Gå til innhold

Sliter veldig med matlyst

Fremhevede innlegg

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg har hatt elendig matlyst i mange måneder. Det er forårsaket av sykdom. Er også en del kvam, men kaster ikke opp.

Jeg har spist alt for lite og det her går ikke. Jeg går ned i vekt og det bør jeg ikke gjøre. Samtidig så gir jo mat energi og næring til kroppen.

Jeg trenger tips om minimåltider som kan gi litt energi. Maten bør også være kjapp å lage og gjerne kjapp og spise siden jeg ofte spiser på trass.

Jeg presser i meg litt kornblanding en gang om dagen. Litt i bånn av tallerkenen. Spiser en clementin eller to. Kanskje et rundstykke. Er jeg heldig så blir det litt middagsmat også.

I går ble maten kornblanding, 5 asparges og et rundstykke.

I dag kornblanding og faktisk tre hele brødskiver. Uvanlig mye.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nøtter/frø, tørket frukt, ting med ingefær (demper kvalme)?

Gjest gjesta
Skrevet (endret)

Takk for tipset. Det er sånne ideer jeg trenger :)

Nøtter er jeg glad i. Ha faktisk en salig blanding nå med nøtter og tørket frukt.

Har bare ikke tenkt på det som "mat".

Kanskje kjøpe eller lage meg ingefærte.

Endret av Persille
Gjest =tentacle=
Skrevet

Kreftforeningen har brosjyrer som går på kosthold når man sliter med kvalme, nedsatt appetitt, fordøyelsesproblemer osv. Sikkert en del nyttige tips der, hvis du kommer til å være syk og ha appetittproblemer en stund.

God bedring :)

Skrevet
Takk for tipset. Det er sånne ideer jeg trenger :)

Nøtter er jeg glad i. Ha faktisk en salig blanding nå med nøtter og tørket frukt.

Har bare ikke tenkt på det som "mat".

Kanskje kjøpe eller lage meg ingefærte.

Nøtter er faktisk noe av det beste du kan putte i deg om du ikke får i deg mye. Komprimerte kalorier, mye fett, en del proteiner og generelt godt med næring i. Karbohydrater får du fra tørket/frisk frukt, jus og alt annet slikt. Går faktisk fint an å leve på slik mix i lange perioder på turer og lignende :)

Olje er og et greit tips om du får de ned. Bland i smooties, hell over mat, eller om det går, drikk det rent. Det sistnevnte er neppe særlig lurt om du allerede er kvalm ;)

Gjest Deception
Skrevet

Nøtter er, som allerede sagt, bra siden det inneholder både masse proteiner og sunt fett. I tillegg synes jeg ingefær funker mot kvalme; jeg har en te jeg har kjøpt på helsekosten med ingefær og sitron, og den gjør i hvertfall ikke vondt verre.

Ellers spiser jeg gjerne enkle ting, sånn som knekkebrød med hvit ost (Norvegia, Edamer, Gouda) når jeg er kvalm.

Eller hva med egg? Kokte egg med litt salt på burde vel gå ned?

Gjest Blondie65
Skrevet

Still mobilen til å ringe hver 3-4 time. Og da spiser du litt.

Nøtter er allerede nevnt. Mandler er de nøttene som inneholder "alt". En neve mandler som mellommåltid er kjernesunt.

Spis frokost. Lag deg noe som "sklir" ned uten anstrengelse. Youghurt med frokostblanding - eller bare ganske enkelt de God-Morgen youghurtene?

Drikk grønn te.

Lunsj: Lag deg to skiver med makrell i tomat og leverpostei. Begge deler stappfullt av jern og dermed masser av god næring for deg. Velg et grovt brød.

Middag: Kyllingfilet med ris? Kotelett med dampede frosne grønnsaker og steikte poteter? Woket svinefilet med Classic Wokblanding grønnsaker - og med nudler til - ha sweet chilisaus på til slutt. Masse smak. Masse næring.

Kvelds: Lag deg minst 1 skive med leverpostei eller annet favorittpålegg.

Innimellom disse 4 store - nøtter, knaskegulerøtter, et glass melk, et glass yoghurt. Ha frukt stående fremme i "gripehøyde".

Mat er en vane. Dersom du banker inn faste klokkeslett for spisingen vil du etterhvert bli sulten til "rett" tid og da vil dette gå av seg selv.

Det vanskeligste måltidet av alle er kanskje frokost. Jeg har måttet vende meg til det selv. Når du etterhvert blir lei yoghurt bør dette måltidet bli like stort som lunsjen.

Skrevet

Jeg sliter litt med matlysten selv til tider. Jeg har kjøpt inn drikkeyoghurt, litt tjukke juice-typer, rett-i-koppen. De er enkle å "lage" og går greit å helle inn. Og så metter det mer enn saft og annen drikke. Noen ganger kjører jeg en banan og/eller eple i hurtigmikser sammen med drikkeyoghurt. Da metter det enda mer :) (Er frustrert over at alle andre typer enn kirsebær-drikkeyoghurt er borte fra butikken :sur: )

Ellers kan havregrøt være en ide.

Pasta fungerer til middag. Enten blande med creme fraiche og stekt laks i småbiter, eller kun med olivenolje, tomatbiter og f. eks sukkererter. Og krydder, da. anbefaler provence krydderblanding eller italiensk krydderblanding.

Nøtter og popcorn er også fint :)

Skrevet

Jeg får alltid i meg hjemmelaget potetmos. Da koker jeg potetbiter og løk til det er mykt og moser det (med stavmikser) sammen med creme fraice og salt og pepper. Kan også være smakfullt med litt squasj i mosen. Til mosen steker jeg gjerne sånne ferdigmarinerte (urter) frosne laksestykker. Når potetene er delt opp i biter går det ganske fort. Potetmosen gir mye mat i magen og laksen har mye og frisk smak. Kan også ha pasta med olje, parmesan og pepper til laksen.

Enkel frokost for kresen mage.. Smoothie (hjemmelager eller f eks Deli de Lucas) og en croasant. Og kanskje en liten banan.

Unn deg alt som smaker godt! I starten er det viktig at du i det hele tatt spiser. Lag mat sammen med andre. Lett å glemme å spise når man er alene.

Lykke til :)

Skrevet

Forresten så går det et program om sunn og god mat på TV2 i dag så jeg plutselig! Kanskje verd å sjekke..? :)

Gjest gjesta
Skrevet

Takker for mange gode tips :-D

Det er ikke kvalmen som er det verste, men en veldig dårlig matlyst. Kvalmen gjør det da ikke bedre. Matlysten er et av symptomene på en sykdom. I tillegg så kommer total mangel på energi. Det gjør jo heller ikke matlaging noe lettere.

Jeg kan ha problemer med å presse ned en halv brødskive eller en halv banan. Så ille er det. Resultatet blir alt for lite mat i løpet av en dag.

Ikke har jeg blender eller stavmikser. Har allerede tenkt på smoothie, men økonomien tillater ikke kjøp av kjøkkenutstyr.

Yoghurt bare avskyr jeg. Dessverre. Har prøvd utallige ganger.

Knekkebrød har jeg faktisk ikke tenkt på. På tide å handle ;)

Potetmosen din siebaeo hørtes god ut.

Knaskegulerøtter må jeg også kjøpe inn.

Spiste en del havregrøt før da de hadde sånn blanding som du bare kunne helle på kokt vann. Kjapt og du fikk den porsjonen du ville ha. Den ble borte fra butikken.

Jeg prøver å bli bevisst å spise med jevne mellomrom og at frokosten er det viktigste måltidet.

Igjen takk for mange gode tips.

Skrevet
Spiste en del havregrøt før da de hadde sånn blanding som du bare kunne helle på kokt vann. Kjapt og du fikk den porsjonen du ville ha. Den ble borte fra butikken.

Har du microbølgeovn? Havregryn, vann, inn i microen på full guff og strø over hakkede nøtter, litt rosiner og kanskje litt olje om det er krise på kalorifronten :)

Skrevet

Prøv å fokusere så mye som mulig på næringsrik mat. Grønnsaker med sterk farge er noe med mye næring. Hva med å raspe gulrøtter og ha i en liten bolle i kjøleskapet, så kan du ta ei lita klype dann og vann? Liker du rød paprika - kanskje du kan dele opp en paprika og ha den i en boks i kjøleskapet klar for spising.

Det viktitgste for deg er å ha enkel og næringsrik mat lett tilgjengelig. Broccoli har mye næring - liker du det? Svisker og rosiner er også proppfulle av næring.

Hus at mat er medisin.

Tror kanskje du burde få i deg mulitivtamintabletter i tillegg.

Skrevet
HusK at mat er medisin.
Ble litt feil i innlegget over :ler:
Skrevet

Jeg kom på mer. Rødbeter!! De er proppfulle av god næring.

Ser andre har skrevet grønn te - og det er veldig fint for kroppen, men noen sliter litt med smaken. Da kan roiboosete være et alternativ.

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg tar daglig multivitamin og omega 3.

Da lærte jeg noe nytt i dag også. Skal teste ut havregrøt i mikroen.

Spiser veldig lite søte ting og drikker knapt brus og juice.

Broccoli elsker jeg. Når jeg tenker meg om så kan den spises rå også.

Paprikastrimler og ferdig dipp i kjøleskapet kan jo også funke.

Nå begynner jeg å få noen ideer. Godt :icon_smile:

Skrevet
Når jeg tenker meg om så kan den spises rå også.

(Var det du som ikke likte yoghurt?) Kan du kanskje likevel lage dipp med yoghurt naturell, du merker ikke yoghurt smaken hvis du blander den ut med nok urter.

Guacamoledipp? Den lages av avocado som er stappfull av næring og sunt fett.

Håper du får til å spise mer næringsrik mat.

Skrevet

For ikke å glemme bær! Blåbær og solbær er av de aller sunneste, men ellers er alle bærene veldig sunne og næringsrike.

Bor du i nærheten av Smartclub - så selger de blendere til kr. 99,- nå. Jeg kjøpte i går, og den virker helt ok.

Tenk om du kunne hatt bær og juice i blenderen, og hatt ei mugge med det stående i kjøleskapet. Da kunne du drukket litt av og til - og fått påfyll av god næring til kroppen din.

Skrevet

Vi har visst litt forskjellig smak, men jeg kommer med noen flere tips likevel :) Kan jo hende det er noe som faller i smak.

Jeg lager noen ganger avocado-dip som nevnt over. Min oppskrift er: 1 avocado, ca 1 ts sitronsaft, 1/2 tomat i småbiter (eller ketchup?), salt og pepper. Jeg spiser det ofte med tacochips eller agurkstenger.

En annen dip får du ved å ta 1 boks tunfisk og blande med majones til det blir kremete i konsistensen. Veldig godt til agurkstenger og gulrot, blant annet. (Jeg liker verken tunfisk på boks eller majones hver for seg, men det blir helt annerledes sammen!)

Disse dipene kan stå i kjøleskapet så kan du spise når du vil. Avocado blir vanligvis brun av å stå, men sitronsaften forhindrer det.

Ovnsstekte epler: Del epler i båter, strø eventuelt sukker og kanel på. Legg på en teskje smør. Stek på ca 180 grader til de blir myke, ca 20 min avhengig av størrelsen på eplene og båtene. Kan spises med vaniljeis.

Kjøp Tapini-kjeks eller Ritz-kjeks og spis med smøreost, brie eller annen ost på. Dette fungerer fint med knekkebrød og slikt også.

Stikker innom igjen hvis jeg kommer på mer! Praktisk med en slik tråd jeg kan stikke innom når jeg trenger tips til mat :) Sliter for tiden veldig med brødmat. Er ikke noe pålegg som frister...

Skrevet

Gå til apoteket og spør dem til råds, de har smakfritt næringspulver ol som du kan blande inni maten din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...