Gjest Innimellom gjest Skrevet 27. februar 2003 #21 Del Skrevet 27. februar 2003 Jr. fikk tollekniv som brukes på turgruppe i barnehagen i en alder av 5. Den er lynskarp, men han har til dags dato ikke skjært seg. Grunnen er ganske enkel: han har fått grundig opplæreing i at kniv er et godt instrument når den håndteres riktig. Den er et drapsvåpen når den brukes feil eller av feil person. At min sønn ikke fikk håndere kniv i en alder av 2,5 er fordi han ikke var moden nok til dette. Andre 2,5 åringer kan være moden nok. Dette er forskjellig fra barn til barn, og det blir vanskelig å diskutere fordi de fleste av oss tar utgangspunkt i vårt egen barn når det gjelder motorikk og modenhet. Sløv kniv er farligere enn skarp kniv fordi man legger mer kraft på en sløv kniv som da i form av kraften man bruker, være et farlig stikkvåpen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2003 #22 Del Skrevet 27. februar 2003 jeg er helt enig med Lottemor i denne saken, jeg for min del. I tillegg har jeg på min liste: sugerør (kan suge ut hjernen, etc), hårbørster og lignende (behøver vel ikke å forklare DEN, !!) Også forsøker vi å unngå sandkasser m.m. (alle vet jo hva som bor der..) Jeg syns også vi ansvarsbevisste mødre skal tenker LITT MER på hvordan venner har det hjemme. Ikkesant, jeg forsøker å holde en viss standard hoss oss; da er det ganske håpløst at venner har det støvete/rotete når vi kommer på besøk. De kunne da vise meg og prinsessa mi litt mer respekt enn som så, hun kan jo få i seg støv og bakterier og alt mulig, ikke sant. Jeg lurer på hva dere tenker på, dere mødre som lar barna holde på med disse knivene, og limpistoler og greier. Kanskje dere er så late at dere ikke gidder å hjelpe barna deres? Nei, min 9 åring får all den hjelpen hun trenger, både til liming, klipping og smøring av mat. Det er helt sikkert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dinas bok Skrevet 27. februar 2003 #23 Del Skrevet 27. februar 2003 Helt enig med Gjest her altså!! Hva er det dere tenker på?!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Perser* Skrevet 27. februar 2003 #24 Del Skrevet 27. februar 2003 Eneste kniven jenta mi bruker her er ikea platstikkniv, og smør kniv! Hun vet godt at det gjør vondt hvis hun kjærer seg, så hun våger ikke å ta i de andre knivene våres! Jeg har bare gooode kjøkken kniver! Så jeg har sjært meg mange ganger med dem, moren min måtte sys her når hun var på besøk.. glemte ut hvor fingren var hen! Det som er skummelt med skarpe kniver, man vet ikke at man har kjært seg for det begynner å svi! :-? Så jenta mi har sett meg og moren min få vondt, så hun vet at slike kniver som mamma har tuller man ikke! Men vi har sluttet med å si farlig til alt til jenta mi! Det var en periode vi sa det så mange ganger, at hun våget nesten ikke å gå ut for da var alt farlig trodde hun! Men nå hvis noe virkelig er farlig, feks springe ut på veien da sier vi farlig, men ellers så har vi sluttet å si farlig til alt! Nå har hun blidt så flink at hun vet selv hva som man kan leke med og ikke leke med! Hun har fått egen saks som hun klipper, men jeg gir henne ikke saks som man klipper håret med! Limpistol, våger hun ikke å ta i selv engang... Men man må se selv hva som føles riktig og ikke riktig, noen barn kan håndtere og vil gjøre det, og noen vil bare ikke og er ikke moden for det! Min tilfelle så vil ikke jenta mi (selv) få vondt av de store fæle knivene mine! Men jeg kommer aldri til å byttet ut knivene mine med en dårlig merke, for at jeg ikke ska kutte meg eller jenta mi ska kutte seg!' hej då klem fra meg som må lære seg å håndtere kniv i stresset situasjon også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 27. februar 2003 #25 Del Skrevet 27. februar 2003 å la dem leke med saks når foreldrene er tilstede jaja.. så en dag så klater småen opp på kjøkkenbenken og åpner det skapet som mor hadde gjemmt unna saksen i tar saksen og skal klippe håret til sin søster og tar øret i steden for..... Hvem i all verden er det som har sagt noe om å la barn leke med saks?? Det er snakk om å få lov å bruke gjenstansdene, og bruke de til sitt tiltenkte formål. Hva i all verden får deg til å tro at en unge som ikke får lov å lære å håndtere redskapene er mindre tilbøyelig til å lete det fram for å "klippe håret til søster"..? tror du virkelig at unger generelt vil la alt de ikke på ett eller annet tidspunkt har fått lov å låne ligge i fred? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
'Lilly' Skrevet 2. mars 2003 #26 Del Skrevet 2. mars 2003 Lottemor, du hadde nok fått hjertestopp om du hadde vært på besøk her hos oss. Her bruker ungene sakser, kniver, hammer, treskjæringsjern, svipenner, limpistoler(slike varme du vet) osv fra 2-års alderen. Vi synes at barn bør lære seg å håndtere "farlige" redskaper fra de er små. Når de vet hvordan ting skal brukes og lærer seg hva som er farlig er faren for uhell mye mindre enn for barn som ikke har erfaring med slike redskaper. Amen til deg! Viktig at barn lærer seg å bruke ulike redskaper. Men, selvfølgelig - alltid under oppsyn når de er små!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå