Gjest Tweek Skrevet 9. januar 2007 #21 Del Skrevet 9. januar 2007 Jeg drikker mye appelsin juice. Vannet hos oss smaker rar og får ikke lyst til å drikke det med mindre jeg er uttørka etter bytur o.l Men på jobben er det veldig godt vann, så da prøver jeg å drikke mye. Men er juice så ille? Jeg drikker q appelsinjuice Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eriksen Skrevet 9. januar 2007 #22 Del Skrevet 9. januar 2007 Du kan jo ta et glass appelsinjuice som en del av de anbefalte 5 frukt & grønnsaker om dagen. Men hvis du drikker juice istedet for å spise appelsin (har like mange kalorier), går du glipp av fiber, men får i deg vitaminene og mineralene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marie81 Skrevet 9. januar 2007 #23 Del Skrevet 9. januar 2007 Hei! Vil man ned i vekt er det lurt å lære seg å lese varedeklarasjonen (er det det heter?). Det som står først er det varen inneholder mest av. + sjekk hvor mange kalorier det er pr. 100 g. Jeg er ikke "Fedon"-tilhenger, så er ikke så hysterisk for karbohydrater, men prøver å unngå matvarer med mye fett. F.eks. vanlig ost inneholder mye fett, kan byttes ut med en magrere variant. Vanlig gul leverposteiboks inneholder 23 % fett tror jeg. Kjøttdeig (ca. 14 % fett) kan gjerne byttes ut med karbonadedeig (ca. 5 % fett). Farser og ferdigprodukter inneholder ofte mye rart av fett, salt, sukker osv. Mange skjulte kalorier i det du drikker (jus, brus - for ikke snakke om alkohol) - vann er sundt Men tror ikke det er lurt å bli altfor opphengt i kaloritelling. Man SKAL kose seg, og finne et kosthold man kan leve og trives med. Husk at skal du ned i vekt så må du mosjonere - det er også sunt for resten av kroppen din Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsesse på erten Skrevet 9. januar 2007 #24 Del Skrevet 9. januar 2007 Splenda (i strøform) har jo kalorier, ca 350 kcal pr 100 gram, så det gir jo energi... Men suketter og flytende søtstoff har så og si ingen kalorier, så det kan man ikke legge på seg av. At kroppen tror at den får i seg sukker, er bare tull! ← Det forskes mye på hvordan kunstige søtningsmidler påvirker kroppen, og jeg tror ikke det finnes noen klare konklusjoner på dette ennå. Så derfor blir det litt dumt å uttale seg så bastant, Erichsen. Saken er at dette er høyst uklart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eriksen Skrevet 9. januar 2007 #25 Del Skrevet 9. januar 2007 Det forskes mye på hvordan kunstige søtningsmidler påvirker kroppen, og jeg tror ikke det finnes noen klare konklusjoner på dette ennå. Så derfor blir det litt dumt å uttale seg så bastant, Erichsen. Saken er at dette er høyst uklart. ← Men acesulfam-k, sukralose, cyklamat osv gir så og si ingen energi, brytes ikke ned til glukose og påvirker ikke insulinproduksjonen. Det som ikke gir energi, kan man ikke legge seg på av (det ville ha brutt med naturens fysiske lover), og når det ikke påvirker insulinproduksjonen påvirkes ikke blodsukkeret. Men at et for stort forbruk av søtningsmidler kan ha andre bivirkninger enn vektøkning, kan godt hende, selv om dette heller ikke er blitt godt nok dokumentert i epidemiologiske undersøkelser. Aspartam er muligens carcinogent (kreftfremkallende), men undersøkelsene motsier hverandre... Men du går ikke opp i vekt av å drikke Fun Light f.eks! Enkelte får en subjektiv økt sultfølelse av kunstige søtstoffer, og spiser dermed mer, men da legger de jo på seg av det de spiser utover det de forbrenner... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsesse på erten Skrevet 9. januar 2007 #26 Del Skrevet 9. januar 2007 Ting jeg forsøker å tenke på i forbindelse med å spise sunt: - Unngår for mye karohydrater (litt trenger man likevel...) ved å spise mye knekkebrød, en del linser, kikerter og andre grønnsaker. Før spise jeg pasta, potet eller ris til nesten hvert måltid. Det gjør jeg ikke lenger. Pasta er i stor grad byttet ut med fullkornspasta. - Spiser lite bearbeidet kjøttvare som f.eks pølser, ferdiglagde kjøttkaker, medisterkaker, kjøttdeig og farse (og produkter laget på de sistnevnte). Velger karbonadedeig når jeg skal lage hamburgere etc. - Spiser mye magert kjøttpålegg. Piffer det opp med massevis av bønnespirer, tomater, paprika, eple etc. Spiser aldri majonesbasert salater. - Drikker juice kun til frokost. Trenger en liten vitamininnsprøyting/sukkerbombe for å komme i gang. Men jeg som regel ren juice - uten ekstra tilsatt sukker. - Spiser yoghurt med 0,1% fett. - Velger å ikke drikke lettbrus som alternativ til brus med sukker. Grunnen til det er at jeg ikke får lyst på brus hvis jeg holder meg helt unna. Drikker jeg lettbrus har jeg mer lyst på ordentlig brus. - Spiser godteri i helgen - sjelden utenom. Har oppdaget at jo mer sjelden jeg spiser godteri og snacks, jo mindre får jeg lyst på det. - Har god frukt liggende hjemme: elsker druer. Det er for meg et fullverdig alternativ til godis. - Spiser faste måltider hver dag. Da unngår jeg usunn småspising i løpet av dagen. - Prøver å spise mye fisk. - Drikker mye vann. Før drakk jeg nesten ingenting i løpet av dagen. Nå drikker jeg kanskje 1,5 - 2 liter hver dag. - Handler inn mat en gang i uka slik at jeg har oversikt over hva jeg skal ha til middag hver dag og slipper å dra innom butikk når jeg er sliten etter jobb. Det er gjerne i sånne tilfeller man gjør dårlige matvalg. - Har aldri kjeks liggende i skuffen. - Velger syltetøy uten tilsatt sukker - det er virkelig ikke nødvendig. - Prøver å tenke 5 om dagen. Og sikker mye annet også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 9. januar 2007 #27 Del Skrevet 9. januar 2007 Hvordan er det med f.eks. splenda og andre søtningsmidler? Har hørt en plass at kroppen reagerer på dette som vanlig sukker, men er ikke helt sikker.. Noen som vet? Men man får vel ingen kalorier i seg av disse? Dersom dette ikke stemmer må det jo være genialt å bruke søtningsmidler til alt fra vaffelrøre til boller? ← Aldri prøvd splenda, men husker med gru bollene og vaflene min mor lagde med kustige søtningsstoffer og grovt mel når min søster fikk diabetes... Skrekk og gru så vondt det var... Vaflene var greie med en gang, men egnet seg fort som skenebrett... Nå var dette på slutten av 80 tallet, så kan ha skjedd noe siden. Men kakene ble vesentlig bedre når hun forsøkte oppskrifter som var tilpasset kustige søtningsstoffer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsesse på erten Skrevet 9. januar 2007 #28 Del Skrevet 9. januar 2007 Men acesulfam-k, sukralose, cyklamat osv gir så og si ingen energi, brytes ikke ned til glukose og påvirker ikke insulinproduksjonen. Det som ikke gir energi, kan man ikke legge seg på av (det ville ha brutt med naturens fysiske lover), og når det ikke påvirker insulinproduksjonen påvirkes ikke blodsukkeret. Men at et for stort forbruk av søtningsmidler kan ha andre bivirkninger enn vektøkning, kan godt hende, selv om dette heller ikke er blitt godt nok dokumentert i epidemiologiske undersøkelser. Aspartam er muligens carcinogent (kreftfremkallende), men undersøkelsene motsier hverandre... Men du går ikke opp i vekt av å drikke Fun Light f.eks! Enkelte får en subjektiv økt sultfølelse av kunstige søtstoffer, og spiser dermed mer, men da legger de jo på seg av det de spiser utover det de forbrenner... ← At kunstige søtningsstoffer ikke gir energi er jo opplagt. Men spørsmålet er jo om kroppen oppfatter disse stoffene som energi og omstiller seg på en eller annen måte i forhold til det. Et annet eksempel på slike omstillinger i kroppen som et resultat av ytre påvirkning, er det som skjer når vi utsettes for hormonhermere. Kroppen tror at den kjenner igjen et stoff som f.eks ligner testosteron og senker f.eks kroppens egen produksjon av dette stoffet. Dette kan gi alvorlige konsekvenser. Kroppen er en finurlig innretning og vi kjenner ikke alle prosesser i den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sweetdana Skrevet 9. januar 2007 Forfatter #29 Del Skrevet 9. januar 2007 meldt meg inn i grete roede vektklubb og er sålangt fornøyd:) vil prøve ut gratisalternativet før jeg eventuelt betaler noe for VG osv. Uansett der står det at 1,5 dl melk gir 57 kalorier, mens 1,5 dl juice gir 67 kalorier. Er det altså så liten forskjell? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eriksen Skrevet 9. januar 2007 #30 Del Skrevet 9. januar 2007 meldt meg inn i grete roede vektklubb og er sålangt fornøyd:) vil prøve ut gratisalternativet før jeg eventuelt betaler noe for VG osv. Uansett der står det at 1,5 dl melk gir 57 kalorier, mens 1,5 dl juice gir 67 kalorier. Er det altså så liten forskjell? ← Kalorimessig, ja. Men de har jo litt forskjellige egenskaper, men både melk og juice er stort sett sunt, på hver sin måte. Hvis du bare skulle tenke på kalorier, kunne du like gjerne drikke et glass cola, det har nesten samme kaloriinnhold som lettmelk. Men næringsinnholdet er helt forskjellig! Melk er jo en svært god kilde til vitamin D, kalsium og vitamin K. Disse næringsstoffene er spesielt viktige for skjelettet. Melk er også en god kilde til jod (viktig for stoffskiftet) og B-vitaminer. Det har ofte blitt advart mot melkefett, men melk fra gresspisende kyr har ikke bare mettet fett, men også CLA, som er en sunn fettsyre. Studier tyder på at CLA er krefthemmende, og at det også kan senke kolesterol og forebygge artrose. Økologisk melk har også opptil 70% mer omega-3 i forhold til vanlig melk, pga det naturlige kostholdet til økologiske kyr. Fordi melk er en så god kilde til kalsium, er det bra å drikke melk hvis man vil gå ned i vekt! Kalsiumrik mat (særlig magre meieriprodukter) anbefales hvis man ønsker et vekttap. Dessuten er melk en billig og lettvint kilde til protein av høy kvalitet. Så i et glass melk, får du i deg mange sunne næringsstoffer, men relativt få kalorier. I et glass cola får du ikke i deg noe annet enn sukker! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå