Gå til innhold

Venninnen min på 16 er gravid


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er veldig stor forskjell på 16 åringer. Noen kan klare morsrollen, andre ikke. Denne venninnen din høres ikke spesielt moden og voksen ut. Jeg syntes du skal gi beskjed til noen voksne, en gravid er ikke noe som lar seg skjule uansett. Dette ansvaret er for stort til at du skal være den eneste som vet om det. Hun trenger hjelp og rådgivning fra voksne mennesker.

Når det gjelder graviditet og strekkmerker så er dette et skrekkeksempel. Jeg har født to barn og har faktisk ikke et eneste strekkmerke på magen. På rompen fikk jeg et par, men det er så mange år siden at de nesten er usynlig. Trening etter en fødsel er viktig, men dette må gjøres på en trygg og sunn måte.

Kvinnekroppen er skapt for å føde barn, de aller fleste går igjennom graviditet og fødsel uten problemer eller mèn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Yuck... :-?

Jeg skal aldri ha barn i hvert fall..

:sjokk::lol:

Ble kvalm, jeg..

Når jeg ser slike bilder priser jeg meg lykkelig over at jeg aldri skal gå igjennom noe slikt.

Strekkmerkene så ut som blodige arr etter kniver.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dinas bok

jeg skjønner ikke fokuset her?!

Det går virkelig ikke ann å sette opp mot hverandre strekkmerker og babyer/barn!

Perser: Skal ekle føde-relaterte bilder være det avgjørende for hva denne stakkars jentungen skal velge? Hvor overfladisk og grunn kan man egentlig bli her inne?

Selvfølgelig må denne jenta få hjelp av voksne ansvarsfulle mennesker som ser litt lenger enn hvorvidt hun risikerer å få røde striper på rumpen/magen!

Skjerp dere, jenter!!

Og til deg som priser deg lykkelig over at du ikke kan få barn, pga strekkmerke-faren og andre uhumskheter:

Jeg har to barn, er 176, 61 kg, faste bryster, glatt hud uten strekkmerker el. annet, et underliv uten arr, et fantastisk sexliv, går til hudpleie hver 6. uke, høyere utdanning enn deg, og på toppen av det hele: to fantastisk vakre og intelligente, søte og snille barn som beriker meg på måter du ikke aner er mulig! Jeg er rik, du er fattig, kjære deg... En så ekstrem selvopptatthet og egoisme er ikke forenlig med barn, så du bør være glad du "slipper" dette!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til gæsterne

jeg er også imod abort men i dette tilfelde virker det som om at det ufødtebarn har det bedst med ikke at komme til verden ser ikke ud til at denne mor på kun 16 har lyst til barnet på de rette premisser men gør som en hevn er det noget at byde et barn ????????????

det synes jeg er umenskeligt men vi ser alle på ting forskelligt

jeg har født 4 stk og har ikke et eneste mærke på kroppen men ofte er det en god ide med skræk propaganda faktisk er jeg for at alle jenter og gutter skulle få udleveret en dukke baby i 10 klasse eller første år på vidregående i 14 dage det ville være meget effektivt er jeg sikker på det har fungeret supert i usa hvor det praktiseres i hvisse stater...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag är väl inte den som brukar jubla när 16 åringar är gravida men det här är... En 16 åring som önskar sig barn för att hämnas på sina föräldrar? som ska äta mindre och träna mer för att inte förstöra sin slanka figur?? Ledsen fairytale, men din vänninas barn kommer få det tufft om hon/han blir född.

OM ni din vännina bestämmer sig för att behålla barnet får vi hoppas att både hon och barnet får hjälp genom graviditet och under de första åren så de båda får tillräcklig med näring och en trygg tillvaro. Kanske det, men hjälp, kan bli vad din vänninna behöver för att komma tillrätta med sina egna problem med mat, rök, alkohol och narkotika. Kanske... vi får hoppas det, alternativet är ledsamt. Risken är att hon förstör både för sig och sitt barn och att det blir omhändertaget.

det är ett svårt förtroende du fått. Var en god vän och försök hjälpa henne i vilket beslut hon än tar. Hjälp henne att hitta någon att prata med, någon som kan hjälpa till.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at før noen kritiserer Fairytale for det hun har gjort i denne saken bør man huske på at hun ikke er så gammel. Her sitter vi med erfaringer i bøtter og spann' date=' men tenk tilbake på da vi var tenåringer - visste vi alt da ? Synes det er fint at hun spør om råd på sidene her.[/quote']

Amen.

Veldig bra poeng Hilde K S!

Det er lett for å glemme at noen av dem man diskuterer med her inne er veldig unge og har lite erfaring. Vet jo om det, men når man ikke ser folk man "prater" med er det alikevell lett å glemme.

Man blir klokere med årene, men ikke søren om jeg ville inrømme det når jeg var 18..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva skal man si...?

At en 16-åring blir gravid trenger slett ikke å være en tragedie, det kan gå meget bra. Det vet jeg av egen erfaring. Men: det har jo noe å si hva slags innstilling 16-åringen har til hele graviditeten og den påfølgende tiden. Joda, selvsagt kan det hende at hun etterhvert får en forståelse for hva det egentlig vil si å få barn, kanskje hun blir overveldet av varme morsfølelser etter fødselen og blir en "mønstermor".. Men hva er oddsene? Sånn egentlig?

Jeg liker ikke abort, om noen ber meg om råd vil jeg vanligvis fraråde det. Men i dette tilfellet.. :-?

Noen reagerer på at strekkmerker og "fæle" ting rundt fødselen skal brukes som propaganda. Vel, jeg vet nå ikke helt. Unge jenter er opptatte av utseendet. Og dersom slike bilder er nok til å avskrekke dem totalt, ja da var de vel tydeligvis ikke klare for oppgaven heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Blir ikke slike skrekkbilder og vidoer brukt i forebyggende arbeid mot tenåringsgraviditet? Og de som jobber med slike forebyggende tiltak er jo eksperter på dette så helt på jordet kan det ikke være.

Men jeg synes det er tåpelig av deg Fairytale og sutre over at hele ansvaret blir lagt på deg. Endel av det å være venninne er å støtte samt hjelpe de på riktig vei når de er ute å kjører.

Så Fairytale- ta kontakt med de som har ansvar for henne og fortell dem hva hun har fortalt deg- ender hun opp som ung mor med ett narkoskadet barn og en voldelig barnefar har du endel av skylden- husk det! Hun er ung og hun trenger din hjelp Så nå må du være den voksne.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
En så ekstrem selvopptatthet og egoisme er ikke forenlig med barn' date=' så du bør være glad du "slipper" dette!![/quote']

Jeg ER glad. Men jeg er ikke noe særlig til egoist å være er jeg redd. Kanskje det er noe jeg skulle jobbe litt mer med.

Så mens Dina drukner i sin egen liksom-verden kan vi kanskje gå tilbake til debatten??

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dinas bok
Blir ikke slike skrekkbilder og vidoer brukt i forebyggende arbeid mot tenåringsgraviditet? Og de som jobber med slike forebyggende tiltak er jo eksperter på dette så helt på jordet kan det ikke være.

Nei! Hjelpeapparatet benytter ikke virkemidler med fokus på slike ting når de forsøker å hindre at tenåringer blir mødre...

Over til debatten:

Jeg syns heller ikke det er noen god idè at denne jentungen blir mamma;

men jeg reagerer på at folk som ikke kjenner forholdene kommer med "gode råd" til en usikker og fortvilt venninne angående hvordan hun skal "lure" venninnen til å ta abort!!

Fayritale: Det kan bli vanskelig å leve med at det var du som fikk henne til å ta abort! Det du kan gjøre er å være en venn og høre på henne, støtte henne gjennom denne vanskelige perioden.

Når det gjelder å ordne opp for jenta, må hjelpeapparatet rundt henne gjøre den jobben (og det skjer ikke ved hjelp av trussler om cellulitter, strekkmerker og annet forferdelig), de er kompetente og bør vite hva som må sies og gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dinas bok
[så mens Dina drukner i sin egen liksom-verden kan vi kanskje gå tilbake til debatten??

Milla

Drukner? Liksomverden? Skjønte ikke dette, jeg! På hvilken måte har jeg sporet av fra debatten? Og hva i mitt innlegg får deg til å tro at jeg er i ferd med å drukne i min egen liksomverden? Tenker du på min beskrivelse av mitt liv/min kropp som mor? Ja, det er så bra at det er nesten som om det skulle vært på liksom!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Perser*

Dina, hvem er du som kommer her og tror at du er så mye smartere enn alle andre??

Og hvorfor i all verden tror du at dine råd er så mye bedre? Og hvorfor i all verden skryter du om deg selv i denne tråden?

Nei deg skjønte jeg meg ikke på i hele tatt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dinas bok

Jeg er som deg, Perser. En som skriver min mening om saken. Noen her mener at Fayritale skal overtale venninnen sin til å ta abort ved hjelp av skremselspropaganda om strekk-merker og vonde fødsler. Jeg mener at det er et altfor stort ansvar å ta på seg for en ung jente og at F heller bør gå inn for å gjøre det (jeg mener) hun kan; være en god og støttende venninne i en vanskelig og vond tid.

Jeg gjentar: jeg syns heller ikke det høres bra ut at denne jentungen skal bli mor, men jeg er uenig i noen av rådene F får her.

Håper det er greit at jeg er med i debatten?

Når det gjelder selvskrytet mitt, så var det en gest til en bestemt bruker (burde vel sendt via pm). Denne brukeren er ikke så verst på selvskryt selv, så jeg gidder ikke å legge noe i mellom!

Jeg har ikke for vane å skryte av meg selv, jeg synes ikke at jeg er spesielt fantastisk, men når noen skriver at de jammen er glad de ikke skal ha barn, fordi man blir så stygg på rumpen og magen av det, da får jeg trang til å komme med en liten motvekt.

Det er vel ikke meningen å skremme folk vekk fra å ønske seg barn her heller, vel?

Ikke vær irritert, da Perser. Skal slutte å skryte av meg selv jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤_Fairytale_¤

Som Starya sier, hvis noen strekkmerkebilder skremmer henne nok til å ta abort, kan hun ikke ha særlig lyst på barnet.. Har ikke snakket med henne siden hun sa det, har ikke hatt tid.. Men jeg ser henne sikkert på mandag. Tenker at jeg skal prøve å huke tak i henne da. Jeg vil ikke at hun skal ta abort hvis hun virkelig vil ha barnet for riktige grunner. Men jeg vil prøve å påvirke henne hvis den eneste grunnen til at hun vil ha det er at da kan foreldrene bli sure..

Jeg prøver å støtte henne så godt jeg kan, men hun har nettopp flyttet tilbake til Oslo, og vi har akkurat begynt å gjenoppta kontakten.. Da kan ikke jeg bare late som jeg kjenner henne ut og inn, slik jeg gjorde før, og kan heller ikke leke moren hennes..

Alt står på henne, jeg kan bare prøve å gi henne litt tips på veien..

Takk for råd og svar hittil..

Er fortsatt usikker..

Hva hvis hun reagerer med å hate meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forstår at du er i en vanskelig situasjon. Der er mellom barken og veden i denne saken......du skjønner at hun egentlig ikke bør få det barnet ...og at du bør gjøre noe - men på den andre siden er re3dselen for å miste henne som veninne....at hun kan komme til å hate deg. Og jeg skjønner godt at det får deg til å tvile på hva du bør gjøre ....

Jeg er en av de som mener at det skader ikke å male saken litt avsrt....fortelle om morgenkvalem, bekkenløsning, smerter , strekkmerker ...hva om det blir kolikkunge ? - ikke soving - bare gå rundt og bære på en baby som vræler og har det vondt. Det er ikke nødvendigvis noen dans på soser å bli gravid - ei heller å få et barn. Man skal være innstillt på dette. Hva når barnet er kommet? Da blir hun bundet på hender og føtter av denne lille som trenger henne 110% døgnet rundt. Og å ha baby er mer enn å kle de opp i pene klær og å trille de rundt i en pen vogn mens de sover og sover . Det er gråt , lange våkenetter, smerter i morens kropp mens hn går gravid, og ved fødselen. Man bli fortvilet når de ikke vil spise , når de får tenner og gråter mye, man på ta drittbleier og rekne med å bytte på ungen fra ytterst til innerst ... :-? ja likegodt bade den for å få den ren .......

Man skal være moden for å greie dette. man skal virkelig ønske seg ungen! man bør ha familie og venner som kan støtte og være til avlastning og komme med råd. Det er ansvar for et helt nytt liv man får. Et lite barn som under de riktige forhiold kan vokse opp og bli et veltilpas og bra menneske ...........men under dårlige forhold ..... :cry: Man skal hjelpe til i medgang og motgang til de er voksne - ja når de er voksne også ! (hender ofte at jeg hiver meg over telefonen ..."maaammmmaaaaa" *ler*)... man må lese om stell av spedbarn, psykologi, oppdragelse og grenser ...hvordan støtte de og få de til å utvikle et godt selvbilde og selvfølese ....hvordan utvikle deres empati( evne til medfølelse og omtanke ) man trenger PENGER dvs man trenger en JOBB - og da selvsagt en UTDANNELSE for å i det heletatt få en jobb......hun begynner i feil ende ....har jo ingen av de tingene.

Jeg ser ikke noe i veien for å påpeke disse tingene. Fortelle om slitet og strevet ....hvis det kan få denne 16 åringen til å tenke seg om to og tre ganger - så har man iallefall prøvd! kanskje er det strekkmerkene som får henne til å bestemme seg for å ikke beholde ungne - men uansett så har man da klart å ungå at hun setter et lite barn til verden - når hun ikke er skikket til å ta hånd om det.

man skal ha barn fordi man ønsker seg de ..ikke for å heven seg på foreldrene....

Er helt enig med det som en annen skrev om de dukkene ....det burde vært slik på ungdomskolen at de fikk hver sin dukke som de måtte stelle riktig og være snill med i to uker ....det hadde nok vært effektiv prevensjonstrening ......! husker dere bigbrother ...der slet de med dukkene ....mye gråt og opp om nettene ....

Da jeg gikk på helse og sosial hadde vi mye om stell av spedbarn ...og fikk se videoer...halvparten av jentene hade såååå lyst på unge etter på ...*ler*...derfor fikk vi i neste time se videoer om fødsler ...og jeg kan love dere ...de samme jentene var da bestemte på å VENTE ! ....det var sterke bilder ...og vi fikk også se tiden etterpå med gråt om nettene og hvor krevende det var .... Læreren lo hun da hun såg reaksjonene våre ...Det hadde vært en meget effektiv prevensjonsundervisning . :wink:

Jeg mener også som de andre at du skal snakke med de som har ansvaret for henne ...du trenger ikke si direkte ut at hun er gravid ..men hinte til de ....slik at de kan gå til henne og hale det ut av henne. De må få vite det .....hvis det går for lang tid så får hun ikke tatt abort heller ....

jeg er sånn midt i mellom når det gjelder abort /ikke abort .....har egentlig ikke tenkt så mye over det ..men i dette tilfellet så mener jeg det beste er abort .....hadde hun vært eldre og hatt utdannelse så kanskje det hade vært annerledes ...men i og med at hun har det vanskelig og har slitt med narkotika( håper jeg husker rett nå) ...så stiller det seg annerledes ...

Lykke til Fairytale !!!

Synes det er bra jeg at du kom hit og spurte om hjelp . Håper at du greier å finne ut hva du bør gjøre ....

Og selv om hun ender opp med å hate deg etterpå - og det sikkert er tøfft ...så har du i alle fall gjort noe for å hindre at hun får barn av de grunner som hun har nå.

*klemmer fra meg*

(og sorry skrivefeil folkens ..rekker ikke lese korrektur nå - har brukt evigheter på dette innelgget ..) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dina - jeg forstod hva du mente - og er hjertens enig med deg.

Akkurat der er det en enorm forskjell på de som har barn og de som ikke har barn - egoisme. Når man får barn så innser man at det er noe som er viktigere enn "meg".

Perser - du må da tåle at noen sier deg imot ! Dina påstod aldri at hun var smartere enn dere andre - hun bare mente at den type "skremselspropaganda" som du kom med her ikke var den rette måten å få henne til å endre mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Perser*

men når noen skriver at de jammen er glad de ikke skal ha barn, fordi man blir så stygg på rumpen og magen av det, da får jeg trang til å komme med en liten motvekt.

Dina, jeg føler at det er akurrat det som hjelper når det gjelder små jenter som ikke vet hva de går til! Jeg må si at jeg liker faktisk ikke at folk tar abort! Snaket ikke med søsteren min på mange mnd pga hun tok abort! Men hun er jo i en helt annen livssituasjon enn denne jenta her, og søsteren min er trossalt 10 år eldre!

Jeg har ei jenta sjøl, og er gravid med nr 2, kunne aldri tenke meg å ta abort pga slike grunner som å ha vondt og få strekkmerker eller noen andre grunner!

Men det finnes folk som faktisk tenker anderledes og ikke vil bli gravid og føde for det gjør vondt og man ødelleger kroppen sin! Og jeg regner med en 16åring som sliter med kroppen sin og spiser lite for å ikke "ødellege" kroppen sin, tenker også slik!

Men uannset, når det gjelder at ett barn vil ha barn pga hevne seg på foreldre. Det er jo ikke foreldre som ska være mamma til babyen! Og når jenta tror at hun klarer å ta hevn på den måten, så tror og håper jeg at hun blir skremt av slike bilder!

Og slik F forteller, så har jenta store problemer! Og er 16år! En 16åring vet best og tror at hun har all verdens med erfaring! Så tror jeg at slike bilder kommer til å hjelpe stakkas jenta, og kanskje hun går selv til legen!

Og kanskje hun tenker seg godt om neste gang hun ska ha sex etter denne episoden!

F, hva du enn måtte velge å gjøre, så husk hun er venninen din, og om du gir henne råd så betyr ikke at hun kommer til å hate deg, for venner gir hverandre råd! Om du velger å si til noen andre at hun er gravid, så kanskje venninen din ikke forstår det nå, men hun kommer nok til å forstå det senere i livet!

Men jeg er syk så jeg gidder ikke å si så mye for jeg ramler ut av tankene mine hele tida, og det er stress å tenke så mye med feber og vond hals og vond kropp, så ska jeg slappe av og drikke te og håpe å bli frisk snart!

Ha en fin dag alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...