Gjest Miss Guided Skrevet 9. januar 2007 #21 Skrevet 9. januar 2007 Jeg har jobbet i åpent kontorlandskap, og syntes det var greit. Jeg har alltid hatt en evne til å koble ut støy når jeg jobber, og kun konsentrere meg om det jeg skal gjøre. Det var flere soner, åpen sone hvor man kunne prate i telefon og med hverandre så mye man ville, stille sone hvor man kunne jobbe mer konsentrert og trekke seg tilbake til når man trengte å jobbe i fred - der fikk man ikke snakke i telefonen men måtte gå ut av rommet. Og så var det noen få cellekontor hvis man trengte å lukke seg helt inne med arbeidsoppgavene sine. Nå har jeg mitt eget kontor hvor jeg alltid har døren åpen, er nysgjerrig og må få med meg det som skjer utenfor samt at jeg har behov for å se folk rundt meg.
Lassie Skrevet 10. januar 2007 #22 Skrevet 10. januar 2007 Min mann jobber i åpent kontorlandskap, og han synes det er mye bedre å jobbe når ikke alle er tilstede, da føler han at han får gjort mye mer.
Amadea Skrevet 10. januar 2007 #23 Skrevet 10. januar 2007 Jeg jobber i åpent kontorlandskap og trives godt med det. Synes det er hyggelig å ha folk rundt meg og så er det kjekt å snappe opp interessante ting (i jobbsammenheng selvsagt ) Folk har nok lavere tersel for å forstyrre ved å spörre om ting, kommentere noe etc i åpent kontrolandskap og det kan jo vaere både positivt og negativt. Vi er 14 stk, men siden vi er fordelt på flere avdelinger og det er mange möter i löpet av dagen er det veldig sjelden vi er der alle sammen samtidig. Det pleier å gå ganske rolig for seg, med unntak av når de andre plutselig finner ut at de skal ha krisemöte og sjefen deres kommer og roper og kjefter på sine underordnede. Ganske unödvendig å gjöre det med publikum da! Jobber som regel med "korte" arbeidsoppgaver, men hvis jeg driver med noe som krever konsentrasjon over lengre tid tar jeg gjerne på örepropper og hörer på musikk. Det eneste jeg har litt problemer med er vaere med på telecons med flere deltakere og over lengre tid. Da får jeg litt problemer med å forstå / skille mellom de forskjellige deltagerne hvis det skjer mye rundt meg. Men det er jo bare å bruke et möterom da! Jeg tror det er viktig å lage noen normer i felleskap. Eksempler kan vaere: - Slå av lyden på PCen - Ingen musikk (hvis ikke alle er enige selvsagt) - "Innestemme" når man snakker i telefon og med kollegaer - Automatisk telefonsvarer (slik at det ikke ringer) når man er ute og om man ikke har avtalt at kollegaen skal ta telefonen - Möter på möterom og kaffepause på pauserom!
Twigi Skrevet 11. januar 2007 #24 Skrevet 11. januar 2007 .... Men jeg har blitt tøffere til å si ifra. Og merker at noen reagerer med å bli sure eller sarkastiske når jeg sier "Hold kjeft" eller den litt mer siviliserte "Kan dere være så snill å slutte og bråke slik - jeg prøver å jobbe, men jeg hører jo ikke hva jeg selv tenker en gang i dette bråket! Kaffebaren er 50 meter unna. Gå dit dersom dere må bråke sånn" (jeppjepp, svært lite diplomat, gitt, men jeg krever profesjonalitet på jobb, noe enkelte ikke et hvrodan staves en gang, er jeg redd for...) ← Og når gikk du ut av videregående? Hvis dette er måten du sier fra til folk, så har du etter min mening fullstendig misforstått betydningen av å "bli tøffere". Å snakke til folk på den måten er uhøflig, synes jeg, og jeg skjønner godt at folk blir sure og sarkastiske. Å kommunisere tydelig er en kunst, men det er ingen motsetning mellom å være tydelig og å være høflig. Hvis du krever profesjonalitet på jobb, så bør du kanskje vurdere hva du selv legger i definisjonen først? det håper jeg virkelig de gjør her og, det finnes jo ikke personvern når man kan høre hva sidemannen/kvinnen sliter med. ← Jeg tror mange har misforstått hvordan NAV-kontorene er bygd opp. Åpne landskap betyr ikke at klientsamtaler foregår i landskap - det gjøres faktisk endel arbeid utenom klientsamtalene også! Jeg tror det er viktig å lage noen normer i felleskap. Eksempler kan vaere: - Slå av lyden på PCen - Ingen musikk (hvis ikke alle er enige selvsagt) - "Innestemme" når man snakker i telefon og med kollegaer - Automatisk telefonsvarer (slik at det ikke ringer) når man er ute og om man ikke har avtalt at kollegaen skal ta telefonen - Möter på möterom og kaffepause på pauserom! ← Nemlig
Gjest niomi Skrevet 11. januar 2007 #25 Skrevet 11. januar 2007 Min fremgangsmåte over, var nok supervarnslig, ja, men det var mye frustrasjon som kom ut i utbruddet mitt. Og det hjalp!!! Hun som er veldig høylytt har faktisk skjerpet seg i etterkant.
Frujuli Skrevet 12. januar 2007 #26 Skrevet 12. januar 2007 Har hørt at alle NAV-kontorene her i Trondheim legger om fra åpne kontorlandskap til lukkede igjen, for å få bedre konsentrasjon og arbeidsmiljø, og i tillegg bedre personvern for brukerene. Tror nok at folk har begynt å se at det er flere bakdeler enn fordeler med åpne kontorlandskap. ← Er det noe du har hørt "på byen" eller har du noe å vise til? personvernet blir jo brutt på slike kontorer, noe som er helt ulovlig.
Gjest Pax Skrevet 12. januar 2007 #27 Skrevet 12. januar 2007 Det er både fordeler og ulempler. Det er mer sosialt med åpent kontorlandskap, og man blir flinkere til å mentalt blokkere ut bakgrunnstøy. Dete er lettere å kommunisere med hverandre - her bare ropes det gjennom rommet. Ulemplen er at man lett kan få konsentrasjonsproblemer, og at man blir mindre effektiv; Det er raskt gjort å parte med sidemannen. En stor ulemple er at folk hører hva du sier i tlf. og lignende. Jeg har telefonskrekk, og synes det er vansklelig å snakke i telefonen. Jeg gjør det likevel, fordi det er en endel av jobben. Sidemannen, en middelaldrende dame, blander seg alltid opp i telefonsamtalene mine. Ok, hun mener det godt, men jeg liker det ikke. Problemet hadde vært unngått med egne kontorer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå