensiteten selv, så hvis du ikke er i katastrofalt dårlig form, ser jeg ingenting som hindrer deg i å forsøke. 1-er-timene introduserer alle trinnene du trenger, så er en fin plass å starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes step 1 og aerobic 1 er helt greie timer. Men det kan jo komme an på hvor vanskelig program instruktøren har. Hvis du går på samme time hver uke, vil du etterhvert lære deg programmet og du vil merke at det er lettere og morsommere for hver gang! Jeg synes step er gøyest, kanskje fordi koordinasjonen min ikke er på topp og da er det lettere å forholde seg til stepkassen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du problemer med koordinasjonen, som vel de aller fleste får i begynnelsen, så lar du bare armene være og konsentrerer deg om fotarbeidet. Armene kan du så begynne å ta med etter hvert som føttene kan sitt utenat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mysan har helt rett her, la armene henge til du har lært trinnene!

Og en 1-er time er time for nybegynner, så når instruktøren ser det er nye der, skal den ta hensyn! Man skal jo ha program nybegynnere skal få til. Men ikke fortvil om du ikke får til alt de første gangene, alle har begynt en gang!!

På 1-er timer har jeg også lært at det ikke skal være så mye snuing, altså blir du ikke plutselig stående med ryggen til instruktøren, men 90 grader kan nok forekomme. (Vet ikke om alle praktiserer dette, men regner med de gjør det på kjede-sentre ihvertfall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Step 1 går helt fint. Jeg er elendig på koordinasjon, men fikset step 1 ganske greit etter de første 3-4 gangene. Første gangen ble det jo en del feilstokking av ben (og etterhvert armer) men etterhvert tok det seg godt opp. Aerobic har jeg et litt dårligere forhold til, men det skyldes sikkert at jeg er kjemisk fri for rytmesans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar! :) Da satser jeg nok på Step, ihvertfall i første omgang. Jo mindre koordinasjon og rytme som kreves, jo bedre! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare oppfordre deg til å ikke gi opp! Det er ofte vanskelig første gang (umulig?), men du kommer til å klare det uka etter. Det er rart hvordan beina må lære seg til sånne trinn, og plutselig sitter det. Jeg er selv instruktør på 1. nivå, og ser at mange gir seg for fort. Det skal være litt vanskelig, ellers blir det for kjedelig neste gang.

Lykke til da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips: Ikke still deg bakerst. Det er bedre å stå litt lenger fram, slik at du ser læreren bedre. Mange begynnere stiller seg bakerst fordi de føler seg klønete, men der ser du mindre og mister konsentrasjonen lettere. Ellers så vil du etter hvert lære deg grunntrinnene, som basic, break point, tap, top osv. så til slutt så skal du se at du kunne gjennomført en time i blinde bare ved å høre på "kommandoene" ;) Så legg merke til dem også. Og konsentrer deg om beina i starten, som det er sagt her. Armene er det bare å slenge med når du kan beina utenatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, takk for tips! Jeg har ikke kommet meg på Step enda, men jeg skal definitivt prøve. Supert med gode råd! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...