Gjest Eminia Skrevet 3. januar 2007 #1 Skrevet 3. januar 2007 Fødte en sønn i september, og etter det hadde jeg renselse leeenge, vet ikke når den sluttet egentlig, for har hatt gulaktig utflod helt til nå. Begynte nå å kjenne at jeg også klødde og svidde rundt urin- og skjedeåpning, og tenkte derfor det sikkert var sopp. Har brukt en 500 mg. vagitorie + salve. De første 2-3 dagene etter at jeg brukte vagitorien var jeg 'normal' igjen mtp. utflod og sånn, men nå er det som det var. Kan det være at det trengs 'sterkere lut' for å ta knekken på soppen, eller er det noe annet tror dere? Vil det være mer effektivt med en sånn 6-dagers kur?
Antoinette Skrevet 3. januar 2007 #2 Skrevet 3. januar 2007 Jeg ville forsøkt 6-dagers kuren ja. Ikke alltid det er nok med den ene stikkpillen. Hvis en 6-dagers ikke hjelper må du kontakte GU og få middel på resept, husker ikke hva det heter med det er effektivt.
Gjest Ulva35 Skrevet 3. januar 2007 #3 Skrevet 3. januar 2007 Gå til legen. Be han/henne skrive ut Fluconazol Alpharma til deg. Det hjalp iallefall meg, og tro meg jeg har slitt med sopp ofte. Og i de siste årene en gang i måneden omtrent Det er en pille du skal ta(svelge) i tilegg til en Canesteenkur når du får sopp. Kun en pille. Etter dette fikk jeg ikke sopp på 3 måneder Legen hadde gitt meg en til i tilfelle det skulle dukke opp og det gjorde det En pille og en kur til og nå har jeg ikke hatt det på et halvt år Lykke til
~Mrs.Valentine~ Skrevet 3. januar 2007 #4 Skrevet 3. januar 2007 Det er jo like effektivt å bruke en kortere kur(den er bare mer konsentrert) som den lengere kuren. Jeg har egentlig litt for lite peiling på hva som kan skje nedentil av diverse etter man har født,men det kan jo være dette r vanlig, bare at de gir samme symptomer? Men da igjen så skulle du jo ikke blitt bedre av soppkuren?!...Det finnes jo en annen salve du kan prøve også, men jeg husker ikke helt hva den heter,men den finnes på apoteket. Ett tips jeg har er å spørre en lege på suss.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2007 #5 Skrevet 3. januar 2007 Det er jo like effektivt å bruke en kortere kur(den er bare mer konsentrert) som den lengere kuren. Jeg har egentlig litt for lite peiling på hva som kan skje nedentil av diverse etter man har født,men det kan jo være dette r vanlig, bare at de gir samme symptomer? Men da igjen så skulle du jo ikke blitt bedre av soppkuren?!...Det finnes jo en annen salve du kan prøve også, men jeg husker ikke helt hva den heter,men den finnes på apoteket. Ett tips jeg har er å spørre en lege på suss. ← ...men det kan jo umulig være akkurat det samme med den korte og den lengre kuren - hvorfor skulle det da finnes to? Tror neppe det er vanlig etter fødsel - jeg har jo trodd at utfloden bare var en veeldig lang renselse, men har aldri hørt om det med kløe og svie...
Amanlis Skrevet 3. januar 2007 #7 Skrevet 3. januar 2007 Du kan prøve Pevaryl, som også er et soppdrepende middel. Jeg har bedre erfaring med det preparatet enn med Canesten.
Gjest Gjesten Skrevet 3. januar 2007 #8 Skrevet 3. januar 2007 Kan det vere Bakteriell Vaginose (BV)?
Gjest Eminia Skrevet 3. januar 2007 #9 Skrevet 3. januar 2007 Kan det vere Bakteriell Vaginose (BV)? ← Hmm...kan vel det, men kan ikke si at det lukter fisk...??
Gjest Gjesten Skrevet 3. januar 2007 #10 Skrevet 3. januar 2007 Veit ikkje om det nødvendigvis treng gjere det heller? Ane ikkje, ta ein tlf til legen du. God bedring
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2007 #11 Skrevet 3. januar 2007 Veit ikkje om det nødvendigvis treng gjere det heller? Ane ikkje, ta ein tlf til legen du. God bedring ← Æsj...må vel dete hvis det ikke gir seg... Men kommer nok til å prøve soppbehandling en gang til først - er møkklei legekontoret, og har ikke fått noen fastlege ennå, så får bare turnuskandidater...
Helen Skrevet 3. januar 2007 #12 Skrevet 3. januar 2007 Jeg har vært en del plaget med sopp, Canesten hjelper ikke. Legen sa jeg kunne kjøpe Daktacort på apoteket (reseptfri). Det står på tuben at den er for kløende fotsopp, men det skulle ikke jeg bry meg noe om. Jeg ble kvitt soppen etter et par dager, den som jeg hadde trælet så lenge med å bli kvitt med hjelp av Canesten. Jeg er ikke så ofte plaget lenger men jeg har alltid ei tube liggende så det er fort gjort å bli kvitt soppen de gangene jeg har fått det igjen.
Gjest Eminia Skrevet 3. januar 2007 #13 Skrevet 3. januar 2007 Jeg har vært en del plaget med sopp, Canesten hjelper ikke. Legen sa jeg kunne kjøpe Daktacort på apoteket (reseptfri). Det står på tuben at den er for kløende fotsopp, men det skulle ikke jeg bry meg noe om. Jeg ble kvitt soppen etter et par dager, den som jeg hadde trælet så lenge med å bli kvitt med hjelp av Canesten. Jeg er ikke så ofte plaget lenger men jeg har alltid ei tube liggende så det er fort gjort å bli kvitt soppen de gangene jeg har fått det igjen. ← Takk for tips! Da er daktacort notert og skal kjøpes... Kanskje sammen med en 6-dagers canestenkur, bare for å prøve det først... SKAL bli kvitt dette og VILIKKE til legen...
Gjest Fruktfat Skrevet 3. januar 2007 #14 Skrevet 3. januar 2007 men husk at om du har sex så må også partneren behandles.
Helen Skrevet 3. januar 2007 #15 Skrevet 3. januar 2007 men husk at om du har sex så må også partneren behandles. ← Det trenger han ikke.... Sopp smitter ikke og er derfor ikke en seksuelt overførbar infeksjon. Soppinfeksjonen kommer fra deg selv. Partner kan imidlertid «bidra» til å holde betennelsen ved like fordi samleiet irriterer skjeden. Hentet fra: Klinikk for seksualopplysning
Gjest Fruktfat Skrevet 3. januar 2007 #16 Skrevet 3. januar 2007 jøss, det har jeg da alltid fått høre? fikk beskjed da jeg var på GU at mannen også måtte ta kur, ellers gikk det imellom oss?
Gjest Gjesten Skrevet 3. januar 2007 #17 Skrevet 3. januar 2007 jøss, det har jeg da alltid fått høre? fikk beskjed da jeg var på GU at mannen også måtte ta kur, ellers gikk det imellom oss? ← Ein type sopp som må behandlast med antibiotika går mellom partnerar, vanlig sopp som ein kurerer med canesten går ikkje mellom partnerar, men ein bør ikkje ha sex medan ein tar kuren, for det kan irritere understellet.
siebaeo Skrevet 3. januar 2007 #18 Skrevet 3. januar 2007 Jeg har fått Diflucan eller FLuconazol jeg og. Det bruker å ta alt. Problemet med canestenkurer er at de tar ikke soppinfeksjoner andre steder i kroppen, f eks endetarmen.. Man kan smitte seg selv derifra for har kan soppen også være. (lurt tips er derfor å unngå stringtruse. Den funker omtrent som en bro for soppen og bakterier. Æsj!) Også lurt å smøre seg helt bak når man bruker canesten. (jeg haaater canestenpillene!!) Har aldri hørt at man skal bruke canesten samtidig som Fluconazolen... Ellers vil jeg tipse om å unngå ALL form for såpe/underlivssåpe i underlivet. Kun bruke vann og vaske seg med såpe bare "der bak". Det har gjort underverker for meg! (samt å droppe østrogen p-piller)
Gjest Fruktfat Skrevet 3. januar 2007 #19 Skrevet 3. januar 2007 Ein type sopp som må behandlast med antibiotika går mellom partnerar, vanlig sopp som ein kurerer med canesten går ikkje mellom partnerar, men ein bør ikkje ha sex medan ein tar kuren, for det kan irritere understellet. ← da lærte jeg noe nytt i dag og!
Amanlis Skrevet 3. januar 2007 #20 Skrevet 3. januar 2007 Jeg har fått Diflucan eller FLuconazol jeg og. Det bruker å ta alt. Problemet med canestenkurer er at de tar ikke soppinfeksjoner andre steder i kroppen, f eks endetarmen.. Man kan smitte seg selv derifra for har kan soppen også være. (lurt tips er derfor å unngå stringtruse. Den funker omtrent som en bro for soppen og bakterier. Æsj!) Også lurt å smøre seg helt bak når man bruker canesten. (jeg haaater canestenpillene!!) Har aldri hørt at man skal bruke canesten samtidig som Fluconazolen... Ellers vil jeg tipse om å unngå ALL form for såpe/underlivssåpe i underlivet. Kun bruke vann og vaske seg med såpe bare "der bak". Det har gjort underverker for meg! (samt å droppe østrogen p-piller) ← Fastlegen min sa at det er noen gynekologer som anbefaler soppdrepende middel (Canesten eller Pevaryl) i skjeden samtidig som man tar Diflucan. Det bør gjøres for å være helt sikker på at all soppen forsvinner, sa hun. Ellers er jeg enig i at stingtruser bør unngås. Mine soppforekomster ble reduserte da jeg slutta med string og gikk over til bomullsboxere/hipsters til daglig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå