Gå til innhold

Vondt i nedre rygg og ben.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har vondt i et område ca rett over rompesprekken, og ca 4 fingerbredder over det og utover mot sidene. Smertene går også ned i lår og til en viss grad leggene. Jeg tror jeg har hatt dette i flere år (er vant med smerter og ubehag i mesteparten av ryggen, så litt til eller fra merkes lite), men jeg tror det har blitt verre etter jeg ble ”lammet” i bena i ca 1 døgn pga smerter litt før jul. tok ca en uke før jeg klare rette meg opp etter det. Synes og den merkelige klikkelyden jeg har hatt har blitt litt sterkere, men det kan like gjerne være jeg som går og kjenner etter mer enn vanlig.

Men er dette bekkenet som trøbler? Jeg har aldri vært gravid, og er det heller ikke nå, så jeg har egentlig trodd det bare var litt muskler som trøbler, men jeg tror egentlig ikke på det stort lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnsdatter

Gå til en kiropraktor og få ham/henne til å se på det. Det er neppe noe så alvorlig at ikke hun/han kan fikse det på noen få behandlinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, om det viser seg at det skal 4-5 behandlinger til for at jeg blir bra/bedre i ryggen så blir jeg ganske paff…

Men jeg har jo tenkt på kiropraktor før… Kan du si noe om hva vil det koste? Økonomien er såpass dårlig nå at jeg kan egentlig ikke ta meg råd til slik luksus som å fikse på noe jeg tross alt har levd med i flere år allerede, men det hadde vært deilig å i det minste sluppet litt av den verken. Og siden jeg er ganske nervøs av meg, er det egentlig riskofritt? Må si jeg er litt nervøs for at noen skal knekke løs på meg og kanskje gjøre vondt verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Hehe, om det viser seg at det skal 4-5 behandlinger til for at jeg blir bra/bedre i ryggen så blir jeg ganske paff…

Men jeg har jo tenkt på kiropraktor før… Kan du si noe om hva vil det koste? Økonomien er såpass dårlig nå at jeg kan egentlig ikke ta meg råd til slik luksus som å fikse på noe jeg tross alt har levd med i flere år allerede, men det hadde vært deilig å i det minste sluppet litt av den verken. Og siden jeg er ganske nervøs av meg, er det egentlig riskofritt? Må si jeg er litt nervøs for at noen skal knekke løs på meg og kanskje gjøre vondt verre.

Helt risikofritt er det vel ikke, har jo hørt skrekkhistorier om kiropraktorer som alle andre yrkesgrupper. Men jeg er i hvert fall helt sikker på at legen ikke kan hjelpe deg, og fysioterapeuten ikke gjør noe som monner.

Jeg har hatt noe som ligner på det du beskriver, og det var ikke mange behandlingene jeg trengte før jeg ble mye mye bedre. Men for meg var det noe som kom ganske akutt, og jeg kom meg til kiropraktor på bare et par dager. Jeg var ganske handicappet da kan du si, gikk omtrent dobbelt... Hvis du har klart å leve med det i årevis så er det kanskje ikke fullt så ille ;)

Det koster. Første konsultasjon pleier vel å koste mellom 400-600 kr, påfølgende ca 300 kr tror jeg. Du kan få henvisning fra lege, men det er ikke mye "rabatt" du får da dessverre. Det kan godt hende at kiropraktoren ikke vil ta i deg omtrent før du har tatt røntgen også (kiropraktoren henviser deg, koster ikke stort), for å være sikker på at det ikke er noe alvorlig galt baki der. Kiropraktoren min oppdaget faktisk et gammelt brudd i ryggen + en prolaps på Bjørnemannen etter å ha sendt ham på røntgen, som legen mente var helt unødvendig...

Vet hvordan det er å være desperat etter behandling og blakk som ei kjerkerotte, og det er ikke kult i det hele tatt. Klarte å grine meg til at arbeidsgiver betalte halvparten av behandlingene mine (ble jo skattlagt så det grein, selvsagt) siden jeg faktisk klarte å jobbe i stedet for å være sykmeldt. Kanskje du har en sånn mulighet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Forresten, kiropraktoren spurte meg hver gang jeg var der om det strålte ut i beina (det gjorde det aldri på meg), uten at jeg spurte om det var veldig viktig. Men hun satte opp et litt alvorlig fjes hver gang hun spurte. Bare sånn til opplysning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At de fleste leger ikke har peiling på rygg har jeg for lengst oppdaget, så det har jeg ikke vurdert engang. Er vel alltid en risiko for at det kan bli verre av all behandling, men får håpe det går bra… Har begynt å tenke på hvordan det blir om jeg skulle bli gravid med dette, det kan umulig gå bra.

Jeg er ikke i arbeid (pga dette og andre årsaker), så jeg har hatt god mulighet til å tilpasse livet mitt etter smertene når det har vært nødvendig. Så det er godt mulig jeg ikke har merket så mye til det som det jeg hadde gjort om jeg ikke hadde hatt mulighet til å holde sengen og støtte meg via stol til bord og rett i sofaen de verste periodene. Utrolig hva det går an å venne seg til ;). Men siste runden skremte meg. Virker som om det er noe liknende det du hadde når du fikk det akutt. Gikk dobbelt i et par dager, og raskeste måten å komme seg fra rom til rom på var krabbing, måtte ha hjelp for å reise meg fra sofaen, hadde problemer med å få stablet meg av gårde på toalettet osv. ikke spesielt ok. Vurderte t.o.m legevakt, men ante ikke hvordan jeg skulle kommet meg i en bil. Så det ble ikke til, antar at jeg hadde fått en dose smertestillende og beskjed om å ta det med ro :frustrert:

Greit å høre at kiropraktorer kan henvise til røntgen, har en mistanke om at jeg fikk et brudd der for ca 10 år siden, og at det ikke hjelper på. Men jeg bør altså regne med 1500-2000 kr? Jeg har så vidt de pengene, men kan ikke si at jeg liker å da komme enda nærmere det stadiet hvor jeg må tigge om penger til mat (har ingen inntekt, og slik kommer det til å forbli i minst 6 måneder til, antakeligvis mer). Får veie for og i mot, får jeg et slikt akuttilfelle til så er det iverfall kiropraktor neste og ikke legevakt. Men hvordan kom du deg dit? Bør ha en form for plan klar slik at det ikke blir improvisering og vettskremte venner som må hjelpe til :ler:

De strålene er så vidt jeg har vært i stand til å finne ut antakeligvis nerver som er irritert, og det minner veldig om beskrivelser av isjas. Har vært redd for at det kan være alvorlig, men håper i det lengste det er muskelspenninger pga at det forplanter seg. Ubehagelig er det uansett. Men greit å være obs på at det antakeligvis ikke er noe jeg bør overse totalt, det er fort gjort å glemme ut slikt når jeg tross alt klarer fungerer ”normalt”, i det minste det som er normalt for meg ;)

Hvordan foregår en slik behandling egentlig? Avskyr å kle av meg for fremmede, så håper det er mulig å beholde mest mulig på, men såpass lavt som det er på kroppen virker ikke det særlig sannsynlig. Er i det minste greit å være forberedt på det…

Mye å tenke på nå, har vært forberedt på å leve med det og tenkte egentlig ikke stort over det før jeg plutselig en dag ikke virket lenger. Kanskje det var det som skulle til for at jeg ble kvitt de mer kroniske smertene jeg har gitt opp å bli kvitt? Hehe, neppe, men det er lov å drømme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Hvis du blir "lam" i bena, så oppsøk lege. Det KAN være en nerve som blir klemt et sted.

Det kan det nok være, men jeg hadde ikke mulighet til å komme meg til lege da (se innlegg over) og nå er jeg ”bra”. Var vel heller ikke direkte lam, men det gikk bare ikke å bruke de som normalt pga smerteilinger.

Hva kan forresten en lege gjøre? Har stort sett inntrykk av at kiropraktorer er mer kompetente enn allmennleger når det gjelder ryggproblemer. Kan være greit å være klar over hva jeg kan forvente meg av en gjennomsnittslege om det er eneste utvei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Uff, dette høres ikke greit ut. Synes nok du skal prøve å få gjort noe med det så du ikke blir helt handicappet til slutt :(

Ta på deg klær som er lette å bevege seg i og lette å dra litt ned (olabukse med belte er dårlig triks ;) ), jeg stilte alltid i kosedress og t-skjorte hos kiropraktoren. Da trenger du neppe å kle helt av deg, går an å dra ned linninga litt for å kjenne på hvordan musklene beveger seg baki korsryggen.

Hvis du mistenker et brudd, så vil nok kiropraktoren ikke knekke noe særlig på deg før h*n har sett røntgenbildene, for ikke å ødelegge noe. Litt dumt om du skulle bli lam...

Mine undersøkelser har foregått omtrent som følger: Først masse spørsmål, så stå med ryggen til og løfte beina høyt mens kiropraktoren har to fingre på ryggen min. Så bøye seg så langt fram med rette bein som mulig (og det er ikke alltid så langt...). Deretter så er det ned på benken, litt klemming og tilretteleggelse. Så et lite knekk eller to. Ikke vondt i det hele tatt! Er det flere ting, f.eks oppover ryggen eller nakken, tar hun som regel det også. Da jeg hadde skikkelig vondt, klemte hun på triggerpunkter også, og DET var vondt, men slett ikke farlig. (ikke på ryggen for min del, men på låret og setemuskelen, og i lysken) Det løste opp en del spenninger som gjorde ryggen verre. Så fikk jeg noen øvelser jeg skulle gjøre, strekke og sånt, fikk ny time og betalte for timen jeg hadde hatt. Så måtte jeg ut og gå i 20 minutter for at ikke musklene skulle stivne igjen.

Jeg betalte altså for hver enkelt time etter timen, så det ikke samlet seg opp en sånn grusom fleretusenkroners sum i løpet av et par mnd. Fikk svigers til å kjøre meg til den første timen, for da klarte jeg ikke selv, men senere tok jeg buss eller kjørte selv.

Du blir nok ikke bra på noen få behandlinger, men du burde bli bedre hvis det ikke er noe som må opereres (røntgen er viktig!).

Da jeg fikk bekkenløsning mens jeg var gravid, gikk jeg til samme kiropraktor, og kunne derfor jobbe hele svangerskapet i stedet for å bli sykmeldt i uke 17. Har nok spart samfunnet for mange penger den dama der ;)

Skjønner at det er kjipt å være deg nå! Men husk at det blir ikke noe bedre av å vente :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

”litt dumt om du skulle bli lam” :ler: Den var dagens høydepunkt til nå :ler: (og tanken på å gå til kiropraktor i mitt prakteksemplar av en joggebukse :ler:)

Så de spør og graver. Er jo bra de spør, men jeg får huske å ta med meg notater (blir jeg stresset så husker jeg knapt hva jeg heter, og å svare på mer kompliserte spørsmål er håpløst). Triggerpunkter, kan det være en slik ting som gjør at jeg ikke kan sitte på en stol med hard rygg? Kommer den flekken (ca et par cm i diameter) borti noe hardt så svartner det for meg. Veldig koselig når samboeren stryker meg over ryggen og jeg skriker :frustrert:. Når jeg tenker meg om, jeg har blitt mer og mer var for den flekken det siste året. Det er sikkert ikke bra…

Om jeg må betale for hver time eller flere tusen på en gang blir like ille. Jeg har en viss sum (et par tusen) som skal holde i 6-12 måneder til, og de må jeg pent rasjonere ut til all slik luksus som mat, medisiner og behandling. Det får bli havregrøt det neste året, men det går vel på et vis.

Bare bra om det er 20 minutters gåring etter behandlingen, det er det jeg må gå uansett for å komme meg hjem ;) (Har ikke bil, og har vansker med å få skyss, og buss bør jeg ikke ta meg råd til).

Trodde lenge at det hadde stabilisert seg (var stabilt dårlig i ca 10 år), men det er et eller annet som har begynt å øve sitt eget liv igjen. Skremmende å ikke helt vite om det er midlertidig eller en opptrapping av problemene. Så jeg tror du har rett, det blir ikke bedre av å vente.

Takk for at du i det minste har gitt meg håp, og så får jeg se om jeg faktisk klarer gjennomføre det jeg vet jeg bør gjøre, eller strengt tatt burde gjort for flere år siden :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Akkurat hva triggerpunkter er og hvorfor de "funker" har jeg ikke utdannelse til å svare på ;) Men der hun trykket på meg var det i hvert fall ikke vondt før hun hadde trykket en stund (altså når du får en albue midt i låret, mellom lårmusklene, da blir det litt vondt etter hvert). Vonde flekker er nok ikke det samme. Men det har helt sikkert en sammenheng med resten av ryggvondtet ditt!

Håper du får noe hjelp, det er virkelig ikke ålreit å gå sånn. Ryggproblemer er jo sånt som kan komme igjen etter en stund, hvis man ikke får fikset dem i utgangspunktet og er flink til å passe på ryggen sin etterpå. Håper det ikke er noe ille! Bra du har fått litt håp da i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med en undersøkelse hos en vanlig allmennlege. De er ikke eksperter på rygg- som nevnt over her et sted- men de kan si noe om hva smertene kan skyldes samt henvise til MR. Slik kan prolaps påvises/utelukkes. Etter å ha fått resultat fra røntgenen kan videre behandlig diskuteres i samarbeid med lege og kiropraktor.

Dersom du har en prolaps er det begrenset hvor mye en kiropraktor kan gjøre- dette er ikke noe som skal "knekkes" på. Derimot kan du få øvelser og oppfølging og behandling av ryggen forøvrig som kan bli påvirket av prolapsen. I samråd med lege kan du også få smertestilende/ kortisonsprøyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kermit
En kiropraktor vil vel like godt som en lege kunne henvise til MR om det er grunn til å mistenke prolaps?

Absolutt. En kiropraktor kan henvise til lege/sykehus, røntgen, MR, fysioterapi mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kiropraktor vil vel like godt som en lege kunne henvise til MR om det er grunn til å mistenke prolaps?

De kan det, men det blir jo unektelig litt mer komplisert.. Fastlegen blir alltid involvert i slike tilfeller uansett. Det går fortere slik.

Smerter i nedre del av rygg + stråling i ben kvalifiserer seg som regel til MR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt ganske like smerter som deg, bortsett fra strålingen ned i beina. Jeg gikk til kiropraktoren og fikk vite at i tillegg til en litt for stor krumming i ryggen, så var der noen nerver i bekkenet som lå i klem.

Førstegangsundersøkelsen betalte jeg 400 for, vanlig time etter det koster meg 300. Det er verdt hver eneste krone!

Jeg må bare spørre deg. Hvis du trykker med en eller to fingre oppå venusberget, gjør det vondt? Det gjør det hos meg når mine nerver klemmes. Da har min kiropraktor gitt meg beskjed om å trykke på de ømme punktene, en gang på hver side av venusberget i minst 30 sekunder hver kveld. Det hjelper meg. Når smertene avtar kan en massere litt også.

Jeg gikk til legen før jeg gikk til kiropraktor, men det var fordi jeg ble født med hofteleddsdysplasi og jeg trodde kanskje det var slitasjeskader i leddene. Takk og lov, det var det ikke.

Nå går jeg jevnlig til kiropraktor. Ca hver 6-8 uker, for jeg har en jobb som innebærer mye løfting, bæring og dytting og ikke minst trakking på betonggulv hele dagen.

Å komme til kiropraktoren er som å komme i himmelen. De behandlingene gjør underverker!

Endret av Saeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En kiropraktor vil vel like godt som en lege kunne henvise til MR om det er grunn til å mistenke prolaps?

Abslolutt, men det er jo noe rimeligere å gå til en lege enn til kiropraktor, særlig dersom det er snakk om første konsultasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnsdatter: Da er ikke den flekken jeg har et triggerpunkt, den er bare vond uten at jeg behøver trykke på den. Får håpe det er noe som kan gjøres med den, det ødelegger kosen litt når han hele tiden må passe på å ikke komme borti det punktet på ryggen for å unngå at naboene tror vi myrder katten :ler:

Saeria: Prøvde nå. Trykker jeg hardt nok blir det litt vondt, eller snarere ubehagelig, men det er kun slik vondt som det går an å få overalt på kroppen bare man trykker hardt nok, og ikke noe ”skummel” vondt. Det er nok verdt pengene, problemet oppstår når det står mellom behandling og mat, da blir som regel mat prioritert så lenge det ikke er akutt ;)

Det kan vel virkelig ikke være nødvendig at jeg må se meg om etter en allmennlege i tillegg til en kiropraktor? Høres tungvindt, dyrt og ikke minst stressende ut. (Og får jeg mer stress rundt meg nå så kommer dette til å gå helt galt)

På kort sikt er det sikkert (mye…) dyrere å gå direkte til kiropraktor, men når sjansen for at jeg enten ikke blir tatt alvorlig eller blir henvist til kiropraktor uansett er er det en såpass stor sjanse for at allmennlegen kun blir en ekstrautgift. Så lenge en kiropraktor kan henvise til MR/røntgen eller annet om det er behov for det, så ser jeg ingen grunn til å oppsøke allmennlege i håp om å engen få henvisning til kiropraktor eller MR/røntgen. Så får jeg heller be kiropraktoren anbefale en som tar ryggproblemer litt mer på alvor enn ”slank deg, spis Ibux og slutt og klag” om det skulle bli nødvendig med lege pga kortison eller operasjon.

Jeg får spare opp så mye penger jeg klarer, og se om jeg går i + et par måneder slik at jeg i det minste har til førstetimen og en til. Klarer nok å holde meg på bena (bokstavelig talt) i et par måneder til. Men tenk om det faktisk finnes noe som hjelper? Tror ikke jeg bør håpe for mye heller, det er faktisk verre å få et håp som går i knas enn å innstille meg på at slik er det, og slik forblir det. Men faren er jo om det blir verre enn slik det er i dag, da er det ikke mye vits i meg lengre :forvirret:

Jeg skal iverfall ringe rundt så fort jeg får muligheten. Hva annet bør jeg spørre om enn pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom det til MR, så vet du litt mer! :) Tar litt tid før du får svar herfra og kiropraktor er ikke særlig aktuelt før dette resultatet er klart, iom at en prolaps skal behandles med forsiktighet. Erfaringsmessig har kiropraktorer en tendens til å ville ha så mange konsultasjoner som mulig så det er greit å vite årsaken til smertene først for å redusere kostnadene mest mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_bes_*

Er det i halebeinet du har vondt?

Det at du ble "lam" kan også være at musklene rett og slett låser seg fordi det er et område som gjør veldig vondt. Jeg har selv opplevd dette ett par ganger. Jeg fikk beskjed av lege at jeg da skulle ta ibux og paracet, og så vente en halvtime før jeg beveget meg ut av sengen.

Det viktigste du gjør er å komme deg til lege og kiropraktor. Be om MR og sørg for at du får den oppfølgingen du har krav på. Kontakt trygdekontor for å få dekt kiropraktor.

Det kan være svært mange årsaker til at du har vondt. Jeg selv fikk 3-4 foreløpige diagnoser før man til slutt fant ut hva som feilte meg.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...