Gå til innhold

Nytt steg mot likestilling


Paradokset

Anbefalte innlegg

Forsvarsministeren åpner for at vi i Norge skal få obligatorisk verneplikt for kvinner.

Det var på tide at kvinner også får samme mulighet som menn til å avtjene ett år+/- i kongens klær.

Endret av Paradokset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Talula

Fra et likestillingssynspunkt er det vel antakelig riktig at begge kjønn må avtjene verneplikten, men jeg har absolutt ikke lyst til å avtjene verneplikt.. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Skal guttene, så skal jaggu jentene og (selv om jeg var sjeleglad for å slippe. Ikke at jeg hadde kommet inn uansett, for jeg ser for dårlig, men...).

Men helt ærlig burde det ikke være verneplikt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verneplikt for jenter er vel strengt tatt paa tide. Men gaat likevel ut ifra at den ikke har tilbakevisende kraft og at jeg dermed slipper unna :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maxagaze
Fra et likestillingssynspunkt er det vel antakelig riktig at begge kjønn må avtjene verneplikten, men jeg har absolutt ikke lyst til å avtjene verneplikt.. :forvirret:

Jeg hadde ikke mye lyst jeg heller, men det var ingen bønn for meg ! Syns det er på tide at damene får sin del av pliktene også !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta
Skal guttene, så skal jaggu jentene og (selv om jeg var sjeleglad for å slippe. Ikke at jeg hadde kommet inn uansett, for jeg ser for dårlig, men...).

Men helt ærlig burde det ikke være verneplikt i det hele tatt.

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men helt ærlig burde det ikke være verneplikt i det hele tatt.

Enig, det hadde vært ett større slag for både likestillingen og kvaliteten på forsvaret å avskaffe verneplikten, og gi menn og kvinner lik mulighet til frivillig deltagelse.

Endret av Eir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama
Enig, det hadde vært ett større slag for både likestillingen og kvaliteten på forsvaret å avskaffe verneplikten, og gi menn og kvinner lik mulighet til frivillig deltagelse.

enig med det, men når vi nå uansett har tjenesteplikt, er det virkelig på tide at kvinnfolkene også må tjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, det hadde vært ett større slag for både likestillingen og kvaliteten på forsvaret å avskaffe verneplikten, og gi menn og kvinner lik mulighet til frivillig deltagelse.

Helt enig. Men når vi først skal ha verneplikt er det på sin plass at kvinner også skal avtjene den, selv om jeg kommer til å bli millitærnekter om jeg blir tvunget til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innfør ett års samfunnstjeneste for alle unge. Det har de bare godt av. Ikke minst er det mange uløste oppgaver i samfunnet dessertgenerasjonen kan ta fatt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Guided

Enig i at begge kjønn skal få lik mulighet til å avtjene verneplikten. Jeg er uansett alt for gammel til å komme i betraktning nå, men har en datter som kan få anledning til det og jeg tror hun kommer til å ta det på strak arm. Om jeg hadde vært like positiv da jeg var yngre vet jeg ikke siden dette ikke var et tema den gang da jeg var ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Talula
Jeg hadde ikke mye lyst jeg heller, men det var ingen bønn for meg ! Syns det er på tide at damene får sin del av pliktene også !

Det har du rett i. Det er ikke rettferdig at ett kjønn slipper så lenge vi har verneplikt. Regner med at kvinner også får mulighet til siviltjeneste, det sa ikke ministeren noe om tror jeg. Personlig håper jeg imidlertid at jeg slipper, regner med at de ikke kaller inn kvinner i 20 - årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde sikkert være likt for både gutter og jenter,men jeg ser ikke helt poenget all den tid det i dag er flere potensielle rekrutter hvert år enn de faktisk har bruk for. De dimiteres for det minste fordi behovet ikke er der.

Det blir vel ikke gratis å måtte bygge om leirene heller da, for at gutter og jenter skal ha forskjellige brakker, jentene skal ha egne dusjer..osv

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innfør ett års samfunnstjeneste for alle unge. Det har de bare godt av. Ikke minst er det mange uløste oppgaver i samfunnet dessertgenerasjonen kan ta fatt i.

Siviltjeneste for alle er jeg helt med på (det er vel glasurgenerasjonen da, ikke dessertgenerasjonen).

Det burde sikkert være likt for både gutter og jenter,men jeg ser ikke helt poenget all den tid det i dag er flere potensielle rekrutter hvert år enn de faktisk har bruk for. De dimiteres for det minste fordi behovet ikke er der.

Det blir vel ikke gratis å måtte bygge om leirene heller da, for at gutter og jenter skal ha forskjellige brakker, jentene skal ha egne dusjer..osv

Poenget er at vi skryter av at kjønnene er likestilte i Norge. Det er en prinsippsak, en viktig sådan.

Endret av Quirky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde sikkert være likt for både gutter og jenter,men jeg ser ikke helt poenget all den tid det i dag er flere potensielle rekrutter hvert år enn de faktisk har bruk for. De dimiteres for det minste fordi behovet ikke er der.

Hvorfor ikke snu argumentet?

Er det noen grunn til at vi skal etterstrebe høyere andel kvinner i styrer i norske bedrifter? Poisjonene er jo tilsynelatende allerede besatt av kvalifiserte menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, for all del, få jentene inn i militæret. Nå tror jeg kanskje at de verken har den samme muskulære styrken eller kondisen til gutta, men kan de brukes på lik linje, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest *Snart medlem*
Skal guttene, så skal jaggu jentene og (selv om jeg var sjeleglad for å slippe. Ikke at jeg hadde kommet inn uansett, for jeg ser for dårlig, men...).

Men helt ærlig burde det ikke være verneplikt i det hele tatt.

Støtter denne.

Men jeg har ikke noe problem med at alle når de var ferdig med videregående måtte tjene landet med en eller annen form for samfunnsplikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maxagaze
Neida, for all del, få jentene inn i militæret. Nå tror jeg kanskje at de verken har den samme muskulære styrken eller kondisen til gutta, men kan de brukes på lik linje, så...

Med det nivået det er på mannlige vernepliktige idag, skulle det ikke forundre meg om dere stiller temmelig likt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Med det nivået det er på mannlige vernepliktige idag, skulle det ikke forundre meg om dere stiller temmelig likt.. :)

:ler::enig:

De er vel ikke akkurat Marit Bjørgen så veldig mange av de gutta der nei... Tror DVD-Jon er mer representativ ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maxagaze
:ler:  :enig:

De er vel ikke akkurat Marit Bjørgen så veldig mange av de gutta der nei... Tror DVD-Jon er mer representativ ;)

DVD-Jon holder vel ca elite nivå, iforhold til resten av røkla..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...