Lalique Skrevet 5. januar 2007 #1 Del Skrevet 5. januar 2007 I disse dager florerer det i slanke og treningsprat og "alle" er så flinke og spreke. De av oss som ikke klarer det senker hodene våre og skammer oss i stillhet.. og drar kanskje hjem med en pose halvpris marsipan og spiser oss enda fetere.. Ønsker meg en tråd her inne for oss som ikke klarer/ønsker/ har motivasjon til å slanke oss selv om vi gjerne ha skullet.. Er det bare meg som prøver og prøver, men ender opp med å spise 6 brødskiver allerede til frokost og dermed er "doomed" resten av dagen..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 9. januar 2007 #2 Del Skrevet 9. januar 2007 Det er vel akkurat dette som gjør så mange mennesker ulykkelig. Vi får hele tiden beskjed om at vi skal være så perfekte i alt vi gjør. Vi skal ha god jobb, mange venner, flott kropp, flotte klær, god økonomi og være lykkelig... Når kravene til oss mennesker blir så altfor store for oss mister vi også all lyst når vi prøver gang på gang. Kanskje dette ikke akkurat var et godt svar på innlegget dit,t men jeg tror at grunnen til at vi stadig misslykkes er at vi ikke har tro på oss selv, at vi ikke er god nok, og at har altfor store krav til oss selv. Det er mange som føler seg utilpass ved å feks gå på helsestudio, fordi vi mener selv at vi ser for tjukk ut osv... Aller helst skulle vi vel vært i god for før vi gikk dit.. Det som du skriver i innlegget ditt.... at du er doomed resten av dagen osv... er ikke helt enig i at det trenger å være slik. Kanskje du skal bestemme deg for å slutte med å være så negativ ovenfor deg selv? En hendlese setter ikke standaren for resten av dagen.... Dette har du mulighet og kompetanse til å forandre... litt etter litt. Ikke vær så streng med deg selv. Hva syns dere andre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maxagaze Skrevet 9. januar 2007 #3 Del Skrevet 9. januar 2007 [....] Er det bare meg som prøver og prøver, men ender opp med å spise 6 brødskiver allerede til frokost og dermed er "doomed" resten av dagen..? ← Vile bare kommentere det siste der, det er faktisk ikke så dumt å spise godt til frokost, det er bra for forbrenningen resten av dagen. Mange skipper frokosten, og spiser ikke skikkelig mat når de blir sultne på jobb/skolen (skolebrød, brus mm). Det virker ødeleggende, man setter kroppen på sparebluss, og når den først får mat er det overveiende lettomsettelige karbohydrater. Blodsukkeret går i taket, for så å dette rett ned igjen. Først blir man sløv, så gira, og så sløv igjen.. En sunn&solid norsk frokost var det siste jeg ville kvittet meg med ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristin_ Skrevet 17. januar 2007 #4 Del Skrevet 17. januar 2007 Er det bare meg som prøver og prøver, men ender opp med å spise 6 brødskiver allerede til frokost og dermed er "doomed" resten av dagen..? ← For min del var det "alt eller ingenting" mentaliteten som hindret meg å gå ned i vekt. Når jeg kunne si "okei sprakk, skjerpings nå" i stedet for "okei nå spiste jeg en sjokoladekakebit, kan liksågodt spise hele kaken for nå er alt ødelagt". Dessuten som Maxagaze sa, en solid frokost er konge for å få igang en ivrig forbrenning og vektnedgang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 17. januar 2007 #5 Del Skrevet 17. januar 2007 Lalique, istedet for år etterlyse folk å sitte i skammekroken sammen med for å slippe og føle deg som en taper alene, hvorfor ikke få med deg noen å begynne på et organisert slankeopplegg sammen med? Lettere å ikke skeie ut hvis man er flere og man atpåtil har en kontrollinstans som overvåker en smule. Det var i hvert fall tilbakemeldingen jeg fikk fra mine kursdeltakere. De hadde prøvd på egen hånd en rekke ganger, men fant ut at uten samholdet i en gruppe og elementet av kontroll og konkurranse var det nytteløst. Det er verdt et forsøk - og prøv å tenke helse fremfor utseende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 17. januar 2007 #6 Del Skrevet 17. januar 2007 Jeg prøvde og prøvde og prøvde (eller løy for meg selv, heter det vel egentlig). Mente jeg levde sunt og riktig, og vekta bare økte. For meg hjalp det med et organisert opplegg (i mitt tilfelle Grete Roede). Fokus - fokus - fokus! I tillegg til at man har gruppa og gruppelederen til å backe seg opp og gi gode råd for hvordan man skal klare dette. Og sakte men sikkert gikk det rette veien. Har hittil kvittet meg med 20 kg. Har 5 igjen, men de skal av saaaaakte! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lalique Skrevet 18. januar 2007 Forfatter #7 Del Skrevet 18. januar 2007 Lalique, istedet for år etterlyse folk å sitte i skammekroken sammen med for å slippe og føle deg som en taper alene, hvorfor ikke få med deg noen å begynne på et organisert slankeopplegg sammen med? Lettere å ikke skeie ut hvis man er flere og man atpåtil har en kontrollinstans som overvåker en smule. Det var i hvert fall tilbakemeldingen jeg fikk fra mine kursdeltakere. De hadde prøvd på egen hånd en rekke ganger, men fant ut at uten samholdet i en gruppe og elementet av kontroll og konkurranse var det nytteløst. Det er verdt et forsøk - og prøv å tenke helse fremfor utseende. ← Etterlyser ikke folk for å sitte i skammekroken med. Lurte på om andre hadde opplevd det samme og hadde tips og råd for å komme inn i riktig spor igjen. Det er vanskelig å slanke seg på samme måte som friske folk når man har spiseforstyrrelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 18. januar 2007 #8 Del Skrevet 18. januar 2007 Stryk ordet slanking fra vokabularet. Det gjør bare vondt verre. Fokuser på sunnhet og helse isteden. Legg opp til at du skal endre vaner gradvis. Er helt enig med de over her at 6 skiver til frokost ikke er noe å være lei for, jeg sier heller hurra for at du spiser frokost. Spis hver 3-4 time hele dagen - små måltider. Ha nøtter og frukt som "trøstemedisin". Hvis du føler deg ubekvem med helsestudio (at folk ser på deg, noe de garantert ikke gjør, men du kan ha følelsen for det) så gå tur i steden. Sett deg SMÅ mål, f.eks. 15 minutter tur daglig på flat mark. Etterhvert som du gjør dette vil du oppdage at motivasjonen for å gå tur øker og det som var 15 strevsomme minutter blir fort en halvtime før du aner. En skritteller er en god motivator her. Finn ut de bakenforliggende årsakene til at du gir opp "så lett". Her vil jeg anbefale Dr. Phils bok "7 nøkler til varig vekttap". Han tar opp årsakene til at vi overspiser/trøster oss med mat. Dette er utrolig nyttig lesning og jeg anbefaler den på det varmeste. Bytt ut alt fint brød med grovt og bruk letteste variant av smør på skiven. Lag skysauser istedenfor fløtesauser til hverdags. Spis magert kjøtt som kyllingfileter og svinefileter istedenfor pølse og kjøttdeig. Bytt kjøttdeig med karbonadedeig. Det finnes en mental bryter i hodet som du må finne, det er den som motiverer deg. For meg er denne svitsjen blitt helse - jeg vil ha god helse. Om jeg ser ut som en lekker babe i størrelse 38 om noen år så er det en bonus, men det er ikke målet lenger. Målet er en god helse og et langt liv. Du KAN klare det du også. Det er jeg HELT sikker på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 18. januar 2007 #9 Del Skrevet 18. januar 2007 Forresten jeg så filmen "Supersize me" i helgen. Mannen gikk opp 11 kg på en måned ved å spise bare fastfood. Og ble alvorlig syk. Men det tok fremdeles over et halvt år med rett kosthold og trening å ta av igjen de kiloene. Med andre ord: Det er mye lettere å legge på seg enn å ta av, selv for en helsefreak. Jeg fant mye trøst i dette En annen ting jeg har sett: De guttene som begynner å trene er ofte tynne streker når de begynner. Men de går jevnt og trutt avsted til helsestudio 3-4 ganger i uken og kanskje mer. For å nå et mål de ikke kan se: en større og mer muskuløs kropp. OG de greier det. Ved å aldri gi opp. Etter ca et år ser de resultater. Hvordan kommer de dit? Jo de lærer seg å LIKE å trene. Legg bort "jeg vil bli slank nå" tankegangen. Finn frem "jeg skal være sunn fra og med i dag" tankegangen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristin_ Skrevet 18. januar 2007 #10 Del Skrevet 18. januar 2007 Blondie: Veldig enig med deg, den "jeg burde vært tynn i forgårs" mentaliteten er utrolig demotiverende.. Jeg vil også komme med et tips og det er delmål. Sett små delmål hele tiden, det gir et ekstra "kick" når du har fått noe bra til. Selv om jeg har en målsetning om å gå ned 9 kilo, er mitt første mål å gå ned 2 kg til månedsskiftet februar (satt jeg i begynnelsen av januar, altså). Det er jeg på god vei til å klare, og det hjelper noe helt vanvittig på motivasjonen til å fortsette å trene :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lalique Skrevet 18. januar 2007 Forfatter #11 Del Skrevet 18. januar 2007 Forresten jeg så filmen "Supersize me" i helgen. Mannen gikk opp 11 kg på en måned ved å spise bare fastfood. Og ble alvorlig syk. Men det tok fremdeles over et halvt år med rett kosthold og trening å ta av igjen de kiloene. Med andre ord: Det er mye lettere å legge på seg enn å ta av, selv for en helsefreak. Jeg fant mye trøst i dette En annen ting jeg har sett: De guttene som begynner å trene er ofte tynne streker når de begynner. Men de går jevnt og trutt avsted til helsestudio 3-4 ganger i uken og kanskje mer. For å nå et mål de ikke kan se: en større og mer muskuløs kropp. OG de greier det. Ved å aldri gi opp. Etter ca et år ser de resultater. Hvordan kommer de dit? Jo de lærer seg å LIKE å trene. Legg bort "jeg vil bli slank nå" tankegangen. Finn frem "jeg skal være sunn fra og med i dag" tankegangen. ← Kjempemotiverende Blondie, tusen takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 18. januar 2007 #12 Del Skrevet 18. januar 2007 Kjenner meg igjen i tankegangen... Har tenkt mye sånn selv. Jeg spiser da sunt, jeg drikker ikke cola, jeg trener... Nå prøver jeg å være MYE mer bevisst. Den sjokoladen som forsvant helt av seg selv før skrives nå ned. Har jeg virkelig LYST på den halvliteren eller kan jeg like gjerne ta et glass vann uten for stort offer... Himmel og hav hvor lett det er å synke ned i sin egen elendighet, slokke sorgen over den ene sjokoladen med en annen... Spist er spist, gjort er gjort. Sprekker du på en sjokolade så gjør du det. Det er ikke verdens undergang, da prøver du bare å være ekstra flink neste dag. Du klarer det også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 18. januar 2007 #13 Del Skrevet 18. januar 2007 Det er vanskelig å slanke seg på samme måte som friske folk når man har spiseforstyrrelse ← Jeg vet det, en av kursdeltakerne mine hadde det sånn. Vi la derfor ikke så mye vekt på det med vekten for hennes del, mer på hva hun SKULLE ha i seg i løpet av dagen for å få i seg de næringsstoffene kroppen trenger for at hun skulle føle seg sterk og i form og holde seg frisk. Legg bort "jeg vil bli slank nå" tankegangen. Finn frem "jeg skal være sunn fra og med i dag" tankegangen. ← Enig med deg - fokuser på helseaspektet, kast vekten. Jeg har hørt flere med spiseforstyrrelser rådes til ikke å eie en vekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maxagaze Skrevet 18. januar 2007 #14 Del Skrevet 18. januar 2007 Nå handler denne linken vel egentlig mest om kosthold for de som trener, men det står mye bra der, bl.annet hvorfor slanking ikke funker: Link Kort sagt: Slanker du deg, fjerner du mer av grunnlaget for bedre forbrenning under hver "slankekur", nemlig muskler ! Derfor skal du "hoppe og drite" i å spise lite og ingenting, men heller få mer muskler. Skal du utvikle muskler må kroppen naturligvis ha næring for å bygge dem opp, spesielt viktig er proteiner. Spiser du ingenting vil du bli slapp, og du vil ikke orke trening, da får du heller ikke mer muskler ! Lykke til ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy28 Skrevet 19. januar 2007 #15 Del Skrevet 19. januar 2007 Du sier du mangler motivasjon og det skjønner jeg veldig godt for det er det vanskeligste når en vil oppnå noe, nemlig å være nok motivert. Det tror jeg svært mange kjenner seg igjen i. Jeg vil anbefale Easy Life, alle skryter av det for det er et fullverdig opplegg som går på motivasjon, finne din levelige livsstil, trening og kosthold. Det er et kjempeopplegg med lang oppfølging (ett år), se easylife.no. Dette er ikke reklame, jeg jobber ikke med dette og har ikke prøvd det selv, men har venner som har gått drevet med jojo-slanking i mange år og de sier de endelig har funnet noe som funker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå