Gå til innhold

Hvilke rettigheter?

koldbruna

Anbefalte innlegg

Hvilke rettigheter har en hvis en har delt foreldre rett??

Jeg har en god venn som i slutten av mai begynnelsen av juni blir pappa.

De har kommet frem til at de skal delt omsorg fra første stund på "nurket"

Men åssen rettigheter har han?Tenker da økonomisk,angående barnetrygd,bidrag osv?

Hun har ei jente på 2 år fra ett tidligere forhold,der barnefaren er død.

Hvilke rettigheter har min venn?Han går for tiden arbeidsledig og mottar stønad fra sosial kontoret?

Håper noen her kan hjelpe meg.

koldbruna :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble ikke klokere ikke min venn eller.

Hva er vanlig ved 50-50 daglig omsorg?

Hvem mottar barnetrygd? Hva med barnebidrag må han betalte det eller slipper han siden de skal ha delt foreldre ansvar og omsorg?

Hvilke rettigheter har han som far som skal ha omsorgen 1 uke og hun 1 uke?

Har han krav på barnetrygd? Hvilke andre ytelser har han krav på??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvilke rettigheter han har?!! Hva med å sette seg inn i pliktene først! Ungen er ikke født enda!! Det har aldri vært god butikk å lage barn..

Det er vel litt vanskelig med 50-50 omsorg det første året... Går ut i fra at mor har tenkt å amme barnet? Et spebarn bør bo ett fast sted og tilknytte seg en primær omsorgsperson i første omgang. Når det blir større (les: ett år og mer) kan man tenke på delt omsorg.

Så det første året blir det nok å betale farsbidrag til mor, dra til mor og barn på besøk, støtte og hjelpe mor så godt han kan (siden han er arbeidsledig har han nok av tid, det passer jo bra)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder barnetrygd så får begge foreldrene det ved å ha barnet hos seg like mye. Skatteklasse 2 mener jeg at de får hver sitt år - stemmer ikke det ?

Men som forrige innskriver sa - det går da ikke an å tenke på det før barnet er født ? Han bør jo heller bruke tiden fram til barnet kommer til å få seg en jobb slik at han kan være med å forsørge barnet. Når man får barn så er det ikke bare å kreve av staten - man bør sannelig bidra selv også. Om ikke for annet så for sin egen selvrespekt - men selvfølgelig også av respekt for barnet som er prisgitt de foreldrene de får - la barnet få en far det kan være stolt av i oppveksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

De har bodd sammen helt til nå.Men flyttet fra hverandre etter nå siden de ikke fikk forholdet til å funke.

Min venn kommer til å stille 100 % opp for barnet sitt.

Fra første stund skal de ha delt foreldre rett og barnet skal bo 1 uke hos mor og 1 uke hos far.Dette har de bestemt og da blir det slik.

Om det blir i fra barnet er født vet jeg ikke,men vet at pga konflikter de i mellom så er dette den beste løsningen de har kommet frem til.

Grunnen til at jeg spør for min venn er at lurer på hvilke rettigheter han har og hva som er vanlig.

Vet da begge to at barnet ikke er født enda og at det heller ikke er snakk om butikk heller som gjest skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dinas bok

Enig med Hilde og Gjest her! råd vennen din til å få seg en jobb slik at han kan være en stabil og respektabel far for dette barnet!

De skal ha barnet 50-50 fra fødselen av grunnet egne uoverenstemmelser?? Er det fordi ingen av dem unner den andre mer tid med barnet, eller er det slik at ingen av dem unner den andre "å slippe unna"?

Som Gjest skrev: Et barn bør ammes det første året (riktig at ikke alle får til dette, men de bør vel i alle fall håpe at ammingen skal gå i orden, det har tross alt litt å si for barnet på sikt, selv om det selvfølgelig ikke er krise uten morsmelk) OG: en liten baby bør få være i ro, ha ett hjem, mm det første året.

Tror du må råde din venn til å sette til side egne interesser og eventuelle hevn-tanker mot ex, og heller fokusere på å gi barnet en best mulig start i livet.

Ikke meningen å være krass, men dette er viktigere enn at disse to voksne menneskene skal dele rettferdig mellom seg. Barnet bør (les: MÅ) gå foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt hvor dere alle vil hen.

Men det er ikke snakk om Hevn fra min venns side,det er egentlig mye her jeg også ikke vet hele grunnen til hvorfor de flyttet fra hverandre,hva de krangler om osv.

Men det jeg vet er at min venn begynner bli meget frustrert og lei seg for at eks`n oppfører seg slik mot han.

Sånn jeg ser det er det hun her som er ute etter hevn,sender sms der hun skriver at du bare kan drite i ungen og en time etterpå kommer en ny sms der hun angrer på det hun skrev.

Dinas Bok spør om De skal ha barnet 50-50 fra fødselen av grunnet egne uoverenstemmelser?? Er det fordi ingen av dem unner den andre mer tid med barnet, eller er det slik at ingen av dem unner den andre "å slippe unna"?

Det er hans eks som er problemet,hun skal hele tiden ha kontroll over hva min venn gjør,hvem han er sammen med av vennene sine,om han drikker og fester.

Så den beste løsningen de har kommet frem til er at de har babyen annen hver uke.Men som dere skriver fra barnet er 1-2 år.

Er enig at en skal tenke på barnets beste og at barnets behov skal komme først

Jeg vet at det eneste jeg kan gjøre er å stille opp for min venn og støtte han.Og være der når han trenger noen å snakke med og hjelpe han så godt jeg kan.

Angående arbeid og at han burde få seg jobb så er det nok ikke så lett her vi bor,men med tiden vil det dukke opp arbeid og da vet jeg at min venn tar den første muligheten han får og tar jobben.Han står som arbeidsledig på Aetat ,så han er jo i systemet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg selv er en pappa med delt omsorg for min sønn.

Når barnet er født må pappa'n fylle ut et skjema hvor han og mamma'n erklærer delt foreldrerett/ansvar. Dette fåes på folkeregisteret og skal leveres inn igjen der.

DET er VIKTIG!

Dette er ikke det samme som å erklære farsskap på sykehuset, og har heller ikke noe med grad av omsorg/samvær.

Dette stadfester hvem som har ansvaret for barnet, mtp arv, adopsjon, flytting til utlandet, innmelding i trossamfunn etc.

Det neste er å bli enig i fordeling av omsorg/samvær.

50/50 er jo kjempebra, men rimelig usannsynlig fra starten av.

Hyppig samvær fra faren er viktig, men dele 50/50 anbefaler jeg å gradvis komme inn etter barnet har passert 1. år.

Jeg selv har skrevet en privat avtale med mamma'n til min sønn, noe som anbefales hvis de er gode venner og kan bli enige seg i mellom.

I følge loven heter det nå "delt bosted". Når man deler omsorg 50/50.

I praksis betyr det at barnet bor like mye hos begge foreldrene, men må ha bare en bostedsadresse registrert av praktiske hensyn til post etc.

Begge mottar da halv barnetrygd, og begge kan søke om utvidet barnetrygd hvis de ikke har ny samboer. Således oppnår begge full barnetrygd.

Bidrag skal de egentlig betale til hverandre, 11% av brutto inntekt etter dagens regler, noe som blir forandret fra oktober 2003.

Det enkleste er selvfølgelig at den med høyest inntekt betaler differansen.

Men de står fritt til å bli enig om hva som helst ang størrelse på bidraget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...