Nurken Skrevet 12. januar 2007 #1 Del Skrevet 12. januar 2007 Har ingen! Finner noen på nett, men vet jo ikke om de er gode...Tar gjerne anbefalinger fra dere. Elsker sånn brownie-lignende kaker, eller mørke sjkoladekaker som er kompakte og saftige...Tips??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miri Skrevet 12. januar 2007 #2 Del Skrevet 12. januar 2007 jeg har to gode 4 egg 2 dl sukker piskes til eggedosis 200g kokesjokolade 200g smør smelt og avkjøl, rør inn i eggedosisen 2,5 dl mel 1ts bakepulver sikt inn i røren 225 grader, midt i ovnen ca 15 minutter. Kaken skal være flytende innerst. Sjokoladekake med gulrøtter 100g smør 150g mørk sjokolade 3 egg 4,5 dl sukker 3 dl hvetemel 1ts bakepulver litt salt 6dl finrevet gulrot Glasur 1 dl kremfløte 100g mørk sjokolade Smelt sjokolade og smør og avkjøl. Visp egg og sukker porøst og sikt inn de tørre ingrendiensene, rør inn sjokolade/smør og gulrøttene til sist. Ha røren i smurt form (ca1,5l) og stek nederst i ovnen på 175 grader i ca 60 min. Avkjøl kaken litt før du tar den ut av formen. Kok opp fløte til glasuren, ta av ovnen og tilsett kokosjokoladen. Rør om til den er smeltet. Ha på avkjølt kake. Denne er veldig god, men veeldig mektig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 12. januar 2007 #3 Del Skrevet 12. januar 2007 Min absolutt beste sjokoladekake må være denne: DJEVELSK SJOKOLADEKAKE 300 g usaltet smør 2 dl bakekakao 1 dl varmt vann 5 dl sukker 1 ts vaniljesukker 4 store egg 7 dl hvetemel 1 ts bakepulver 1/2 ts salt 2 1/2 dl melk Sjokoladekrem: 350 g mørk sjokolade 6 dl kremfløte Rør smøret luftig. Bland kakao og vann godt i en bolle. Ha sukker og vaniljesukker i smøret og rør det luftig. Ha i ett egg om gangen og rør godt. Tilsett kakaoblandingen. Bland i mel, bakepulver, salt og melk. Fordel røren i smurt, liten langpanne, jevn den ut på toppen med en slikkepott. Stekes midt i ovnen ved 180 grader i 35-45 min. La den avkjøles på rist. Kok opp sjokolade og kremfløte i en kjele. La den småkoke i 20 min. under omrøring til den har tyknet. La den avkjøles nok til at det går an å jobbe med den. Del kaken i to tvers over, og del deretter hvert av stykkene vannrett i to lag. Legg et stykke på et fat og smør på sjokoladekrem, legg på et nytt stykke og dekk med krem. (Du kan legge alle fire kakebunnene oppå hverandre, men om du ønsker å fryse den og spise den i flere omganger kan det være mer praktisk å ikke ha mer enn to lag.) Avslutt med et lag sjokoladekrem på toppen. Oppskriften sier liten langpanne, men jeg liker bedre runde kaker så jeg bruker en springform. Lar kaken bli kald og deler den i lag med sjokoladekrem i mellom. Fryse den funker veldig bra men den er så "rik" i konsistens at den ikke føles tørr selv etter fem - seks dager i kjøleskap. Med en eller flere kopper kruttsterk mørkbrent kaffe er dette så nærme sjokoladekakehimmelen jeg kan komme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 12. januar 2007 #4 Del Skrevet 12. januar 2007 Brownies 400 g mørk sjokolade 340 g smør 8 dl sukker 8 egg 4 ts vaniljesukker 5 dl hvetemel Smelt smør og sjokolade i en gryte på svak varme. Ha i sukker, egg og vaniljesukker og bland godt sammen. Rør i hvetemel. Hell røren i en stor langpanne. Stek ved 175 grader i ca 55 minutter. Mississippi Mud Cake 250 g smør 150 g mørk sjokolade 440 g sukker 2,5 dl varmt vann 80 ml kaffelikør (Tia Maria, Kahlua, Crème de Cacao) 1 ss kaffepulver 260 g hvetemel ½ ts bakepulver 25 g kakao 2 egg Bland smør, sjokolade, sukker, vann, likør og kaffe i en kjele. Rør over svak varme til sjokoladen smelter. Hell i en bolle og avkjøl 15 minutter. Sikt i det tørre og rør sammen, visp så inn eggene. Hell i en dyp 20 cm springform og stek ved 160 grader i ca 1½ time (i min ovn er 1 time nok, så test kaken underveis, den skal være litt rå inni). La stå 30 minutter før den avkjøles på rist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crianza Skrevet 13. januar 2007 #5 Del Skrevet 13. januar 2007 Her er oppskriften på det jeg synes er verdens beste sjokoladekake. Den er faktisk glutenfri også. Smaker best dagen etter steking når den har fått "satt" seg litt. http://www.meny.no/meny/meny/oppskrifter/t...article6250.ece Prøv den folkens Den er bare helt himmelsk Og ikke minst: Enkel å lage.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crianza Skrevet 13. januar 2007 #6 Del Skrevet 13. januar 2007 Oi, glemte å si at det alltid passer med noe ekstra godt i glasset ved siden av Prøv en god Recioto f.x. Tesauro eller Mas Amiel fra polet. Er perfekt match. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 13. januar 2007 #7 Del Skrevet 13. januar 2007 Her er oppskriften på det jeg synes er verdens beste sjokoladekake. Den er faktisk glutenfri også. Smaker best dagen etter steking når den har fått "satt" seg litt. http://www.meny.no/meny/meny/oppskrifter/t...article6250.ece Prøv den folkens Den er bare helt himmelsk Og ikke minst: Enkel å lage.... ← Denne har jeg også smakt, og den er nydelig! Chocolate Nemesis er navnet i kokeboken fra The River Café. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fjellsippa Skrevet 13. januar 2007 #8 Del Skrevet 13. januar 2007 (endret) Her er oppskriften på det jeg synes er verdens beste sjokoladekake. Den er faktisk glutenfri også. Smaker best dagen etter steking når den har fått "satt" seg litt. http://www.meny.no/meny/meny/oppskrifter/t...article6250.ece Prøv den folkens Den er bare helt himmelsk Og ikke minst: Enkel å lage.... ← Den må jeg prøve. Hvilken sort sjokolade bruker du i den? Har du prøvd å fryse den? Endret 13. januar 2007 av Fjellsippa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pecolaseyes Skrevet 14. januar 2007 #9 Del Skrevet 14. januar 2007 Her er oppskriften på det jeg synes er verdens beste sjokoladekake. Den er faktisk glutenfri også. Smaker best dagen etter steking når den har fått "satt" seg litt. http://www.meny.no/meny/meny/oppskrifter/t...article6250.ece Prøv den folkens Den er bare helt himmelsk Og ikke minst: Enkel å lage.... ← Forstod ikke helt det med vannbad??? Skal den ikke inn i ovnen? Så, kakeformen skal stå i et varmt vannbad? Hvor varmt må vannet det vœre? Beklager, men jeg har ikke lagd kake på den måten før, men det høres spennende ut. pecolaseyes Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crianza Skrevet 14. januar 2007 #10 Del Skrevet 14. januar 2007 Den må jeg prøve. Hvilken sort sjokolade bruker du i den? Har du prøvd å fryse den? ← Heisann. Jeg bruker sjokolade med 70% kakao, men du kan bruke 50% dersom du ikke vil ha den så mørk. Personlig synes jeg at det er best med høyt kakaoinnhold. Det finnes flere merker du kan bruke. Jeg har ikke prøvd å fryse den. Har liksom aldri hatt behov, for denne kaken går unna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crianza Skrevet 14. januar 2007 #11 Del Skrevet 14. januar 2007 Forstod ikke helt det med vannbad??? Skal den ikke inn i ovnen? Så, kakeformen skal stå i et varmt vannbad? Hvor varmt må vannet det vœre? Beklager, men jeg har ikke lagd kake på den måten før, men det høres spennende ut. pecolaseyes ← Vannbad betyr at kakeformen settes i ovnen i vannfyllt langpanne. Jeg pleier å fylle langpannen med varmt vann fra springen og sette kakeformen i. Forresten så har jeg et lite tips til: Ha bakepapir i bunnen av kakeformen og smør denne før du har kakemassen i Er mye enklere å få kaken ut av formen da. Kaken ser forresten dritlekker ut dersom du sikter litt melis over den kalde kaken og legger noen jordbær på toppen. Mmmm.... Fikk innmari lyst på denne kaken nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -eline- Skrevet 14. januar 2007 #12 Del Skrevet 14. januar 2007 Denne er veldig enkel og veeeldig god Fransk sjokoladekake 100 gram smør 100 gram kokesjokolade (gjerne 70%) 180 gram sukker 3 stk eggeplommer 2 teskje knust, frysetørret kaffe 90 gram hvetemel 3 stk eggehviter Smelt margarin og sjokolade ved svak varme. Ta kjelen av platen og tilsett sukker og eggeplommer. Rør godt og tilsett kaffe og mel. Pisk eggehvitene til hardt skum, og vend dem inn i røren til slutt. Hell kakerøren i en godt smurt 24 cm form, og stek den ved 180 grader på nederste rille i 25-30 minutter. til den er nesten gjennomstekt. (skal være litt "rå" inni). Avkjøl på rist, dryss på melis som pynt. Server gjerne med is eller krem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
celice Skrevet 14. januar 2007 #13 Del Skrevet 14. januar 2007 Her er oppskriften på det jeg synes er verdens beste sjokoladekake. Den er faktisk glutenfri også. Smaker best dagen etter steking når den har fått "satt" seg litt. http://www.meny.no/meny/meny/oppskrifter/t...article6250.ece Prøv den folkens Den er bare helt himmelsk Og ikke minst: Enkel å lage.... ← Denne har jeg lurt på å lage mange ganger, men ikke kommet så langt..... Hvordan er konsistensen? Lurer veldig på om det er slik dessertkake jeg pleier å kjøpe på italienske restauranter i London. Den er isåfall dødsgod! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest 1 Skrevet 14. januar 2007 #14 Del Skrevet 14. januar 2007 Denne er veldig enkel og veeeldig god Fransk sjokoladekake 100 gram smør 100 gram kokesjokolade (gjerne 70%) 180 gram sukker 3 stk eggeplommer 2 teskje knust, frysetørret kaffe 90 gram hvetemel 3 stk eggehviter Smelt margarin og sjokolade ved svak varme. Ta kjelen av platen og tilsett sukker og eggeplommer. Rør godt og tilsett kaffe og mel. Pisk eggehvitene til hardt skum, og vend dem inn i røren til slutt. Hell kakerøren i en godt smurt 24 cm form, og stek den ved 180 grader på nederste rille i 25-30 minutter. til den er nesten gjennomstekt. (skal være litt "rå" inni). Avkjøl på rist, dryss på melis som pynt. Denne er god...men jeg forstår ikke all denne kaffe-smaken som flere her vil ha i kaken. Selv pøser jeg kun på med kakao og mørk sjokolade. Server gjerne med is eller krem. ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crianza Skrevet 15. januar 2007 #15 Del Skrevet 15. januar 2007 Denne har jeg lurt på å lage mange ganger, men ikke kommet så langt..... Hvordan er konsistensen? Lurer veldig på om det er slik dessertkake jeg pleier å kjøpe på italienske restauranter i London. Den er isåfall dødsgod! ← Denne kaken er bløt i konsistensen, nesten som mousse i midten. Kan virke litt rå, men skal være slik Er skikkelig mektig konfektkake ja, og er nok slik som dessertkakene serveres på italienske restauranter Som du selv sier: Dødsgod !! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nurken Skrevet 16. januar 2007 Forfatter #16 Del Skrevet 16. januar 2007 TUUUUUUSEN TAKK for alle gode oppskrifter alle sammen!!!!! Suupersnille er dere :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GoldenGlow Skrevet 16. januar 2007 #17 Del Skrevet 16. januar 2007 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=246569 Denne, som jeg hadde lagt inn fra før på en annen tråd, er bare heeeeelt utrolig... men må lages èn dag i forveien for at den skal "synke" sammen, og bli kissete hard i midten! nam nam.. anbefales virkelig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampyra Skrevet 7. april 2007 #18 Del Skrevet 7. april 2007 Denne er veldig enkel og veeeldig god Fransk sjokoladekake 100 gram smør 100 gram kokesjokolade (gjerne 70%) 180 gram sukker 3 stk eggeplommer 2 teskje knust, frysetørret kaffe 90 gram hvetemel 3 stk eggehviter Smelt margarin og sjokolade ved svak varme. Ta kjelen av platen og tilsett sukker og eggeplommer. Rør godt og tilsett kaffe og mel. Pisk eggehvitene til hardt skum, og vend dem inn i røren til slutt. Hell kakerøren i en godt smurt 24 cm form, og stek den ved 180 grader på nederste rille i 25-30 minutter. til den er nesten gjennomstekt. (skal være litt "rå" inni). Avkjøl på rist, dryss på melis som pynt. Server gjerne med is eller krem. ← Nå står denne i ovnen! Gleder meg til å smake! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 7. april 2007 #19 Del Skrevet 7. april 2007 Siden denne tråden har kommet opp igjen, kan jeg nå bidra med en ny favoritt på sjokoladekakefronten: Nigel Slater's Very Good Chocolate Brownies (den første oppskriften i artikkelen). Ser at mengde bakepulver er falt ut - det skal være 1/2 ts. Ellers laget jeg kaken i 24 cm springform, og det gikk veldig bra - de færreste har vel en kvadratisk kakeform med kanter på 23 cm... Den aller beste brownies-varianten jeg har forsøkt - tung sjokoladesmak, og ikke overveldende søt. Men farlig mektig! Anbefales herved! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest beekeeper Skrevet 7. april 2007 #20 Del Skrevet 7. april 2007 Denne er veldig enkel og veeeldig god Fransk sjokoladekake 100 gram smør 100 gram kokesjokolade (gjerne 70%) 180 gram sukker 3 stk eggeplommer 2 teskje knust, frysetørret kaffe 90 gram hvetemel 3 stk eggehviter Smelt margarin og sjokolade ved svak varme. Ta kjelen av platen og tilsett sukker og eggeplommer. Rør godt og tilsett kaffe og mel. ← Denne lager jeg også, alltid suksess! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå