Gå til innhold

Nynorsk på vikende front


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Bobcat
Godt og viktig spørsmål, som dog bør nyanseres ved å spørre hva som er poenget med obligatorisk skriftlig sidemålsopplæring uansett hovedmål. Da blir det mer prinsipielt interessant enn å bare diskutere "for eller mot nynorsk" som en gjennomsnittlig fjortis fra Bestum Unge Høire.

Føler vel egentlig ikke at dette har vært en debatt for eller i mot nynorsk, selv om jeg nok skal være den første til å innrømme at debatten tok et lite sidespor allerede fra starten.

Jeg synes det å ha et sidemål kan være nyttig. Jeg tror det rett og slett gir bedre språkforståelse. Språk er identitet. Språk har en historie. Jeg tror barn har godt av å lære dette nå som språket her i Norge presses i fra alle retninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesten

Eg er ikkje lærar meir eg, så eg legg meg ikkje borti debatten i heile tatt. (Alt eg ville var å få fram at for meg er bokmål sidemål.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta
Jeg synes det å ha et sidemål kan være nyttig. Jeg tror det rett og slett gir bedre språkforståelse. Språk er identitet. Språk har en historie. Jeg tror barn har godt av å lære dette nå som språket her i Norge presses i fra alle retninger.

Siden språket her i Norge presses fra alle retninger må jeg innrømme at jeg er veldig i tvil om det er smart å videreføre obligatorisk skriftlig undervisning i to ulike målformer.

At språk er identitet og at språk har historie er neppe noen uenige i. Problemet med to målformer i den sammenheng er at det bidrar til å skape identitetsforvirring. Ikke hos oss som har interesse for og snev av talent for språk, men for mange andre. Ungdom som sliter med språket sliter ikke mindre når de blir presentert for to ulike utgaver av det, for å si det rett ut.

Jeg har heller ikke sett noe som tyder på at denne ekstra slitasjen gir bedre språkforståelse, bedre holdning til sidemål (som for de fleste vil si nynorsk) eller for den saks skyld klarere identitet eller mer bevissthet på egen historie.

Med andre ord: For ressurssterke elever vil obligatorisk, skriftlig sidemålsundervisning bidra i den retningen du nevner. For de andre vil det bidra i motsatt retning.

Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobcat

Du har nok mye rett i det du skriver.

Jeg er muligens farget av min egen erfaring, både når det gjelder undervisning i, og bruk av, norsk hovedmål, norsk sidemål og fremmedspråk.

Jeg ser likevel problematikken. For all del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gleder meg å høre at nynorsken stadig er i tilbakegang.

Da blir det mer prinsipielt interessant enn å bare diskutere "for eller mot nynorsk" som en gjennomsnittlig fjortis fra Bestum Unge Høire.

Det eksisterer intet ved navn Bestum Unge Høyre.

Bestum er underlagt Vestre Aker Unge Høyre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...