Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har brukt p-sprøyte i 6-7 år nå, og er veldig fornøyd med dette - mest fordi jeg slipper mensen. Men nå har jeg akkurat lest på lommelegen at p-sprøyte ikke skal brukes i mer enn 2 år sammenhengende :overrasket: Hvis dette stemmer så er vel det noe legen min burde ha fortalt meg? Og jeg lurer nå på hvor lenge andre har brukt denne sammenhengende?

I dag hadde jeg litt brun utflod, og det var det som gjorde at jeg begynte å lete litt etter dette. Har jeg brukt p-sprøyta altfor lenge kanskje? :forvirret:

Hvis jeg skal slutte med den, så lurer jeg også på om jeg skal la være å bruke noe prevensjon (bortsett fra kondom selvfølgelig), eller om jeg skal gå over på noe annet. Hva har dere andre som har brukt p-sprøyte gjort?

Jeg får legge til at jeg er 30 år, og har absolutt ingen planer om barn. Er heller ikke i noe forhold nå, så jeg er jo ikke avhengig av å bruke noen sånn type prevensjon foreløpig. Men jeg vil ikke ha tilbake mensen :grine:

Alle råd og tips tas imot med stor takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har brukt den i ett år og vil nå slutte. Jeg har est ut som en ballong på denne sprøyta. Dessuten reduseres bentettheten. Det er derfor en ikke bør bruke den i mange år.

Jeg skal til legen og be om det som er mitt siste prevensjonsalternativ, nemlig Cerazette. Jeg tåler ikke kunstig østrogen, hadde blødninger i 6 måneder på spiralen og siden jeg aldri har hatt stabile sykluser så stoler jeg ikke på disse små computerne som gir beskjed om røde og grønne dager.

Det finnes p-piller som man kan ta sammenhengende hvertfall tre måneder uten å ha blødning. Kanskje det kan være noe for deg?

Gjest koffeine
Skrevet

Jeg mener å ha hørt at p-sprøyte ikke anbefales av legene lenger? At de bare gir det til folk som har begynt på den fra før. Er vel en grunn til det....

For øvrig skal visst p-staven inneholde de samme hormonene. (Men ut i fra egne erfaringer vil jeg ikke anbefale den fordi jeg hadde litt mens nesten hele tiden.)

Har også hørt at man kan ta p-piller slik at man ikke får mensen. Hvis man tar monofase-piller (Yasmin og Loette f.eks) kan man bare hoppe over de pillefrie dagene og begynne rett på neste brett. Det er ikke fysisk skadelig. Grunnen til at det legges opp til at man skal ha mens hver måned er visst at det skal være bra rent psykisk. (Akkurat dét er det sikkert delte meninger om :) )

Skrevet

Jeg ville ha p-sprøyte da jeg var hos helsesøster som 16-17åring, men hun avfeide meg med å si at det ga de bare til narkomane fordi de glemte å spise pillene sine, og skrev ut en resept på Trionetta heller. Har imidlertid aldri forstått hva som skal være så farlig med p-sprøyten, bortsett fra at det kan ta en stund etter man går av den før man kan bli gravid visstnok.

Mange mister mensen helt eller delvis ved bruk av hormonspiral, men dette gis visst helst kun til kvinner som har født av en eller annen grunn. Men man kan jo også, som nevnt over, hoppe over mensen dersom man går på monofasiske p-piller kontinuerlig.

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Jeg har prøvd en gang og var fornøyd, men ble sterkt frarådet å bruke det av en lege. Var på grunn av hormonmengdene, tror jeg.

• 7 måneder senere...
Gjest Gjest_beate_*
Skrevet
Jeg har prøvd en gang og var fornøyd, men ble sterkt frarådet å bruke det av en lege. Var på grunn av hormonmengdene, tror jeg.

Jeg fikk beskjed om at p-sprøya er som minipillen.lite hormoner.derfor går man ikke opp i vekt.Tok sprøyta for 2 uker siden og nå har jeg hatt mensen i 2 dager.Er dette normalt?trodde man skulle slippe mensen men delte meninger om dette.Hvis blødningene ikke avtar vurderer jeg og ikke ta en ny dose om 3 mnd.men heller ta p-piller så bllødningene avtar..noen som har opplevd det samme?

Skrevet
Jeg fikk beskjed om at p-sprøya er som minipillen.lite hormoner.derfor går man ikke opp i vekt.

Det er stikk motsatt av det jeg har hørt både fra leger, gynekologer og fra kilder på nett.

Vektøkning er forøvrig oppført som en svært hyppig bivirkning på felleskatalogen.

Skrevet

Jeg tok akkurat opp dette med legen min, da jeg nå har gått på dette i to år. Han sa det bare var tull så lenge jeg ikke hadde økt risiko for benskjørhet. For sikkerhets skyld har han satt meg opp på en test av tettheten på benmassen.

Skrevet

Jeg brukte P-sprøyta i 4 år, da jeg leste at man kunne bli benskjør av den. Gynekologen bekreftet dette. Jeg spurde hvorfor ikke legen sa noe, men det var ikke sikkert alle visste det fordi det var nytt..

I tillegg hadde jeg fikk problemer med at det gjorde vondt å ha sex. Gikk til gynekologen igjen, hun fant ingenting galt men sa det kunne være p-sprøyten.

jaaada, etter 4 år skulle den plutselig ha sånn effekt? Tvilte litt på det, men slutta alikevel p.g.a. benskjørhetsgreia. Jommen meg funket musa igjen også. tjohoo. Etter et halvt år uten vanlig sex! stakkars typen. hehe

Så jeg er overbevist om at denne sprøyta er litt av en skumling.

Skrevet

Jeg gikk på p-sprøyte i mange år, ingen som advarte meg mot hormonmengdene i den... Men legen begynte å hinte om jeg ikke snart skulle ha barn og at det ville være lurt å slutte med den i god tid. Da følte jeg meg litt gammel :eeeh: Snart 30 og ingen barn og ingen kjærsete var visst ikke vanlig i hans bok... Hehe.

Hadde ikke mensen i det hele tatt de åra. Men kjenner ei som blødde konstant i flere måneder, og endte opp med å ta piller samtidig med at sprøyta gikk ut av kroppen for å få det til å slutte. 'Min' bivirkning var heller nedsatt lyst.

For noen år siden fant jeg ut at jeg skulle slutte på sprøyta, hadde jo ikke (eller lyst til å ha) noe å beskytte meg mot allikevel ;)

Da jeg møtte samboeren ble det hormonspiral. Eneste grunnen til at de vanligvis ikke gir den til damer som ikke har født er at det er litt vanskeligere (og vondere!) å få på plass da, sa legen min. Og vondt var det! Hadde litt ubehag i noen måneder etter jeg fikk den satt inn, kunne kjenne at den var der. Men nå merker jeg ingenting og er veldig fornøyd.

Skrevet
Jeg fikk beskjed om at p-sprøya er som minipillen.lite hormoner.derfor går man ikke opp i vekt.Tok sprøyta for 2 uker siden og nå har jeg hatt mensen i 2 dager.Er dette normalt?trodde man skulle slippe mensen men delte meninger om dette.Hvis blødningene ikke avtar vurderer jeg og ikke ta en ny dose om 3 mnd.men heller ta p-piller så bllødningene avtar..noen som har opplevd det samme?

Det er det stikk motsatte av det jeg har hørt fra min lege. I tillegg kjenner jeg flere som har slitt maks etter å ha sluttet på sprøyta.

Ang. mensen så er det helt normalt at systemet kommer i ulage når du starter på prevensjon(uansett hvilken). Det er derfor man anbefales å vente 3-4 måneder med et eventuelt bytte fordi man vil se om eventuelle bivirkninger som spotting vil gi seg.

Skrevet

TS her :) Etter at jeg startet denne tråden tok jeg én sprøyte til (i midten av januar), men så bestemte jeg meg for å slutte. Ganske kjapt etter at jeg skulle hatt den neste, ble jeg utrolig deprimert, og det var en sånn ubehagelig tomhetsfølelse som jeg egentlig aldri har hatt før. Etter en stund fant jeg ut at det kanskje hadde noe med sprøyta å gjøre - hormoner som begynte å komme i gang igjen eller noe sånt? I juli fikk jeg mensen igjen, og den hadde jeg da 5 uker i strekk :tristbla: Jeg har også hatt to migreneanfall i sommer som har vært annerledes enn den "vanlige" migrenen jeg har hatt. Kan dette ha noen sammenheng med at jeg har slutta på sprøyta tro?

Jeg hører gjerne om andres erfaringer etter å ha sluttet; Hvordan var mensen den første tida? Og hvor lang tid tok det før den var normal igjen? Og hva med hodepine/migrene? Eller "depresjoner" i ettertid?

Så lenge jeg brukte sprøyta var jeg kjapp med å anbefale den til alle, for jeg var jo kjempefornøyd med den selv. Men nå kommer jeg til å være litt mer forsiktig med å skryte av den :icon_neutral:

Skrevet

Jeg brukte p-sprøyte et halvt års tid men var plaget av småblødninger hele tiden. Legen sa til meg at det trolig ikke var nok hormoner i den til å overstyre mitt eget system. Gikk rett på p-piller etterpå. Først trinordiol som jeg fikk veldig kramper av i den pillefrie uka og deretter microgynon som jeg var fornøyde med. Da yasmin kom på markedet ble jeg anbefalt å bytte til den og gjorde det. Tar p-pille brett sammenhengende og fått beskjed om at det er helt ok. Når jeg tar pauser så blør jeg nesten ikke men merker på kroppen at jeg blir litt oppblåst ol slik man vanligvis blir når man har mensen.

Kan tenke meg at du trenger litt tid på å komme i lage igjen. Tror det at jeg begynte på pillen gjorde det hele litt lettere. Hørt om andre som har hatt en del trøbbel etter å ha brukt p-sprøyte.

Skrevet

Jeg har gått på p-sprøyte i 11 år. Ikke hatt mensen siden, før jeg sluttet i fjor. Da gikk jeg ned 5 kilo av de 8 jeg hadde gått opp for 11 år siden (pga av mindre appetitt, jeg er dritsulten hele tiden på p-sprøyta...), ble i mye bedre humør enn jeg kan huske å ha vært, sov mindre og følte meg generelt bedre.

Tok en sprøyte igjen i mai, da jeg ikke turte satse på "hoppe av i svingen" lenger, og har nå gått opp igjen de 5 kiloene, blitt trett, humørsyk og smådeppa, + at jeg har hatt mensen mer eller mindre hele tiden siden. (kanskje en dag eller to uten, så småblødninger igjen. Har brukt ca en million kroner på tamponger i sommer...) Vet småblødningene vil gi seg før eller siden, og at jeg da ikke vil ha mensen lenger, men de andre bivirkningene har jeg jo hatt hele tiden, jeg visste det bare ikke...

Kommer IKKE til å ta den igjen, har tenkt å prøve ut ladycomp når dritten endelig er ute av kroppen min igjen (kan ikke bruke p-piller, og vil uansett ikke utsette meg for hormoner igjen)

• 6 måneder senere...
Skrevet
TS her :) Etter at jeg startet denne tråden tok jeg én sprøyte til (i midten av januar), men så bestemte jeg meg for å slutte. Ganske kjapt etter at jeg skulle hatt den neste, ble jeg utrolig deprimert, og det var en sånn ubehagelig tomhetsfølelse som jeg egentlig aldri har hatt før. Etter en stund fant jeg ut at det kanskje hadde noe med sprøyta å gjøre - hormoner som begynte å komme i gang igjen eller noe sånt? I juli fikk jeg mensen igjen, og den hadde jeg da 5 uker i strekk :tristbla: Jeg har også hatt to migreneanfall i sommer som har vært annerledes enn den "vanlige" migrenen jeg har hatt. Kan dette ha noen sammenheng med at jeg har slutta på sprøyta tro?

Jeg hører gjerne om andres erfaringer etter å ha sluttet; Hvordan var mensen den første tida? Og hvor lang tid tok det før den var normal igjen? Og hva med hodepine/migrene? Eller "depresjoner" i ettertid?

Så lenge jeg brukte sprøyta var jeg kjapp med å anbefale den til alle, for jeg var jo kjempefornøyd med den selv. Men nå kommer jeg til å være litt mer forsiktig med å skryte av den :icon_neutral:

Skrevet

Har brukt P-sprøyten i snart 10 år, har ingen bivirkninger, som jeg vet om. Hadde vel litt blødninger det første halvåret og etter det litt rett før neste sprøyte skulle tas, nå er det flere år siden. Nå har jeg ikke tenkt å ha flere unger, så om et tar lang tid å komme i rute igjen betyr ingenting for meg. Men kan ikke forstå at sprøyta skal være verre enn hormonspiral og andre prevensjonsmidler med samme type hormoner i.

Skrevet (endret)
Har nettopp startet med p-sprøyten etter at jeg sluttet å amme mitt barn nr 2 i november. Tok da den første sprøyten 23 desember, og den andre nå den 18 mars, men fikk blødning den 20 og blør fortsatt.

Har lest at om det går mindre enn 90 dager i mellom hver sprøyte, så er det fullt mulig å unngå blødninger, men det ser ikke slik ut for min del.

Og hadde de gått bort fra p-sprøyten, tror jeg ingen leger ville gitt den ut for nettopp prevensjonsmiddel! Men vet at den ikke anbefales for damer som ikke har barn og som er yngre enn 25 år. Nå er jeg 26 år og har 2 barn, så det er ikke akkurat noe nederlag om jeg evt ikke får flere barn, selv om jeg faktisk ønsker flere. For det skal visstnok være risiko for å bli steril når man går på p-sprøyten, sikkert derfor at den ikke bør brukes mer enn 2år sammenhengende!

Hvor har du hørt at det er risiko for å bli steril om man går på p-sprøyten? Jeg har bare blitt fortalt at grunnen til at man ikke anbefaler at kvinner uten barn ikke bør bruke den er fordi det kan ta årevis før syklusen går som normalt igjen (eller tilogmed til den kommer tilbake..), fordi den har vært "ute av funksjon" så lenge.. Derfor kan det altså være vanskelig å få barn de første årene etter at man har sluttet på den.

Endret av Dru
Skrevet

jeg hadde ikke mensen på tre mnd så fikk jeg den fem uker i strekk og det flere ganger. la på meg som en hest gjorde jeg og. aldri mer p-sprøyta på meg.

Skrevet
jeg hadde ikke mensen på tre mnd så fikk jeg den fem uker i strekk og det flere ganger. la på meg som en hest gjorde jeg og. aldri mer p-sprøyta på meg.

For meg fungerer p-sprøyta ypperlig. Ikke legger jeg på meg, ikke har jeg humørsvingninger, ikke har jeg mensen.... Tror det er veldig individuelt. Men siden p-sprøya fungerer dårlig for såpass mange så er det jo bra det finnes en hel haug av prevensjonsmidler der ute.

Prøvde p-ring en stund og trivdes kjempebra med det! Og det fine med p-ring er jo at hormonene går lokalt i underlivet, slik at de ikke sirkulerer i blodet på samme måte som med p-piller og p-sprøyte. Og da slipper man mange av bivirkningene fra p-piller og p-sprøyte. Det er i hvert fall det jeg har blitt fortalt.

• 2 måneder senere...
Gjest Gjest_Tone_*
Skrevet

Hei

Jeg har gått på sprøyta i 8 måneder. De første månedene blødde jeg nesten konstant, ble veldig lei av å ha mensen light hele tiden. Så fulgte et par måneder nesten helt uten blødninger, så jeg trodde på et bedre liv. Men så fikk jeg plutselig kraftig mens igjen og nå har jeg hatt blødninger hver dag i over en måned, må bruke bind hele tiden. Har fått opplyst at det kan være ustabilt i opp til et helt år, men nå er jeg i ferd med å gi opp, tror ikke dette fungerer for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...