Gå til innhold

Øyekatarr??

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest blomman

Jenta mi som er 2,5 år gammel har fått en gulaktig gufe på et ene øyet. Etter at jeg endelig klarte å få ut mesteparten, kom det igjen (etter en stund altså)

Hun har vært ganske snørrete en stund, men kan dette være øyekatarr?

Hun hadde ikke dette i dag tidlig når jeg leverte henne i barnehagen, men jeg merket dette når jeg skulle hente henne.

Er dette veldig smittsomt? Hvordan smitter det?

Bør jeg gå til lege med henne i morgen?

(Blir helt hysterisk når det gjelder øyne...huff..)

Tusen takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Symptomer på øyekatarr, er blant annet gul gørr og røde øyne.

Det er visst veldig smittsomt.

Ring legen din, så får du noe salve eller dråper du kan bruke.

Det går som regel over etter et par-tre dager uten dråper også.

Men siden hun går i barnehage, er det kanskje best å skaffe noe. :blunke:

Farlig er det ikke, men ubehagelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyekatarr er veldig smittsomt, og alle barnehager jeg har jobbet i så har det vært den regelen at når barn har øyekatarr blir de sendt hjem og må være hjemme et døgn etter påbegynt behandling med dråper.

Det høres ut som øyekatarr. Det er ikke farlig eller noe, men ekstremt smittsomt. (Smitter like fort alà diarè og omganssjuka omtrent)

Det kan også være tette kanaler fordi jenta di har vært snørrete en stund. Det er noen barn som får slike tette kanaler når de er forkjøla og sånn, og da kommer det masse verk i øynene f.eks. fordi all guffa må jo komme ut et sted...

Legen kan gi deg et sikkert svar på om det er øyekatarr eller tette kanaler, og evt gi øyedråper slik at man blir kvitt det for denne gang.

Lykke til.

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved øyebetennelse slik som du beskriver det må man til lege og få resept på noe som heter Kloramfenikol.

Det fåes både som dråper og som salve.

Salven skal smøres på om kvelden inne på våtkanten i øyet.

Dråpene skal barnet ha hver fjerde time hele døgnet!

Fortsett behandlingen i minst to dager etter at verket er borte.

Dette er veldig smittsomt.

Du bør holde barnet hjemme i minimum 24 timer etter påbegynt behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Dersom hun ikke er rød på øynene er det sannsynligvis ikke en betennelse. Mange barn har litt tette tårekanaler og dette viser seg ved forkjølelser. Øynene blir ikke røde og det kommer gul guffe. Vask dette bort etterhvert, for dersom dette gule blir liggende kan det bli betent.

Har en sønn som fikk gjentatte øyebetennelser, da hjalp det å tørke med kamillete med en gang jeg så tegnene. Dette var til utrolig hjelp for oss. Vi måtte nemlig være to voksne for å holde han når vi skulle dryppe........

Har også en sønn med tette tårekanaler, derfor vet jeg forskjellen på disse to tilstandene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tobarns mor ikke innlogg

Det er veldig smittsomt.Barnehage-tantene vil ikke at barn kommer til Barnehagen med dette.

Du kan koke vann i ti minutter og avkjøle det.

Deretter dyppe en bomulsdott i vannet og vaske øyet fra øyekroken og ut.Men bare en gang,så kaster du bomullen.Deretter tar du mer bomull og vasker en gang til.Og gjenta det samme på det andre øyet.

Dette virker og man behøver ikke å kjøpe noe for øyekatarr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...