Gå til innhold

Venninnen min på 16 er gravid

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Alt står på henne, jeg kan bare prøve å gi henne litt tips på veien.. Takk for råd og svar hittil.. Er fortsatt usikker..

Hva hvis hun reagerer med å hate meg?

Jeg synest du har en flott innstilling til det jeg. Du har helt rett, det er opp til henne. Og jeg tror ikke hun vil hate deg for det. Fortell henne at du er der for henne, men at det er hennes valg. Dersom hun blir sint på deg, så tror jeg det kommer mer av usikkerhet og at hun er redd. Enn at hun faktisk er sint på deg eller hater deg. Sånn som jeg forstår det, så er det bare du som vet dette? Og da er det nesten naturlig at eventuelt sinne som kommer blir rettet mot deg.

Si til henne at det blir mye enklere for henne dersom hun involverer voksne i dette her. Du kan og`si at du synest situasjonen er vanskelig. Jeg vet ikke om hun ser på deg som "den kloke" som alltid kommer med den rette løsningen :wink: , men det at du faktisk viser henne at du ikke vet alt, det kan kanksje gjøre henne litt sikrere? Er lett å legge alt over på en person som virker veldig trygg.

Forøvrig, jeg såg heller ikke noe galt i innlegget til Dina :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ¤_Fairytale_¤

Tja.

Jeg er ikke akkurat kjent for å være den smarteste i venneflokken jeg heller.

Men jeg er den som tar tak i problemer istedenfor å la de ligge.

Men jeg vet bare ikke helt hvor jeg skal begynne.

Det er jo så mye som skjer med henne.

Hun flyttet til moren sin laaaangt fra Oslo fordi faren var voldelig. Så begynte moren med narkotika, og fikk henne inn i helvetet. Så flyttet hun tilbake hit til Oslo, og begynte på skolen her igjen. Hun møtte meg og fortalte alt. Alt gikk fint. Så var det en dag hun kom litt for sent hjem, fem istedenfor fire, og han dyttet henne ned trappen og slo henne. Kastet klærne hennes ut av vinduet osv. Og da rømte hun til kjæresten sin, også ringte de instutisjonen. Og der har hun vært siden. Så kom hun på skolen igjen i forrige uke, og forklarte at hun var gravid. Vi var to der, men hun andre sa ingenting, hun bare så ut som et stort spørsmålstegn. Hun vil heller ikke blande seg siden hun ikke kjenner henne. Men jeg ser henne nok i morgen, men jeg vil ikke begynne å nevne strekkmerker, fødsel og endeløse netter med gråting enda. Vil heller få vite hva hun føler først. Kan jo være hun allerede har forandret mening. Og sånn som hun holder på, så tror jeg nok barnet blir spontanabortert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.

Jeg er ikke akkurat kjent for å være den smarteste i venneflokken jeg heller.

Men jeg er den som tar tak i problemer istedenfor å la de ligge.

Men jeg vet bare ikke helt hvor jeg skal begynne.

Det er jo så mye som skjer med henne.

Smartest og smartest, en trenger ikke å ha verdens høyeste iq, det viktige i denne sammenhengen er eq (sosial intelligens). Og det virker jo som denne jenta ikke har omgitt seg med personer som har verken iq eller eq. Det at du er den som griper fatt i problemene er en kjempe flott egenskap. Men klart det kan jo bli slitsomt i lengden for deg også.

Om du treffer henne i morgen, så spør henne om hvordan det går med henne. Få henne til å snakke istedet for at du messer ivei om abort og strekkmerker. Det kan jo være hun har tenkt også. Selv om en er 16 så KAN en jo tenke de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤_Fairytale_¤
Det kan jo være hun har tenkt også. Selv om en er 16 så KAN en jo tenke de også.

*ler*

I hennes tilfelle vet jeg ikke.. Jeg tror hun røyker et eller annet før hun drar på skolen, sånn at hun er "fjern" hele dagen. Hun ser i hvert fall ikke helt bra ut. Jeg synes ikke noe om det, men hun har tross alt vært venninna mi i kjempemange år, og det er trist at det har blitt sånn. Det er jo ikke bare hennes feil.

Men, ja.. Over til temaet. Jeg skal snakke med henne i morgen hvis jeg får tid. Kan jo være kjæresten hennes har tenkt litt også. Selv om jeg tviler sterkt.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes synd på denne jenta. Men jeg lurer på en ting, hun bor på instutisjon nå forstår jeg. Men ser ikke de at hun røyker et eller annet? Jeg synest de burde gripe fatt her jeg. Eller lærerne på skolen. Nuvel, det kan jo være de forsøker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤_Fairytale_¤

Nei, ingen gidder å bry seg med det.

Her hvor vi bor får man vanvittig dårlig oppfølgning av lærerne.

Hvis de ser noe som er imot reglementet, skriver de bare ut en melding som gis til eleven, som får beskjed om å gi den til foreldrene. De krever ikke underskrift eller noe, og de fleste gidder jo ikke vise den hjemme når de kan komme unna med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:evil: Jeg blir sint på vegne av denne jenta. Jeg kan nesten forstå at hun velger som hun gjør. Når voksne mennesker som jobber innenfor skolevesenetomsorgsvesenet ikke bryr seg hvorfor skal da en 16 åring gjøre det. Hun gjør vel bare det hun tross alt er "opplært" til, å gi faen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen gidder å bry seg med det.

Her hvor vi bor får man vanvittig dårlig oppfølgning av lærerne.

Hvis de ser noe som er imot reglementet, skriver de bare ut en melding som gis til eleven, som får beskjed om å gi den til foreldrene. De krever ikke underskrift eller noe, og de fleste gidder jo ikke vise den hjemme når de kan komme unna med det.

Og de kaller seg lærere,trodde de skulle gå foran med ett godt eksempel jeg.

Har fulgt med tråden din Fairytale og mener du har gjort det du kan.

Du kan også gi ett anonymt tips til barnevernet om at du er bekymret for jenta og at hun venter barn.Hun er ikke mer enn ett barn selv,og er ikke moden til å få barn selv enda.Iallefall ikke når det er snakk om hevn til hennes foreldre.

Gir deg en oppmuntrende klem,føler at du trenger det.

Ønsker deg lykke til.

koldbruna :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sånn som hun holder på' date=' så tror jeg nok barnet blir spontanabortert.[/quote']

Eller det blir båret frem og født og kommer til denne verden med abstinenser etter alt moren har puttet i seg (dersom hun fremdeles gjør det)....har dere sett den dokumentaren om de små babyene som gråt og hadde abstinenser? Den har gått noen ganger men det er sikkert et par år siden. Husker de stod og holdt på en liten tass ...og lot ham se mot en hvit vegg......det har brennt seg fast på minnet ....de greide ikke roe ham /henne ellers...

Smerter hadde de også, og i noen tilfeller måtte de settes på små doser slik at de kunne avvennes .....Selv om de ventet i det lengste med dette da.

Den kan også få hjerneskade , eller fysiske defekter ved misbruk av stoffer og alkohol.....

Tenk å komme til verden slik ....si dette til henne ...kanskje det får henne til å ta seg sammen i det minste ....

dakal beibis .......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Virgo, den dokumentaren husker jeg. Barna klarte ikke å behandle inntrykk som syn, lyder og berøring (!) og ved å holde denm mot en hvit vegg fikk de roet litt ned.. Misbruk av div. midler i svangerskapet kan også gi adhd, og det er mange foreldre med den rette innstillingen fra begynnelsen av som sliter tungt med adhd barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør tipse instutisjonen/barnevernet/de som har ansvaret for henne. Slike folk kan ikke få barn!

Dette er det eneste og det riktige du kan gjøre. Snakk med en fortrolig som du stoler på - og tenk på den stakkar ungen.....kanskje venninna de vil takke deg senerer.......

.............dette kan jo faktisk være et rop om hjelp, fra jentas side.... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg sa "slike folk" mente jeg ikke noe nedsettende om venninnen din. Jeg mener bare at det er klart og tydelig at hun ikke er moden nok til å ta vare på barn, og hun er i en situasjon som gjør at hun heller ikke har gode nok forutsentinger for å gjøre det.

Hun trenger hjelp til å håndere dette her, og det beste er fagpersonell.

Eller får du bare støtte henne så godt du kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Du bør informere barnevern eller de som jobber der hun bor. Er ellers enig med de som skriver at du ikke skal pushe på for at hun tar abort. Dette er for alvorlig til at du kan ha noe ansvar og deltagelse. Vær en god veninne for henne. Det vil hun trenge uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OI ! :o Er hun gravid for femte gang? Da må det være noe alvorlig galt et sted .....lærer hun aldri? PREVENSJON .....*sukker litt oppgitt*...... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er mange her som mener at ¤_Fairytale_¤ skal kontakte barnvernet. Jeg er ikke nødvendigvis uenig i det. MEN det kan være litt tøft det og`da. Det er ikke bare, bare å være den som skal "redde verden". Først og fremst snakk med jenta, og se hvordan hun har det. Om hun ikke har fortalt det til noen voksne så kan du foreslå for henne at hun snakker med de voksne på institusjonen. Det er jo lett å legge alt ansvaret over på ¤_Fairytale_¤, men sånn som jeg ser det så svikter jo skole og omsorgsvesen denne jenta.

Men forresten, er du sikker på at hun har vært gravid 5 ganger? For sånn jeg har forstått poenget med angrepillen, så er det for å forhindre at et egg ikke skal kunne feste seg. Og det er jo faktisk modent gjort av henne å gjøre det. Er ikke alle voksne og "liksom fornuftige " som spiser angrepillen etter et ONS.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤_Fairytale_¤

Hun har sagt til meg at hun bruker angrepillen som et prevensjonsmiddel. Fordi hun ikke vil gå på pillen, og han ikke liker å bruke kondom. Denne gangen funka visst ikke angrepillen. Ja, hun har visst blitt gravid fem ganger, men tatt angrepillen.

Hun får allerede hjelp fra den instutisjonen, hva er da vitsen med å blande inn barnevernet? Kan ikke skjønne at de kan gjøre mer enn å ødelegge for henne enda mer.. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Diskusjonen om hvorvidt hun bør beholde barnet eller ikke er bent frem latterlig. Vi snakker om en 16 år gammel jente med narkotikaproblemer, spiseforstyrrelser, broket fortid, dårlig forhold til sine foreldre og som lever i ett usunt miljø.

Har folk sluttet å bruke hodet?

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...